کد خبر: 4939
1399/09/23 - 10:12


صدای زنجان از وضعیت قیمت محصولات لبنی تولید داخل استان و مقایسه آن با سایر محصولات گزارش می‌دهد

شیرتوشیرِ بازار لبنیات

شهروندان: تغییر قیمت‌ها هفتگی است، مسئولان نظارتی کجا هستند؟/ مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان: تاثیر 70 درصدی قیمت شیرخام بر قیمت نهایی محصولات لبنی/ معاون سازمان جهاد کشاورزی استان: اگر کارخانه شیر خام را با قیمت بالا خریداری می‌کند، محصولش را بر همان اساس می‌فروشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از ابتدای ماه جاری، بازار محصولات لبنی به صورت قانونی شاهد افزایش قیمت بوده است، صاحبنظران معتقدند این تصمیم به دنبال افزایش قیمت شیرخام اتخاذ شده اما مردم معتقدند قرار نیست تمامی هزینه‌های افزایش قانونی و غیرقانونی کالاها را از جیب خود بپردازند و مسئولان نیز نباید از وظیفه نظارتی‌شان به بهانه مصوبات سازمان حمایت در حوزه افزایش قیمت لبنیات شانه خالی کنند. 

جلسه یکم آذرماه سال جاری ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب پایه شیر خام را افزایش داد و از 2900 تومان به  4500 تومان رساند.

این تصمیم به دنبال درخواست تشکل‌ها، انجمن‌های مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهاده‌ها و سایر هزینه‌های تولید، کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و قیمت فروش شیرخام با مشخصات 3.2 درصد چربی و بار میکروبی زیر 100 هزار به مبلغ 4 هزار و 500 تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب شد.

البته به‌ازای هر دهم چربی بالاتر از 3/2 درصد 60 تومان نیز به این نرخ اضافه می‌شود و در صورتی که کمتر از 3/2 درصد چربی باشد 60 تومان کسر می‌شود.

با توجه به سهم اثر شیرخام در تولید محصولات لبنی، قیمت 10 قلم محصولات لبنی پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی (شیر، ماست و پنیر) توسط کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین شد.

افزایش قیمت زیرپوستیِ محصولات لبنی؟

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به افزایش اقلام ضروری مردم در بازار عنوان کرد: هر روز یکی از اقلام مصرفی مردم در بازار دستخوش تغییرات قیمتی می‌شود که این موضوع با وضعیت مالی مردم سازگاری ندارد. مسئولان نظارتی نیز به بهانه اینکه بنا به تصمیم مسئولان کشوری نرخ‌ها افزایش یافته کاری در حوزه بازرسی نمی‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی پرطرفدار در استان زنجان مدعی شد: این شرکت در عرض یک هفته قیمت ماست تولیدی‌اش را 2 هزار و 500 تومان افزایش داد. این در حالی است که محصولات سایر برندها که از استان‌های دیگر وارد زنجان می‌شود به این میزان، افزایش قیمت نداشته‌اند.

لازم به ذکر است، محمدرضا آبی‌پور، معاون اقتصادی استاندار زنجان چهارم آذرماه در جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به افزایش قیمت لبنیات در سال جاری گفته بود که در بازار با عرضه یک محصول با قیمت‌های متفاوت در یک روز و یک تاریخ مواجهیم. اسناد و مدارک گویای این اظهاراتم هست. به طور مثال در محصولات پگاه نظیر شیر پگاه یک لیتری با سه قیمت ۷ هزار و ۵۰۰، ۹ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مواجهیم، از مسئولان ذیربط می‌خواهیم موضوع را پیگیری کنند.

افزایش قیمت محصولات لبنی طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور است

امیر کلامی‌فرد، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به قیمت‌ جدید محصولات مشمول قیمت‌گذاری از سوی ستاد تنظیم بازار کشور در اواخر آبان‌ماه سال جاری اظهار کرد: بر این اساس شرکت پگاه زنجان نسبت به افزایش محصولات مشمول قیمت‌گذاری اعم از شیر نایلونی پاستوریزه 1.5درصد، ماست کم چرب و پرچرب طبق چارچوب‌های تعیین شده اقدام کرد.

