کد خبر: 9468
1401/12/02 - 10:48


صدای زنجان ادعای مسئولان درباره کنترل بازار گوشت قرمز را بررسی می‌کند؛

لطفا ادعا نکنید

مدیر بازرسی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان از عرضه گوشت قرمز با نرخ مصوب در استان و برخورد با قیمت‌های مغایر خبر داده است اما بررسی‌های صدای زنجان خلاف این موضوع را نشان می‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

صدای زنجان/ لیلا محمدی: در شرایطی که مدیران استان زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌های همسو با دولت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای واردات دام زنده، توزیع گوشت قرمز در سطح گسترده به نرخ مصوب دولتی با قیمت حدود 300 هزار تومان در هر کیلو و اطمینان دادن به مردم بابت ذخیره کافی گوشت، سعی دارند وضعیت بازار را تحت کنترل درآورند، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان مسئولان را به «سکوت» فراخوانده و با بیان اینکه وقتی مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارند، ذخیره آن به چه دردی می‌خورد؟ از آن‌ها می‌خواهد تا بیش از این حرف نزنند!

پس از انتشار خبری در چند روز گذشته مبنی بر گذشتن قیمت گوشت از مرز 500 هزار تومان در فضای مجازی، رسانه‌های استان نسبت به انعکاس نظرات مسئولان دولتی استان زنجان با همین موضوع اقدام کردند.

کریم رافت‌نیا، مدیر بازرسی و نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان (30 بهمن‌ماه 1401) در گفت‌وگو با رسانه‌های هم‌سو با دولت، قیمت گوشت گوساله نر را 280 هزار تومان و قیمت ران گوسفندی ماده را 340 تا 350 هزار تومان اعلام و با تاکید بر اینکه قیمت 500 هزار تومانی گوشت به هیچ وجه مورد تایید جهاد کشاورزی قرار ندارد، ادعا کرد: اگر گوشت با چنین قیمتی عرضه شود یقینا با متخلفین برخورد می‌شود.

این اظهارات منجر به واکنش شهروندان، صنف قصابان و تشکل‌های مردمی شهر و استان زنجان شد و در گفتگو با صدای زنجان تا حدود زیادی این اظهارات را رد کردند.

بازار گوشت نابسامان است؛ به دولتی‌ها توصیه می‌کنیم اظهارنظر نکنند!

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه با «حرف» قیمت‌ها کاهش نمی‌یابند، از مسئولان دولتی زنجان می‌خواهد که در شرایط فعلی «سکوت» بهترین گزینه است چرا که با هر بار صحبت و اظهارنظر مسئولان، قیمت‌ها در بازار بالا می‌روند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان (شامگاه یکشنبه 30 بهمن‌ماه 1401) می‌گوید: تا دیروز دولتی‌ها می‌گفتند که جلوی تورم را می‌گیرند اما امروز  دلار یک هزار تومان و طلا 100 هزار تومان افزایش یافت! با این اوصاف ما به مسئولان اعتماد کنیم یا نه؟ مشکل فقط قیمت گوشت قرمز که نیست، وضعیت در تمامی اقلام مصرفی همین است! اصلا لازم نیست دولتی‌ها کاری برای تعدیل قیمت اقلام مصرفی مردم کنند! اگر دولت توان دارد فقط نرخ دلار را کاهش دهد تا اعتماد مردم جلب شود!

یوسفی‌امیری که معتقد است افزایش قیمت در بازار گوشت به علت کاهش توان خرید مردم، باز هم بالا نرفته است، ادامه می‌دهد: متاسفم که این را می‌گویم؛ اگر مصرف گوشت مردم مثل 4 الی 5 سال اخیر بود، قیمت گوشت از نرخ فعلی هم بیشتر بود! کاهش قدرت خرید باعث شده که قیمت گوشت قرمز افزایش چندانی نداشته باشد!

