کد خبر: 5362
1399/12/20 - 10:35


صدای زنجان قابلیت اجرای مصوبه لغو ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان‌ها را بررسی می‌کند:

مصوبه احساسی؟

شرکت آب منطقه‌ای زنجان: فعلا حرفی نداریم، منتظر دستور هستیم!/ مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی: زنجان با محدودیت منابع آبی مواجه است، تصمیم مجلس احساسی، سلیقه‌ای و نسنجیده بود/ عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان: به فکر محصول جایگزینِ برنج در کشت‌ها باشید

پایگاه خبری صدای زنجان


پایگاه خبری صد ای زنجان- چند روز پیش، در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای، بند الحاقی ۴ تبصره ٨ را به تصویب رساندند که بر اساس آن در سال ۱۴۰۰ موضوع ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو می‌شود اما مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در واکنش به این مصوبه با بیان اینکه بیشتر نقاط کشور از جمله زنجان با محدودیت منابع آبی مواجه است، این تصمیم مجلسی‌ها را احساسی، سلیقه‌ای و نسنجیده می‌داند.

سالیان سال است که کشت برنج در شهرستان‌های زنجان و طارم مرسوم است اما با توجه به قرارگیری استان در ردیف استان‌های دارای تنش آبی، مسئولان ذیربط در تلاشند تا نسبت به ارائه الگوی کشت مناسب جهت جایگزینی این محصول با محصول مناسب دیگر اقدام کنند. بنا به گفته حسین عامری، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، این مهم تا حدودی در این مناطق صورت گرفته اما هنوز بخشی از اراضی همچنان به زیر کشت برنج می‌رود.

شرکت آب منطقه‌ای زنجان در انتظار ابلاغیه برای مصوبه اخیر مجلس

نمایندگان‌ مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه 12 اسفندماه سال جاری مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه در بخش هزینه‌ای بند الحاقی ۴ تبصره ٨ را به تصویب رساندند که براساس آن در سال ۱۴۰۰ موضوع ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان لغو می‌شود.

مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان که بنا به گفته خودشان منتظر ابلاغیه مربوطه برای کسب تکلیف هستند، فعلا ترجیح می‌دهند در این رابطه اظهارنظری نکنند!

توسعه کشت برنج به روش خشکه‌کاری، آن هم در مناطق مورد تائید نه کل استان!

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه اعضای شورای آب استان‌ها از جمله شرکت‌های آب منطقه‌ای در شرایط کنونی کشور که مشکل کم‌آبی وجود دارد باید راهکاری برای کشت محصول در دشت‌های ممنوعه استان‌ها ارائه داده و با جدیت نسبت به پلمب چاه‌های غیرمجاز اقدام کنند، می‌گوید: به شخصه مخالف کشت برنج در مناطق مستعد استانها از جمله مناطق هدف استان زنجان نیستم اما با توسعه کشت برنج یا هر محصول دیگری بدون برنامه مدون، به شدت مخالفم. در برخی نقاط استان می‌توان به روش خشکه‌کاری نسبت به کشت برنج اقدام کرد، در این رابطه دستگاه‌های ذیربط در راستای مصوبه اخیر مجلس از رواناب‌های آزاد نهایت بهره را برده و با کشاورزان همکاری و موانع پیش رو را بردارند. به نظرم این اقدام گامی در مسیر کاهش و حتی جلوگیری از واردات برنج و مقابله با افزایش قیمت این محصول است.

تصمیم مجلس احساسی، سلیقه‌ای و نسنجیده بود

اما در مجموع مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی مخالف این مصوبه است چرا که از نظر این فعال اقتصادی، محدودیت در بارندگی‌های استان زنجان و مشکلات کمبود آب، اجازه توسعه کشت این محصول در زنجان را نمی‌دهد. مسئولان مازندران، گرگان و گلستان چند روز پیش به علت عدم تامین نیاز آبی محصولات کشت شده‌شان اعلام خطر کرده‌اند، آن وقت نمایندگان مجلس با تصمیمی که از سر احساسات گرفته‌اند می‌گویند رواناب‌ها را به کشت برنج اختصاص دهیم و تولید را رونق بخشیم!

خانمحمدی با اشاره به بی‌توجهی کشاورزان به کشت برنج در استان به ویژه شهرستان‌های طارم و زنجان با وجود سخت‌گیری‌های مسئولان امر طی سال‌های گذشته که در راستای حفظ منابع آبی و مقابله با کم‌آبی‌ها صورت گرفته که همچنان ادامه دارد، این تصمیم مجلس را احساسی و سلیقه‌ای دانسته و به مجلسی‌ها پیشنهاد می‌کند به جای اقدامات نسنجیده و غیرراهبردی و لغو قوانین قبلی که در راستای حفظ منابع آبی اتخاذ شده، برنامه‌ای که منتج به تولید پایدار شود در بخش کشاورزی تدوین کنند.

برنامه‌ای برای مدیریت ضایعات بخش کشاورزی ارائه بدهید!

خانمحمدی پرورش گونه‌های مقاوم به خشکی و کم‌آبی و توسعه کشت آن‌ها در اراضی کشاورزی را یکی از برنامه‌های مهم در مسیر خدمت به بخش کشاورزی و تولید اعلام کرده و ادامه می‌دهد: نزدیک به 30 درصد تولیدات در بخش کشاورزی تبدیل به ضایعات می‌شود، این 30 درصد معادل غذای 11 میلیون جمعیت است. به نظرم مجلس به جای لغو «ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور بنا به تشخیص شورای آب استان» بهتر است موضوعاتی را که در جلوگیری از هدررفت 30 درصد تولیدات کشاورزی موثر است را تصویب کنند!

از دید مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی، مجلس با اتخاذ این تصمیم «الگوی کشت» در محصولات کشاورزی را بر هم می‌زند. ضروری است نمایندگان مردم در خانه ملت با مطالعات زیرساختی، اقدامی در مسیر حفظ منابع از نیروی کار گرفته تا منابع طبیعی (آب، خاک و غیره) انجام دهند.

به فکر محصول جایگزینِ برنج در کشت‌ها باشید

جعفر نیک‌بخت، عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان نیز «کشت قراردادی» را یکی از راهکارهای مؤثر در اصلاح الگوی کشت در رابطه با محصول برنج اعلام کرد و گفت: اگر دولت تضمین کند که پس از کشت، محصول تولیدی کشاورز دستش نمی‌ماند، قطعا کشاورز از برنامه دولت استقبال هم می‌کند. در حال حاضر بخش اعظمی از اراضی کشاورزی زنجان به گندم اختصاص یافته، چرا که این محصولات در ردیف محصولات استراتژیک قرار گرفته و مشمول خرید تضمینی است. به نظرم مسئولان محصول جایگزین برنج را انتخاب کرده و در راستای کشت قراردادی، بازار آن را هم تضمین کنند و به کشاورز اطمینان خرید محصولش را بدهند، آن وقت می‌بینند که کشاورزان چگونه محصول برنج را رها کرده و محصول مدنظر دولت را پرورش می‌دهند.

نیک‌بخت با اشاره به اینکه مدیریت ضعیف و نه غلط سبب شده تا کشت قراردادی در کشور به صورت جدی پیگیری نشود، می‌گوید: علت این مهم می‌تواند مشکلات مالی و یا اقدام ضعیف شبکه بانکی باشد که امیدواریم در این حوزه مسئولان امر برای حمایت از بخش تولید گام‌های مؤثری بردارند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانممنوعیت کشت برنجاب منطقه ای زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5362


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»