کد خبر: 5046
1399/10/11 - 10:32


نرخ باسوادی ماهنشان کم‌تر از میانگین کشوری

معاون سوادآموزی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان: نرخ باسوادی در شهرستان ماهنشان 87.5درصد است که راه‌های صعب‌العبور روستاها و کمبود زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی علت اصلی نرخ پایین سواد این شهرستان است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طبق سرشماری سال 95 نرخ میانگین باسوادی در کشور بالغ بر 94درصد بود که استان زنجان بالاتر از میانگین کشوری با نرخ باسوادی 95.16 درصدی روبه‌رو شد.

فرخناز فتحی معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار می کند: هم اکنون جامعه هدف آموزش و پرورش سوادآموزی به گروه سنی 10 تا 49 سال زن و مرد است که نتواسته فرصت آموزش در مدارس را داشته و هم اکنون نیز کم سواد و یا بی سواد هستند که پس از شناسایی، کارکنان سواد آموزی اداره آموزش و پرورش به دنبال آنها رفته و تحت آموزش قرار می دهند.

وی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت باسوادی در استان بهتر از میانگین کشوری است، خاطرنشان می کند: براساس برآوردهای اداره کل آموزش و پرورش استان که در سال گذشته انجام شد نرخ سواد در استان زنجان 96.30درصد است.

اختلاف سواد در بین زنان و مردان

این مسئول با اذعان به اینکه نرخ سواد در بین مردان استان بیشتر از زنان است، ابراز می کند: در حال حاضر نرخ باسوادی در مردان زنجانی 97.74درصد و در بین زنان 95درصد است و این آمار اختلاف دو درصدی در بین زنان و مردان استان نشان می دهد که نسبت به سال های گذشته کمتر شده است.

وی بر این باور است: در اوایل انقلاب اختلاف نرخ سواد در مردان و زنان استان زنجان 28درصد بوده که این میزان در حال حاضر کاهش یافته است.

جمعیت بیسوادان در مناطق حاشیه‌نشین و روستاها بیشتر است

به گفته فتحی بیشترین نرخ بی‌سوادی و کم‌سوادی در مناطق حاشیه نشین شهری و یا روستاهای استان دیده می¬شود.

این مسئول با ابراز اینکه شهرستان ابهر بیشترین جمعیت باسواد را در استان دارد، ادامه می‌دهد: در حوزه سواد آموزی فردی که معادل پایان ششم ابتدایی را گذرانده باشد، باسواد محسوب میشود و هم اکنون نیز طبق سرشماریهای سال 95 میانگین نرخ سواد در شهرستان ابهر 97.5 درصد بوده که 98.30درصد مردان ابهری و 95.5درصد زنان این شهرستان باسواد بوده و پس از آن شهرستان خرمدره در رتبه دوم شهرستان های باسواد استان قرار گرفته است.

وی می افزاید: براساس گزارشات اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در سال گذشته ابهر و خرمدره به ترتیب بیشترین نرخ باسواد را در استان به خود اختصاص داده بودند.

معاون سواد آموزی استان با بیان اینکه شهرستان ماهنشان از کمترین نرخ سواد در استان برخوردار است، توضیح می دهد: شهرستان ماهنشان به دلیل داشتن راههای صعب العبور روستاها و همچنین کمبود زیرساخت ساختهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و مراودات اجتماعی جمعیت بیسواد بیشتری نسبت به سایر شهرستانهای استان دارد بطوریکه هم اکنون 87.5 درصد از جمعیت این شهرستان باسواد است.

وی با بیان اینکه نرخ سواد به عوامل مختلف از جمله متوسط جمعیت، تعداد روستاها و تعداد مناطق حاشیه نشینی هر شهرستان بستگی دارد، اظهار می کند: شهرستان زنجان به دلیل گستردگی و داشتن روستاهای زیاد و همچنین وجود عشایر از نرخ باسوادی کمتری نسبت به شهرستان های ابهر و خرمدره  برخوردار است و هم اکنون نیز شهرستان زنجان با داشتن مدارس ناحیه یک و دو و همچنین زنجان رود که از جمعیت عشایری نیز برخوردار است، با نرخ سواد 97 درصدی بهره مند است.

