کد خبر: 4956
1399/09/24 - 17:55


سوال رئیس‌جمهوری در نشست خبری:

کسی جرأت دارد غیر از دولت به نهاد دیگری توهین کند؟

دولت به اتفاق آرا مصوبه مجلس در خصوص تحریم‌ها را مفید نمی‌داند/ توان کارشناسی مجلس، با توان کارشناسی دولت قابل مقایسه نیست/ برخی فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس‌جمهور گفت: خداوند را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم می‌گذرد.

حسن روحانی در نشست خبری گفت: خوشحالم که امروز این فرصت به وجود ‌آمد تا با خبرنگاران گفت و گو داشته باشیم و سوالات آن ها را پاسخ دهم. در آغاز باید عرض کنم که هفت و سال و چند ماه از دولت گذشته و هفت ماه و چند روز از فرصت این دولت باقیمانده است. خداوند را شکرگزارم که بار مسئولیت اداره کشور را در سخت‌ترین شرایط یک قرن گذشته بر دوش ما گذاشت و امروز با وجود جنگ اقتصادی و ویروس کرونا سخت‌ترین روزها و ماه‌هایی است که بر مردم می‌گذرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهم گزارشی چند دقیقه‌ای از این هفت سال دولت ارائه دهم باید این دوران را به دو قسمت پیش و پس از جنگ اقتصادی تحمیلی تقسیم کنم. در دوران قبل از جنگ تحمیلی اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط بعد از جنگ و رکود تورمی تحویل گرفتیم. دولت را در زمانی آغاز کردیم که رشد اقتصادی ما منهای ۷.۷ و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود که بعد از جنگ سابقه نداشت دولتی با چنین شرایطی آغاز شده باشد.

وی افزود: در اولین سال دولت بعد از ۶ ماه سال ،۹۲ در سال ۹۳ هم به رشد اقتصادی رسیدیم و هم تورم را به حدود ۱۵درصد کاهش دادیم و در سال‌های بعد رشد اقتصادی داشتیم علی رغم اینکه در بدترین حالت درآمد نفتی قرار گرفتیم که در دولت قبل۱۰۰ میلیارد در سال بود و در دوران دولت ما در بهترین شرایط مساوی با بدترین شرایط دولت قبل بود یعنی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

تا پیش از وارد شدن به جنگ اقتصادی، تورم تک رقمی داشتیم

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به آمارهای دولت اظهار داشت: علیرغم اینکه ما در سال ۹۳ دچار کمترین درآمد نفتی شدیم و قیمت نفت از بیش از ۱۰۰ دلار به ۳۰ و حتی کمتر از ۳۰ دلار هم کاهش پیدا کرد؛ اما در طول ۷ سال بهترین شرایط از لحاظ کاهش تورم در سه سال ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را داشتیم که متوسط تورم ما در این سه سال حدود ۱۱ درصد بود. در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته است که کشور در سه سال متوالی تورمش ۱۱ درصد باشد و بیش از سه سال یعنی از نیمه دوم سال ۹۴ تا ۹۵، ۹۶ و ۹۷ تا پیش از وارد شدن به جنگ اقتصادی تورم تک رقمی داشتیم.

وی با بیان اینکه یکی از بالاترین رشد‌های اقتصادی در سال ۹۵ را داشتیم که بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است، گفت: در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها آنچه ما به مردم وعده دادیم، عمل کردیم؛ وعده ما به مردم اعتدال بود، وعدم ما به مردم تعامل سازنده با جهان، رفع  تحریم از دوش آن‌ها و همچنین مردم را به حقوق حقه خودشان رساندن بود. برنامه هسته‌ای را به عنوان یک حق قانونی برای ملت ایران تثبیت کردیم یعنی از سال ۹۴ به بعد فعالیت هسته‌ای ما قانونی شد؛ البته پیش از آن نیز قانونی بود اما آن را در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل نمی‌دانستند.

توانستیم کشور را از رکود، تورم و موانع سخت نجات دهیم

روحانی خاطرنشان کرد: کشور را از پی‌ام‌دی و شرایط سخت آژانس رها ساختیم. اقداماتی که انجام دادیم مدیریت قابل قبول بوده است؛ یعنی از سال ۹۳ تا ۹۶ مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را از رکود، تورم و موانع سخت نجات دهیم.  همچنین در مسائل مهم مورد نیاز مردم، خودکفایی ایجاد کردیم. در گندم و تا حدی در شکر و برنج نزدیک به خودکفایی شده‌ایم. قبلا وارد کننده گازوئیل و بنزین و در زمستان واردکننده گاز بودیم؛ ما در هر سه زمینه به خودکفایی رسیدیم؛ برای اولین بار در دولت یازدهم و دوازدهم محصول و تولید گاز شیرین ما از ۶۳۰ میلیون به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید. یعنی در تولید گاز از قطر جلو زدیم  و در تولید نفت از تولید حدود ۷۰ بشکه در روز به ۴۱۰ بشکه رسیدیم و تلاش کردیم حق مردم را به آنها برسانیم.

وی ادامه داد: در موارد مهمی از جمله کشاورزی از ۹۷ میلیون تن محصولات به ۱۲۳ میلیون تن در آخر دولت یازدهم و به ۱۳۲ هزار میلیون تن در پایان دولت دوازدهم خواهیم رسید. همچنین مکانیزه کردن کشاورزی را داشتیم. اقداماتی تلفات برق را به تک رقمی رساندیم؛ تولید برق ما از متوسط دولت‌های قبل بیشتر از بوده و به طور متوسط دو هزار مگاوات برق اضافه کردیم. در زمینه تولیدات صنعتی، محصولات فولاد را به دوبرابر رساندیم، در آلومینیوم ۷۰ درصد افزایش تولیدات داشتیم. همچنین در زمینه پتروشیمی دوم هستیم و توان پتروشیمی را به دو برابر رساندیم. افتتاح های بسیار مهم را علیرغم شرایط کرونایی داشتیم که تا پایان این دولت ادامه خواهید داشت.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد: اقدامات ما در هر یک از زمینه‌ها مثل جاده و ریل  موفق بوده است. از رسانه‌ها می‌خواهم که محصولات و دستاوردهای تولید دولت یازدهم و دوازدهم را علیرغم تحریم و جنگ اقتصادی با دولت‌های گذشته مقایشه کنند. با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم کاملا به نقطه‌ای برسیم که دولت نمره قابل قبولی را از مردم دریافت کند.

