کد خبر: 5099
1399/10/23 - 9:8


صنایع زنجان بیش‌ از میانگین کشوری آب می‌خورند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان: بخش صنعت استان با تخلیه مجاز 49میلیون متر مکعب در سال، حدود 5درصد چاه‌های مجاز استان را خالی می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- براساس گزارش‌های موجود به طور میانگین 90درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 7درصد برای شرب و 3درصد در صنعت مصرف می‌شود.

راندمان پایین مزارع، عدم رعایت الگوی کشت مناسب و کشت محصولات با نیاز آبی بالا، آبیاری سنتی مزارع، عدم استفاده از روش‌های نوین آبیاری به روش صحیح، تخلفات مختلف کشاورزان در مصرف آب از جمله برداشت و انتقال آب به اراضی غیر آبخور و در نظر نگرفتن آب به‌عنوان کالای اقتصادی به دلیل عدم اخذ آب‌بها از دلایل مصرف بالای آب در بخش کشاورزی کل کشور و همچنین استان زنجان است.

با این حال به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان، بخش صنعت استان نیز با تخلیه مجاز 49 میلیون متر مکعب در سال، حدود 5درصد تخلیه چاه‌های مجاز استان از آب زیرزمینی را به خود اختصاص داده است.

اسماعیل افشاری با تایید اینکه صنعت استان بالاتر از متوسط کشور آب مصرف می‌کند، می‌گوید: برای بررسی بیشتر این موضوع به محاسبه سرانه مصرف نیاز بوده و همچنین می‌بایست میزان شاغلین این بخش نیز مشخص شود که هم اکنون این اطلاعات در شرکت آب منطقه‌ای موجود نیست.

مصرف آب بیشتر؛ ایجاد ارزش افزوده بیشتر!

وی ادامه می‌دهد: ولی با توجه به گزارش‌ها مصرف آب استان از میانگین کشوری (حدود 3درصد) اندکی بیشتر است که این نشان‌دهنده امتیاز استان در ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای مصارف آب در بخش صنعت است.

این مسئول توضیح می‌دهد: به عبارتی دیگر هر چقدر مصرف استان در بخش صنعت مطابق ضوابط و الگوهای تعریف شده بالا باشد بیانگر رشد شاخص‌های صنعت با اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بالا نسبت به مصارف سایر بخش‌ها خواهد بود.

وی در ادامه به واحدهای تولیدی که نیاز بیشتری به آب دارند اشاره می‌کند و می‌گوید: بیشترین مصرف آب در بخش صنعت متعلق به صنایع فلزی استان است که با ظرفیت معادن استان مطابقت داشته و همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی استان نیز بخش عمده‌ای از آب این بخش را در راستای تامین آب صنایع مستقر در این شهرک استفاده میکند و پس از آن نیز مصارف کارگاهی (شن و ماسه، بتن، آسفالت و آجر ) مصارف نساجی و مصارف پلیمری و کاغذ و مقوا در رده‌های بعدی مصرف قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان در ادامه با اشاره به اقدامات دستگاه‌های مربوطه اذعان می‌کند: در حال حاضر مدیریت لازم در راستای استقرار صنایع کم‌آب‌طلب در دشت‌های ممنوعه و همچنین الزام صنایع به موضوع باز چرخانی آب و مدیریت مصرف از فاکتورهای اصلی برای بهبود نسبی شرایط بوده که این موضوع با هماهنگی مدیران عالی استان و همچنین مدیران بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی در حال پایش مستمر و بهبود است.

اسماعیل افشاری در ادامه با بیان اینکه بیشتر صنایع استان از آب زیرزمینی استفاده می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: با این حال در آینده و پس از تکمیل طرح‌های در حال اجرا از سدهای گلابر، مشمپا، مراش و بلوبین نسبت به تامین آب صنعت اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از پساب در تعدادی از شهرک‌های صنعتی و همچنین واحدهای مستقل پس از باز چرخانی برای فضای سبز از پساب برای کمک به تامین آب صنعت استفاده میشود، توضیح می‌دهد: در این راستا برای واحدهای بزرگ و پرآب‌طلب با هماهنگی مراجع ذیصلاح اقدامات موثر در راستای تامین آب فاز دوم شرکت راشاکاسپین از محل پساب تصفیه‌خانه زنجان و همچنین برنامه‌ریزی برای استفاده صنایع پرآب‌طلب شهرستان ابهر از پساب تصفیه‌خانه شهرستان مذکور در حال انجام است.

وی با اشاره به تاثیر پساب در بهبود آب‌های زیرزمینی تصریح می‌کند: استفاده از پساب در صنایع 100درصد در مصرف آب زیرزمینی موثر است به‌طوریکه اگر از پساب تامین آب نشود باید از منابع آب زیرزمینی یا سطحی نسبت به تامین آب و رفع نیازمندی‌های بخش صنعت اقدام شود که این امر سبب کاهش منابع آبی استان می‌شود.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به میزان آب مصرفی صنایع استان خاطرنشان می‌کند: هم اکنون طبق آخرین گزارشات حدود 90درصد آب‌های مصرفی استان در بخش کشاورزی، 3.5 تا 4درصد در بخش صنعت و مابقی در بخش شرب مصرف می‌شود.

صنایع فولاد بیشترین مصرف آب را دارند

علی کلانتری ادامه می‌دهد: صنایع فولاد، تولید شمش فولاد و همچنین صنایع تولیدات محصولات سلولزی به ویژه تولید کاغذ و نساجی نیاز به آب زیادی نسبت به سایر صنایع دارند.

وی با ابراز اینکه شهرک‌های صنعتی تمامی انرژیهای مصرفی از قبیل آب و برق و یا گاز را برای واحدهای تولیدی تامین می‌کند، توضیح می‌دهد: با این وجود برخی از صنایع در داخل شهرک‌ها نبوده و به ناچار برای تامین آب مصرفی خود از چاه‌ها و منابع زیرزمینی استفاده می‌کنند.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه نمیتوان برای تامین نیاز برخی از صنایع از دشت‌های ممنوعه استان استفاده کرد، ابراز میکند: برای رفع نیاز صنایعی که تا قبل از این از آب‌های دشت‌های استان استفاده میکردند از تخصیص آب‌های کشاورزی استفاده میکنند و طبق دستوالعمل شرکت آب منطقهای استان زنجان میبایست، این واحدهای تولیدی آب را به کاربری صنعتی تغییر دهند بطوریکه با این طرح از آب کشاورزی کم و به آب صنایع افزوده شود.

نسبت آب مصرفی کشاورزی کاهش و آب صنایع افزایش مییابد

وی ادامه می‌دهد: طبق برنامه 5 ساله ششم توسعه قرار بر این بود که نسبت آب مصرفی بخش کشاورزی از 90 به 75درصد و در نهایت آب مصرفی بخش صنایع تا 25 درصد افزایش یابد.

علی کلانتری بر این باور است که برای کاهش مصرف صنایع از منابع آبی استان میتوان از پساب فاضلاب شهری و همچنین از کنتورهای هوشمند استفاده نمود.

وی میگوید: در حال حاضر کنتورهای هوشمند آب در استان زنجان تولید می‌شود که جزو واحدهای شرکت‌های دانش‌بنیان است که حتی به دیگر استان‌ها نیز صادر میشود و علاوه بر آن استفاده از پساب شهری برای رفع نیاز صنایع شهرستان زنجان و ابهر در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار دارد که در آینده نزدیک به بهرهبرداری میرسد.

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمصرف آب در صنایعاب منطقه ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5099


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»