کد خبر: 4965
1399/09/26 - 15:11


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر داد:

احتمال پیک جدید کرونا در دی‌ماه

نگران شب یلدا هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در حال حاضر خوشبختانه آمار مبتلایان به کرونا در استان شیب نزولی را طی کرده و در حال رسیدن به ثبات آماری هستیم.

علیرضا آرمانی‌کیان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به وضعیت فعلی استان در میزان مبتلایان به کرونا اظهار کرد: خوشبختانه آمار مبتلایان به کرونا در استان شیب نزولی را طی کرده و در حال رسیدن به ثبات آماری هستیم.

به گفته این مسئول به طور میانگین در طول 24 ساعت 50 تا 55 مورد ورودی به بیمارستان‌ها را داریم از همین رو بیمارستان‌ها در حال فعال کردن دیگر سرویس‌ها و ارائه خدمات به دیگر بیماران است چرا که با شیوع بیماری کرونا برخی از خدمات تعطیل شده بود و امکان فعالیت وجود نداشت ولی با وجود شیب نزولی مبتلایان به کرونا این بخش‌های بیمارستانی نیز فعال شدند و بیمار پذیرش می‌کنند به ویژه بیمارستان ولی عصر که با محدودیت تخت مواجه بودیم ولی در حال حاضر به حالت پذیرش دیگر بیماران غیرکرونایی برگشتند.

محدودیت‌های ترددی در طارم جدی‌تر و با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان در پاسخ به سوال صدای زنجان در مورد وضعیت کرونایی طارم با توجه به قرمز بودن وضعیت گیلان که همجوار با این شهرستان است، گفت: آمار و ارقام مرتبط با کرونا در شهرستان طارم تا به اینجا خیلی خوب بوده با وجود این‌که چند روزی با افزایش آمار مبتلایان مواجه شدیم ولی نگرانی از بابت وضعیت قرمز استان گیلان و افزایش ترددها بین این دو منطقه است.

وی متذکر شد: برای جلوگیری از ترددها بین طارم و گیلان محدودیت‌ها با لحاظ استانداردها جدی‌تر اعمال شده و این محدودیت‌ها با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود چرا که طارم محل کاملاً بسته‌ای است و در صورت تشدید شیوع بیماری کرونا مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

از سرگیری برخی خدمات تعطیل شده در بیمارستان‌ها و ارائه خدمات به غیرکرونایی‌ها

وی با تأکید بر این‌که سیاست در حوزه درمان مسیری را طی می‌کند که بتوانیم در زمان بروز بحران نیز سرویس‌ها و خدمات به دیگر بیماران را تعطیل نکرده و ادامه دهیم، خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم نسبت به بیماری کرونا هوشیارتر شدند و همین عامل سبب کاهش آمار مبتلایان به کرونا شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که کاهش آمار رخ داده در میزان مبتلایان به کرونا ناشی از کاهش حضور بیماران در بیمارستان‌هاست، افزود: در تلاشیم تا مدیریت سالم را در توزیع بیماران داشته باشیم و در مراحل اولیه قبل از بستری شدن در بیمارستان افراد مبتلا را شناسایی کنیم.

در تلاش برای درمان بیماران در منازل و یا سرپایی هستیم

وی با بیان این‌که در زمستان تمام تلاش کادر درمانی با همکاری واحد بهداشت و کادر درمان این است که درمان مبتلایان به کرونا در منازل و به صورت سرپایی انجام شود، تصریح کرد: در نظر داریم امکان تجویز داروهایی که برای بیماران بستری در بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گرفت در اختیار بیماران سرپایی نیز قرار گرفته وتحت حمایت بیمه باشند.

به گفته این مسئول با اقدامات پیشگیرانه و سیاست‌های اتخاذ شده در تلاش برای جلوگیری از سیر تصاعدی مبتلایان به کرونا مواجه نشویم چرا که در دی ماه احتمال پیک کرونا وجود دارد و تا فراهم شدن درمان‌های پیشگیرانه و تولید واکسن وضعیت را با شرایط خوبی سپری کنیم.

وی با تأکید بر این‌که باید با اجرای طرح‌های جدید هوشمندانه نظیر طرح شهید سلیمانی بتوانیم به راحتی وضعیت را کنترل کرده و بیماریابی کنیم، بیان کرد: با شناسایی نقاط آلوده و افراد مبتلا به کرونا که امکان ایزوله در منازل خود را ندارند به مرکز قرنطینه هدایت شوند و شرایط را به مرحله‌ای برسانیم که با کمبود تخت در بیمارستان‌ها مواجه نشویم.