با این وجود حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان عصر یکشنبه 30 بهمن‌ماه سال 1401 در گفت‌وگو با خبرگزاری دولت در واکنش به خبر رسیدن قیمت گوشت قرمز به 500 هزار تومان، با بیان اینکه قیمت گوشت قرمز در استان پایین تر از قیمت‌های نامتعارفی است که در شبکه‌های اجتماعی منعکس می‌شود، افزود: عمده مراکز عرضه گوشت و قصابان در استان قیمت‌های متعارف را رعایت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است شرایط به نحوی باشد که عرضه کنندگان و مصرف کنندگان هیچکدام متضرر نشوند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه به طور میانگین قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در استان حدود 300 هزار تومان است، گفت: مردم از نوسانات چند روز اخیر قیمت گوشت قرمز نگران نشوند چرا که با ورود دام‌های زنده بخش قابل توجهی از نیاز بازار تامین می‌شود.

قصابان نرخ مصوب دولتی برای گوشت قرمز را قبول ندارند!

اما یکی از قصابی‌های چهارراه انقلاب زنجان در واکنش به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: آقای معاون استاندار! قیمت مصوب گوشت گوساله نر 280 هزار تومان و ران گوسفندی ماده 340 تا 350 هزار تومان می‌باشد. در شرایط کنونی فقط مصرف‌کننده متضرر می‌شود، مسئولان هر روز تصمیمات جدید اتخاذ می‌کنند وگرنه ما قصاب‌ها نیز با احتساب سود 8 درصدی گوشت‌ها را عرضه می‌کنیم همان 8 درصدی که در نرخ‌های مصوب دولتی‌ها در نظر گرفته نمی‌شود! نرخ مصوب دولتی برای گوشت قرمز را قبول نداریم! به نظرم سیستم وزارتخانه جهاد کشاورزی کلا غلط است و تا وقتی جلوی قاچاق گرفته نشود وضعیت بازار گوشت آرام نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه فروش گوشت گوساله کمتر از 300 هزار تومان و فروش گوشت گوسفندی کمتر از 390 هزار تومان برای صنف قصاب مقرون به صرفه نیست، عنوان می‌کند: عاملان وضعیت کنونی بازار قصابان نیستند، بلکه کسانی هستند که باید برای کنترل بازار کاری می‌کردند اما ترجیح می‌دهند با گفت‌وگو با رسانه‌ها، ژست مدیریت گرفته و وانمود کنند اوضاع بازار گوشت آن طور که گفته می‌شود بد نیست!

اذعان به عرضه گوشت قرمز بالاتر از نرخ مصوب دولتی در بازار زنجان!

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان (شامگاه یکشنبه 30 بهمن‌ماه) با موضوع آخرین وضعیت گوشت قرمز با اشاره به کشتار پنجشنبه هفته گذشته (27 بهمن‌ماه) می‌گوید: من به عنوان رئیس اتحادیه، حرف دل قصابان را می‌زنم! پنجشنبه هفته گذشته قیمت خرید هر 3 کیلو گوشت گوساله کشتار شده 650 هزار تومان بود. بر اساس نرخ تحمیلی دولتی‌ها باید هر کیلو گوشت را 280 هزار تومان می‌فروختیم که قصابان نیز با نرخ اعلامی و یا بیش از 290 هزار تومان در بازار مصرف می‌فروختند.

بیات، سود خرده‌فروشی قصابی‌های شهر زنجان را 8 درصد اعلام و بر لزوم احتساب آن در گوشت‌های خریداری شده جهت فروش در بازار تاکید کرده و معتقد است: سود خرده‌فروشی در حالی برای قصابان در زنجان 8 درصد است که در بسیاری از مناطق کشور نظیر اردبیل، ارومیه و تبریز 12 درصد است. هر وقت حقمان را خواسته‌ایم مسئولان مانع شده‌اند. من موظفم به عنوان توزیع‌کننده با سود قانونی گوشت را عرضه کنم، حالا چه هر کیلو گوشت 100 هزار تومان باشد چه هر کیلو گوشت را 500 هزار تومان خریداری کرده باشم.

