کد خبر: 5273
1399/11/30 - 13:0


معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان:

اجرای کاداستر سال آینده به اتمام می‌رسد

با اتمام این طرح شاهد کاهش پرونده های قضایی در بحث منابع طبیعی و اشخاص خواهیم بود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کاداستر یا حدنگاری فهرست نقشه‌برداری ثبتی است، یعنی نوع نقشه‌برداری که ارزش حقوقی داشته باشد و بتوان بر اساس مرزهای آن سند مالکیت صادر کرد که معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در این باره می گوید: کاداستر منبع اصلی داده‌ها در اختلافات و دعاوی بین مالکان زمین است.

جلیل سلطان نژاد تصریح می کند: با استفاده از کاداستر (حدنگار) می‌توان محدودیت مالکیتی زمین به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط به هر ملک را مشخص کرد بطوریکه مالک آن که ممکن است؛ دولت، روستاییان و یا اوقاف و یا سایر اشخاص حقیقی و حقوقی باشد بر روی نقشه با مقیاس بزرگ مشخص شود و با مراجعه به در هر نقطه از یک پلاک زمین در سامانه الکترونیکی اطلاعاتی بدست آورد.

وی با بیان اینکه این طرح از سال 89 در دستور کار قرار گرفته است، خاطر نشان می کند: طبق ماده 9 قانون جامع حدنگاری (کاداستر) همه دستگاه‌های دولتی مکلفند تمامی مستندات و اطلاعات توصیفی املاک مطعلق به خود و یا اراضی تحت اداره خود را از قبیل مشخصات ثبتی و کاربری و نام بهره بردار و همچنین مشخصات املاک مذکور را با رعایت جنبه های امنیتی تهیه کرده و در راستای صدور سند مالکیت حدنگار را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار دهند.

تا قبل از 94 اعتباری برای اجرای آن نداشتیم

این مسئول با ابراز اینکه این طرح از سال 94 به طور رسمی در استان زنجان آغاز شده است، خاطرنشان کرد: تا قبل از سال 94 اعتباری برای اجرای طرح کاداستر برای استان اختصاص نیافته بود و پس از تخصیص اعتبار و زمان شروع این طرح تا انتهای سال 98 حدود 127 هزار هکتار از اراضی ملی در این طرح قرار گرفت .

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 94 تاکنون برای 560 هزار هکتار از یک میلیون و 220 هزار هکتار از اراضی استان طرح کاداستر انجام شده است، می افزاید: در 10 ماه امسال برای بیش از 422 هزار هکتار از زمینها و اراضی استان طرح کاداستر انجام و در سامانه ثبت تثبیت شده که از این تعداد برای 370 هزار هکتار  نیز سند تک برگ توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک استان صادر شده است.

سلطان نژاد با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر توسط دستگاههای اداره کل منابع طبیعی، امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان انجام میشود، ادامه می دهد: می-بایست تا پایان امسال در 52 هزار توسط اداره کل منابع طبیعی استان و 385 هزار هکتار توسط اداره کل اسناد و املاک و 120 هزار هکتار  از اراضی زراعی استان توسط امور اراضی استان طرح کاداستر انجام شود.

تا آخر 1400 طرح کاداستر تکمیل می‌شود

وی با بیان اینکه می‌بایست تمامی اراضی استان تا آخر سال 1400 در این طرح قرار بگیرد، تصریح می‌کند: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده با اجرای طرح کاداستر در 185 هزار از اراضی باقیمانده استان، این طرح تا آخر سال آینده تکمیل و به اتمام می رسد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه این طرح به طور همزمان در تمامی شهرستانهای استان انجام میشود، اظهار می کند: در حال حاضر شهرستانهای زنجان و ماهنشان، خدابنده بیشترین محدوده اجرای کاداستر را دارند.