مهمترین کار دولت در حوزه اجتماعی «طرح تحول سلامت» بود

روحانی با اشاره به خدمات و فعالیت‌های دولت در حوزه مسائل اجتماعی، ابراز داشت: در حوزه مسائل اجتماعی مهمترین کار دولت «طرح تحول سلامت» بود، کاری که درخصوص تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم اتفاق مهمی بود که تعداد تخت‌های بیمارستانی را تقریبا به دو برابر نسبت به آنچه که قبل از دولت یازدهم بود رساندیم. در زمینه همگانی کردن بیمه سلامت مردم که برای اولین بار در این دولت انجام شد و همچنین مبارزه با فقر مطلق که تلاش‌ها و فعالیت‌های بسیار خوبی انجام شد. در مجموع، ما در تولید صنعت، کشاورزی و خدمات اجتماعی قدم‌های خوبی برداشتیم، همچنین در زمینه دولت الکترونیک تلاش و فعالیت گسترده‌ای انجام شد و میزان خدمات دهی دولت الکترونیک از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: درخصوص شرکت‌های دانش بنیان که تا زمان شروع به کار این دولت کمتر از ۵۰ شرکت بودند و اکنون تعداد آن‌ها به ۵ هزار شرکت در حال فعالیت رسیده است، این کار بزرگی بود که انجام شد. همچنین در سایر زمینه‌ها مانند سیاست خارجی، اقدامات دیپلماتیک بسیار موثری را انجام دادیم.

تلاش دولت در ماه‌های پایانی این است که طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند

رئیس‌جمهور ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در سال جاری، بیان داشت: ما امسال علاوه بر جنگ اقتصادی با ویروس کرونا مواجه شدیم که احتمالاً تا پایان سال با ما خواهد بود اما تمام انرژی و تلاش دولت در مدت هفتماه و نیم باقی مانده از عمر خدمتش را معطوف این خواهد کرد که بتواند طرح‌های نیمه تمام را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد. در زمینه‌های بیمارستانی، در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و در حوزه‌های دیگر تلاش می‌کنیم فعالیت‌های آغاز شده را به پایان برسانیم.

وی افزود: یکی از تلاش‌های ما حمل و نقل ریلی بود که تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد، شما می‌دانید یکی از افتخارات این دولت تحول در حمل و نقل ریلی بود، هم در واگن سازی، هم در لوکوموتیو سازی شما می‌دانید ما استان‌های همدان، کرمانشاه، ارومیه و گیلان را به خطوط ریلی وصل کردیم و تا پایان دریای خزر و بندر کاسپین را در گیلان به خط راه آهن متصل خواهیم کرد همچنین تلاش ما این است که در استان سیستان و بلوچستان هم بتوانیم چابهار را به زاهدان متصل کنیم.

رئیس دولت اظهار کرد: در زمینه راه و بزرگراه و آزادراه‌ها یکی از طرح‌های مهم ما اتصال اصفهان به شیراز است که یکی از مهمترین آزادراه‌های کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است که نفت را از خلیج فارس به دریای عمان برای صادرات منتقل کنیم و بخشی از آن اوایل سال آینده افتتاح خواهد شد و در مجموع تا پایان دولت به پایان خواهد رسید.

وی افزود: در زمینه محیط زیست دولت کارهای بسیار مهمی را انجام داده است؛ طرح بسیار مهم احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال افتتاح خواهد شد و تونلی که آب‌ها را به دریاچه ارومیه متصل کند چند کیلومتر باقی مانده که احتمالاً تا بهمن یا اسفند به بهره‌برداری خواهد رسید. همه تلاش ما این است که طرح های مهم را تا پایان دولت به اتمام برسانیم.

شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد سه لایحه مهمی بود که در مجلس بررسی نشد

روحانی بیان کرد: کار مهم دیگر ما تقدیم لایحه بودجه قبل از موعد مقرر به مجلس بود، لوایح مهم ما در مجلس دهم و یازدهم هنوز به تصویب نرسیده است و امیدواریم به نتیجه برسد. شفافیت،تعارض منافع و مبارزه با فساد سه لایحه مهمی بود که به مجلس دهم ارائه شد اما متأسفانه بررسی نشد و در مجلس باقی ماند.

وی گفت: کار بزرگ دیگری که در پیش داریم اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ است که ما امیدواریم این انتخابات شکوهمند و با حضور همه احزاب و گروه‌ها و رقابت مثبت برگزار شود.

وی در خصوص کرونا نیز گفت: ما در بحث کرونا مدیریت متناسبی را شروع کردیم و از کشورهایی هستیم که به طور منظم آمار دقیق را در اختیار مردم قرار دادیم. همه تلاش ما این است که امروز موج سوم را کنترل کنیم و وارد موج چهارم نشویم.

وقت نداریم به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم

رئیس‌جمهور در خصوص مسأله تهیه واکسن نیز بیان کرد: تلاش ما این است که واکسن چه با خرید خارجی و چه با تولید داخلی در اختیار مردم قرار بگیرد. امیدوارم ما در این مدت بتوانیم به اهدافمان دست پیدا کنیم به همین دلیل وقت نداریم به حاشیه‌سازی‌ها توجه کنیم؛ پاسخ ندادن ما به بسیاری از حرف‌ها دال بر ضعف و جواب نداشتن ما نیست بلکه به این دلیل است که دولت فرصت حاشیه ندارد که یکی از آن خدمات که دولت در حال دنبال کردن آن است، شکستن تحریم است.

دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود

روحانی گفت: ترامپ در جنگ اقتصادی شکست خورده است و این را همه دنیا معترف هستند و همه دنیا فشار می‌اوردند که آمریکا باید به برجام  برگردد و فعال شود. یکی از خدمات دولت دوازدهم که در زمانی که لازم باشد توضیح می دهم این است که دولت با تمام توان نگذاشت برجام نابود شود. ترامپ می‌خواست برجام را نابود کند.

