کد خبر: 5250
1399/11/23 - 13:38


صدای زنجان از قاچاق گزارش می‌دهد؛

افزایش 24درصدی پرونده قاچاق کالا

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان: زنجان مقصد قاچاق نیست؛ کالای قاچاق از طریق زنجان به استان‌های مرکزی روانه می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان با بیان اینکه تعداد پرونده‌های قاچاق در زنجان بیشتر از استان قزوین است، گفت: قبل از اینکه بیشتر کالاهای قاچاق به استان‌های قزوین و تهران برسد در زنجان کشف و ضبط می‌شود.

ورود و خروج بدون مجوز كالا یا قاچاق از جمله معضلاتی است كه همواره اقتصاد ايران با آن مواجه بوده و زيان‌های اقتصادی فراوانی به صورت مستقيم و غير مستقيم به كشور تحميل کرده است. در حال حاضر شرايط خاص حاكم بر اقتصاد ايران باعث شده است كه سهم قابل توجهی از فعاليت‌های اقتصادی كشور به صورت غير رسمی انجام پذيرد كه بخش زيادی از اين فعاليت‌ها به قاچاق كالا يا تجارت سياه اختصاص يافته است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان معتقد است: در صورت از حمایت از تولیدات داخل کشور و بهبود وضعیت معیشتی شهرهای مرزی شاهد کاهش معظل قاچاق در جامعه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه زنجان شهر مرزی و یا مقصد قاچاق نیست و قاچاق به صورت ترانزیت از استان خارج میشود، تصریح میکند: بیشتر قاچاقچیان کالا، زنجانی نیستند بلکه وضعیت جغرافیایی استان زنجان سبب شده قاچاق به صورت گذری و از طریق استان زنجان وارد استان‌های مرکزی به ویژه تهران شود.

مرتضی ممیزی با تایید بر اینکه تعداد پروندههای قاچاق در استان زنجان نسبت به همسایگان خود از جمله قزوین بیشتر است، تصریح میکند: پس از ورود کالا به صورت قاچاق از کشورهای غربی و سپس استان‌های مرزی، قاچاق به استان زنجان وارد میشود و قبل از اینکه قاچاق از استان زنجان خارج شود شناسایی، کشف و ضبط میشود و برای همین تعداد پروندههای قاچاق در استان زنجان بیشتر است.

742 پرونده فقط در 10 ماه

این مسئول به آمارهای قاچاق در استان زنجان اشاره می‌کند و میگوید: در 10 ماه امسال میزان پرونده‌های قاچاق کالا در استان زنجان 24 درصد افزایش یافته است بطوریکه در 10 ماه امسال 742 پرونده قاچاق در استان تشکیل شده و این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته تعداد پروندههای قاچاق 595 مورد بوده است.

کاهش نرخ ارز سبب گرایش قاچاقچیان به قاچاق شده است

وی علت اصلی افزایش پرونده قاچاق را افزایش گرایش قاچاقچیان به قاچاق کالا و راه‌اندازی پلیس امنیت اقتصادی میداند و میگوید: کاهش نرخ ارز سبب افزایش ترغیب قاچاق شده و علاوه بر آن پلیس امنیت اقتصادی نیز تاثیر بسزایی در کشف و ضبط قاچاق کالا در استان زنجان داشته است.

تاثیر پلیس امنیت اقتصادی در کشف قاچاق در استان

گفتنی است؛ پلیس امنیت اقتصادی پیشتر به عنوان اداره مبارزه با جرایم اقتصادی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز زیرمجموعه پلیس آگاهی ناجا فعالیت می‌کرد که در فروردین ۱۳۹۸ به عنوان یک فرماندهی جدید و مستقل در نیروی انتظامی کشور تشکیل و در نیمه دوم شهریور ماه امسال در استان زنجان راه‌اندازی شد. این یگان وظیفه مقابله با عمده جرایم اقتصادی شامل زمین‌خواری، پول‌شویی، قاچاق کالا، فرار مالیاتی، وام‌ها و تسهیلات غیرمجاز بانکی، رسیدگی به تخلفات مالی کاندیداهای مجلس و جرایمی که عنوان‌های اقتصادی دارند را انجام می‌دهد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان زنجان اظهار میکند: قاچاق کالا بیشتر از مرزهای غربی استان از جمله استان‌های کردستان و آذربایجان غربی توسط خودروهای شخصی، کامیون، ترانزیت و اتوبوس‌های مسافربری وارد استان زنجان میشود.

به گفته این مسئول، در 10 ماه امسال بیشترین قاچاق کالای کشف شده در استان زنجان به ترتیب، پوشاک، سیگار، لوازم خانگی و فرآوردههای نفتی بوده است.

مرتضی ممیزی به راهکارهای موجود برای کاهش قاچاق کالا در کشور اشاره میکند و میگوید: تقویت و حمایت از تولید داخل، بازنگری در تعرفهها، تشدید مبارزه با قاچاق در شهرهای مرزی و مناطق آزاد تجاری کشور، بهبود وضعیت معیشتی و ایجاد اشتغال برای ساکنین شهرهای مرزی، مقابله با قاچاق در سطح عرضه در کاهش قاچاق کالا موثر است.

با توجه به اینکه قاچاق توسط پلیس انتظامی یا پلیس امنیت اجتماعی و یا سپاه، گشت نیروی انتظامی و یا بسیج کشف می‌شود، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان میگوید: دستگاه‌های گمرکات، مناطق آزاد تجاری، دستگاه‌های مکلف به کشف قاچاق و اجرای قوانین قاچاق در کشف و ضبط قاچاق موثر است.

قانونی که 7 سال معطل مانده است

وی با ابراز اینکه اجرای قوانین قاچاق به ویژه ماده 13 مربوط به کد رهگیری و شناسه کالا از سال 92 تاکنون متوقف شده است، خاطرنشان میکند: با اجرای این قانون و تخصیص کد رهگیری به کالا و تولیدات داخلی و یا کالاهایی که به صورت قانونی وارد شده است، میتوان از بیشتر قاچاق کالا جلوگیری کرد.

این مسئول در ادامه به اقدامات دولت در راستای پیشگیری از قاچاق کالا تصریح میکند: دولت تصدی‌گری خود را از طریق ستاد مبارزه با قاچاق کالا که زیر نظر رئیس جمهور است؛ انجام میدهد و هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها در راستای زیرساختهای سیستماتیک لازم را برای دسترسی به همه اطلاعات مربوط به ورود و خروج کالا و افرادی که به مبادرت به قاچاق کالا کنند، سوابق متهمان و همچنین هماهنگیهای لازم در راستای مبارزه با قاچاق کالا انجام میدهد.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقاچاق کالاتعزیرات حکومتی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5250


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»