کد خبر: 5290
1399/12/09 - 8:14


گزارش صدای زنجان از سکوت مسئولان شرکتی که بنابر اخطاریه محیط‌زیست پساب آلوده دارد؛

سکوتِ خالص

انتشار اخطاریه اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان زنجان برای شرکت خالص‌سازان روی زنجان به‌خاطر آلایندگی پساب آن در فضای مجازی خبرساز شد اما سکوت مسئولان شرکت در قبال سوالات رسانه‌ها را در پی داشت

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- چندی پیش اخطاریه‌ای که به‌دنبال آزمایشِ نمونه پساب یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک روی زنجان توسط اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان در دی‌ماه سال جاری، صادر و در فضای مجازی منتشر شد، واکنش‌هایی میان شهروندان زنجانی و فعالان محیط‌زیستی در پی داشت. اخطاریه‌ای که نشان می‌داد میزان عناصر خطرناک در پساب شرکت خالص‌سازان زنجان فراتر از میزان استاندار است.

در اخطاریه محیط‌زیست به موضوع «تخلیه فاضلاب آلوده در مسیل شهرک صنعتی روی» اشاره شده که حاوی عناصر سرب، کادمیم، روی بیش از استانداردهای زیست‌محیطی است.

در این اخطاریه بر این موضوع تأکید شده که «با توجه به نمونه پساب حاوی مواد معلق، متعلق به شرکت خالص‌سازان که در حین تخلیه در مسیل شهرک صنعتی روی برداشت شده بعد از جداسازی پساب از مواد معلق به میزان حداقل 50درصد حجم نمونه (با ماهیت لجن و پسماند)، آنالیز فلزات سنگین از جمله سرب، کادمیم، روی، آرسنیک، نیکل و کبالت هر کدام به صورت مجزا انجام شده است».

در اخطاریه محیط‌زیست عنوان شده که با توجه به نتایج به دست آمده برای مواد معلق در پساب مذکور و بر اساس استاندارد غلظت مجاز آلاینده‌های غیر آلی در پسماند برای کاربری زمین‌های قابل احیا، مبین بالابودن عنصر سرب بیش از 47 برابر استاندارد، کادمیم بیش از 36 برابر استاندارد و روی بیش از 29 برابر استاندارد بوده است.

هم‌چنین نتایج مربوط به پساب نمونه مذکور نشان‌دهنده بالابودن عنصر روی به میزان 9 برابر در محلول است که گفته شده این اقدام سبب انتشار آلودگی و واردشدن خسارت جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست و سلامت مردم می‌شود.

محیط‌زیست متذکر شده در صورتی که شرکت خالص‌سازان حتی مبادرت به تخلیه فاضلاب بهداشتی خام به مسیل شهرک صنعتی روی کند، اقدام صورت گرفته مصداق بارز تهدید علیه بهداشت عمومی بوده و ضروری است مسئولان شرکت خالص‌سازان، شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان و شرکت خدماتی شهرک صنعتی روی هر چه سریع‌تر نسبت به جلوگیری و ممانعت از تکرار فعل مذکور اقدام کند.

محیط‌زیست در اخطاریه خود بر این موضوع نیز تصریح کرده که اگر شرکت خالص‌سازان به اخطارهای محیط زیست توجهی نداشته باشد، علاوه بر قرارگیری نام واحد در فهرست صنایع آلاینده دوره چهارم امسال (موضوع تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده)، مطابق با ماده 688 قانون مجازات اسلامی اقدام می‌شود.

شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی وارد می‌شود

در واکنش به انتشار این اخطاریه در فضای مجازی مسئولان شرکت خالص‌سازان سکوت کردند و در نهایت شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان با طرح دلایلی تخلیه فاضلاب آلوده به مسیل شهرک صنعتی روی را در راستای اطاعت از دستورات و مصوبات اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست عنوان کرد در حالی که محیط زیست بر این باور است؛ واحدهای آلاینده ضمن پاکسازی محل باید تاوان آلایندگی را بپردازند.

شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان تخلیه فاضلاب آلوده به مسیل شهرک صنعتی روی را ناشی از تصمیم اداره کل محیط زیست استان مبنی بر مسدودسازی شبکه و در راستای اطاعت از دستورات و مصوبات اداره کل محیط زیست عنوان کرده است. از طرفی این شرکت مدعی شده که نمونه‌برداری از «تانکر حامل فاضلاب انسانی» و در حین تخلیه انجام شده است و قابل انتصاب به شرکت خالص‌سازان نیست!

