کد خبر: 5163
1399/11/05 - 10:53


در گفت‌وگو با شاعر برگزیده جشنواره کتاب سال استان:

«خوش به حال او» غم نگفته‌ی دل را نجوا می‌کند

«حسن خلجی» متولد اول اسفند 74 است. او از شاعران جوان زنجانی است که با کتاب «خوش به حال» او توانست امسال برگزیده جشنواره کتاب سال استان شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «حسن خلجی» متولد اول اسفند 74 است. او از شاعران جوان زنجانی است که با کتاب «خوش به حال» او توانست امسال برگزیده جشنواره کتاب سال استان شود.

او در مورد آغاز فعالیتش در حوزه شعر می‌گوید: از ۱۵ سالگی دستی در نوشتن داشتم ولی به صورت جدی از ۱۷ سالگی سرودن شعر را آغاز کردم.

«خوش به حال او» در واقع حاوی ۴۷ غزل عاشقانه و اجتماعی است

این شاعر می‌افزاید: سال ۹۵ مجموعه اولین غزل خود را با نام «زبانزد» که حاوی غزل‌های نوجوانی من بود را منتشر کردم. پس از آن در پاییز سال ۹۸ توسط نشر «شانی» و به همت مجید صالحی، مجموعه غزل «خوش به حال او» را منتشر کردم. «خوش به حال او» در واقع حاوی ۴۷ غزل عاشقانه و اجتماعی است که غزل‌هایش از مهرماه سال ۹۵ تا شهریورماه ۹۷ سروده شده‌اند.

«خوش به حال او» غم نگفته‌ی دل را نجوا می‌کند

او در خصوص دلیل انتخاب نام کتابش به عنوان «خوش به حال او» می‌گوید: نام کتابِ (خوش به حال او) از مصراع پایانی شانزدهمین غزل این کتاب انتخاب شده است و من حس کردم این نام غم نگفته‌ی دل را نجوا می‌کند و بهترین اسمی است که می‌توانم برای این مجموعه انتخاب کنم.

شعر بهترین راه انتقال احساسات و اندیشه‌ها است

خلجی با در پاسخ به سوال اینکه «چرا شعر از میان ادبیات انتخاب کردید و به نظر شما نگاه یک شاعر به زندگی با یک فرد معمولی چه تفاوتی دارد؟» می‌گوید: شعر به نظر من بهترین راه انتقال احساسات و اندیشه‌ها است، من بخش بزرگی از حرف‌هایی که نتوانستم با زبان عادی بگویم و با زبان شعر بیان می‌کنم.

نگاه شاعر به مسائل جزئی‌تر و شاعرانه‌تر از افراد عادی است

به عقیده‌ی او شعر باشکوه‌ترین تلاش آدمی برای زندگی است و نگاه شاعر با نگاه مردم عادی متفاوت است. اصولا نگاه شاعر به مسائل جزئی‌تر و شاعرانه‌تر از افراد عادی است و قطعا نگاه یک شاعر به جامعه، طبیعت، عشق و جهان در مقایسه با یک فرد عادی متفاوت است و یکی نیست. شاید بتوان در این خصوص گفت که درک شاعران از وقایع (عاشقانه و اجتماعی و غیره) عمیق‌تر از درک سایر انسان‌هاست.

موفقیت یا عدم موفقیت یک شاعر هیچ ربطی به جشنواره‌ها و جوایز ندارد

او با اشاره به اینکه خیلی اهل شرکت در جشنواره‌ها و فستیوال‌ها نیست و تنها گاه و بیگاه در برخی از جشنواره‌های استانی شرکت دارد، ادامه می‌دهد: به نظر من ماندگار شدن یا ماندگار نشدن یک شاعر، موفقیت یا عدم موفقیت یک شاعر هیچ ربطی به جشنواره‌ها و جوایز ندارد، اما بی.‌شک شرکت در این جشنواره‌ها موجب شناخته شدن شاعر خواهد شد. به زعم من شاعری که مطالعه‌ی مستمر داشته باشه شعر را، خودش را و مخاطبش را خواهد شناخت و این زمان است که می‌تواند به واسطه این شناخت‌ها تا حد زیادی نتیجه بگیرد و موفق شدن در یک یا چند جشنواره ضمانت مانایی شاعر و اثرش نیست و برای ماندگار شدن باید سال‌ها دوید و تلاش کرد. ضمن اینکه باید توجه داشت برگزیده شدن در فستیوال‌ها مقطعی هستند و مردم پس از مدتی فراموش می‌کنند که چه کسی در چه جشنواره‌ای برگزیده شده است و تنها به آثار و اشعار شاعر توجه می‌کنند. همچنین متاسفانه برخی از جشنواره‌ها اصلا ارزش شرکت کردن ندارند. این میان هستند جشنواره‌های خوبی که برند شده‌اند و از جایگاه خوبی برخوردارند که این تعداد از جشنوارها هم بسیار محدود هستند.