بیات با بیان اینکه (آخرین نرخ تا شامگاه یکشنبه 30 بهمن‌ماه 1401) هر سه کیلو گوشت گوساله کشتار شده را 700 هزار تومان خریداری کرده‌ایم و قانونا باید این کالا را به مبلغ 315 هزار تومان در بازار عرضه کنیم‌، ادامه می‌دهد: در حال حاضر در بازار زنجان هر کیلو گوشت گوساله (نر) در بازار 290 تا 300 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. این میزان برای گوشت گوساله ماده 320 تا 359 هزار تومان است. قیمت گوشت گوسفندی (ران و سر دست) حدودا 380 هزار تومان و مابقی 359 هزار تومان فروخته می‌شود.

احتمال رسیدن گوشت گوساله تا 400 هزار تومان؟

رئیس اتحادیه قصابان زنجان که هرگونه افزایش قیمت در بازار گوشت و احتمال رسیدن آن تا سقف 500 هزار تومان را نه تائید و نه رد می‌کند به صدای زنجان می‌گوید: در حال حاضر بازار گوشت نابسامان است از یک‌سو مسئولان تصمیم به واردات گرفته‌اند! از سوی دیگر شاهد قاچاق هستیم که اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. از سوی دیگر سطح کشتار کاهش یافته که به کاهش قدرت خرید مردم برمی‌گردد. اگر این وضعیت ادامه یابد قیمت گوشت گوساله حداقل 400 هزار تومان می‌شود!

بیات در مورد قیمت پیشنهادی صنف قصابان زنجان نیز عنوان می‌کند: قیمت 3 کیلو گوشت گوسفند کشتار شده روز یکشنبه (30 بهمن‌ماه 1401) بالای یک میلیون و 50 هزار تومان بود. قیمت پیشنهادی صنف قصاب برای گوشت گوساله نر 320 هزار تومان و برای گوشت گوسفند نزدیک به 400 هزار تومان است!

وقتی مردم توان خرید گوشت قرمز را ندارند، ذخیره آن به چه دردی می‌خورد؟

یوسفی‌امیری طعنه‌ای هم به صداوسیما و رسانه‌های همسو با دولت در زنجان زده و می‌گوید: وضعیت تورم و گرانی در بازار بدتر از 2 سال قبل هم شده است. رسانه‌هایی که دلواپس افزایش نرخ دلار در سال‌های اخیر بودند، دیگر دلواپس نیستند؟

در شرایطی که حسین محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ دولت خبر از توزیع دام‌های زنده وارداتی از اوایل هفته آینده در استان‌ها از جمله زنجان خبر می‌دهد و می‌گوید: در خصوص ذخیره کافی اقلام اساسی مثل برنج، شکر، گوشت مرغ و گوشت منجمد نگرانی و کمبود در استان وجود ندارد و میوه شب عید نیز به اندازه کافی در استان ذخیره شده است، «رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان» از مسئولان می‌خواهد تا کمی واقع‌بین باشند!

مظاهر یوسفی‌امیری خطاب به مسئولان می‌گوید: وقتی در بازار مصرف کاهش یابد قطعا ذخایر نیز افزایش می‌یابد! مصرف گوشت مردم کاهش یافته است و وقتی مردم توان خرید نداشته باشند دیگر ذخیره به چه دردی می‌خورد؟

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با بیان اینکه مشکل فعلی «کمبود کالا نیست، بلکه گرانی است»، ادامه می‌دهد: مسئولان محترم استان زنجان! آنچه در مباحث حقوق مصرف‌کننده اهمیت دارد «گران نبودن» و « در دسترس بودن کالاست»، کالا به میزان کافی وجود دارد اما آیا مردم قدرت مالی دارند که آن را بخرند؟

 

انتهای پیام/

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار گوشتقیمت گوشت
sedayezanjannews.ir/nx9468


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»