وی ادامه داد: در داخل هم عده‌ای به دنبال این بودند تا برجام را از بین ببرند اما ما تلاش کردیم تا برجام زنده بماند و دوباره در زمان مناسب نقش خود را ایفا کند. ما در برجام به حقوق مان دست یافتیم البته مقصود این نیست که مذاکرات بی نقص است. بی نقص فقط خداست و همه چیز در دنیا نقص دارد مگر خدا؛ ممکن است در این توافق ایراد باشد اما این توافق یک توافق بسیار تاریخی و مهم در تاریخ ایران و منطقه بوده است. در هیچ برهه‌ای از تاریخ هیچ کشوری نبوده که در شرایط تحریم با قدرت ‌های دنیا مذاکره کند و  موفق شود. البته همانطور که گفتم عده‌ای می‌خواستند برجام را نابود کنند که نباشد و ما آن را حفظ کردیم؛ دست و پایش را شکستند و ما با دست و پای شکسته روبروی ترامپ ایستادیم و سه بار در سازمان ملل آمریکا را مفتضح کردیم تا در زمینه هسته‌ای مردم را به حقوق خود برسانیم.

وی ادامه داد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یافته‌اند. پایان تحریم از طرف آمریکا یعنی  تروریسم اقتصادی و جنایت متوقف شده است. جنایت‌کار اگر جنایت خود را متوقف کرد منتی بر سر جنایت شده ندارد اما آن کسی که مورد هجمه قرار گرفته است. اگر یک ساعت به حق خود زودتر برسد این حق طبیعی‌اش است. برخی تلاش می‌کنند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند. عده‌ای هستند که میخواند پایان تحریم را به تاخیر بیاندازند ما به آنها اجازه نمی‌دهیم و در برابر آنها می‌ایستیم. آمریکا باید به تعهدات خود بازگردد و اگر آمریکا همه به تعهدات کامل برگردند ما هم به تعهدات کامل خود برمی‌گردیم.

کرونا صادرات غیرنفتی را ۱۹ الی ۲۰ درصد و صادرات نفتی را  ۲۰ درصد کاهش داد

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه اول مرداد در باره افزایش نظارت بر کنترل بازار و مهار گرانی تاکید کردید بعد هم چند بار و حتی در جلسه روز گذشته این تاکید را داشتید؛ اما مردم شاهد هستند قیمت کالاهای مختلف تشدید شده است و تهیه برخی ا قلام برای مردم مشکل است، چرا پس از شش ماه اثر محسوسی از تاکیدات شما دیده نمی‌‌شود، گفت: مردم در زندگی و تامین کالای روزمره دچار مشکل هستند مردم باید توجه داشته باشند که امسال به خاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۱۹ الی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است و ما کاهش ۲۰ درصدی درآمد صادردات غیرنفتی داریم.

وی ادامه داد: موضوع دوم این است که به خاطر اینکه منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکل برداشت مواجه است حتی رییس بانک مرکزی درباره کرونا نیز توضیح داده است که حتی وقتی می‌خواهیم واکسن بخریم با مشکل مواجه هستیم.

روحانی با بیان اینکه برخی از کالاهایی که گران شد برمبنای این بود که نهاده‌های دامی باید به موقع وارد می‌شد اما با تاخیر وارد شد، تصریح کرد: این امر باعث گرانی برخی کالاها شد. مدیریت نامناسب، جنگ اقتصادی و تحریم در این گرانی موثر است در سال ۹۱ بحران در کالای اساسی داشتیم ما صف طولانی و کمبود کالا نداریم اما گرانی داریم که بخشی مربوط به جنگ اقتصادی و بخشی مربوط به مدیریت غیرصحیح و عدم برخورد قاطع با متخلفان است.

وی ادامه داد: یکی از مصوبات ما در کارگروه دولت الکترونیک که معروف به ۹/ ۹/ ۹۹ شد مربوط به سامانه جامع تجارت بود بعد ببینید که چه می‌کنند کسانی که به هر دری متوسل می‌شوند که این سامانه کار نکند و مردم به حقوق شان د ست پیدا نکنند و انبارها پیدا نشود ما این سامانه را راه‌اندازی کردیم و مرحله دوم و سوم آن را پیش خواهیم برد. در حال حاضر این سامانه ۷۰ درصد راه افتاده است و مابقی آن در دی‌ماه و در اسفند ماه راه می‌افتد که بسیار تاثیرگذار است تا بدانیم کالا از کجا آمده و کی وارد شده در کدام انبار است تا کنترل کنیم.

وی ادامه داد: البته قیمت‌ها باید در حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد در چند کالا نوسان شدیدی داشتیم که مربوط به همان است که نهاده‌های لازم را باید دریافت می‌کند البته منکر این نیستم که مشکلات مدیریتی وجود دارد. پیش‌بینی من این است که در ماه‌های آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

نقطه ضعفی برای بودجه قائل نیستیم

رئیس‌جمهور درباره انتقادات مجلس به بودجه و این‌که تاکید دارند این بودجه برای دولت آتی مشکل‌ساز خواهد شد و همچنین نقاط ضعف و قدرت بودجه در سال ۱۴۰۰، گفت: ما نقطه ضعفی برای بودجه قائل نیستیم اما آنهایی که نقطه ضعف می‌بینند، بگویند. بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است البته اگر کسی اشکالاتی وارد می‌کند حق دارد که اشکال خود را اعلام کند. تولید نفت به همراه میعانات آن را در بودجه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته‌ایم. این میزان نفت، تولید و تامین خواهد شد همانطور که پیش‌تر گفته‌ام ما سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده و به فروش خواهیم رساند؛ بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست

رئیس دولت یادآور شد: در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم ۲۵ درصد برای حقوق بگیران ثابت، کارمندان و بازنشستگان حقوق دریافتی در نظر گرفته شده است که امکان پذیر است. در بودجه سال آینده علی‌رغم این که ظاهر آن فروش نفت بیشتری دیده می‌شود اما بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست. این تولید نفت در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد؛ بنابراین ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم.

