کد خبر: 4846
1399/09/01 - 10:26


صدای زنجان موضوع تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده برای فعالان صنایع دستی و شرایط بازپرداخت آن را پیگیری می‌کند؛

دستی از صنایع دستی بگیریم

معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان: پرداخت 12میلیارد و 468 میلیون تومان تسهیلات خسارت‌های ناشی از کرونا به فعالان صنایع دستی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ویروس کرونا علی‌رغم فشارهایی که به حوزه اقتصادی وارد کرده است، بازار صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی را نیز به هم ریخته است و باعث مشکلات عدیده‌ای برای آنها شده است. این در حالی است که نوسانات ارز و گرانی مواد اولیه، پیش از این فعالان این عرصه را با مشکلات فراوان روبه رو کرده بود.

در این شرایط و برای جبران بخشی از خسارت‌های فعالان این حوزه بنا شد تسهیلاتی از سوی دولت برای آنها تخصیص بگیرد، تسهیلاتی که با ثبت‌نام در سامانه کارا برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در نظر گرفته شده بود. اگر چه این تسهیلات ممکن است بخشی از مشکلات این فعالان را در حال حاضر برطرف کند اما سوال اینجاست که با ادامه یافتن این شرایط در صورتی که ویروس کرونا یکه‌تازانه همچنان به مسیر خود ادامه بدهد، فعالان این حوزه که از فعالیت‌های خود باز مانده‌اند مجبور به پرداخت اقساط تسهیلات کرونایی در نظر گرفته خواهند بود. مشکلی که می‌تواند برای فعالان این عرصه مشکلات بیشتری را مسبب شود.

12میلیارد و 468 میلیون تومان تسهیلات خسارت‌های ناشی از کرونا به فعالان صنایع دستی پرداخت شد

در این خصوص الناز خدایی‌فر، معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه در رسته صنایع دستی حدود 518 پرونده با اشتغال 1201 نفر و با هزینه‌ای بالغ بر 12 میلیارد و 468 میلیون تومان تسهیلات برای خسارت‌های ناشی از کرونا پرداخت شده است، گفت: این در حالی که تعداد ثبت‌نام شدگان ما 907 فقره پرونده است که حدود 191پرونده آن در دست اقدام است.

صنعتگرانی که بیمه بودند به ازای هر یک نفر 12 میلیون تومان تسهیلات تعلق گرفت

وی با اشاره به اینکه صنعتگران ما به دو دسته صنعتگران دارای بیمه و صنعتگران بدون بیمه تقسیم‌بندی می‌شوند، ادامه داد: تسهیلات ارائه شده به صنعتگرانی که به هیچ عنوان بیمه نبودند 6 میلیون تومان و صنعتگرانی که بیمه بودند به ازای هر یک نفر 12 میلیون تومان تسهیلات تعلق گرفت. ضمن اینکه تسهیلات در نظر گرفته شده برای کارفرمایان متفاوت است و هر کارفرمایی که لیست بیمه کارگرانش را فرستاده باشد یعنی لیست آن را تامین اجتماعی تایید کرده باشد که این کارفرما، کارگر دارد و کارگرانش را در این ایام مرخص نکرده است و یا کارگرانش بیمه بیکاری دریافت نمی‌کنند به ازای هر یک کارگر فعال در کارگاه 12 تا 16 میلیون تومان به کارفرمایان تسهیلات تعلق می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه ثبت‌نام هنرمندان صنایع دستی در سامانه کارا که برای اخذ تسهیلات کرونا معرفی شده بود از الویت امور در این زمینه بود، اظهار کرد: پس از ثبت‌نام و تکمیل اطلاعات توسط افراد، هر کس بر اساس مجوز خود به اداره مربوطه رجوع می‌کرد و اداره مربوطه افراد را جهت دریافت این تسهیلات تایید و به بانک معرفی می‌کرد و سایر مراحل اخذ تسهیلات توسط افراد متقاضی تسهیلات طی می‌شد.

