کد خبر: 5249
1399/11/23 - 13:14


بررسی‌های صدای زنجان نشان می‌دهد:

فرسودگی 70درصد ماشین‌آلات معادن انگوران

رئیس اداره امور سازمان صمت استان زنجان: از ابتدای دی‌ماه امسال مجوز ورود ماشین‌آلات جدید داده نمی‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- یكی از مهم‌ترين و اساسی‌ترين پايه‌های اقتصاد هر كشوری منابع معدنی و ذخاير تحت‌الارضی آن كشور است. نقش معادن و منابع در رشد اقتصادی هر كشوری انكارناپذير است.

با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور یکی از پایه‌های مهم رشد اقتصادی، بخش معدن و صنایع معدنی است که هم اکنون با مشکلاتی در تامین ماشین‌آلات جدید و کمبود قطعات تجهیزات و ماشین‌آلات مواجه است که به گفته رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، هم اکنون حدود 60 تا 70 درصد ماشین‌آلات معادن انگوران فرسوده و قدیمی است.

مهدی فرامرزی با اشاره به تاثیر ماشین‌آلات فرسوده در معادن استان خاطرنشان میکند: افزایش هزینه‌های تمام شده، مصرف بالای سوخت، آلودگی زیست محیطی از آثار مهم استفاده از ماشین‌آلات فرسوده در معادن است که در نهایت سبب کاهش راندمان تولید و یا حتی در برخی از موارد با بالا رفتن هزینه‌ها فعالیت معدن به صرفه نبوده و منجر به تعطیلی آن شود که به بخش اشتغال این منطقه لطمه میزند.

این مسئول بر این باور است که برخی از معادن برای رفع این مشکل از ماشین‌آلات استیجاری استفاده می‌کنند که با توجه به نو یا قدیمی بودن این ماشین‌آلات هزینه‌های متفاوتی برای معادن و بهره‌برداران ایجاد می‌کند که به سود معدن‌کاران نیست.

تحریمها و مشکلات ارزی سبب کاهش تهیه ماشین‌آلات شده است

وی در ادامه تحریمها و مشکلات ارزی را از عوامل مهم فرسودگیهای ماشین‌آلات معادن عنوان می‌کند و می‌گوید: در دو سال اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر قیمتهای ماشین آلات و یا حتی قطعات این ماشین آلات هستیم که تحریمها و مشکلات نقل و انتقالات ارزی تاثیر زیادی در کاهش خرید این نوع تجهیزات داشته است.

این مسئول خرید ماشین آلات دست دوم را یکی از راه حلهای مناسب برای تامین ماشین آلات معادن می داند و بیان می کند: تا آخر آذرماه امسال امکان خرید ماشین آلات دست دوم از کشورهای خارجی نیز وجود داشت که هم اکنون به دلایل مشکلات ارزی مجوز تهیه این نوع ماشین آلات ارائه نمیشود.

یکی از فعالان معدن در گفتگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد ماشین آلات معادن انگوران فرسوده است، تصریح می‌کند: این یک معضل کشوری در بخش معادن است و هم اکنون نیز به دلایل مختلف ماشین آلات جدیدی وارد کشور نمیشود و در کنار آن با کمبود شدید قطعات این ماشین آلات مواجه هستیم.

سیاستهای دولت در جهت «جهش تولید» نیست

وی سیاستهای دولت را مهم‌ترین علت منع ورود ماشین آلات جدید معادن می‌داند و می‌گوید: در سالی که «جهش تولید» نام‌گذاری شده اقدامات و عملیات با آن مغایرت دارد بطوریکه با این سیاستهای دولت از ورود ماشین آلات جدید ممانعت شده و در نهایت تولید با مشکلاتی مواجه میشود.

باقر محمدی در ادامه با بیان اینکه ماشین الات دست دوم نیز پس از خریداری از کشورهای خارجی دربیشتر موارد در گمرک‌ها متوقف و بلوکه می‌شود، اذعان میکند: خرید ماشین آلات دست دوم نیز مشکلاتی در بر دارد که در بیشتر موارد معدن‌کاران در راه و روش انتخاب آنها تجربهای ندارد که بعدا این ماشین آلات با نواقصی همراه میشود.

ماشین آلات فرسوده اشتغال و محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد

وی با تاکید بر اینکه ماشین آلات فرسوده، اشتغال و محیط زیست را تحت تاثیر قرار میدهد، ابراز می‌کند: به طور قطع فعالیت ماشین آلات فرسوده در معادن، هزینهها را بشدت افزایش داده و بهرهوری و ایمنی را کاهش میدهد و در آینده نیز مشکلات جدی زیست محیطی و اشتغال را به همراه خواهد داشت.

این فعال معدنی خاطر نشان می‌کند: لازم است وزارت صمت و دارایی کل کشور برای حل مشکل تهیه ماشین آلات جدید معادن ورود کنند و راهکارهایی را برای ورود ماشین آلات استاندارد و به روز در نظر گرفته و در راستای افزایش اشتغال و تولید و همچنین مصارف بهینه، مشکلات این بخش را تسهیل نمایند.