وی با بیان اینکه نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و نیمه دیگر را دولت بعدی اجرا می‌کند، بیان کرد: بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و همچنین تکیه کافی برای مالیات دارد. دولت کوچک شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را که رقم قابل ملاحظه در بودجه است  را اجرایی کرده است. بودجه خوبی تقدیم مجلس شده است اما بقیه امور، اقدامات و بررسی‌های به عهده مجلس است.

دولت به اتفاق آرا مصوبه مجلس در خصوص تحریم‌ها را مفید نمی‌داند

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه مصوبه اخیر مجلس درخصوص صنعت هسته‌ای می‌تواند در ایجاد فشار بر طرف مقابل برای انجام تعهدات موثر باشد اما برخی کارشناسان معتقدند که تاثیر این طرح برای برای اعمال فشار و طرف مقابل، بستگی به اجرای دقیق آن از سوی دولت ارتباط دارد و اگر دولت اجرای آن را سمبلیک و سهل بگیرد این قانون به میزان لازم اثرگذار نخواهد بود. با توجه به اینکه شما بارها گفته‌اید که دوست دارید تحریم‌ها ترک بردارد و دشمن در مقابل لبخند شکست نمی‌خورد بلکه در مقابل قدرت ملت ایران شکست می‌خورد، اکنون موضع دولت در اجرای این قانون چیست، گفت: البته دولت قبلا موضوع خود را نسبت به این قانون اعلام کرده و من قبل از تصویب قانون هم اعلام کردم که این را مفید نمی‌دانیم. این نظر شخص من نیست دولت به اتفاق آرا این طرح را مفید نمی‌داند، اینکه ما بخواهیم فشار بیاوریم برای طرف مقابل را ما در سال گذشته انجام دادیم. البته من به وزرا و معاونین مربوطه دستور دادم که آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند و امیدوارم که تا پایان این هفته در جلسه دولت مطرح و تصویب شود و در صورت تصویب آن در دولت بر اساس آن عمل خواهد شد. تفسیری که ما از این قانون داریم و بر اساس عنوان آن آیین‌نامه اجرای خواهیم نوشت، عنوان طرح هم لغو تحریم‌ها است یعنی قانونی که می‌خواهد تحریم‌ها را لغو کند نه قانونی که می‌‌خواهد لغو آن را به تاخیر بیندازد. همانطور که نمایندگان هم گفتند که می‌خواهند تحریم زودتر شکسته شود.

شکستن تحریم ایران، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق ملت ما است

وی ادامه داد: البته که شکستن تحریم عامل اصلی‌اش قدرت مردم ما و مقاومت و تاب‌آوری آن‌ها است، با ایجاد مشکلات در سال‌های اخیر دشمن خوشحال شد و می‌خواست که مردم تسلیم شوند اما آنچه که باعث پیروزی ما شد مقاومت مردم است. اگر هم ما هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم انجام دادند و ما به نمایندگی از مردم این کار را پیش بردیم. ما معتقد هستیم که شکستن تحریم ایران، تجارت آزاد با دنیا و فروش نفت حق ملت ما است، امیدوارم که دولت و مجلس با کمک همدیگر هر چه سریع‌تر آن را اجرا کنند و آن ثمره و نتیجه‌ای که در سایه مقاومت ایجاد شد را محقق کنند.

دوران جنگ اقتصادی به سر آمده است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ، پیش‌بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را داشته؛ با عنایت به اینکه تحقق چنین امری مستلزم رفع تحریم‌ها و انجام مذاکره مجدد در چارچوب برجام است و با توجه به این واقعیت که مجلس در مصوبه اخیر خود اقدام به جرم  انگاری برای افرادی که تن به کنار نگذاشتن پروتکل الحاقی ندهند، کرده است و همچنین احکام اخیر قضایی که باعث موضع گیری طرف های اروپایی ما شد، چگونه می‌توانیم به تحقق این درآمد امیدوار باشیم، گفت: معتقدم دوران جنگ اقتصادی به سر آمده است. این پایان جنگ نه به خاطر این است که ترامپ شکست خورده و بایدن پیروز شده است؛ حتی اگر در شرایطی ترامپ هم پیروز می‌شد ناچار بود تحریم را کنار بگذارد چرا که این کار نه به نفع منطقه و نه به نفع آمریکا است بنابراین معتقدم ما دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تولید می‌کنیم و حتی به وزارت نفت دستور داده‌ام که این تولید را اضافه کند و ما باید به صادرات ۲ میلیون و ۸۰۰ برویم و باید چاه‌ها را برای این کار آماده کنیم.

بودجه را بر مبنای خوش‌بینی تنظیم نکردیم

وی ادامه داد: تحریم برداشته بشود یا نشود، شرایط دنیا شرایطی نیست که این جنگ اقتصادی ادامه پیدا کند. بنابراین ما بر مبنای خوش‌بینی بودجه را تنظیم نکردیم بلکه بر مبنای واقع‌بینی تنظیم کردیم. وزارت نفت قدرت تولید و فروش دو میلیون و ۳۰۰ بشکه را دارد در شرایطی که تحریم باشیم کل آن صادر نمی‌شود و بخشی از آن در داخل فروش می‌رود. ما که نگفتیم همه ‌را در بازار خارجی به فروش می‌رسانیم. ممکن است ۱ میلیون و ۸۰۰ فروش خارجی باشد ما می‌گوییم ۲ میلیون و ۳۰۰ تولیدکرده و به فروش می‌رسانیم و بودجه را بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم عمر تحریم به سر آمده است.

معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر می‌کند

روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رسانه انگلیسی مبنی بر اینکه تا چه اندازه امیدوارید دولت آقای بایدن سیاست‌های خصمانه دولت آقای ترامپ را در پیش نگرفته و سیاست‌های خصمانه را اصلاح کند و اینکه آیا تبادل پیام خاصی بین دو کشور صورت گرفته است یا خیر، گفت: تقریبا این بحث قبلا هم مطرح شده است. ما معتقدیم شرایط در دولت جدید آینده آمریکا تغییر می‌کند و شرایط قبلی باقی نمی‌ماند حتی اگر ترامپ هم می‌ماند تغییر می‌کرد. ما علاقه‌مند هستیم روابط را با کشورهای اروپایی، غربی و همسایگان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم. به اعتقاد من همانطور که قبلا گفته‌ام رسیدن به این مسئله آسان است و اگر ۵ به اضافه یک باید به سال ۲۰۱۷ برگردد این کار در یک زمان کوتاهی انجام خواهد شد.

هر روزی که تحریم‌های غلط برداشته شود، ایران به تعهداتش باز می‌گردد

وی درباره طرح مجلس و تضاد آن با این سخن خود رئیس جمهور که به هر طریق در رفع تحریم‌‌ها تلاش خواهد کرد و همچنین دیدار با بایدن در قالب دو جانبه یا ۵+۱ گفت: آنچه که من گفتم این است که دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف مهم دولت است و اگر همین ساعت هم امکان پذیر باشد آن را به ساعت بعد موکول نخواهم کرد. هر روزی که ۴+۱ یا ۵+۱ به تمام تعهداتشان عمل کنند دولت نیز بلافاصله به تمام تعهداتش عمل خواهد کرد؛ بنابراین همه آنچه که در توافق برجام مطرح شده است چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ فروش نفت و سایر مواردی که به ناروا و غلط در دولت ترامپ تحریم کرده است برداشته خواهد شود دولت نیز به تعهداتس باز خواهد گشت.

برای برنامه هسته‌ای خود هیچ محدودیتی قائل نیستیم

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه آنچه که مجلس تصویب کرده است اقدام راهبردی برای رفع تحریم نه برای ادامه تحریم است، گفت: آنها به دنبال برداشته شدن تحریم‌ها هستند و اصولی را تصویب می‌کنند که باعث می‌شود تحریم از دوش مردم برداشته شود؛ اما اینکه این موضوع با آن هدفی که مد نظر دارد منطبق هست یا نیست، بحث دیگری است. ما هر زمانی که ۴+۱ یا ۵+۱ به  کلیه تعهداتشان عمل کنند ما نیز کاملا به تعهداتمان باز می‌گردیم و هیچ چیزی مانع اقدام متقابل ما برای اجرای تعهدات نخواهد بود. ما از حدود بیش از یک سال پیش و از اردیبهشت سال ۹۸ کاهش تعهداتمان را در پنج مرحله شروع کردیم و به طرف مقابل نیز اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچ گونه محدودیتی قائل نیست. در مرحله پنجم صریحاً اعلام کردیم ایران دیگر هیچ تعهدی برای غنی‌سازی و همچنین  R&D نخواهیم داشت و برای برنامه هسته‌ایمان هیچ محدودیتی قائل نیستیم.

وی تصریح کرد: بنابراین آنچه در حال اجرایی شدن است و مجلس آن را مطرح کرده همه در قالب چیزی است که سال گذشته اعلام کرده‌ام و گفتیم هیچ تعهدی در غنی‌سازی نداریم. ما مشکلی برای اینکه آمریکا به برجام بازگردد و اشتباهات گذشته را جبران کند نداریم؛ دولت آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما نیز کاملا به تعهدات خود باز می‌گردیم.

توان کارشناسی مجلس، با توان کارشناسی دولت قابل مقایسه نیست

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال روزنامه ایران مبنی بر اینکه شما و معاون پارلمانی‌تان چندبار تاکید کرده‌اید که لوایح دولت در مجلس کنار گذاشته می‌شود، لوایحی مانند قانون انتخابات و طرح مدیریت تعارض منافع و مجلس طرح هایی را موازی با این لوایح ارائه کرده است، اظهار داشت: دولت در مجلس قبل یک لایحه بسیار مهم در خصوص انتخابات داد که اصلاً در دستور کار قرار نگرفت و اگر آن لایحه جامع انتخابات را ببینید، برای تهیه آن ماه‌ها در دولت تلاش و زحمت کشیده شد و در جلسات مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت اما مجلس آن را کنار گذاشت، در همین مجلس یازدهم پس از آغاز به کار آن لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را مجددا فرستادیم اما متاسفانه تا امروز هیچ کدام در دستور کار قرار نگرفته است، مبارزه با فساد، شفافیت، تعارض منافع هر سه اولویت مردم است.

وی افزود: دولت یک بدنه کارشناسی بزرگی دارد، توان کارشناسی و پژوهشی مجلس مثلا در یک کمیسیون یا مرکز پژوهش‌ها قابل مقایسه با توان کارشناسی دولت که در تهیه یک لایحه به کار گرفته می‌شود، نیست. البته مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد اما اصل لایحه دولت است، عدم تناسب یعنی موکول کردن لوایح دولت و رسیدن به طرح های نمایندگان نمی‌تواند چندان مفید باشد. البته برای ما این مهم نیست مهم این است که یک مسئله به نفع مردم باشد این سوال که صدا‌وسیما در آغاز این جلسه مطرح کرد و مساله گرانی بود که در برخی جنس‌ها بی‌ثباتی قیمت وجود دارد، علت آن هم این است که در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم، وزیر صنعت حامی صنعت و وزیر کشاورزی حامی کشاورزی است اما مصرف کننده وزیر ندارد. ما از ابتدای دولت یازدهم درخواست داشتیم و با دو فوریت نوشتیم و به مجلس فرستادیم که وزارت بازرگانی تشکیل شود. این هم نظر مقام معظم رهبری بود که چهار وزارتخانه در یک وزارت تجمیع شده است و این کار را سخت می‌کند.

