کد خبر: 5066
1399/10/16 - 12:35


مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان اعلام کرد:

زمزمه مرگ زمین به گوش می‌رسد

اسماعیل افشاری: بر اساس برنامه تعهد داریم تا 350 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم که تا به امروز 82 حلقه چاه مسدود شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

 پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان معتقد است برای رساندن منابع آب زیرزمینی به وضعیت پایدار، امکان استمرار بهره‌برداری و برقراری کشاورزی در استان، باید پروانه‌های بهره‌برداری برای اراضی محل اجرای طرح‌های نوین از جمله تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار، مورد اصلاح و تعدیل قرار گیرد.

اسماعیل افشاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در مورد برخوردهای صورت گرفته در حوزه چاه‌های غیرمجاز اظهار کرد: بر اساس برنامه تعهد داریم تا 350 حلقه چاه غیرمجاز را مسدود کنیم که تا به امروز 82 حلقه چاه مسدود شده است.

افشاری شرایط کرونایی را یکی از دلایل عقب‌افتادگی از برنامه تعیین شده مربوط به انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان زنجان اعلام کرد و گفت: در این راستا با صاحبان چاه‌های غیرمجاز برخورد شدیدی نداشتیم اما معتقدیم باید در راستای منافع عمومی و وظایفمان در مسیر برنامه پیش رفته و تمامی 350 حلقه چاه را مسدود و تعیین تکلیف کنیم.

لزوم اصلاح و تعدیل پروانه‌های بهره‌برداری از چاه‌های مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان اجرای طرح تجهیزات اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین و وام بلاعوض دولتی (پرداخت 85 درصدی هزینه‌ها توسط دولت) را گامی در مسیر حفظ منابع آب زیرزمینی دانست و گفت: برای رساندن منابع آب زیرزمینی به وضعیت پایدار، امکان استمرار بهره‌برداری و برقراری کشاورزی در استان، باید پروانه‌های بهره‌برداری برای اراضی محل اجرای طرح‌های نوین از جمله تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری تحت فشار، مورد اصلاح و تعدیل قرار گیرد.

افشاری با اشاره به هدررفت منابع آبی با تولید بی‌برنامه برخی از محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی یادآوری کرد: همه ساله شاهد تولید حجم بالایی از گوجه‌فرنگی در مزارع زنجان هستیم که به علت بالا بودن هزینه‌های برداشت از جمله دستمزد کارگر، تولیدکننده نسبت به رهاسازی محصول در اراضی اقدام می‌کند، در واقع زحمات صورت گرفته اصلا خروجی ندارد لذا امروز باید نوع و رفتار خود را به نهاده‌ها از جمله آب تغییر دهیم تا بتوانیم شرایط مناسبی را برای کشور و استان رقم بزنیم.

مجوز جدید برای تخصیص آب در رودخانه قزل‌اوزن صادر نمی‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در رابطه با موضع عدم صدور مجوز تخصیص آب به طرح‌های جدید کشاورزی در قزل‌اوزن و دومنظوره کردن چاه‌های کشاورزی و تقابل آن با اسناد توسعه‌ای استان در بخش کشاورزی عنوان کرد: تولید، توسعه و اشتغالزایی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی است، ما معتقدیم اهداف توسعه‌ای بخش کشاورزی با ساماندهی وضعیت موجود در حوزه آب از جمله طرح‌های مربوط به افزایش سطح سفره‌های آب زیرزمینی، اجرای طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین محقق می‌شود نه با صدور مجوز جدید تخصیص آب! این موضوع خط قرمز ماست، ما در راستای حرکت در مسیر طرح سازگاری با کم‌آبی، مجوز تخصیص آبِ جدید به طرح‌های کشاورزی در قزل‌اوزن را نمی‌دهیم زیرا معتقدیم با مجوزهای صادر شده، می‌توان شرایط را مدیریت و ساماندهی کرد.

