کد خبر: 4889
1399/09/09 - 16:44


معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

آمار بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی رو به کاهش است

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل‌ونقل درون‌شهری

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان میزان ابتلا به بیماری کرونا و تعداد تخت‌های اشغال شده قبل از اعمال محدودیت‌ها بالا بود ولی از 10 روز گذشته تاکنون 100 تخت از اشغال بیماران کرونایی آزاد شده است هر چند اثرات محدودیت‌های فعلی دو هفته آینده مشخص می‌شود.

علیرضا آرمانی‌کیان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به این‌که به طور یقین محدودیت‌های اعمال شده بی‌تأثیر نبوده چرا که از 7 روز گذشته تاکنون سیر مختصر نزولی را در میزان بستری‌های کرونایی داشتیم و خوشبختانه آمار رو به کاهش است، اظهار کرد: وضعیت در روزهای آینده در میزان مرگ‌ومیر و بستری‌های کرونایی خیلی قابل پیش‌بینی نیست و آمار واقعی 8 روز دیگر مشخص می‌شود.

وی در مورد رنج سنی مبتلایان به کرونا نیز خاطرنشان کرد: در موج سوم کرونا در حدود 10 تا 12 سال رنج سنی مبتلایان کاهش پیدا کرده بود ولی مرگ و میز در حال حاضر در سنین بالاست چرا که این گروه‌های سنی دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند مستعد ابتلا به کرونا هستند از طرفی آمارهای ارائه شده در مورد افزایش ابتلای این گروه سنی به کرونا آنان را دچار استرس و افسردگی کرده و همین موضوع سبب تحلیل رفتن سیستم ایمنی بدنشان شده و این افراد را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار می‌دهد.

قانون هم نتوانست مانع بی‌توجهی عده‌ کمی از شهروندان شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد برگزاری مراسم‌های عروسی در روستاهای اطراف با وجود محدودیت‌های اعمال شده نیز متذکر شد: با وجود این‌که مسئولان در دانشگاه و نیز نهادهای ناظر به شدت با برگزارکنندگان این قبیل مراسم‌ها برخورد می‌کنند ولی با این وجود شاهد بی‌توجهی عده‌ای از مردم به هشدارها و پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

به گفته این مسئول در وضعیت فعلی که عده‌ای با بستن مغازه‌های خود و تعطیلی محل کسب روزی‌شان در تلاش برای مهار این ویروس و رسیدن به وضعیت عادی برای برگشت به فعالیت‌های روزانه‌شان هستند تعداد کمی از افراد با بی‌توجهی خود جان اکثریت را به خطر می‌اندازند که مهم‌ترین راهکار برای این افراد تقویت مباحث فرهنگی است چرا که به گفته بزرگان فقر فرهنگی مادر همه فقرهاست.

وی معتقد است بعد از خواهش و تمنا و برخوردهای قضایی با این افرادی که بر پروتکل‌های بهداشتی و ممنوعیت برگزاری مراسم‌ها توجهی ندارند فرهنگسازی تنها راهکار است چرا که چوب قانون نیز نتوانسته این افراد را به همدلی با جامعه سوق دهد.

تمامی کیت‌های تشخیص کرونا تا پایان هفته به زنجان می‌رسد

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان تعداد محدودی از کیت‌های تشخیص سریع کرونا به علوم پزشکی استان زنجان تحویل داده شده و مابقی نیز تا پایان هفته ارائه شده و در نهایت کار تشخیص سریع کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی برای کیس یابی سریع و شناسایی افراد مبتلا که دارای علائم نیستند ولی در انتقال بیماری نقش اساسی دارند آغاز می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کرونا نیز متذکر شد: تاکنون هیچ دارویی رسماً و کتباً به عنوان داروی اصلی در درمان کرونا مشخص نشده است، داروهایی نظیر رمدسیویر و غیره نیز برای درمان کرونا فقط توصیه شده و قطعی نیست بلکه درصدی از علائم بیماری را خفیف می‌کند.

آرمانی‌کیان با اشاره به این‌که فعلاً سازمان بهداشت جهانی هیچ دارویی را برای درمان کرونا تأیید نکردند، بیان کرد: در حال حاضر بهترین ابزار همان واکسنی است که در برخی از بخش‌های جهان در حال تزریق آن به بیماران کرونایی هستند، در داخل کشور نیز به نتایجی دست پیدا کردند که با رعایت عدالت و اولویت‌بندی‌های انجام شده در آینده نزدیک توسط وزارت بهداشت سیاست‌گذاری در مورد نحوه توزیع و استفاده از این واکسن‌ها نیز اعلام می‌شود.