برخی فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است

روحانی در ادامه اظهار داشت: می‌خواهم بگویم که یکسری امور وجود دارد که باید مجلس و دولت به نفع مردم درکنارهم باشیم، برخی فکر می‌کنند که مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است، در حالیکه همین مردم به صحنه آمدند و دولت را انتخاب کردند و وزرا هم توسط مجلس رای اعتماد گرفتند که نماینده ملت هستند. این کلمه وکیل الدوله یکی از حرف‌های بی‌معنی عالم در این روزهاست، شاید در رژیم گذشته معنا داشت اما اکنون معنا ندارد چون هر دو نماینده مردم هستند. ما باید همدیگر را یاری کنیم و هر طرحی را که به نفع مردم باشد، اجرا می‌کنیم. حتی همین طرح نمایندگان برای مساله هسته‌ای دادند اما چون مجلس تصویب کرده علیرغم مخالفت در حال تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی هستیم، بنابراین باید کمک و یاری کنیم.

ثبات منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است

روحانی در خصوص ترور شهید فخری‌زاده و میزان تنش در منطقه، اظهار کرد: زنده ماندن برجام و همکاری همه کشورهای مهم برای ثبات منطقه و جهان بسیار مهم است و علت ناموفق بودن ترامپ در مجامع بین‌المللی، همکاری و هماهنگی ایران با ۵+۱ بود. بنابراین ما همچنان دنبال آن هستیم که با همه کشورهای جهان رابطه نزدیک داشته باشیم به ویژه روسیه و چین که تاکنون همکاری نزدیکی با آنها داشتیم. ترور شهید فخری‌زاده کار آنهایی بود که قصد داشتند در روزهای پایانی دولت ترامپ منطقه را به جنگ بکشانند و ایجاد بی‌ثباتی و جنگ در روزهای پایانی دولت ترامپ بود.

طرح «صلح هرمز» همچنان روی میز است

رئیس دولت ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه شهید فخری‌زاده را دانشمندی به نام می‌داند و برای خود حق قائل است که انتقام خون او را در زمان و مکان مناسب بگیرد، اجازه نخواهد داد که زمان و مکان این انتقام را دیگران تعیین کنند. در عین حال ثبات منطقه برای ما بسیار حائز اهمیت است.  ما طرح صلح هرمز را برای منطقه خلیج فارس ارائه دادیم که این طرح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال گذشته مطرح شد و بعد هم برای رؤسای کشورهای منطقه فرستاده شد و همچنان این طرح صلح روی میز است.

 تمام قدرت روبروی ایران ایستاده که نتواند نفت بفروشد

رئیس دولت دوازدهم در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در مشکلات کنونی برای سومدیریت و ناکارآمدی برخی از مدیران دولت، نقش قائل هستید و برای زمان باقی مانده چه تصمیمی دارید، گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد و بعضی از مشکلات ساختاری است و مربوط به این دولت و سایر دولت‌ها نیست. نقش تحریم نیز بسیار مهم است. در سال ۹۵-۹۴ ارز ثبات داشت، اگر مدیریت اشکال داشت در آن سال‌ها نیز نمی‌توانستیم تورم و ثبات ارز را کنترل کنیم. ما در تحریم نیستیم بلکه ما در جنگ بزرگ تمام عیار اقتصادی هستیم یعنی تمام قدرت روبروی ایران ایستاده که ایران به سایر کشورها نفت نفروشد.

بارها گفتیم در میدان جنگ نمی‌توانیم تنها جنگ را اداره کنیم

روحانی اظهار کرد: در سال ۹۷ در جنگ اقتصادی قرار گرفتیم و بعضی‌ها این موضوع را قبول ندارند و معتقدند جنگ نیست در صورتی که مقام معظم رهبری اعلام کردند که ما در جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده ارشد این جنگ رئیس جمهور است بنابراین غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی مشکل دیگری داریم و آن همسویی مخالفان دولت با مخالفان جهانی علیه نظام است.

وی با طرح این سوال که بپرسید مخالفان دولت چقدر در این ناکارآمدی نقش دارند، گفت: مدیریت دولت حتما بدون ایراد نیست و همه باید ما را یاری کنند و باید کنار هم باشیم و ما بارها گفتیم در میدان جنگ نمی‌توانیم تنها جنگ را اداره کنیم. اگر ما بتوانیم نقص مدیریت را رفع کنیم و آن را به تأخیر بیاندازیم، مرتکب گناه شده‌ایم. مگر قوه قضاییه و قوه مقننه و نیروهای مسلح ما بی اشکال هستند؟ همه نهادها اشکال دارند و همه باید این اشکالات را رفع کنیم. چرا ما فقط به دولت حمله می کنیم؟ اگر کسی به دولت توهین کرد چرا تشویق می‌شود؟

کسی جرات دارد به جز دولت، به نهادهای دیگر توهین کند؟

وی افزود: الان کسی جرأت می‌کند در کشور به جز دولت، به نهادهای دیگر توهین کند؟ این کار را بکنید و ببینید بعد از ۲۴ ساعت چند نفر احضار خواهند شد. در مجموع نقص وجود دارد و باید بر طرف شود اما همه گناه را گردن دولت انداختن درست نیست؛ مشکلات ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریت از ایرادات موجود است.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار با رهبری و تاکید بر ایجاد دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی، گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که شورای عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل شود و ما بلافاصله بعد از بیانات ایشان به کمیته‌ای که کار کارشناسی می‌کند گفتیم که جلسات خودشان را بگذارند. چند جلسه تا به حال برگزار شده است و آنچه که باید در دستور کار شورای عالی قرار بگیرد را مورد بحث و بررسی قرار دادند. طی دو هفته آینده جلسه تشکیل خواهد شد و ادامه خواهد داشت. می‌توانیم با هماهنگی یکدیگر بخشی از مشکلات اقتصادی  را حل کنیم.