ماشین آلات فرسوده گریبانگیر بیشتر معادن انگوران

به گفته رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، بیش از 35 معدن در منطقه انگوران استان زنجان وجود دارد که به غیر از معدن سرب و روی انگوران اکثر معادن این منطقه با ماشین آلات فرسوده و قدیمی مواجه هستند.

دولت کمبود ارز را مانع اصلی تهیه ماشین آلات جدید عنوان میکند

مهدی فرامرزی با بیان اینکه قبلا یک دستورالعمل مجوز ورود ماشن آلات به معادن دارای پروانه بهرهبرداری ارائه میشد، ابراز میکند: در راستای این دستوالعمل، واحدهای معدنی حائز شرایط به وزارت خانه معرفی و امکان تهیه ماشین آلات جدید میسر بود که اکنون این دستورالعمل از دو ماه گذشته منقضی شده و ماشین آلات جدیدی وارد کشور نمی‌شود که دولت علت انرا کمبود ارز عنوان میکند.

وی، صندوق بیمه فعالیتهای معدنی را یکی از راه‌های ممکن برای تهیه ماشین آلات عنوان میکند و می‌گوید: این صندوق به علت منابع محدود تنها برای معادن بزرگ کشور در نظر گرفته شده است.

این مسئول ادامه میدهد: در حال حاضر اخذ تسهیلات از صندوق بیمه فعالیتهای معدنی برای معدن داران بسیار دشوار است بطوریکه از ابتدای سال تاکنون از 10 معدن معرفی شده استان زنجان، تنها یک معدن موفق به دریافت این تسهیلات شده است.

چون تحریم است، نمی‌توان کاری کرد

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اذعان به اینکه تحریمها عامل اصلی افزایش قیمتها در بخش ماشین الات و قطعات مربوط به آن است، میافزاید: تحریمها در تمامی بخش‌های کشور مشکلاتی ایجاد کرده که ماشین آلات معادن از آن مستثنی نیست و هم اکنون شاهد کمبود قطعات ماشین آلات معادن هستیم و اگر هم موجود باشد با قیمتهای بسیار بالا عرضه میشود و به دلیل تحریمها، نمیتوان اقدامی در این زمینه اتخاذ شود.

معدن سرب و روی مشکلی در تامین ماشین الات ندارد

فرامرزی می‌گوید: معدن سرب و روی انگوران مشکل جدی در زمینه ماشین آلات قدیمی و فرسوده ندارد زیرا این معدن درامد مناسبی نسبت به دیگر معادن داشته و همچنین در اختیار بخش دولتی است. وی اظهار میکند: بخشی از درآمد این معدن به استان اختصاص یافته و بخشی دیگر به خزانه دولت واریز میشود.

وی با اشاره به معدن سرب و روی انگوران تصریح میکند: این معدن بزرگ‌ترین تولیدکننده سرب و روی ایران و حتی در خاورمیانه است بطوریکه معدنی با این عیار و ذخایر وجود ندارد و هم اکنون نیز بیش از یک هزار نفر در آن مشغول به کار هستند.

این مسئول ادامه میدهد: این معدن در دو بخش روباز و زیرزمینی فعالیت دارد بطوریکه در بخش زیر زمینی که در سال جاری افتتاح شد برای بیش از 450 نفر اشتغال ایجاد شده است.

سرب و روی انگوران به تنهایی نیاز کشور را تامین میکند

به گفته فرامرزی، استان زنجان قطب صنعت سرب و روی کشور است که علاوه بر اینکه نیاز کل کشور را تامین کرده، بخش عمده آنرا نیز به صورت شمش صادر میکند.

وی با بیان اینکه عمده صادرات استان شمش سرب و روی است، اذعان میکند: نعمت سرب و روی در استان سبب ایجاد یک شهرک صنعتی منحصر به خود شده و همچنین منجر به اشتغال بیش از 10 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شده است.

منطقه حفاظت شده و وجود گون مانع از اکتشاف معدن جدید

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان مشکل اصلی معدن سرب و روی انگوران را حساسیت بیش از حد اداره کل منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست استان عنوان میکند و میگوید: با توجه به اینکه انگوران یک منطقه مستعد معادن بوده و ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و اقتصاد استان دارد، سازمان محیط زیست به دلیل وجود منطقه حفاظت شده در این ناحیه، مجوز فعالیت معدن جدید را ارائه نمیدهد.

وی معتقد است با جابجایی منطقه حفاظت شده در انگوران، معادن جدید میتوانند احداث و به به بهره‌برداری برسند.

فرامرزی در ادامه به وجود گیاه گون در این منطقه اشاره میکند و میگوید: وجود گون در این منطقه سبب شده اداره کل منابع طبیعی استان از اکتشاف معادن جدید در انگوران ممانعت کند.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانماشین آلات معدنیفرسودگیمعدن انگوران زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5249


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»