دغدغه‌های من در شعر اغلب دغدغه‌های اجتماعی و عاشقانه هستند

این شاعر می‌گوید: دغدغه‌های من در شعر اغلب دغدغه‌های اجتماعی و عاشقانه هستند و فی‌الحال قصد دارم همین مسیر را ادامه بدهم و امید دارم که حاصل خوبی داشته باشد. خوانش آثار بزرگان ادبیات دریچه‌هایی به سمت روشنایی خواهد بود.

او در پاسخ به سوال اینکه «به نظر شما خواندن ادبیات کلاسیک تا چه میزان می‌تواند در نگاه یک شاعر موثر باشد؟» می‌افزاید: ادبیات کلاسیک پشتوانه‌ی شگفت‌انگیزی برای شاعران محسوب می‌شود، شاعران بایستی از اقیانوس ادبیات کلاسیک فارسی شناخت کافی داشته باشند، غزل‌های پخته‌ی سعدی، غزل‌های شفابخش حافظ، آموزه‌های مولوی و تصویرسازی‌های صائب هر انسانی را مجذوب خود می‌کند‌ و به طور قطع خوانش آثار این بزرگان دریچه‌هایی به سمت روشنایی خواهد بود.

خلجی با اشاره به اینکه فعلا برای آینده خود در حوزه شعر برنامه‌ی خاصی ندارم، خاطرنشان می‌کند: تنها دغدغه‌ی این روزهایم این است که بهتر از دیروز باشم و در واقع در این روزها برای بهتر شدن تلاش می‌کنم.

سبز روشن در انتظار انتشار

وی در این رابطه می‌افزاید: تا پایان سال مجموعه غزل «سبزِ روشن» که حاوی ۴۰ غزل عاشقانه و اجتماعی هست را با همراهی برادرانه‌ی مجید صالحی از سوی انتشارات شانی منتشر خواهم کرد.

 این شاعر در خصوص این مجموعه می‌گوید: غزل‌های این مجموعه «سبز روشن» از پاییز ۹۷ تا پایان سال ۹۸ سروده شده‌اند. البته در لا به لای مجموعه «خوش به حال او» و مجموعه «سبز روشن» یک مجموعه غزل کوچک دیگری نیز متولد شده است که فعلا در موردش صحبت نمی‌کنم، ولی برای خود من تجربه‌ی بسیار خوبی به حساب می‌آید.

زنجان پایتخت غزل معاصر است

این شاعر در پاسخ به این سوال که «فضای شعر استان را چگونه ارزیابی می‌کنید و به نظر شما یک شاعر در این فضا تا چه میزان می‌تواند رشد کند؟» اظهار می‌کند: به پشتوانه‌ی نام زنده یاد استاد حسین منزوی باید اشاره کرد که زنجان پایتخت غزل معاصر محسوب می‌شود، شاید این حرف به مذاق برخی خوش نیاید ولی حقیقت همین است و نمی‌توان آن را انکار کرد. زنجان در حوزه‌ی شعر فارسی از بیشتر استان‌ها موفق‌تر عمل کرده است و کارهای خوب دوستانم در انجمن‌های ادبی نشانگر همین موضوع است.

وی در این رابطه می‌افزاید: البته شاعران پیشکسوتی که از دهه‌ی ۶۰ و ۷۰ شاعری رو شروع کرده‌اند هنوز دست شاعران جوان را رها نکرده‌اند و همواره یاری‌گر و راهنمای ما هستند و حضور این شاعران پیشکسوت همواره مایه‌ی مباهات و دلگرمی است. شاعران اصولا در زادگاه خود تا حد خیلی زیادی پیشرفت می‌کنند و اگر راه را درست رفته باشند حتما به مرور زمان رشد حاصل می‌شود.

نبود منتقد خوبِ شعر یکی از مشکلات شاعران امروز

او در پایان با اشاره به برخی از مشکلات حوزه نشر، می‌گوید: یکی از مشکلات شاعران جوان در چندین سال اخیر شاید نبود منتقد خوبِ شعر بوده، که چند سالی هست این مشکل به همت پایگاه نقد شعر مرتفع شده است‌. در حوزه‌ی نشر هم مسئولین می‌توانند چاره‌ای بیندیشند که قیمت کتاب‌ها روز به روز افزایش پیدا نکند تا دود گران شدن کتاب به چشم خوانندگان کتاب و ناشران نرود.


زهره میرعیسی خانی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسن خلجیخوش به حال او
sedayezanjannews.ir/nx5163


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»