نمی‌توان برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشت

وی درخصوص درخواست غرامت از آمریکا برای خسارتی که خروج این کشور از برجام بر ایران وارد کرد، گفت: ما باید اگر بخواهیم از آمریکا طلب خسارت کنیم خیلی زیاد است و باید از کودتای سال ۱۹۵۳ تاکنون و حتی پیش از آن ما خسارت‌های بسیاری از آمریکا داریم که محاسبه آن هم شاید خیلی سخت باشد، نمی‌توان برای بازگشت به برجام پیش شرط گذاشت. زمانی همه به برجام باز می‌گردیم تعهداتمان را انجام می‌دهیم و در ذیل آن مطالبات ما را نیز مطرح می‌کنیم. اما درخواست خسارت یعنی چه؟ مقدار خسارت دیده‌ایم؟ چه کسی باید ببیند و چه کسی باید پرداخت کند؟ این درخواست یعنی به معنای این است که تحریم‌ها ادامه پیدا کند وگرنه هیچ معنای دیگری ندارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر این حرف را بزنیم به معنای این است که تحریم ۵ سال دیگر ادامه پیدا کند؛ همانطور برخی می‌گفتند که خوب است که ۵ سال آینده نیز تحریم‌ها ادامه پیدا کند. آنچه که ما می‌گوییم این است که اگر فردا صبح ۵+۱ به تعهداتش عمل کند، ما به تمام تعهدات‌مان عمل میکنیم اما مطالباتمان را نیز هم از آمریکا و هم از دیگر کشورها مطرح می‌کنیم

اگر از همه طلب غرامت کنیم باید یک جنگ جهانی با دنیا راه بیندازیم

وی ادامه داد:  اینگونه  نیست که پنج به علاوه یک کامل به همه تعهداتشان عمل کرده باشد؛ آمریکا در این سه سال نبود و به تعهداتش عمل نکرد؛ اروپا نیز  به تعهدات خود عمل نکرده است، چه باید بکنیم؟ باید از آنها نیز خسارت بگیریم؟ با این تفاسیر باید یک جنگ جهانی با دنیا راه بیندازیم و به هرکسی که می‌خواهد حرف بزند بگوییم که به ما خسارت وارد شده و نخست باید خسارات را پرداخت کنید تا بتوانیم با یکدیگر حرف بزنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز برای ما مهم این است که آنها به طور کامل به تعهداتشان بازگردند همچنین آمریکا عملاً به دنیا اعلام کند که خطا کرده و به تعهداتش بازگردد. اما اینکه بعد از بازگشت به برجام و انجام تعهداتش ما چه مسائل، مطالبات و مواردی داریم، مطرح خواهد شد. البته که به ما خسارت خورده است؛ هم در این دوره سه ساله و هم پیش از آن در تحریم‌های قبلی نیز چنین بوده است.

شعر خوانده شده توسط رئیس جمهور ترکیه چند پهلو است

رییس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره اقدام رییس جمهور ترکیه در آذربایجان و آینده ایران و ترکیه گفت: روابط ما با ترکیه یک روابط بسیار مهم است و ما در مسائل سیاسی و اقتصادی و در مسائل منطقه با ترکیه ارتباط داریم و باهم فعالیت می‌کنیم. البته مسئله تمامیت ارضی ایران و جایگاه ایران اهمیت ویژه دارد و حق مردم است که نسبت به یک جمله حساسیت نشان دهند.

وی ادامه داد: آنچه برای من مهم بود این است که وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما گفت اردوغان قصدی نداشته و حتی سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه نیز همین موضوع را تایید کردند. این شعر هم که در آن روز خوانده شده است چند پهلو است و وابسته به این است که در کجا این شعر را بخوانید اگر در ایران بخوانید یک معنی می‌دهد و اگر در کشور دیگری بخوانید یک معنای دیگری می‌دهد. 

رییس‌جمهور تصریح کرد: واقعیت این است که مقامات ترکیه اذعان داشته‌اند که آقای اردواغان قصدی نداشته است. در مسائل منطقه و چندجانبه کشورهای ترکیه، ایران، روسیه، آذربایجام و ارمنستان در کنار هم هستند و باید قبل و بعد آن جمله و آن سخنرانی را در کنار هم قرار دهیم. من با سابقه‌ای که در طول این هفت سال در ارتباط با آقای اردوغان داشته‌ام بسیار بعید می‌دانم به ملت ایران یا تمامیت ارضی ما توهین کند. البته حق معترضان است که حساسیت خود را نسبت به مهین‌دوستی و مهین‌پرستی خود نشان دهند با این بیان صریح که مقامات ترکیه به ما گفته‌اند که قصدی در کار نبوده است. با توضیحاتی که داده‌اند از این مسئله عبور می‌کنیم و البته حساسیت مردم ما مهم است و همه باید بدانند که میلیمتر میلیمتر این کشور برای همه ما اهمیت دارد و همه باید در سخنرانی‌هایشان به اهمیت ایران و توجه کنند.

چرا اروپا تنها برای اعدام یک فرد حساسیت نشان داده است؟

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی درباره مجازات اعدام در ایران ابراز ناراحتی کرده‌اند و در روزهای اخیر اعدام آقای زم باعث لغو نشست بازرگانی ایران و کشورهای اروپایی شد از سوی دیگر شما نیز بارها درباره ناراحتی خود به عدم پایبندی کشورهای اروپایی به برجام سخن گفته‌اید و با وجود این اعدام‌ها امکان به‌ خطر افتادن برجام وجود دارد، گفت: به هرحال جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه مستقل دارد و دادگاه حکم صادر می‌کند. ممکن است حکمی مورد خشنودی گروهی قرار بگیرد و یا باعث ناراحتی گروهی باشد؛ این برای ما ملاک نیست که آنها خوشحال یا ناراحت هستند. شاید این چیز خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم که اعدام شده است نباشد. ما در این کشور حکم اعدام داریم، چرا برای یک فرد این همه حساسیت به خرج می‌دهند که معنای خوبی ندارد و معنای مداخله جویانه دارد آنها می‌گویند این فرد برای منافع ما کار می‌کرده است.  اروپایی‌ها در برخی از مسائل حساس بوده‌اند و ما هم در برخی از مسائل حساس هستیم و اعلام نظر می‌کنیم. در فرانسه نیز حوادثی رخ می‌دهد و ما در خصوص آن اعلام نظر می‌کنیم، ما هم ناخشودی‌هایی از اقداماتی که حکومت‌های اروپایی انجام می‌دهند، داریم اما همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید نسبت به روابط مان اقدام کنیم.

