کد خبر: 9845
1402/04/07 - 9:31


صدای زنجان وضعیت بازار گوشت قرمز در آستانه عید قربان را بررسی می‌کند؛

قربانگاهِ گوشت قرمز

شهروندان: زورمان به خرید گوشت قرمز نمی‌رسد، مرغ هم در بازار نیست! /رئیس اتحادیه حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان: مردم گرانی را احساس می‌کنند و این نشان دهنده عملکرد ضعیف دولت است /مدیر کل جهاد کشاورزی استان: تامین گوشت قرمز طبق روال انجام می‌گیرد و مشکلی از این بابت نداریم! /معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان و رییس اتحادیه قصابان زنجان: پاسخ ندادند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: تعدادی از قصاب‌های شهر زنجان از کاهش قیمت دام زنده در میدان در آستانه عید قربان خبر داده و می‌گویند: در حالی که انتظار داشتند قیمت‌ها در بازارز مصرف کاهش داشته باشد چنین اتفاقی نیفتاده است. گویا این بار نیز بازار مصرف گوشت قرمز و حتی گوشت مرغ است که به علت نظارت‌های ناکافی باید قربانی شود.

در ایران مناسبت‌های مختلفی وجود دارد که در بازار تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل نیاز به مدیریت بازار در ایام خاص سال به شدت احساس می‌شود و به همین منظور ستادهای تنظیم بازار با تشکیل در ماه‌ها و فصول مختلف سال برای حفظ آرامش بازار برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کنند.

یکی از این اعیاد، عید قربان است، در این ایام شهروندان با برگزاری جشن‌ها یا اقدام به قربانی گوسفند و توزیع آن می‌کنند یا با خرید گوشت قرمز و یا سفید مراسم خود را برگزار می‌کنند.

به همین دلیل از روزهای قبل از این ایام مردم نسبت به تهیه ملزومات برنامه خود می‌کنند، اما آنچه این روزها در بازار زنجان به وفور به چشم می‌خورد مشکل تامین گوشت برای شهروندان است.

**وضعیت قرمزِ گوشت

بررسی‌های میدانی صدای زنجان از بازار نشان می‌دهد که گوشت قرمز در قصابی‌های زنجان به وفور موجود است اما قیمت‌های بالا و نجومی در آن موجب شده این کالا آنچنان خریدار نداشته باشد!

قیمت هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی، ران کامل ممتاز گوسفندی و کف دست گوسفندی با ماهیچه به ترتیب 320 هزار تومان، 410 هزار تومان، 355 هزار تومان است که در سطح شهر به مردم عرضه می‌شود.

البته یکی از قصابی‌ها به صدای زنجان می‌گوید: این قیمت‌ها به علت ضعف نظارتی، در هر واحد بالا و پائین می‌شود!

او با اشاره به کاهش قیمت دام زنده در میدان با تعجب عنوان می‌کند: باید قیمت گوشت گوسفندی در بازار به پائین‌تر از این‌ها می‌رسید اما با توجه به بار روانی وارده به بازار، قیمت‌ها هنوز کاهش نیافته و مشتری‌ها از این بابت گلایه‌مند هستند.

**مشکلی در تامین گوشت قرمز نداریم!

در این  زمینه با روح‌الله حسنی مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان به صدای زنجان می‌گوید: تامین گوشت قرمز طبق روال انجام می‌گیرد.

روح‌الله حسنی با اشاره به اینکه در مورد تامین دام مورد نیاز مردم در میادین از طریق دامداران انجام می‌گیرد، اضافه می‌کند: جهاد در این زمینه کاری انجام نمی‌دهد.

**دولت مقصر گرانی‌ها است!

یکی از شهروندان نیز در واکنش به این اظهارات می‌گوید: گفتن این جمله که مشکلی در «تامین» گوشت وجود ندارد زیاد سخت نیست اما وقتی وارد بازار می‌شویم می‌بینیم که اگر در تامین گوشت مشکلی هم نباشد، مردم در تهیه این کالا دچار مضیقه‌اند!

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس اتحادیه حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان زنجان هم به صدای زنجان می‌گوید: یکی از اقلام موردنیاز شهروندان که هر فرد باید به میزان حداقلی از آن استفاده کند گوشت قرمز می‌باشد که قیمت مصوب کارگروه 310 هزار تومان است. این در حالی است که این کالا این روزها با رقمی بالاتر از  420 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی که هیچ افزایش نرخی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام نشده است!

وی با اشاره به اینکه دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز (گوسفندی و گاوی) هر چه باشد کاری نداریم و قبول داریم که هزینه تولید بالا بوده و برای تولیدکننده صرف نمی‌کند، اضافه می‌کند: از این طرف توان مصرف‌کننده مگر افزایش داشته است که باید با این ارقام کالاهای مصرفی خود را خریداری کند و این افزایش قیمت تنها منتج به کوچک‌تر شدن سفره مردم شده است.

رئیس اتحادیه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه دولت فعلی گوشت قرمز را با قیمت 150 هزار تومان از دولت قبل تحویل گرفته است، عنوان می‌کند: این کالا در این مدت افزایش 3 برابری داشته البته تنها این کالا نبوده و بسیاری از کالاهای دیگر با افزایش قیمت مواجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه مگر حقوق یک کارگر و کارمند چقدر بیشتر شده است که این افزایش قیمت را تجربه کند، اضافه می‌کند: دولتی که  شعارش کاهش تورم، افزایش درآمد و بزرگ کردن سفره مردم بود شرایط را برای مردم سخت کرده است.

