کد خبر: 5333
1399/12/16 - 12:2


صدای زنجان مشکلات فعالان عرصه بیت‌کوین و تاثیر آن در توسعه صنعتی استان را بررسی می‌کند

چالشِ ماینرها

سرمایه‌گذاران: زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی استان زنجان برای استقرار ماینرها فراهم نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حال حاضر در استان زنجان 160 الی 180 مجوز برای متقاضیان فعالیت در صنعت ماینینگ صادر شده اما بسیاری از این متقاضیان به علت مشکل در تامین برق سرگردان هستند. این افراد می‌گویند برخلاف اظهارات برخی مسئولان مبنی بر مناسب بودن شرایط استقرار صنایع ماینینگ در شهرک‌های صنعتی از جمله «کهناب» فعالان این حوزه همچنان با چالش زیرساخت‌ها از جمله برق مواجه‌اند.

با توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و اهمیت اقتصاد دیجیتال شاهد پیدایش تکنولوژی‌های نوین نظیر رمزارزها یا ارزهای دیجیتال به عنوان محصولات مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین در جهان هستیم. رمزارزها یک کالای گران‌بها هستند. تقریبا نمی‌توان آن را پول یا ارز به حساب آورد زیرا ارزش و قدرت خرید آن تقریبا به صورت لحظه ای تغییر می‌کند و وجوه کالا بودن آن (طلای دیجیتال) پررنگ‌تر است.

سیاه و سفیدِ صنعت ماینینگ

در صورتی بهره‌مندی از صنعت استخراج ارزهای دیجیتال در کشورهایی مقرون به صرفه است که قیمت حامل‌های انرژی و منابع طبیعی خدادادی در آن‌ها مناسب باشد.

ارزانی نرخ برق در کشورمان عاملی در افزایش علاقه‌مندان به استخراج رمز ارزها عنوان شده است، موضوعی که پرویز غیاث‌الدین، دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق آن را تکذیب کرده و می‌گوید: «مشکلات، ناشی از کاهش تولید برق نیروگاه‌هاست و ربطی به مصرف ماینرها ندارد. ماینرهای مجاز، مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق دارند و با ماینرهای غیرمجاز هم برخورد قانونی صورت می‌گیرد. ضمن اینکه حجم مصرف ماینرهای غیرمجاز هم آنقدر نیست که سبب قطعی برق شود (غیرمجازها حداکثر ۲۰۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند) و این‌طور هم نیست که مصرف ماینرها یک‌شبه افزایش یابد. نمی‌توان کمبود برق را به مصرف ماینرها مرتبط دانست. ضمن اینکه حتی ماینرهایی که مجوز استفاده از ۳۰۰ مگاوات برق را هم دریافت کرده‌اند، لزوما این میزان مصرف برق ندارند.»

مصرف بالای برق استخراج رمزارز یکی از حساسیت‌هایی است که با دقت از سوی متولیان حوزه برق پیگیری می‌شود. بر همین اساس چند وقت پیش سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به اینکه مراکز غیرقانونی استخراج رمز ارز، سبب تخریب شبکه برق و مصرف بیش‌ از اندازه هستند، گفت: افرادی که این مراکز غیرقانونی را معرفی کنند تا ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد.

شرکت توزیع نیروی برق زنجان آماده تامین برق ماینرهای مجاز است

طیب نیکخواه‌بهرامی، مدیر دفتر نظارت بر خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان نیز در این خصوص با اشاره به جایزه ۱۰ میلیون تومانی تحت عنوان پاداش عامل شناسایی که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است، به صدای زنجان می‌گوید: اختلاف زیاد حدود ۱۰ برابری بین تعرفه برق صنعتی و خانگی با تعرفه رمزارز عاملی برای فعالیت زیرزمینی ماینرها شده است. تعرفه رمزارز به ازای هر کیلو وات ساعت ۹۶۵ تومان است که در ماه‌های عادی که شامل ۸ ماه می‌شود  ۴۸۵ تومان و در ۴ ماه فصل گرم سال (خرداد و سه فصل از تابستان) یک هزار و ۹۳۰ تومان (نزدیک به ۲ هزار تومان) اعلام شده این در حالی است که طبق تعرفه برق  صنعتی و خانگی، به ازای هر کیلو وات ساعت نرخ مربوطه در پله‌های اول زیر ۱۰۰ تومان می‌شود. این مهم سبب شده که بسیاری از ماینرها از تعرفه ماینینگ استقبال نکرده و به سمت استفاده غیر‌مجاز از انشعابات موجود تعرفه‌های صنعتی‌، کشاورزی‌، خانگی و سایر مصارف گرایش یابند.