اکثر امور را از طریق وزیر دادگستری پیگیری می‌کنم

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با وجود اینکه مقام معظم رهبری از دولت حمایت کرده و همچنین با توجه به اختیارات رئیس جمهور برای مقابله با برخی از اقدامات سایر نهادها، چرا تاکنون به بسیاری از مسائل ورود نکرده‌اید، گفت: رهبری طبق وظایف شرعی خود از دولت حمایت می‌کند اینکه اختیارات رئیس جمهور چه مقدار است در قانون اساسی آمده است.

رئیس جمهور افزود: من در بسیاری از موارد اکثر امور را از طریق وزیر دادگستری پیگیری می‌کنم اما دلیلی ندارد که این اقدامات را اعلام کنیم. در عین حال وظایف رییس جمهور مشخص و روشن است؛ طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی رئیس جمهور زمانی می‌تواند به قوه قضاییه تذکر بدهد که قانون اساسی در حال نقض شدن است؛ البته با تفسیری که در سال ۹۱ شورای نگهبان کرده این اصل کم اثر و بی اثر شده است.

وی ادامه داد: قبلاً‌ رئیس جمهور به قوه قضاییه تذکر داده است و شورای نگهبان نیز این حق را به رئیس جمهور داده است اما متأسفانه اخیراً در سال ۹۱ نظر شورای نگهبان تغییر کرده است. به نظر من رأی مردم به رئیس جمهور بر مبنای اصول قانون اساسی است بنابراین من در هر موردی که دیدم که بر خلاف قانون اساسی عمل شده است، علیرغم این تفسیر باز هم تذکر می‌دهم و طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی به خود شورای نگهبان نیز تذکر می‌دهم. من هرجایی که در اختیارات من بوده است طبق قانون اقدامات لازم را انجام داده‌ام.

ما قطعا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌فروشیم

رییس دولت تدبیر و امید در ادامه نشست خبری خود و در پاسخ به سوال روزنامه جوان درباره در نظر گرفته شدن فروش ۲میلیون و ۳۰۰هزار بشکه‌ای نفت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و اینکه درصورت عدم فروش این میزان بشکه نفت حجم سنگینی بر سر دولت آینده آوار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد این بودجه براساس تحلیل رفع تحریم‌ها نوشته شده است، آیا شما برآورد و خبر قطعی از بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها دارید، بیان داشت: بودجه‌ای که دولت به مجلس ارائه می‌کند برای کسب مجوز است، مثلاً در بودجه مطرح می‌شود که برای سال آینده قصد داریم این تعداد بشکه نفت به فروش برسانیم. این عدد براساس میزان صادرات سال گذشته و راه‌هایی که سال قبل نداشتیم و اکنون پیدا کردیم نوشته شده است.

وی ادامه داد: اتفاقا فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت در سال آینده براساس شرایط کنونی است، یعنی حتی اگر اصلا نفت رفع تحریم نشود ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را قطعاً می‌فروشیم یا در بازار بین‌المللی یا در بازار داخلی و این فارغ از آن است که برجام چه خواهد شد بلکه براساس برآورد وزارت نفت است که به من می‌گوید اگر در ماه‌های ابتدایی سال چاه های خود را فعال کنم چه میزان برداشت و توان فروش دارم.

من از ابتدا در نهضت و بعد از انقلاب همواره در نظام بودم

روحانی در ادامه اظهار داشت: به این نکته توجه کنید که خود من در سال آینده باید ۶ ماه این بودجه را محقق کنم و اینگونه نیست که ما بخواهیم برای دولت بعدی نسخه بپیچیم. من آدمی نیستم که مثلا هیچ جایی نبودم و حالا آمدم‌ ۷ سال حکومت کمک کنم و بعد بروم یک گوشه بنشینم و مصاحبه کنم، من از ابتدا در نهضت بودم و بعد از انقلاب همواره در نظام بودم. اطمینان داشته باشید این عدد فروش نفت براساس واقعیت و بررسی‌های کارشناسی است.

وی افزود: نوشتن بودجه که شوخی نیست که ما تحلیل کنیم؛ اگر تحریم برداشته شود صادرات ما به ۲میلیون و ۳۰۰ هزار خواهد رسید و ما براساس آن بودجه می‌نویسیم؛ بر اساس تحلیل که نمی‌شود بودجه نوشت. البته اگر تحریم برداشته شود ما همان مقدار که در اوپک سهم داشتیم، یعنی همان قدر که در شش ماه دوم ۹۵ نفت می‌فروختیم خواهیم فروخت.

در جنگ اقتصادی نباید فرماندهی میدان تضعیف شود

روحانی در پاسخ به سوال خبرگزاری برنا درخصوص تعامل دولت و مجلس و اینکه مردم به دنبال آرامش در ارتباط قوا هستند، گفت: ما دنبال تقابل با قوای دیگر نیستیم. معیار و مبنا قانون اساسی است و از آنها می‌خواهیم در چهارچوب قانون اساسی با ما برخورد کنند. رای مردم به مجلس و دولت بر این مبنا است که براساس منافع ملی حرکت کنند و دنبال تعامل با قوا هستیم. ما در شرایط جنگیم و همه باید به فرمانده میدان، کمک کنند و نباید فرماندهی میدان، تضعیف شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار NBC مبنی بر اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا می‌خواهد به برجام بازگردد اما سخن از توافق بهتر با ایران که شامل موارد تسلیحاتی و منطقه‌ای شود گفته است، گفت: تعبیری که شما نقل کردید را من از آقای بایدن نشنیده‌ام. این حرف ترامپ بود که می‌گفت این توافق را قبول ندارم. از نظر ما نه برجام قابل مذاکره مجدد است و نه ما دوباره برجام را پهن خواهیم کرد. این توافق را همه اجرایی می‌کنند و یا هیچ کس اجرا نخواهد کرد. مسائل موشکی و منطقه‌ای هیچ ربطی به برجام ندارد. ما در همان زمان در خصوص همه این موارد صحبت کردیم. ترامپ از همه موارد بی خبر است اما آقای بایدن که می‌داند ما گفتیم در خصوص این مسائل صحبت نمی‌کنیم.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/



صدای زنجانروحانینشست خبریرئیس جمهوری
sedayezanjannews.ir/nx4956


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»