کد خبر: 4961
1399/09/25 - 10:33


مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان:

23 مدرسه جدید آماده بهره برداری است

کرونا فرصت خوبی برای مقاوم سازی مدارس ایجاد کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال 1354 به منظور احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان  مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آنها و نیز تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی، در وزارت آموزش و پرورش تأسیس و پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده‌دار ساخت و تامین فضاهای آموزشی و پرورشی در سراسر ایران اسلامی کشور شد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان زنجان با بیان اینکه این اداره به عنوان دستگاه تخصصی ساخت و ساز فضاهای آموزشی و پرورشی با در اختیارداشتن نیروهای متخصص در امر مطالعه و طراحی، نظارت مداوم بر اجرای پروژه های عمرانی و کنترل مستمر کیفی آن ها مشغول بکار بوده است، اظهار کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان نیاز هر منطقه به مدارس را بررسی و سپس برای ساخت مدارس جدید توسط کمیته برنامه ریزی و شورای برنامه ریزی استان به تصویب و با تامین اعتبار به اداره کل نوسازی مدارس سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: طراحی، انتخاب پیمانکار، مناقصه، نظارت و اجرای ساخت پروژه و یا مقاوم سازی مدارس بر عهده اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان است.

مدیر کل اداره نوسازی مدارس استان با بیان اینکه از سال 85 تا 88 برای تمامی مدارس استان شناسنامه فنی صادر شده است، خاطر نشان کرد: تا 10 سال گذشته حدود 40 درصد مدارس استان نیاز به تخریب و بازسازی و بیش از 50 درصد مدارس نیز نیاز به مقاوم سازی داشتند ولی هم اکنون با یک هزار و 639 مدرسه در استان تنها 10.4 درصد مدارس نیاز به تخریب و 36 درصد مدارس نیاز به مقاوم سازی دارند.

جهانگیر صفری معتقد است مدارسی که مقاومت لازم را در برابر زلزله نداشته باشند نیاز به مقاوم سازی و مدارسی که نتوانند زلزله های شدید را تحمل کنند نیاز به تخریب و بازسازی دارند.

همه مدارس استان استانداردسازی شده اند

وی به اقدامات این اداره اشاره کرد و گفت: از سال 92 بالغ بر 3 هزار و 865 مدرسه استان نیاز به استاندارد سازی و تجهیز سیستم گرمایشی بودند که خوشبختانه همه این مدارس استاندارسازی و همچنین بخاریهای غیر استاندارد و نفتی نیز جمع اوری شدند .

به گفته این مسئول، از سال 92 تاکنون 171 مدرسه در استان تخریب و بازسازی و 225 مدرسه نیز مقاوم سازی شده است.

وی با بیان اینکه دوران کرونایی نیز فرصت مناسبی برای مقاوم سازی و یا تجهیز مدارس را در اختیار این اداره قرار داده است، اظهار کرد: با وجود اینکه تنها 30 درصد اعتبارات استانی یعنی 13.5 میلیارد تومان برای نوسازی و مقاوم سازی مدارس در اختیار این اداره قرار گرفته بود ولی توانستیم از این فرصت استفاده بهتری داشته باشیم.

صفری ادامه می دهد: البته ایام کرونایی مشکلاتی از جمله رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی برای کارگران ایجاد کرد ولی با این وجود ساخت پروژه ها تعطیل نشد.

 23 مدرسه تحویل آموزش وپرورش می شود

مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان معتقد است با وجود بیماری کرونا امسال از 23 مدرسه با 150 کلاس درس و با اعتبار بالغ بر 63 میلیارد تومان رونمایی میشود و یا در ایام 22 بهمن تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان می شود.

وی علاوه بر شرایط کرونایی، شرایط اقتصادی و افزایش قیمت مصالح، افزایش دستمزد پیمانکار و دستمزد کارگران را از دیگر مشکلات این اداره در روند ساخت پروژه ها عنوان کرد و گفت: این مشکلات تاثیراتی در ساخت پروژه ها داشت ولی با وجود پیمانکاران خود خیر در این پروژه ها، مقاوم سازی و یا نوسازی مدارس تعطیل نشدند.

30 پروژه توسط خیرین ساخته شده است

این مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون حدود 290 پروژه توسط خیرین مدرسه ساز ساخته شده و هم اکنون نیز 34 پروژه نیز توسط این خیرین در حال ساخت است.

وی میزان اعتبارات ملی برای نوسازی مدارس را مناسب عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر میزان اعتبارات ملی خوب بوده بطوریکه 54 میلیارد تومان با تخصیص 100در صدی انجام شده و اعتبارات استانی نیز 45 میلیارد تومان بوده که تاکنون 30 درصد از این میزان به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص یافته است.

سرانه فضای آموزش استان بالاتر از متوسط کشوری است

مدیر کل اداره نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در ادامه به سرانه فضای آموزشی استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون سرانه فضای آموزشی استان بالاتر از متوسط استاندارد کشوری است بطوریکه سرانه فضای آموزشی استان 6 متر مربع برای هر دانش آموز بوده و این درحالیست که سرانه متوسط کشوری 5.6 متر مربع است.

صفری بر این باور است که سرانه فضای آموزشی شهرستانها و روستاهای استان از استاندارد لازم برخوردار است و فقط در شهر زنجان، خدابنده و خرمدره فضای آموزشی کمتر بوده و نیاز به ساخت مدارس است.

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننوسازی مدارس زنجانجهانگیر صفری
sedayezanjannews.ir/nx4961


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»