21 روستای عشایر نشین در استان زنجان

به گفته این مسئول هم اکنون 21 روستای عشایر نشین در شهرستانهای زنجان و ماهنشان و انگوران وجود دارد و آنچه مهم است زنان و دختران روستایی و عشایری هستند که در عرصه های مختلف دامپروری، صنایع دستی و تولید محصولات کشاورزی به اقتصاد خانواده و جامعه کمک م ¬کنند اما برخی به دلایل شرایط اجتماعی و فرهنگی از اساسی ترین حقوق خود که نوشتن و خواندن است محروم مانده اند که در این راستا طرح سوادآموزی عشایر در دست اجراست که افزایش پوشش تحصیلی زنان و دختران روستایی و عشایر بازمانده از تحصیل از اهداف این طرح است.

آموزش مهارت‌های زندگی به زنان و دختران عشایری

وی می گوید: اجرای طرح سواد آموزی عشایری برنامه مشترک معاون ریاست جمهوری در امور زنان و سازمان نهضت سواداموزی کشور بوده که قرار است در 12 استان که زنجان نیز جزو این استان هاست اجرا شود که طبق آن دختران و زنان عشایری بازمانده از تحصیل در کنار سواد آموزی از آموزشهای مهارتهای زندگی و همچنین از شاخص های فردی و اجتماعی و فرهنگی بهره مند شوند.

فتحی اعتقاد دارد هدف از نهضت سواد آموزی، آموزش خواندن و نوشتن و همچنین آموزش مهارت های زندگی و شناخت شاخص های بهتر زیستن است.

این مسئول در ادامه با اشاره به دوره های سواد آموزی اظهار می کند: دوره های سواد آموزی برای بیسوادان، دوره های انتقال  كه فرصت ادامه تحصيل براي كساني كه دوره سوادآموزي را گذرانده‌اند يا كساني كه فاقد شرايط ادامه تحصيل در آموزش و پرورش رسمي هستند، فراهم مي‌سازد و همچنین دوره های تحکیم برای افرادی که فرصت استمرار و پايداري آموخته‌ها و كاربرد آن را براي كساني كه دوره‌ي سواد آموزي را گذرانده و تمايل به ادامه تحصيل ندارند و ارائه مدرک ششم ابتدایی برای کسانی که مقاطع ابتدایی را پشت سر بگذارند از جمله دوره های آموزشی برای افراد 10 تا 49 سال کم سواد و بیسواد است.

وی ادامه می دهد: طرحهای کتابخوانی با خانواده در 9 جلد در راستای ارتقای توانمندسازی مهارت خواندن و همچنین طرح اجرای آموزش «نماز کلید بهشت»، مسابقات کتابخوانی و مسابقات فرهنگی و اجتماعی، دوره های ارتقای مهارتهای زندگی، مهارتهای اجتماعی و اموزش سبک زندگی اسلامی، مهارتهای شغلی از اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان برای سواد آموزان است که از آموزش در مدارس بازمانده اند تا یک زندگی بهتر برای خود و یا خانواده خود مهیا نماید.

فتحی می گوید: براساس دستوالعمل سازمان نهضت سواد آموزی کشور می بایست امسال 4 هزار و 600 نفر از افراد بی سواد و کم سواد در سه دوره سوادآموزی، تحکیم و انتقال در استان زنجان شناسایی و مورد سواد آموزی قرار بگیرند.

آموزش حتی برای کودکان استثنایی نیز انجام می شود

با توجه به اینکه درصدی از جمعیت بیسوادان هر جامعه ای را افراد استثنایی و یا افراد با بهره هوشی پایین‌تر تشکیل می دهند که برخی از آنان آموزش ناپذیر هستند. که معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان در این باره اظهار می کند: طبق تفاهم نامه بومی که بین سازمان بهزیستی استان و اداره آموزش و پروش منعقد شده مددجویان بهزیستی و یا حتی کمیته امداد امام (ره) نیز تحت پوشش آموزش و سواد آموزی قرار می گیرند.

به گفته این مسئول، براساس این تفاهم نامه، آموزش به کودکان استثنایی نیز امکان پذیر است بطوریکه برای این مددجویان بالای 10 سال که در مدارس تحصیل نمی کنند با روشهای مختلف از جمله آموزش خانه به خانه توسط آموزگاران از مهارتهای خواندن و نوشتن بهره‌مند میشوند.

وی تصریح می کند: سواد آموزی حق همه مردم این مرز و بوم است تا بتوانند از دانش برخوردار شوند و در این راستا افراد کم سواد و بیسواد که از فرصت آموزش در مدارس بی‌بهره‌اند در سامانه آموزش و پرورش شناسایی و سپس همکاران به سراغ آنها می روند و آنها را متقاعد به ادامه تحصیل می‌کنند.

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسوادآموزیاموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5046


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»