احتمال بروز پیک کرونا در دی ماه

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان معتقد است در سناریوی پیش‌بینی شده برای زمستان با بهره‌گیری از تجربیات 9 ماه گذشته در حوزه مدیریت کرونا در تلاشیم تا با همکاری رسانه‌ها در مسیر درست حرکت کرده و نگذاریم پیک کرونا به جایی برسد که با کمبود تخت و حجم بالای مبتلایان نیاز به بستری مواجه شویم و سعی در به حداقل رساندن تعداد مرگ‌و میرها داریم.

نگرانی‌ها از بروز فاجعه در دورهمی شب یلداست

آرمانی‌کیان به نگرانی‌های کادر درمان از دورهمی‌های شب یلدا اشاره کرد و گفت: توصیه ما مردم این است که شب یلدا از رفت و آمد و دورهمی جلوگیری کرده و به خاطر سلامتی همه این شب را به صورت مجازی برگزار کنند چرا که هر دورهمی می‌تواند عامل بروز یک فاجعه باشد.

به گفته این مسئول برگزاری جمع‌ها و دورهمی‌های کوچک در خانواده‌ها یکی از آسیب‌پذیرترین اقدامات است از همین رو از مردم خواهش می‌کنیم شب یلدای امسال به هیچ عنوان به فکر برگزاری دورهمی نباشند چرا که با ابتلای یک فرد به کرونا تمامی افراد درگیر این بیماری شده و خطر مرگ آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی در مورد این تصور که باز بودن پنجره‌ها عامل پیشگیرانه در ابتلای به کروناست، خاطرنشان کرد: بله، قطعاً جریان ملایم هوا در منازل اقدام پیشگیرانه‌ای در کاهش ابتلا به کروناست هر چند با توجه به سردی هوا مردم به پوشیدن لباس‌های گرم و جلوگیری از سرماخوردگی توجه داشته باشند.

جلوگیری از برگزاری دورهمی‌ در روستاها باید جدی گرفته شود

آرمانی‌کیان ضمن ابزار نگرانی از دورهمی‌های برگزار شده در روستاها خاطرنشان کرد: از آنجایی که فصل کشاورزی به اتمام رسیده و برگزاری دورهمی‌ها در روستاها شدت می‌گیرد چرا که در چند هفته اخیر مراجعان به بیمارستان‌ها از روستاها بیشتر شده بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان آویزان کردن ماسک از آینه خودروها را اشتباه دانسته و این اقدام  را سبب دردسرساز شدن چرخه تهویه داخل خودرو عنوان کرد.

فعالیت 24 مرکز 16 ساعته در زنجان

وی از شهروندان خواست تا در صورت بروز هرگونه مشکلی به مراکز 16 ساعته مراجعه کنند، عنوان کرد: در حال حاضر 24 مرکز 16 ساعته فعال داریم که افراد می‌توانند با مراجعه به این مراکز در صورت نیاز به درمان سرپایی نیز خدمات لایم را دریافت کنند.

به گفته این مسئول در صورت نیاز به بستری پزشک متخصص تصمیم نهایی را می‌گیرد که فرد نیاز به بستری در بیمارستان دارد یا خیر.

آرمانی‌کیان از همشهریان خواست به پزشک متخصص اصرار بر جابه‌جایی مرکز درمانی یا بیمارستان محل درمانشان نداشته باشند چرا که تعیین مرکز درمانی از طریق سامانه انجام شده و بیماران سطح‌بندی شدند و برحسب نیاز درمانی‌شان به بیمارستان یا مرکز درمانی منتقل می‌شوند.

وی به خودداری از انجام سفرهای غیرضرور داخل و خارج از شهر اشاره داشته و یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از مراجعان به بیمارستان‌ها منشا ابتلا به کرونایشان  به سبب حضور در این مکان‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان به ضرورت برخورد جدی و قضایی با تهدیدکنندگان سلامتی مردم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: برخورد قضایی با افراد غیرمسئولیت‌پذیر باید در دستور کار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرمانی کیانشب یلداکرونا
sedayezanjannews.ir/nx4965


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»