وی با بیان اینکه طبق کمیسیون ماده 54 قانون رفع موانع تولید و هماهنگی نظام کشور، در صورتی که اراضی در راستای اجرای قانون اصلاحات اراضی با اراضی ملی و دولتی تداخل داشته باشند حل و فصل شده و همه پرونده های مطروحه در مراجع قضایی و کمیسیون ماده واحده تعیین تکلیف می-شود، تاکید می کند: با اجرای کامل طرح کاداستر بسیاری از این مشکلات برطرف و شاهد کاهش پرونده در این زمینه در مراجع قضایی خواهیم بود.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان ادامه می دهد: با اتمام اجرای طرح کاداستر، اسناد اراضی ملی و دولتی به صورت ملی مشخص شده و ادعای افراد بر روی این اراضی باطل می‌شود.

با اجرای این طرح، تغییراتی در سطح اراضی منابع طبیعی ایجاد می‌شود

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از اراضی منابع طبیعی در این طرح کاسته می‌شود، خاطرنشان می‌کند: با اجرای این طرح و مشخص شدن ماکلیت اراضی ممکن است اراضی به نفع افراد و یا روستاییان از اراضی منابع طبیعی کاسته شود. ولی در نهایت با اجرای این طرح، از اراضی ملی حفاظت می شود.

به گفته سلطان نژاد 99 درصد از اراضی استان دارای سند هستند، ابراز می کند: بیشتر این اراضی به صورت نسق، زراعی و یا مشاعی است که با اجرای کاداستر همه این اراضی دارای سند بوده و در صورت تداخل نیز، موانع برطرف میشود.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون بیش از 50 درصد از اراضی استان در این طرح قرار گرفته است، اعتقاد دارد: با اجرای این طرح تاکنون 10 تا 20 درصد از اراضی تغییر مالکیت یافته و نوعیت آن تغییر و مالکیت آن نیز مشخص می شود.

بیشتر اعتبارات در اجرای طرح کاداستر به اداره کل اسناد استان تخصیص یافت

معاون اداره کل منابع طبیعی استان با اذعان به اینکه امسال حدود یک میلیارد تومان برای اجرای طرح کاداستر در استان زنجان اختصاص یافته بود، خاطر نشان می کند: با توجه به اینکه بیشتر اقدامات از جمله صدور سند تک برگ برای این اراضی توسط اداره کل اسناد و املاک استان انجام میشود بیشتر اعتبارات نیز به این اداره تخصیص یافته است.

نباید کیفیت فدای کمیت شود

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و موانع اجرای این طرح در استان تصریح می کند: متاسفانه اطلاعات جامع بانک زمین در استان تکمیل نیست و علاوه بر آن به علت حجم بالای کار در اجرای این طرح کنترل و دقت ضروری است.

این مسئول می گوید: با توجه به اینکه این طرح میبایست تا آخر سال آینده در سراسر کشور به اتمام برسد، زمان اجرا محدود بوده و در کنار آن با کمبود نیروی متخصص مواجه هستیم، کنترل بسیار مشکل بوده که امیدواریم با کمترین خطا در زمان باقی مانده مواجه شویم.

وی بر این باور است: امکان خطا در زمان اجرای این طرح وجود دارد که پس از بازنگری و پایش پس از اتمام این طرح، امکان اصلاحات وجود داشته و تمامی خطاها برطرف میشود.

استعلام‌ها الکترونیکی می‌شود

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان با اشاره به مزیتهای این طرح در استان خاطر نشان می کند: با اجرای این طرح، پاسخ به استعلامات به صورت الکترونیکی امکان پذیر بوده و علاوه بر آن خرید و فروش به سهولت انجام میشود و در آینده نیز شاهد کاهش پرونده در مراجع قضایی در زمینه حقوق موقعیت و نوعیت اراضی خواهیم بود.

 

زهرا احمدی

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنابع طبیعی زنجانطرح کاداستر
sedayezanjannews.ir/nx5273


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»