تسهیلات 12 درصدی با سه ماه تنفس

خدایی‌فر ادامه داد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای متقاضیان، 12 درصد و دو( زیر 12 میلیون) تا سه ساله(12 میلیون به بالا) بود و سه ماه هم تنفس دارد.

معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در پاسخ به اینکه «با ادامه یافتن شرایط کرونا آیا چاره‌ای برای فعالانی که منبع در آمد چندانی ندارند و یا بازار آنها در این شرایط تعطیل است دارید؟» گفت، تسهیلات کرونا یک تسهیلات کشوری است و موضوعی نبود که ما به صورت اخص در اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی تصمیم بگیریم و یا اینکه در خود استان در موردش تصمیم بگیرند و یک حمایت کشوری از آسیب‌دیدگان رسته‌های شغلی است که به خاطر کرونا دچار مشکل شده بودند.

به صورت کشوری باید در زمینه نحوه اخذ دیرکردهای احتمالی تسهیلات کرونایی تصمیم‌گیری شود

وی در این خصوص با اشاره به اینکه تسهیلات ارائه شده مختص مجموعه چندین اداره بود، ادامه داد: این رسته‌های شغلی مشخص بود و یک بخشی‌ در صنایع دستی و گردشگری و بخشی نیز زیرمجموعه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و در این خصوص به صورت کشوری برنامه‌ریزی و برای آن شرایطی در نظر گرفته شده بود.

این مسئول با اشاره به اینکه امید است که هر چه سریع‌تر کرونا به پایان برسد و مشکلات مربوط به آن آهسته آهسته برطرف شود و در چندین ماه آینده بتوانیم به روال عادی بازگردیم، افزود: اگر هم شرایط کرونایی و مشکلات ناشی از آن ادامه یابد و اگر قرار باشد یک تمهیداتی برای تسهیلات اخذ شده و دیرکرد آن در نظر گرفته شود، بایستی باز هم به صورت کشوری در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

به میزان کم تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده برای فعالان این حوزه واقف هستیم

به گفته خدایی‌فر اگرچه خود از میزان کم تسهیلات کرونایی در نظر گرفته شده برای فعالان این حوزه واقف هستیم، ولی تمام هم و غم دولت بر این است که بتواند بخشی از مشکلات فعالان حوزه صنایع دستی ما که در شرایط کرونایی خسارت دیده‌اند را برطرف کند و بار کوچکی از دوش صنعتگران بردارد.

کارگاه‌های صنایع دستی مسی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند

وی با اشاره به اینکه در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای صنعتگران مجوزی صادر می‌شود که این صدور مجوز در واقع نشان‌دهنده میزان اشتغال ما در حوزه صنایع دستی است، گفت: به جد می‌توان اذعان کرد که در این 9 ماه سپری شده از زمان شیوع کرونا  موردی از ابطال مجوز نداشته‌ایم و در واقع کسی مجوز خود را ابطال نکرده است، منتهیولی این موضوع را می‌توان به صورت قطعی اظهار کرد که کارگاه‌های بزرگ صنایع دستی ما به ویژه کارگاه‌های صنایع دستی مسی با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و ظرفیت خود را در این زمینه کاهش داده‌اند و یا از تعداد کارگران و یا ساعت کاری آنها کم کرده‌اند.

معاون صنایع دستی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این خصوص ادامه داد: صنعتگران خرد ما در این دوره دچار مشکلاتی هستند اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که شرایط جامعه نیز به گونه‌ای نیست که اگر یک صنعتگر حرفه خود را کنار بگذارد بتواند شغل دیگری را شروع کند و یک صنعتگر مجبور است به سختی همچنان فعالیت خود را ادامه دهند.

 زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنایع دستیمیراث فرهنگی زنجانالناز خدایی‌فر
sedayezanjannews.ir/nx4846


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»