افزایش قیمت غیرکارشناسی‌شده محصولات لبنی؟

کلامی‌فرد با اشاره به اعتراض مشتریان تولیدات پگاه نسبت به افزایش قابل توجه قیمت برخی محصولات از جمله ماست پرچرب و شیر پاستوریزه یک لیتری (بطری) که در برخی موارد بر اساس برچسب محتوای تاریخ تولید و انقضا با چندین قیمت متفاوت درج شده در سطح شهر به فروش می‌رسد به صدای زنجان گفت: ماست دبه‌ای پرچرب 13 هزار تومانی به قیمت 20 هزار تومان فروخته می‌شود یعنی با افزایش 35 الی 40 درصدی! این در حالی است که شیرخام 60 درصد افزایش یافته است. بطری شیر پگاه یک لیتری از تولیدات پگاه زنجان نیست، این محصول متعلق به پگاه ارومیه بوده و صرفا مسئولیت پخش و توزیع آن در داخل استان بر عهده ما است. علت درج چندین قیمت متفاوت در شیرهای تولید شده در یک روز نیز به اختلاف موجود در قیمت‌گذاری بین دامداران (قیمت مدنظر 4500 تومان) و سازمان حمایت (قیمت مدنظر 4150 تومان) مربوط بوده است.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان ادامه داد: 40 درصد قیمت درج شده روی محصول متعلق به کارخانه نیست. از کل مبلغ درج شده، 9 درصد مربوط بابت ارزش افزوده به سازمان دارایی، 12 الی 15 درصد مغازه‌دار و فروشنده، 12 الی 15 درصد شبکه توزیع و جابجایی پرداخت می‌شود و مابقی متعلق به تولیدکننده اصلی است.

40 درصد محصولات پگاه مشمول قیمت‌گذاری است

کلامی‌فرد با بیان اینکه 40 درصد محصولات شرکت پگاه مشمول قیمت‌گذاری است، اضافه کرد: 60 درصد محصولات تولیدی پگاه زنجان نظیر ماست یونانی مشمول قیمت‌گذاری نیست که در اکثر موارد این گروه از تولیدات به خارج از استان ارسال می‌شود.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان با اشاره به هزینه بالای تولید محصولات عنوان کرد:* تولید بخشی از محصولات از جمله ماست یونانی برای کارخانه زیان‌ده است، ما برای حفظ مشتری و اشتغال واحد نسبت به تولید و عرضه آن اقدام می‌کنیم. ماست 1.5 کیلویی یونانی معادل 4.5 کیلو ماست معمولی است، یعنی برای تولید آن 4.5 کیلو شیر خام نیاز است که با قیمت گزافی به دست کارخانه‌ها می‌رسد. این ماست با تمامی خاصیت‌ها و ویژگی‌های غذایی که دارد با هزینه بالایی هم تولید می‌شود، قیمت واقعی آن باید 38 الی 40 هزار تومان باشد اما هم‌اکنون به قیمت 33 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. وگرنه ما هم قبول داریم بسیاری از مردم توان خرید هم ندارند.*

تاثیر 70 درصدی قیمت شیرخام بر قیمت نهایی محصولات لبنی

کلامی‌فرد با اشاره به تاثیرگذاری 70 درصدی قیمت شیر در قیمت نهایی محصولات لبنی تصریح کرد: چند وقت پیش سازمان حمایت قیمت هر کیلو شیرخام (گرید یک) را 4 هزار و 150 تومان اعلام و بر این مبنا قیمت محصولات لبنی را تعیین کرد اما اتحادیه دامداران با این نرخ موافقت نکرد. همین الان هم اواخر هر ماه قیمت جدید شیرخام توسط اتحادیه دامداران اعلام می‌شود اما کارخانه بر اساس نرخ اعلامی ستاد تنظیم بازار برای محصولات مشمول قیمت‌گذاری نسبت به تولید محصول اقدام می‌کند و نمی‌تواند بر اساس قیمت شیرخام دریافتی، قیمت جدید برای محصولات مشمول قیمت‌گذاری اعلام کند.

افزایش 2 برابری قیمت ظروف پتروشیمی نسبت به ابتدای سال جاری

وی اضافه کرد: در کنار قیمت شیرخام، با افزایش 3 برابری قیمت سایر نهاده‌های تولید نظیر ظروف پتروشیمی نسبت به ابتدای سال مواجه بودیم، به طوری که سطل ماست یونانی که اردیبهشت‌ماه 2 هزار و 300 تومان بود به 4 هزار و 700 تومان (افزایش 2 برابری) و دبه ماست معمولی که اردیبهشت‌ماه یک هزار و 300 تومان بود به 2 هزار و 700 (افزایش بیش از 2 برابری) رسیده است.

بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان، این واحد 40 تا 50 درصد شیرخام موردنیاز خود را از داخل استان و مابقی را از خارج از استان تامین می‌کند.

به دنبال انتفاع شخصی نیستیم

کلامی‌فرد با اشاره به اینکه شرکت پگاه وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری است، تاکید کرد: شرکت پگاه به هیچ عنوان به دنبال انتفاع شخصی نبوده تا سود حاصل از آن را در جای دیگری و خارج از چارچوب هزینه کند. ما آخرین گروهی هستیم که اقدام به افزایش قیمت طبق ضوابط اعلامی سازمان حمایت و ستاد تظیم بازار کشور کردیم. ما از شرایط اقتصادی خانوارها اطلاع داریم، هم‌اکنون بسیاری از محصولات به اصطلاح لاکچری شرکت پگاه نظیر ماست یونانی، خامه، پنیر خامه‌ای که مشمول قیمت گذاری نیستند و در نتیجه در لیست برخورد تعزیراتی قرار نمی‌گیرند از سوی مردم خریداری نمی‌شود و ما از این بابت شرمنده‌ایم!