رئیس اتحادیه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه هر توجیه و تلاش برای مقصر ندانستن دولت قابل پذیرش نیست، خاطر نشان می‌کند: این در حالی است که مردم گرانی را احساس می‌کنند و این نشان دهنده عملکرد دولت است.

**التهاب در بازار ناشی از ضعف نظارتی است

رئیس اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه در دولت قبل ستاد تنظیم با حضور استاندار زنجان برگزار و بحث‌ها جدی و کارشناسانه بود، اضافه می‌کند: در دولت فعلی جلسات ستاد تنظیم بازار کاهش یافته است و سالی یک الی 2 بار مسئولان در جلسات حضور می‌یبند که خروجی موثری هم ندارند چرا که اگر غیر این بود، وضعیت بازار این گونه نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه کسی در بازار به تصمیمات ستاد تنظیم بازار توجه نمی‌کند، خاطر نشان می‌کند: حتی مصوبات ستاد تنظیم بازار اجرایی نمی‌شود، با این شرایط خروجی همین می‌شود که اتفاق می‌افتد و شاهد بازار ملتهب است.

امیری با اشاره به اینکه دستگاه‌های نظارتی هم می‌دانند قیمت موجود در بازار واقعی است و ریشه در فسادی دارد که در بازار وجود دارد، اضافه می‌کند: ناظران جهاد کشاورزی چه کنند؟ و چقدر جریمه انجام دهد؟

رئیس اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان استان زنجان با اشاره به اینکه بازرسی‌ها هدفمند نیست، می‌گوید: باید بازرسی‌ها از ریشه و ساختار انجام شود که نمی‌شود و مشکل ما در کشور این است که بازرسی در منشا اتفاق نمی‌افتد و بازرسی‌های خرد نیز بازدارندگی لازم را ندارد.

امیری با اشاره به اینکه بازرس‌ها انگیزه ندارند چرا که بازرسی که حقوق 10 میلیونی می‌گیرد باید پرونده میلیاردی را بررسی کند، ادامه می‌دهد: از سوی دیگر بازرسان قدرت لازم را ندارند و تعداد بازرسان کم است و به سختی  می‌توانند بر بازار نظارت داشته باشند.

**مصائب ادامه‌دار زنجانی‌ها در دسترسی به گوشت مرغ

در ادامه صدای زنجان موضوع وضعیت قیمت‌های خودسر اعلامی از سوی برخی قصابی‌ها را رئیس اتحادیه قصابان زنجان پیگیری کرد اما امکان گفت‌وگو با «بیگلو» میسر نشد.

زهرا یکی از شهروندان زنجانی با اشاره به اینکه توان و بودجه ما برای خرید گوشت قرمز  خیلی کم است، اضافه می‌کند: برای همین ترجیح داده‌ایم گوشت مرغ را جایگزین کنیم چرا که گوشت 400 هزار تومانی برای زندگی کارگری یک رویا است.

این شهروند با اشاره به اینکه این روزها مرغ هم به سختی پیدا می‌شود، اضافه می‌کند: چرا باید در این ایام که تنها دلخوشی مردم است بازار مدیریت نمی‌شود.

گفتنی است، همانطور که در گزارش روزنامه صدای زنجان با عنوان «مرغ شعری پرید؟» که روز یکشنبه چهارم تیر‌ماه در شماره 2407 به چاپ رسید بازار گوشت سفید همچنان شرایط نامناسبی داشته و مردم در تامین با مشکل مواجه هستند هر چند مسئولان ذی‌ربط این موضوع را قبول نداشته و تاکید دارند بازار مشکلی در «تامین» ندارد.

**مرغ قبل از ساعت 9 صبح تمام می‌شود

اما علیرضا یکی از شهروندان به صدای زنجان می‌گوید: توزیع مرغ به شدت در بازار کاهش یافته است و زمان تحویل به مغازه‌ها تا اتمام زیر یکی دو ساعت است.

این شهروند با اشاره به اینکه به جای افزایش توزیع با توجه به در پیش بودن عید قربان عرضه کاهش داشته است و این موضوع قابل پذیرش نیست، ادامه می‌دهد، خاطر نشان می‌کند: به نظر می‌رسد مرغ تولیدی در زنجان به سایر استان‌ها فروخته می‌شود.

روح‌الله حسنی مدیر کل جهاد کشاورزی استان زنجان در حالی در این ایام تاکید داشته که تولید و عرضه مرغ در زنجان طبق روال قبل و در شرایط مساعد در حال انجام است اما یک منبع آگاه صنفی به رسانه‌ها گفته که: عرضه مرغ در روزهای اخیر بیش از دو سوم کاهش داشته و تنها روازنه حدود 15 تن مرغ در بازار توزیع می‌شود.

وی همچنین از عدم توزیع همین میزان مرغ توسط واحدهای صنفی خبر داده و گفته است: واحدها اقدام به قطعه‌بندی مرغ دریافتی و فروش با قیمت بالاتر می‌کنند، همچنین با توجه بالا بودن قیمت مرغ در سایر استان‌ها تمایل به عرضه در سایر استان‌ها بیشتر است.


انتهای پیام/

 

اقدام کننده: سروش سلطانی

صدای زنجانوضعیت بازار گوشت قرمز در آستانه عید قربان
sedayezanjannews.ir/nx9845


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»