این شرکت این را نیز عنوان کرده که از زمین خاکی طوری نمونه‌برداری شده که مطابق نامه ارسالی اداره‌کل بیش از 50درصد نمونه‌برداری، لجن و کیک بوده است در حالی که در نمونه‌برداری آزمایشگاه معتمد محیط‌زیست قبل از حمل، تمامی عناصر موجود در حد استاندارد بودند. هم‌چنین شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان به نمونه‌برداری بدون حضور نماینده شرکت خدماتی و شرکت خالص‌سازان اشاره کرده است.

این شرکت بر این موضوع متذکر شده که تخلیه فاضلاب آلوده به مسیل شهرک صنعتی روی توسط شرکت خالص‌سازان با توجه به شرایط موجود و به دستور شرکت خدماتی بوده است چرا که ساخت تصفیه‌خانه صنعتی در محل فعلی تصفیه‌خانه در حال انجام است و امکان تخلیه به محل تصفیه‌خانه وجود ندارد.

شرکت خالص‌سازان و شرکت خدماتی هیچ‌گونه قصوری ندارند

شرکت مذکور اعلام کرده که هیچ دستورالعملی از طرف اداره کل پس از مسدودسازی شبکه فاضلاب و عدم امکان تخلیه با ماشین به محل فعلی به شرکت خدماتی داده نشده است از همین رو شرکت خالص‌سازان و شرکت خدماتی هیچ‌گونه قصوری در این مورد نداشته است در عین حال شرکت خدماتی نسبت به جلوگیری از این امر و ایجاد تصفیه‌خانه صنعتی تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

هر چند مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان گفته که نمونه‌برداری از پساب بدون حضور نماینده شرکت خدماتی و شرکت خالص‌سازان بوده ولی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان معتقد است که کارشناسان این سازمان ضابط قضایی هستند و نمونه‌برداری‌های انجام شده کاملاً قانونی، فنی و کارشناسی‌شده و مستند انجام شده است.

صدور 697 اخطاریه به واحدهای صنعتی آلاینده

حسین آبسالان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان به صدور 697 اخطاریه برای واحدهای صنعتی آلاینده اشاره داشته و گفته که اخطاریه صادر شده برای شرکت خالص‌سازان تنها یکی از این اخطاریه‌هاست.

این مسئول در واکنش به ادعای مسئولان شرکت خدماتی مبنی بر این‌که دلیل تخلیه فاضلاب آلوده به مسیل شهرک صنعتی روی ساخت تصفیه‌خانه صنعتی در محل فعلی تصفیه‌خانه و نبود امکان تخلیه به محل تصفیه‌خانه بوده و از طرفی هیچ دستورالعملی هم از سوی اداره کل پس از مسدودسازی شبکه فاضلاب به این واحدها ارسال نشده است، تصریح کرد:«واحدهای سرب و روی حق ندارند فاضلاب خود را به غیر از تصفیه‌خانه در محل دیگری تخلیه کنند، محیط‌زیست پس از 20 سال شرکت شهرک تخصصی سرب‌وروی رو را وادار به احداث تصفیه‌خانه در محل کرده است و از آن زمان به جز چند واحد، بسیاری از واحدها فاضلاب خود را مدیریت کردند کاری که باید 20 سال قبل انجام می‌دادند

خالص‌سازان باید محل تخلیه فاضلاب را پاکسازی کند

آبسالان تنها راهکار شرکت خالص‌سازان را پاکسازی محل تخلیه فاضلاب آلوده به مسیل شهرک صنعتی روی دانسته و عنوان کرد که پس از این پاکسازی دادستانی باید رأی مدنظر را صادر کند و موضوع از حیطه اختیار محیط‌زیست خارج شده است.

آبسالان معتقد است واحدهای سرب‌وروی با وجود فعالیت چندین ساله در زنجان اقدام به ساخت تصفیه‌خانه نکردند ولی حالا پس از پیگیری‌های انجام شده تصفیه‌خانه این شهرک در حال ساخت بوده و عملیات فیزیکی قبل از پایان امسال به اتمام می‌رسد.

واحدهای آلاینده باید تاوان آلایندگی را بپردازند

وی خطاب به صنایع و واحدهای تولیدی در زنجان بر این موضوع متذکر شد: هر واحدی که سبب ایجاد آلایندگی در آب، خاک و هوا شود باید تاوان آن را بپردازد.

