کد خبر: 5264
1399/11/28 - 15:4


مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان اعلام کرد:

آرایشگاه‌های زنانه کم‌ترین کارتخوان را دارند

میرحیدر رضوی: در استان زنجان دفاتر پلیس+10 با 71درصد، بیشترین و آرایشگاه‌های زنانه با 3درصد کمترین همکاری را در نصب کارت‌خوان دارند که به امور مالیاتی متصل باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل امور مالیات استان زنجان با اشاره به تعریف طرح نظام یکپارچه و فراگیر پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان اظهار کرد: در حال حاضر شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی از دغدغه های کشور است که برای حل این معضل طرح پایانه‌های فروشگاهی در دستور کار قرار گرفته که براساس آن، لازم است؛ مردم و فعالان اقتصادی در هنگام فروش کالا و یا ارائه خدمات از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تعریف پایانه فروشگاهی افزود: به مجموعه ابزارهای الکترونیکی از قبیل رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی پوز، درگاه پرداخت الکترونیکی و یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور و یا سامانه مودیان را داشته و از قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی برخوردار باشد، پایانه فروشگاهی است.

مدیر کل امور مالیاتی استان زنجان با ابراز اینکه تاکنون 50 شغل و حرفه مکلف به نصب و راه‌اندازی و استفاده از پایانه‌های فروشگاهی در استان شده است، تصریح کرد: براساس گزارشات بدست آمده، در استان زنجان دفاتر پلیس+10 با 71درصد، بیشترین و آرایشگاه‌های زنانه با 3درصد کمترین همکاری را در نصب کارت‌خوان دارند که به امور مالیاتی متصل باشد.

این در حالیست که مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان زنجان می گوید: به دلیل افزایش حساسیت ها پس از شیوع کرونا شاهد افزایش وجود کارتخوان‌ها در صنوف استان هستیم که در برخی از این واحدهای صنفی تا 3 کارتخوان نیز وجود دارد.

رضا محمدی با بیان اینکه طرح این موضوع که اصناف استان در محل کار خود از کارتخوان استفاده نمی کنند، بی انصافی است، تصریح می‌کند: در حال حاضر بیشتر متخصصان و پزشکان استان پول نقد را به استفاده از کارتخوان در مطب‌های خود ترجیح می دهند.

وی در ادامه تاکید می کند: به دلیل شیوع کرونا مدتی است که بیشتر آرایشگاههای زنانه تعطیل بودند و ممکن است؛ در برخی از موارد شاهد فعالیتهای زیرزمینی این صنف باشیم که تذکراتی در این زمینه ابلاغ شده است.

این مسئول اظهار می کند: نظارت بر وجود و یا عدم وجود و نصب کارتخوان در واحدهای صنوفی بر عهده اتاق اصناف استان نیست.

مدیرکل امور مالیاتی استان می گوید: با تکمیل بسترها و زیرساختهای لازم شاهد همکاری اصناف استان با امور مالیاتی استان در نصب فروشگاه‌های باشیم.

2 درصد فروش، جریمه مالیاتی

رضوی در ادامه اظهار می کند: باید توجه داشت که نصب نکردن و یا استفاده نکردن از سامانه صندوق فروش فروشگاهی یا ثبت نکردن صورت‌حساب خریدوفروش موجب تعلق جریمه‌ای معادل 2درصد فروش خواهد بود.

وی با بیان اینکه قانون برای مودیانی که از این طرح استفاده نکنند، جرائمی در نظر گرفته است، اذعان کرد: اعمال جرائم نقدی، محرومیت از اعمال معافیتهای مالیاتی و نرخ صفر، ابطال مجوز واحد متخلف و یا مسدودشدن درگاه و پایانه های واحد متخلف از جمله جرائمی است که قانون برای افرادی که حاضر به استفاده از پایانه های فروشگاهی و یا کارتخوان نیستند در نظر گرفته است.

عدم استفاده از کارتخوان، نشان دهنده عدم شفافیت است

این مسئول معتقد است عدم استفاده صنوف و یا فعالان اقتصادی از پایانه‌های فروشگاهی، نشان دهنده این است که این افراد نگران شفافیت معاملات و فروش خود هستند و به طور حتم وقتی که شفافیت وجود نداشته باشد تخلفاتی از قبیل قاچاق، پولشویی و فرار مالیاتی در جامعه افزایش یافته و در نهایت اقتصاد کشور را تضعیف میکند.

با نصب کارتخوان، نیازی به پر کردن اظهار نامه مالیاتی نیست

مدیرکل امور مالیات استان زنجان با بیان اینکه استفاده و ثبت نام در طرح پایانه های فروشگاهی مزایایی برای صنوف و یا فعالان اقتصادی دارد، توضیح داد: با استفاده از پایانه های فروشگاهی نیازی به مراجعه مکرر ماموران مالیاتی نیست مگر اینکه تخلفی گزارش شود و علاوه بر آن نیاز به پر کردن اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و فرآیند ارائه فهرست فصلی نیست.

وی افزود: اظهار نامه این مودیان در صورت انطباق با پایگاه اطلاعات مالیاتی بدون رسیدگی پذیرفته می‌شود و همچنین تسهیلات، تشویقات و جوایز مالیاتی نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است.

رضوی با بیان اینکه تخلفات با گزارشات مردمی و بازرسان اداره کل امور مالیات استان شناسایی میشوند، گفت: پس از گذشت از تیرماه هر سال، امکان‌سنجی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها از فعالان اقتصادی انجام می‌شود.

وی افزود: شماره 1526 مرکز ارتباط مردمی سازمان امور مالیاتی است که شهروندان در صورت مشاهده تخلف در زمینه عدم وجود کارتخوان در صنوف یا مطلبهای پزشکی تماس و مراتب را گزارش دهند.

این مسئول بر این باور است: هم اکنون متاسفانه تنها 45 درصد از پزشکان استان در مطب‌های خود از پایانه های فروشگاهی استفاده می کنند که به طور حتم پس از تیرماه سال آینده و اعمال قانون، استفاده از پایانه فروشگاهی در مطب‌های پزشکان افزایش می یابد.

مدیرکل امور مالیات استان با تاکید بر اینکه مودیان می‌بایست هرگونه تعطیلی و توقف فعالیت خود را گزارش کنند، خاطرنشان کرد: اشخاص مشمول مکلف هستند مراتب تعطیلی، توقف دائم یا موقت فعالیت بیش از یک ماه خود را حداکثر تا یک ماه از تاریخ تعطیلی یا توقف از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان را به ادارات امور مالیاتی اعلام کنند.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننصب کارتخوانامور مالیاتی زنجانآرایشگاه های زنانه
sedayezanjannews.ir/nx5264


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»