زمزمه فرونشست زمین در زنجان به گوش می‌رسد

افشاری با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر افت سطح آب‌های زیرزمینی استان محدود بوده است، بارش‌های مطلوب را از جمله دلایل ان اعلام کرد و گفت: برای جبران افت سطح آبهای زیرزمینی باید 15 الی 20 سال منتظر باشیم، البته اگر بخواهیم تمامی روشهای نوین و کارشناسی برای نگهداری را به کار برده و سختگیری‌ها را ادامه دهیم!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه خوشبختانه زنجان تا به امروز درگیر فرونشست زمین نبوده است، گفت: البته زمزمه‌های فرونشست زمین در زنجان کم کم پیدا می‌شود که اگر اقدام به موقع از سوی دستگاه‌های ذیربط صورت نگیرد درگیر شدن زنجان با موضوع فرونشست زمین اتفاق می‌افتد. این یک موضوع حساسی است که با اقدامات فرهنگی می‌توان با آن مقابله کرد. البته مقابله با ان کار یک ارگان نیست و قطعا همکاری سایر دستگاه‌ها را نیز می‌طلبد ما معتقدیم با برنامه جامع و نگاه هوشمندانه به آینده می‌توان در مقابله با این پدیده موفق بود.

زنجان؛ میزبان جشنواره ملی عکس «آب با نگاهی به آینده»

افشاری در بخش دیگری از اظهارات خود به تبیین جشنواره ملی «آب با نگاهی به آینده» پرداخت و گفت: اخیرا وزارت نیرو حرکت‌های فرهنگی- اجتماعی را با زبان هنر آغاز کرده است که استان زنجان میزبان بخش عکس است که این مهم خود یکی از محورهای پویش هر هفته «الف- ب- ایران» است.

وی با اشاره به محورهای جشنواره ملی آب با نگاهی به آینده، افزود: ارزش اقتصادی آب، کم‌آّی و بحران آب، سازگاری با کم‌آبی، تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب، خاک، نقش علوم اجتماعی در مدیریت مصرف، استفاده از پساب و بازچرخانی آب از جمله محورهای این جشنواره است.

این مسئول با اشاره به دیگر محورهای جشنواره ملی آب، ادامه داد: علاوه‌بر موارد یادشده، محورهایی از قبیل صنعت سدسازی و توسعه پایدار، مدیریت تقاضای آب، آب و محیط زیست، آب و نگاه به آینده، مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی، ابنیه‌های تاریخی مربوط به آب ، آب‌انبار، آسیاب‌های آبی و قنات‌ها، نیز طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان مهلت ارسال آثار را 15 دی تا 15 بهمن ماه امسال اعلام کرد و گفت: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را ازطریق لینک www.water-zanjan.ir ارسال کنند و برای اطلاعات بیشتر با ادمین @ZNUCLOP در شبکه‌های اجتماعی و یا تلفن دبیرخانه 330353010-024  تماس حاصل کنند.

تامین 95 درصدی نیاز بخش صنعت از آب‌های زیرزمینی

افشاری با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف آب، یادآور شد: در حال حاضر نزدیک به ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود برای آینده استان خطرناک است همچنین سالانه شاهد 71 سانتی‌متر افت سطح آب‌های زیرزمینی به صورت متوسط در همه دشت‌های استان هستیم و افزایش وابستگی بیش از حد به منابع آب زیرزمینی برای منابع آب استان خطرناک است.

وی عنوان کرد: با بهره‌برداری سدهای در حال احداث میتوان میانگین مصرف در بخش آب‌های زیرزمینی را کاهش داد  به طوری که برای مثال مصرف آب شرب به 50 درصد از منابع زیرزمینی و 50 درصد احداث و تکمیل برسد.

این مسئول با بیان اینکه باید با زبان هنر این دغدغه‌ها به جامعه اطلاع‌رسانی شود، تصریح کرد: همواره وزارت نیرو جشنواره‌ها را به صورت متمرکز اقدام می‌کرد ولی امسال به 6 استان دبیرخانه را واگذار کرده است. صرفا از زبان خبر نمی‌توان برای تفهیم مشکلات زیست محیطی استفاده کرد بلکه با زبان هنر شاهد اثرات بهتری خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: باید با ابزارهای مختلف موضوع و چالش پیش‌روی آب در آینده را به اطلاع همگان رساند و این زبان برای همگان جذابیت بیشتری از سایر روش‌های اطلاع‌رسانی دارد و تثبیت شدن دبیرخانه‌ در استان‌ها سبب پیشرفت و توسعه این فرهنگ‌ها است. باز شدن ذهن و تغییر دیدگاه‌ها با زبان‌های مختلف اهمیت بالایی دارد و با ایجاد این گفتمان و فرهنگ‌سازی آن با هنر تاثیر زیادی دارد.

لیلا محمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناب منطقه ای زنجانفرونشست زمیناسماعیل افشاری
sedayezanjannews.ir/nx5066


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»