  مدیرکل محیط‌زیست استان زنجان به برگزاری چندین جلسه با واحدهای سرب و روی اشاره داشته و یادآور شد: «پیش از طرح‌شدن این موضوع، محیط‌زیست با این واحدها جلسات متعددی برگزار کرده و مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم برای برطرف‌کردن و جلوگیری از آلایندگی به آنان داده و با این واحدها اتمام حجت کرده و مستندات آن هم موجود است. این واحدها باید بدانند هیچکس حق ندارد آب، هوا و خاکی که متعلق به تمامی مردم است را آلوده کنند. فرقی هم نمی‌کند کدام واحد باشد

سکوت

خبرنگار پایگاه خبری صدای زنجان پس از اعلام نظر شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان که بیش از یک ماه از آن می‌گذرد، برای شنیدن اظهارات مسئولان شرکت خالص‌سازان که اقدام به تخلیه فاضلاب آلوده در مسیل شهرک صنعتی روی کرده است تماس‌های مکرر با شرکت گرفت و طبق هماهنگی قرار شد سوالات مورد نظر برای پاسخ مسئولان شرکت ارسال شود ولی پس از گذشت چند روز این سوال‌ها بدون پاسخ ماندند.

سوالات ارسالی خبرنگار پایگاه خبری صدای زنجان به شرکت خالص‌سازان زنجان از این قرار بود:

۱. با وجود اظهارنظرهای مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان به اخطاریه محیط‌زیست، مدیرکل محیط زیست استان تأکید کرده نمونه‌برداری و آزمایشات انجام شده کاملاً دقیق و کارشناسی شده است. نظر شما در این زمینه چیست؟

۲. محیط‌زیست اعلام کرده شرکت خالص‌سازان حتی اگر اقدام به تخلیه فاضلاب بهداشتی خام به مسیل شهرک صنعتی روی نماید، این اقدام مصداق بارز تهدید علیه بهداشت عمومی است و باید سریعاً از تکرار آن جلوگیری شود که در غیر این صورت نام واحد در لیست صنایع آلاینده دوره چهارم سال جاری قرار می‌گیرد. از آنجایی که موضوع بهداشت عمومی مطرح شده و دادستانی امکان ورود به این بحث را از این جنبه دارد. نظر جنابعالی در این زمینه چیست؟

۳. نتایج آزمایشات منتشر شده و پیام‌های دریافتی از مخاطبان نشان از نگرانی و حساسیت شهروندان در وضعیت فعلی که با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم میکنند، دارد. چه پاسخی برای کاهش این دغدغه و نگرانی دارید؟

۴. برنامه شرکت خالص‌سازان برای مدیریت پساب‌هایش چیست؟ 

نگاه مدیران خالص‌سازان به محیط زیست استراتژیک است

در غیاب مدیران شرکت خالص‌سازان، احمد قربان‌زاده، مسئول روابط‌عمومی این شرکت خالص‌سازان روی زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان بدون ارائه پاسخی به سوالات ارسال شده از سوی خبرنگار، تنها به اظهار این موضوع بسنده کرد که: « شرکت خالص‌سازان از بدو تاسیس، حفظ و صیانت از محیط‌زیست را جزو اصول اساسی برنامه‌های خود قرار داده و در همین چارچوب اقدامات ارزشمندی در سطح جامعه انجام داده است. نگاه مدیران ارشد این شرکت به مقوله محیط‌زیست یک نگاه استراتژیک بوده و معتقدند محیط‌زیست خانه اول همه ماست و تک‌تک پرسنل این شرکت نیز بر این اعتقاد و باور رسیده‌اند که حفظ محیط‌زیست ارحج بر تمام  مسائل کاری است».

مشت نمونه خروار است

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان، اخطاریه صادر شده برای شرکت خالص‌سازان تنها یک نمونه از 697 اخطاریهای است که برای واحدهای آلاینده در زنجان صادر شده است. 

برخی منتقدان بر این باورند که وقتی فاضلاب خروجی یک شرکت مطرح که از آن به‌عنوان واحد پیشتاز در رعایت اصول حفظ محیط‌زیست یاد می‌شود چنان وضعیتی دارد که به صدور اخطاریه منجر می‌شود و اگر انتشار آن در فضای مجازی نبود، کسی از وضعیت آن خبر نداشت، باید دید در اخطاریه‌های دیگر محیط‌زیست چه ارقامی مقابل عناصر خطرناک ثبت شده است./ 940

انتهای پیام/

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحیط زیست زنجانشرکت خالص سازانپساب های آلوده
sedayezanjannews.ir/nx5290


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»