فروش اجباری شیرخام خریداری شده شرکت پگاه به کارخانجات شیرخشک

کلامی‌فرد اضافه کرد: در پی کاهش خرید محصولات نامبرده، مجبوریم شیر مازاد خریداری شده را به کارخانجات تولید شیرخشک تحویل دهیم. طی دو سال مدیریتم در این شرکت تعداد نیروی انسانی از 270 نفر به 300 نفر رسیده اما تدوام فشارهای اقتصادی به کاهش تولید در شرکت شیر پگاه و در نهایت تعدیل 50 نفر نیرو منجر می‌شود.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت شیر پاستوریزه پگاه زنجان با بیان اینکه اتحادیه دامداران به صورت قانونی در حال حاضر هر کیلو شیر خام را به قیمت 4 هزار و 500 تومان به کارخانجات تحویل می‌دهد، تصریح کرد: این نرخ در مقایسه با نرخ قبلی  (2 هزار و 900 تا 3هزار و 100 تومان) بیش از 50 درصد افزایش یافته این در حالی است که محصولات مشمول قیمت‌گذاری شرکت پگاه با افزایش 40 درصدی همراه بوده است.

مشکلات در بازار نهاده دامی، قیمت شیرخام را تحت‌الشعاع قرار داده است

رضا استجلو، نائب رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش قیمت هر کیلو شیرخام از 4 هزار و 150 تومان به 4 هزار و 500 تومان ابراز کرد: شرکت‌های تولیدکننده در حوزه محصولات لبنی در شرایط کنونی زیان می‌کنند. بسیاری از واحدهای دامی شیرخام به قیمت 4 هزار و 500 تومانی را هم به زور به کارخانجات لبنی تحویل می‌دهند!

استجلو اضافه کرد: البته مشکلات واحدهای دامی در حوزه تامین نهاده‌ها از دلایل اصلی و تاثیرگذار در افزایش قیمت شیرخام است که باید از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد. مسئولان باید برای حفظ بازار و کنترل قیمت محصولات لبنی نسبت به تامین نهاده‌های دامی برای واحدهای دامداری اقدام کنند.

نائب رئیس انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه هر گونه افزایش قیمت در محصولات مشمول قیمت‌گذاری شرکت پگاه از سوی سازمان حمایت و دستگاه‌های ذیربط بوده است، ادامه داد: البته قیمت سایر محصولات این شرکت که مشمول قیمت‌گذاری نیستند نیز نباید از محصولات مشابه برندهای مشابه در بازار بالاتر باشد. خوشبختانه تا به امروز این شرکت با نهادهای نظارتی همکاری داشته و در بسیاری از موارد از سود خود به نفع مصرف‌کنندگان چشم‌پوشی کرده است.

اگر کارخانه شیرخام را با قیمت بالا خریداری می‌کند، محصولش را بر همان اساس می‌فروشد

سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و اعلام نرخ جدید شیرخام (4 هزار و 500 تومان) بر این اساس از سوی ستاد تنظیم بازار، عنوان کرد: به دنبال افزایش قانونی قیمت شیرخام، قیمت مصوب جدید محصولات لبنی به واحدهای تولیدکننده نیز ابلاغ شد. البته گاها مشاهده می‌شود برخی از برندهای محصولات لبنی نسبت به افزایش قیمت حتی بالاتر از نرخ مصوب شده اقدام کرده‌اند.

صادقی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مشکلات مربوط به تامین نهاده، می‌تواند بهانه‌ای برای افزایش قیمت حتی پس از ابلاغ قیمت جدید باشد به صدای زنجان گفت: علت اصلی افزایش قیمت شیرخام و محصولات لبنی، قطعا افزایش قیمت نهاده‌های دامی بوده است، مسئولان به همین دلیل بر اساس قیمت نهاده‌ها، نرخ جدید برای شیرخام و محصولات مشمول قیمت‌گذاری حوزه لبنی اعلام کردند. اگر کارخانه تولیدکننده محصولات لبنی شیرخام را با قیمت بالا (قیمت قانونی اعلام شده) خریداری می‌کند، محصول تولیدی‌اش را گران‌تر (طبق نرخ مصوب اعلام شده) می‌فروشد.

صدای زنجان اقدام سازمان صنعت، معدن و تجارت در حوزه بررسی قیمت محصولات لبنی به ویژه پایش فاکتورهای واحدهای تولیدی مستقر را از طریق اسماعیل مسلمی، معاون بازرسی و نظارت و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان پیگیری کرد اما امکان مصاحبه با وی میسر نشد.

لیلا محمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت لبنیاتپگاه زنجانجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4939


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»