کد خبر: 5047
1399/10/11 - 10:33


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد:

کاهش رنج سنی کرونایی‌های زنجان

آرمانی‌کیان: رنج سنی ابتلا نسبت به قبل کم شده ولی در رنج سنی میزان مرگ و میر تغییر چندانی رخ نداده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رِنج سنی مبتلایان به کرونا نسبت به قبل کاهش یافته است ولی در رنج سنی میزان مرگ‌ومیر تغییر چندانی رخ نداده است.

به گزارش صدای زنجان، علیرضا آرمانی کیان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان که به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد،  در پاسخ به سوالی در مورد تعداد بستری‌ها و رنج سنی مبتلایان با اشاره به این‌که تعداد بسترهای کرونایی به حدود ۲۵درصد شرایط پیک و به یک سوم تا یک چهارم کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: رنج سنی ابتلا نسبت به قبل کم شده ولی در رنج سنی میزان مرگ و میر تغییر چندانی رخ نداده است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادامه محدودیت‌های اعمال شده در زنجان با وجود کاهش آمار بستری‌های کرونایی اظهار کرد: در مورد لغو محدودیت‌ها باید یکی دو ماهی منتظر بمانیم تا در صورتی که فوتی ناشی از کرونا نداشته باشیم در آن صورت می‌توان گفت تا حد زیادی میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرده و عملا ویروس کنترل شده است که در این حالت شاهد برداشته شدن محدودیت‌ها می‌شویم.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان رنگ‌بندی شهرها به لحاظ وضعیت کرونایی هر هفته به‌روز رسانی می‌شوند که یکی از آیتم‌های مهم آن میزان مرگ و میر است که به طور یقین کاهش آمارها در این بخش تاثیر قابل توجهی در تغییر رنگ شهرهای زنجان دارد.

وی به اثرگذاری مثبت طرح شهید سلیمانی در پیشگیری و کنترل بیماری کرونا اشاره داشته و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد با بهره‌گیری از این‌گونه طرح‌ها بتوانیم میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را به حد صفر برسانیم.

در استان زنجان شهر پردردسر به لحاظ وضعیت کرونایی نداریم

آرمانی‌کیان با اشاره به این‌که در استان زنجان خوشبختانه شهر پردردسر نداشتیم، یادآور شد: شهرهای کوچک‌تر به سمت وضعیت زرد حرکت کردند و شهرهای بزرگ‌تر استان نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند، تصریح کرد: نگران شهرهای خرمدره و خدابنده هستیم که امیدواریم تا پایان هفته آمار متناسب‌تری در حوزه مرگ و میر و تعداد بسترها

وی با بیان این‌که طبق آخرین اطلاعات ارائه شده در مورد کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی هنوز با وجود واکسن‌هایی که به شدت صحبت‌هایی در مورد آن‌ها و اثرگذاری در درمان کرونا انجام می‌شود نتوانستیم مانع سرایت و انتقال این بیماری شویم، تصریح کرد: هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا بدانیم افرادی که واکسن‌های کرونا را تزریق کردند علاوه بر این‌که خود ایمن شدند آیا مانع انتقال ویروس به فرد دیگر می‌شود یا خیر؟ این یکی از سوالات بزرگی  است که در ارتباط با واکسن‌های کرونا وجود دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم‌چنان مهم‌ترین مباحث مورد تاکید سازمان بهداشت جهانی در مورد کرونا است، بیان کرد: در مورد تغییرات رخ داده در ویروس کرونا نیز فعلا علامت واضحی مشاهده نشده و تقریبا تمامی فرم‌ها را این ویروس به خود گرفته است.

ساده‌انگاری و عادی‌سازی وضعیت کرونایی  بزرگترین اشتباه این روزهای ما می‌تواند باشد

 

به گفته این مسئول ساده‌انگاری و عادی‌سازی وضعیت کرونایی  بزرگترین اشتباه این روزهای ما می‌تواند باشد، افزود: توصیه سازمان بهداشت جهانی نیز حفظ اتحاد در رعایت پروتکل‌ها است که رسانه‌ها در این فرهنگ‌سازی می‌توانند تاثیر بسزایی داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که اگر محدودیت‌ها اعمال نمی‌شد الان با فاجعه مواجه بودیم‌، تصریح کرد: اعمال محدودیت‌های شدید منجر به وضعیت بهتر فعلی شده و فرصتی برای کادر درمانی برای بازیابی وضعیت‌شان‌ است.

برخورد با مطب‌ها و مراکز درمانی که در محدودیت‌ها اقدام به انجام عمل زیبایی کردند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سوالی در مورد انجام عمل‌های زیبایی در استان و نبود هیچ محدودیتی در این بخش عنوان کرد: محدودیت در مورد انجام این عمل‌ها از ابتدا بوده و در پیک‌ها نیز اعمال شده و در حال حاضر نیز برقرار است ولی اگر برخی از پزشکان به صورت موردی این محدودیت را رعایت نمی‌کنند جای گلایه دارد.

وی با تاکید بر این‌که چندین مطب و مرکز درمانی که بدون توجه به محدودیت‌های اعمال شده اقدام به انجام عمل‌های زیبایی کردند مانع فعالیت آن‌ها شدیم، بیان کرد: هیچ جراحی اورژانسی در دوره کرونا زمین نماند در عین حال که تمامی مراکز ما پذیرای بیماران کرونایی بودند.

به گفته این مسئول در حال حاضر انجام دیگر جراحی‌‌ها در بیمارستان‌ها پذیرش شده و درمانگاه‌ها نیز فعال هستند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم پاشنه آشیل ماست

این مسئول در پاسخ به این سوال که در روزهای اخیر با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بین مردم مواجهیم آیا طرحی برای برگرداندن حساسیت قبلی در بخش پیش‌بینی شده است یا خیر، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم پاشنه آشیل ماست چرا که اگر مردم بحث مبارزه با کرونا را عادی‌سازی کنند به طور یقین دچار چالش می‌شویم و موج بعدی کرونا بسیار نگران‌کننده‌تر می‌شود چرا که این ویروس کشنده‌تر شده و نگرانی از این است که در صورت جدی شدن موضوع کسی نتواند پاسخگو باشد.

 وی با تاکید بر این‌که خطر بیخ گوش ماست و اگر کوچک‌ترین تعللی بکنیم به وضعیت سیاه و وخیم برخی از شهرها دچار می‌شویم، بیان کرد: در حال حاضر در کشور انگلستان و جنوب آفریقا به لحاظ شیوع کرونا و کشنده‌تر شدن ویروس دچار دردسر شدند و این موضوع نگرانی جهانی را در پی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس توصیه می‌شود، عموم مردم همچنان این بیماری را جدی بگیرند و در زمان حاضر به مرحله نرسیده‌ایم که ماسک‌ها از صورت برداشته شود و تصور کنیم همه چیز عادی شده و این موضوع زنگ خطری است که نگرانی دارد و می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

این مسئول ادامه داد: بطور قطع کاهش شمار مبتلایان و بستری های کرونایی در استان به همکاری خوب هم استانی ها مرتبط است و در عمل هم ثابت شده که عامل اصلی شیوع کرونا دورهمی و تجمعات است و در این میان اعمال محدودیت‌ها در کاهش ترددهای داخل و خارج استانی و تثبیت وضعیت کنونی بسیار کارساز بوده است.

الهام احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرمانی کیانعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5047


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»