کد خبر: 5320
1399/12/13 - 10:18


یک اقتصاددان اجرای طرح اقدام ملی مسکن را نوشدارو پس از مرگ سهراب دانست

مسکن ملی؛ خوب اما دیر

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است این طرح اگر به موقع توسط دولت اجرا می‌شد می‌توانست به تدریج عطش بازار را پائین آورده و مسکن را تا حدود قابل قبولی به لحاظ قیمتی به سمت آرامش هدایت کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی از خانواده‌های زنجانی با اشاره به تعداد انصراف‌دهندگان از مسکن ملی معتقدند این طرح به درد اقشار متوسط جامعه که انتظار داشتند دولت در اخذ مبالغ، وضعیت اقتصادی آن‌ها را در نظر بگیرد، نخورده است و باز واحدها قسمت کسانی می‌شود که متوسط به بالا هستند اما عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است: اتفاقا دولت این طرح را برای قشر متوسط اجرایی کرده اما با توجه به اینکه همه نقدینگی طبقه متوسط به سمت بازارهای دیگر نظیر دلار، سکه، بورس و خودرو هدایت شده، می‌توان گفت این طرح خوب که می‌توانست سبب آرامش نسبی بازار مسکن شود الان به نوشدارو پس از مرگ سهراب تبدیل شده است. 

طرح اقدام ملی مسکن برای حمایت از اقشار متوسط جامعه در راستای مسکن‌دار شدن قشر عظیمی از مردم کشور در سال 95 مصوب شد و در سال‌ قبل به اجرا درآمد. به گزارش رسانه‌ها و به گفته مسئولان اداره کل راه و شهرسازی تا 28 بهمن‌ماه سال جاری مجموع ثبت‌نام‌کنندگان طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان 28691 نفر بوده که از این تعداد 23921 نفر مربوط به شهر زنجان و 4770 نفر مربوط به سایر شهرها است. تعداد کل واجدان شرایط استان زنجان 14895 نفر،تعداد کل افراد تایید نهایی شده 14869 نفر، و تعداد انصرافی‌ها 939 نفر و تعداد رد درخواست و حذف‌شده‌ها نیز 12415 نفر اعلام شده است.

درست است که بخشی از ثبت‌نام کننده‌ها به علت اینکه مشمول چهار شرطِ آیین‌نامه قانون ساماندهی برای طرح اقدام ملی، تأهل، سابقه سکونت پنج‌ساله در شهر مورد تقاضا یا شهرهای جایگزین از سوی دولت، عدم استفاده از امکانات دولتی در حوزه زمین و مسکن و همچنین عدم استفاده از تسهیلات مسکن از اول انقلاب نمی‌شدند، رد شده‌اند اما بخشی دیگر نیز به علت شرط آورده متقاضیان بوده که مبلغ آن با توجه به متغیرهایی مانند متراژ مسکن و کیفیت مصالح متفاوت است. اما با این حال معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در موضوع ساخت نیز قیمت تمام شده محاسبه و به اطلاع متقاضیان می‌رسد به‌صورت تخمینی گفته است: در عین حال متقاضیان باید آورده‌ای بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان داشته باشند. این رقم بر اساس متوسط قیمت ساخت هر متر واحد مسکونی که گفته شده حدود دو میلیون تا دو و نیم میلیون تومان است، محاسبه شده است.

البته این مبلغ باید در چند مرحله و هم‌پای پیشرفت ساختمان هزینه شود. گفته می‌شود در صورت عدم امکان واریز این مبالغ در هر مرحله‌ای از ساخت مسکن، فرد متقاضی (مالک نسبی) کنار گذاشته می‌شود. محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: در طرح اقدام ملی مسکن تلاش شده تا اگر متقاضیان آورده خود را در زمان مقرر تأمین نکنند، افراد واجد شرایط دیگر جایگزین شوند تا پروژه معطل نماند.

با این حال برخی از خانواده‌های زنجانی با اشاره به تعداد انصراف‌دهندگان از مسکن ملی معتقدند این طرح به درد اقشار متوسط جامعه که انتظار داشتند دولت در اخذ مبالغ، وضعیت اقتصادی خانوارها را در نظر بگیرد، نخورده است و باز واحدها قسمت کسانی می‌شود که متوسط به بالا هستند.

عباس بهنود، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است این طرح اگر به موقع توسط دولت اجرا می‌شد می‌توانست به تدریج عطش بازار را پائین آورده و مسکن را تا حدود قابل قبولی به لحاظ قیمتی به سمت آرامش هدایت کند.

این مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان اقشار کشور را به سه طبقه آسیب‌پذیر، متوسط و پولدار تقسیم کرده و می‌گوید: در هر جامعه‌ای گروه‌های مختلف اجتماعی از لحاظ میزان برخورداری از فرصت‌ها و امكانات زندگی با هم متفاوتند. عمده قشر تاثیرگذار کشور مربوط به طبقه متوسط است. به نظرم اگر برنامه‌ریزی دولت برای رفع مشکل جامعه معطوف به این قشر باشد تقریبا می‌تواند بخش اعظمی از مشکلات را سر و سامان دهد. در حوزه مسکن اگر به درستی ریل‌گذاری‌های دولتی صورت می‌گرفت، قطعا بخش اعظمی از این گروه می‌توانستند در طرح مسکن ملی اقدام شرکت داشته باشند.

بهنود که معتقد است دولت برای کنترل بازار مسکن باید از یک سال پیش دست به کار شده و پروژه مسکن ملی را عملیاتی می‌کرد، عنوان می‌کند: پروژه مسکن ملی که دولت ان را اجرا کرده قطعا بهترین تصمیم است اما آنچه مهم بود «زمان اجرای پروژه» بود تا در بازار ملتهب مسکن، کمک شایانی به قشر متوسط جامعه شود، دولت این طرح را اجرا کرد اما نوشدارو پس از مرگ به چه کاری می‌آید؟ طبقه متوسط که عمده قشر جامعه را تشکیل می‌دهد از یک سال گذشته نقدینگی خود را به سمت خودرو، دلار و سکه و سایر بازارها هدایت کرد. وقتی طرح ملی مسکن اجرایی شد بخش اعظمی از پول‌ها به بازارهای دیگر غیر از مسکن هدایت شده بود و دولت نتوانست حجم بالایی از نقدینگی را به بازار مسکن ملی هدایت کند.

این اقتصاددان با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای پروژه طرح اقدام ملی مسکن تصریح می‌کند: دولت در این طرح فقط 20 درصد از جامعه هدف را تحت پوشش قرار داده و با توجه به اجرای دیرهنگام برنامه، بازار مسکن مسیر خود را تغییر داده و تقریبا کارایی طرح‌های دولت در این بخش از بین رفته است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمسکن ملی زنجانراه و شهرسازی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5320


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»