امسال نیز دو دانش آموز زنجانی نیز توانستند در این دوره از المپیاد دانشآموزی دو مدال برنز کسب کنند که به گفته سعید صفری، رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان «آرین قاسملو» یکی از دو دانش آموزی است که در المپیاد امسال توانسته است مدال برنز را از آن خود کند
پایگاه خبری صدای زنجان- المپیاد
دانشآموزی بزرگترین
رقابت علمی جهانی در میان دانشآموزان است. هر سال دانشآموزان کمتر از هجده سال
از کشورهای مختلف در این رقابت علمی شرکت میکنند. در حال حاضر المپیاد در ۹ رشته زیستشناسی، ریاضی، شیمی، فیزیک،
کامپیوتر، ادبی، جغرافی، سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی و نجوم برگزار میشود.
بهصورت کلی شرکت در المپیاد
دانشآموزی دو شرط کلی دارد؛ داوطلب شرکت در المپیاد دانشآموزی باید در مقطع
متوسطه درس بخواند و نباید در مقطع متوسطه ترکتحصیل کرده باشد یا وقفهای در
تحصیلش ایجاده شده باشد.
امسال نیز دو دانش آموز زنجانی
نیز توانستند در این دوره از المپیاد دانشآموزی دو مدال برنز کسب کنند که به گفته
سعید صفری، رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان «آرین
قاسملو» یکی از دو دانش آموزی است که در المپیاد امسال توانسته است مدال برنز را
از آن خود کند.
او متولد 1382 است و دانشآموز
پایه یازدهم تجربی از مدرسه بهشتی ٢ است. او امسال مدال برنز المپیاد زیستشناسی این
دوره از المپیاد دانشآموزی را از آن خود کرده است.
قاسملو در گفتوگو با صدای
زنجان میگوید: المپیاد رقابتی علمی است که هر سال در کشور برگزار میشود. برگزاری
این المپیاد در ایران تقریباً شصت سال قدمت دارد. هر سال دانش آموزان زیر هجده سال
در این رقابت علمی شرکت میکنند. درواقع دانشآموزان از پایهی نهم میتوانند بهصورت
آزمایشی برای شرکت در المپیاد اقدام کنند. بااینهمه برای شرکت در رقابت اصلی
المپیاد دانشآموز باید در پایهی دهم و برای بعضی از المپیادها در پایهی یازدهم
تحصیل کند.
جزو چهل نفر اول ؛ 20هزار شرکت
کننده المپیاد زیست شرکت، شدم
او ادامه میدهد: المپیاد در
پنج مرحله برگزار میشودکه مرحله اولش در بهمن ماه، مرحله دوم در اردیبهشت و در
مرحله سوم مدالها مشخص می شود و پس از آن مقدمات شرکت در المپیاد جهانی فراهم میشود
که من تا مرحله سوم این المپیاد پیش رفتم
و در این مرحله از بین 20 هزار نفر که در المپیاد زیست شرکت کرده بودند، جز چهل
نفر اول شدم.
هدف من کسب مدال طلای المپیاد
زیستشناسی است
این دانشآموز پایه یازدهم با
اشاره به اینکه برای امسال نیز در نظر دارد که در المپیاد زیست شرکت کند، میافزاید:
هدف من این است که مدال طلا زیست شناسی را بگیرم و در آینده نیز میخواهم در دانشگاه
پزشکی درس بخوانم و در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام بدهم.
به واسطه علاقهام به «زیستشناسی»
به این سمت گرایش پیدا کردم
او با اشاره به اینکه در مقطع
راهنمایی نیز در مدرسه تیزهوشان شهید بهشتی درس میخواندم، میگوید: در مقطع
راهنمایی برای ما یک دوره آزمایشگاهی در
مدرسه برگزار کردند و من از این دوران با شرکت در این دوره به زیست بسیار علاقهمند
شدم و به همین خاطر در طول سالهای تحصیلیام دورههای دیگری را در این زمینه
گذراندم و آزمونهای دیگری که در زمینه زیست به صورت بینالمللی بود را شرکت کردم.
در واقع من به واسطه علاقهای که به زیستشناسی داشتم به این سمت گرایش پیدا کردم و
به همین خاطر نیز در المپیاد رشته زیستشناسی مشارکت داشتم.