5 شهید مدافع سلامت در استان زنجان

وی در توضیح ابتلای کادر درمانی به بیماری کرونا و شهادت عده‌ای از این افراد از زمان شیوع این بیماری خاطرنشان کرد: از آنجایی که کادردرمانی در محیطی قرار دارند که به طبع باید میزان ابتلا در آن‌ها بیشتر از آمار موجود در جامعه باشد ولی خوشبختانه اکثرا مبتلایان کادر درمانی به کرونا بهبود پیدا کردند ولی 5 نفر از این نیروها در استان نیز به درجه رفیع شهادت نائل شده و به عنوان شهدای مدافع سلامت نامگذاری شدند.

این مسئول در مورد وضعیت تجهیزاتی و امکانات بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی نیز متذکر شد: از 9 ماه پیش با شیوع ویروس کرونا تاکنون در تأمین تجهیزات بیمارستان‌های استان حرکت خوبی انجام شده به طوری که تجهیزات آی سی یو 81 درصد افزایش یافته و در کنار آن تعداد تخت‌های آی سی یو نیز رشد داشته است و این نشان از حمایت‌های وزارت بهداشت در این حوزه دارد.

افزایش سه برابری دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌های استان

وی در مورد تأمین تجهیزات کمکی نظیر اکسیژن نیز خاطرنشان کرد: تهیه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز برای بیمارستان‌ها بسیار سخت و پردردسر تهیه شد وای خوشبختانه در حال حاضر در تمامی بیمارستان‌های استان دستگاه‌های اکسیژن ساز دو تا سه برابر افزایش یافته است.

 این مسئول به تجهیز تمامی بیمارستان‌های استان به دستگاه اکسیژن‌ساز برای بیماران کرونایی اشاره داشته و افزود: حتی بیمارستان امدادی ابهر و در بیمارستان شهید بهشتی نیز دو بخش ویژه بیماران کرونایی مجهز به دستگاه اکسیژن‌ساز آماده شده است که امیدواریم با کاهش روند ابتلا به بیماری نیازی به استفاده از این مراکز نباشد.

غذای بیماران کرونایی بستری تحت نظارت کارشناس تغذیه تهیه می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در مورد وضعیت خوراک بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها نیز خاطرنشان کرد: خوراک این بیماران ویژه‌تر بوده و محدودیت‌های خاصی دارد که توسط کارشناس تغذیه به طور مداوم مورد نظارت قرار می‌گیرد به همین دلیل مشکلی در تهیه خورد و خوراک بیماران کرونایی نداریم هر چند در سطح کلان دانشگاه با کسری بودجه مواجه بوده ولی این امر تأثیری در تهیه وسایل و خورد و خوراک تمامی بیماران حیاتی نداشته است.

وی از کمبود نیروهای کادر درمانی به ویژه پرستار در بیمارستان‌های استان گفت و یادآور شد: با وجود این‌که بارها فراخوان جذب و استخدام پرستار دادیم ولی از آنجایی که تمامی استان‌ها درگیر بیماری کرونا بودند نیروهای غیربومی تمایلی برای حضور در زنجان نداشتند از همین رو تلاش ما بر این است که جوانان بومی با تلاش بیشتر بتوانند در رشته پرستاری قبول شده و در استان زنجان فعالیت داشته باشند تا کسری نیرو در این بخش نیز جبران شود.

این مسئول در مورد عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در وسائط حمل و نقل درون شهری نظیر تاکسی‌ها نیز متذکر شد: متأسفانه با وجود تذکرات داده شده هنوز هم عده‌ای این رانندگان توجهی به هشدارها ندارند در حالی که این وسائط به ویژه اتوبوس روزانه دو بار ضدعفونی شده و نظارت‌های لازم از سوی گروه بهداشت دانشگاه اعمال می‌شود.

به گفته این مسئول در حال حاضر در هر شهری قرارگاهی برای مدیریت وضعیت کرونا در قالب طرح شهید سلیمانی ایجاد شده که فرمانده آن‌ها نیز فرمانداران هستند از همین رو وضعیت زرد، نارنجی و قرمز در اختیار شهرستان‌ها قرار داده شده و در صورتی که مردم محدودیت‌ها را رعایت کنند با مساعد شدن وضعیت احتمال باز شدن مراکز تجاری و اصناف وجود دارد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرمانی کیانکروناعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4889


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»