کد خبر: 5271
1399/11/30 - 11:50


بازار سرد گوشت گرم

مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان زنجان: کاهش 40 درصدی قدرت مردم در خرید گوشت/ عدم عرضه گوشت منجمد در بازار سبب افزایش قیمت گوشت قرمز شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- زمزمه گرانی‌های کاذب کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر با شیوع کرونا انگار که با گوشت و پوست جامعه عجین شده و مردم و اقشار ضعیف با این گرانی‌ها خو گرفته‌اند به‌طوریکه مردم هربار با سیرصعودی و تامل‌برانگیز قیمت‌ یک کالایی روبه‌رو می‌شوند که باید یا به نظاره بنشینند و یا به خرید مقدار کم آن اکتفا کنند.

هم اکنون بازار گوشت شاهد رکود و کاهش خرید است به‌گونه‌ای که مدیر بازرسی و نظارت استان زنجان می گوید: در حال حاضر افزایش قیمتها در بازار گوشت سبب شده قدرت خرید مردم در تهیه گوشت قرمز 30 تا 40درصد کاهش یابد.

رضا محمدی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون قیمت گوشت در زنجان به صورت زیرپوستی افزایش یافته است، اذعان می کند: هنوز قیمتهای جدید به صورت رسمی ابلاغ نشده است و بازرسان اتاق اصناف استان قیمتهای تصویب شده 19 آبان ماه امسال را ملاک قرار میدهند.

وی ادامه میدهد: آخرین قیمتهای ابلاغ شده برای گوشت گوساله مخلوط 110 هزار، گوشت گوساله خالص 115 هزار و گوشت گوسفندی 120 تا 140 هزار تومان است که با این قیمتها نیز مردم قدرت خرید را ندارند.

این مسئول علت افزایش قیمت گوشت قرمز را عدم حمایت دولت از گاوداری‌ها می داند و ابراز می کند: هم اکنون قیمتهای آذوقه و علوفه برای دام 2 تا 3 برابر افزایش یافته و این در نهایت در قیمت گوشت قرمز تاثیر میگذارد.

عدم عرضه گوشت منجمد، عامل اصلی افزایش قیمت گوشت تازه

یکی از قصابان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اذعان به اینکه هم اکنون گوشت منجمد در بازار وجود ندارد، ادامه می دهد: عرضه گوشت وارداتی نیز می‌تواند در کاهش قیمت گوشت موثر باشد، ولی باید توجه داشت که واردات گوشت قرمز در نهایت به ضرر گاوداری‌ها خواهد بود زیرا با قیمتهای بالای خوراک دام، گاواریها با کاهش عرضه گوشت به بازار مواجه می‌شوند.

این قصاب به قیمت بالای گوشت منجمد در بازار اشاره می کند و می گوید: هم اکنون قیمت گوشت منجمد در بازار حدود 90 هزار تومان است و تا یخ آن آب شود وزنش کاهش می یابد و قیمت آن به بالای 100 هزار تومان میرسد و مردم ترجیح می دهند به جای خرید گوشت منجمد گوشت گرم  خریداری کنند.

واردات گوشت با ارز نیمایی سبب افزایش قیمت آن شده است

این درحالیست که مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه گوشت منجمد در بازار وجود دارد، تصریح می کند: قبلا گوشت منجمد با ارز 4200 وارد میشد ولی هم اکنون با ارز نیمایی وارد میشود و برای همین قیمت گوشت منجمد در بازار افزایش یافته است.

عبدالله جعفری در ادامه با بیان اینکه عمده نیاز گوشت قرمز از داخل کشور تامین می شود، خاطر نشان می کند: در حال حاضر نیازی به واردات کلان مواد پروتئینی از خارج از کشور در سطح کلان وجود ندارد، قیمت گوشت وارداتی بدلیل تغییر مبنای ارز از  4200 تومانی افزایش یافته و گوشت وارداتی از نظر قیمت توان رقابت با گوشت داخلی را ندارد.

وی ادامه می دهد: با تخصیص ارز نیمایی برای واردات گوشت ، واردات گوشت تازه چندان با اقبال خوبی مواجه نبوده و مقرون به صرفه نیست ولی با این وجود متناسب با نیاز جامعه گوشت منجمد وارد ودر دسترس مردم قرار دارد.

این مسئول با ابراز اینکه هم اکنون واردات گوشت منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور و شرکتهای خصوصی مرتبط متناسب با نیاز انجام می شود، تشریح می کند: شرکت پشتیبانی امور دام کشور به نیابت از دولت وظیفه واردات و ذخیره سازی محصولات پروتئینی و گوشت قرمز را با هدف ذخیره سازی بر عهده دارد و در ایام نیاز کشور، با مجوز کارگروه تنظیم بازار کشور و با هدف تنظیم بازار گوشت منجمد را با نرخ مصوب در فروشگاهای مختلف توزیع می کند.

قیمت گوشت تابع بازار عرضه و تقاضا است

جعفری با ابراز خرسندی از اینکه هم اکنون هیچ کمبودی در زمینه تامین گوشت قرمز در کشور وجود ندارد، اظهار می کند: اغلب محصولات کشاورزی و پروتئینی از قبیل گوشت چندان از قیمت تمام شده تولید تبعیت نمی کند بلکه بازار عرضه و تقاضا در قیمت نهایی گوشت تاثیر می گذارد بطوریکه با ایجاد تغییر در این دو عامل اصلی، قیمت ها در بازار تغییر میکند.

وی تصریح می کند: در شرایط افزایش تقاضا و کاهش عرضه گوشت و همچنین در زمان افزایش قیمت گوشت، از محل ذخائر به بازار عرضه میشود و در صورت کاهش قیمت و زیان دامداران با هدف حمایت از تولید کننده گوشت با قیمت مصوب از تولید کننده خریداری می‌شود.

افزایش 40 درصدی کشتار دام در استان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه میانگین کشتار دام سبک و سنگین در استان زنجان 40 درصد افزایش یافته است، اظهار می کند: براساس بررسیهای انجام شده میانگین کشتار دام سبک و سنگین در 10 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است که این آمار نشان می دهد مصرف گوشت در زنجان کاهش نداشته است.

وی با بیان اینکه افزایش کشتار دام نشان دهنده عدم کاهش مصرف گوشت در استان است، تصریح می کند: افزایش قیمت گوشت منجمد وارداتی در بازار نیز میتواند از دلایل عدم کاهش خرید گوشت گرم باشد.

اگر دلالان ورود نکنند قیمت گوشت افزایش نمی یابد

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا در ایام عید قیمت گوشت افزایش می یابد یا خیر، تصریح می کند: با توجه به اینکه در تامین گوشت مشکلی در کشور وجود ندارد، اگر از سوء استفاده برخی از سودجویان و دلالان در بخش گوشت دام جلوگیری شود افزایش قیمتی در محصولات گوشتی متصور نیست.

مدیر توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان می افزاید: شرکت پشتیبانی امور دام کشور آمادگی کامل را دارد که در صورت نیاز با تصمیم تنظیم بازار کشور گوشت منجمد را با نرخ مصوب دولتی توزیع کند.

وی به قیمت دام زنده در بازار اشاره می کند و می گوید: مسئولیت نظارت و کنترل قیمتها بر عهده سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است و در حال حاضر نیز در میدان دام زنجان قیمت دام زنده سنگین 42 تا 44 هزار و دام زنده سبک 49 تا 52 هزار تومان است.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار گوشت گرمجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5271


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»