پیش از من هیچ شرکت کنندهای
در حوزه زیست از استان در المپیاد مشارکت نداشت
این دانش آموز با اشاره به
اینکه با توجه به اینکه پیش از من در استان هیچ شرکتکنندهای در حوزه زیست مشارکت
نداشت، به من توصیه میکردند که در این رشته در المپیاد شرکت نکنم، میافزاید:
زمانی که تصمیم به شرکت در المپیاد زیست گرفته بودم اطرافیان به من میگفتند که در
رشته زیست شرکت نکنم چرا که تا به حال کسی از استان نتوانسته است در این زمینه
رتبه بیاورد، اما من با توجه به علاقهای که در این زمینه داشتم تصمیم گرفتم که
شرکت کنم که در این زمینه نیز توانستم مدال برنز این رشته را از آن خود کنم.
تعداد افرادی که المپیاد زیستشناسی
شرکت میکنند به مراتب بالاتر از رشتههای دیگر است
وی در پاسخ به اینکه «چرا
تاکنون در المپیاد زیست در استان شرکت کنندهای پیش از شما نداشتیم؟»، میگوید: در
وهله اول باید اذعان داشت که این رشته نسبت به بسیاری از رشتههای دیگر یک میزان
سختتر است ضمن اینکه تعداد افرادی که در این المپیاد نیز شرکت می کنند به مراتب
بالاتر از رشته های دیگر است و رقابت در این عرصه به سبب همین ویژگیها تا میزانی
بالا میرود.
مدارس در زمینه شرکت در
المپیاد حمایتی چندانی از دانشآموزان نمیکنند
«قاسملو» در پاسخ به سوال
اینکه «آیا مدارس در زمینه شرکت در المپیادها و حمایت از افرادی که در این مسابقات
شرکت خواهند داشت، دانشآموزان را همراهی میکنند؟» میگوید: با توجه به اینکه
مدرسهای که من در آن درس میخوانم مدرسه تیزهوشان است و در سالهای قبل نیز مدال
المپیادی داشته است معمولا از دانشآموزان حمایتهای معنوی داشتند و گاهی اوقات
اجازه میدادند تا درسهایی که از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند را کنسل کنیم و
به مطالعه کتب و یا سوالات المپیادی بپردازیم، ولی فکر نمیکنم در مدارس دیگر در
این زمینه چندان حمایتی از دانشآموزان صورت بگیرد.
او در این رابطه ادامه میدهد:
من برای کسب این مدال تنها در یک دوره آموزشی که در مدرسه برگزار شده بود؛ شرکت
کردم که استادی که در این دوره تدریس میکردند خود در المپیاد سالهای قبل شرکت داشتند
و در این زمینه از ایشان راهنمایی گرفتم و کتابها را خودم تهیه و شروع به خواندن
آنها کردم که حدود 20 تا 30 کتاب لازم بود که بخوانم که تمام تلاشم را برای اتمام
این کتابها انجام دادم.
بدون شرکت در دورهها و کلاسهای
مختلف هم میتوان مدال آورد
این دانشآموز با اشاره به
اینکه المپیاد زیست از آن دسته المپیادهایی است که فرد خود باید شروع به خواندن
مطالب کند و تلاش نماید، میگوید: شرکت در این المپیاد به این شکل نیست که در کلاسهای
مختلف شرکت کنید، البته در شهرهایی بزرگ در این زمینه دورههایی وجود دارد که
افراد زیادی در این دورهها شرکت میکنند اما به عقیده من بدون شرکت در این کلاسها
هم میتوان مدال آورد چنانچه خود من تنها با مطالعه در این زمینه توانستم مدال
برنز را از آن خود کنم.
تلاش خود را برای کسب مدال طلا
در این حوزه خواهم کرد
وی با بیان اینکه امسال نیز
تمام تلاش خود را برای کسب مدال طلا در این حوزه خواهم داشت، میگوید: تلاش من این
است که در این دوره بتوانم مدال طلا را از آن خود کنم چرا که با دریافت مدال طلا
در این المپیاد به صورت کلی افراد معاف از کنکور میشوند و مستقیم میتوانند در هر
رشته و دانشگاهی که مرتبط با زیست شناسی باشد بدون شرط کنکور تحصیل کنند. ضمن
اینکه مدال برنز و نقره حدود 20 درصد سهمیه در کنکور برای این افراد ایجاد میکند.
وی با اشاره به اینکه با
دریافت مدال طلا شانس این موضوع برای افراد ایجاد میشود که در المپیادهای جهانی
نیز شرکت داشته باشند، میگوید: در سطح کشور کسانی بودند که با شرکت در المپیادهای
کشوری شانس تحصیل در دانشگاههای معتبر جهان را کسب کردهاند که تلاش من نیز برای
کسب مدال طلا شرکت در این زمینه است.