نیکخواه‌بهرامی تاکید می‌کند: شرکت توزیع نیروی برق زنجان آماده تامین برق متقاضیان دارای مجوز از سازمان صمت بوده و هیچ مشکلی برای تامین برق مزارع استخراج رمز ارز دارای مجوز قانونی ندارد، از دارندگان مجوز تقاضا می‌شود نسبت به درخواست انشعاب برق قانونی اقدام نمایند.

مشکلِ استقرار ماینرها در شهرک‌های صنعتی استان

بنا به اظهارات مسئولان شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان زیرساخت‌ها از جمله برق برای استقرار ماینرها در 16 شهرک صنعتی فراهم نیست.

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین ضمن قدردانی از مسئولان کشوری و استانی برای رفع موانع پیش روی صنعتگران عرصه ماینینگ عنوان می‌کند: با پیگیری‌ها توانستیم از وزارتخانه مجوز برق واحدهای ماینینگ را اخذ کنیم.  بر اساس مجوز صادره قبلی برای واحدهایی که نیاز به برق بالای 250 کیلووات داشتند امکان استقرار در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم شد که پس از اصلاحیه مجوز، مقرر شد مجوز فعالیت به ماینرهای نیازمند به 250 کیلووات برق در خارج از شهرک‌های صنعتی داده شود علاوه بر آن امکان صدور مجوز برای واحدهای نیازمند به برق پایین تر از 250 کیلووات در داخل شهرک‌های صنعتی فراهم گردید.

به گفته آشوری در حال حاضر در استان زنجان 160 الی 180 مجوز برای متقاضیان فعالیت در صنعت ماینینگ صادر شده اما بسیاری از اشخاص به علت مشکل در تامین برق آواره‌اند.

یکی از فعالان حوزه ماینینگ در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: برخی‌ها می‌گویند شهرک صنعتی کهناب برای استقرار صنایع ماینینگ مناسب است اما این شهرک به علت وجود مشکل معارض در مسیر لوله‌کشی گاز  و تامین گاز مورد نیاز امکان استقرار ماینرها بر پایه برق خود تامین را ندارد. ماینرها بعد از کسب جواز به شرکت شهرک‌های صنعتی مراجعه می‌کنند، اما هیچ یک از شهرک‌های صنعتی جدیدالاحداث برق و گاز ندارند.

زیرساخت‌ شهرک‌های صنعتی استان زنجان برای فعالیت ماینرها فراهم نیست

محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان نیز در خصوص مشکلات زیرساختی در شهرک‌های صنعتی می‌گوید: ما منکر کمبود برق در شهرک‌ها نیستیم. البته برق موردنیاز واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان فراهم شده اما با توجه به نیاز بالای برق صنعت ماینینگ زیرساخت مربوطه برای استقرار واحدها باید با همراهی مسئولان برق به نتیجه برسد. به طور مثال در شهرک کهناب 5 مگاوات برق اختصاص یافته است که از این میزان حدود 3 مگاوات به واحدهای تولیدی اختصاص یافته است. با توجه به نیاز ماینرها (حدود 250 کیلووات) به برق ضروری است تا موارد با مسئولان حوزه برق جلسات لازم را برگزار کنیم. ما سعی‌مان این است مشکل برق ماینرهایی که قرار است در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر شوند را مرحله به مرحله بررسی کنیم.

مسئولان تعرفه‌گذاری منطقی کنند

ماینرها مخالف اظهارات یاد شده مسئولان در رابطه با نیاز بالای آن‌ها به برق نیستند. آن‌ها با بیان اینکه این صنعت حرکتی در راستای اقتصاد مقاومتی است معتقدند مسئولان باید تعرفه‌‌گذاری‌های منطقی زمینه را برای استقرار این صنعت در استان‌ها از جمله زنجان که مامن شبکه‌های قوی برق است فراهم کنند.

ریل‌گذاری برای ایجاد نخستین شهرک تخصصی-خصوصی ماینینگ کشور در زنجان

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به استقرار شبکه‌های قوی برق در زنجان معتقد است: با گذشت سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم تبدیل به قطب IT شویم اما می‌توانیم با برنامه‌ریزی درست زنجان را به قطب ماینینگ کشور تبدیل کنیم. ما به عنوان بخش خصوصی معتقدیم برای رفع موانع راهکار ارائه دهیم، پیشنهادی برای برطرف شدن مشکلات ماینرها ارائه کرده و استقرار اولین شهرک تخصصی ماینینگ با برق خودتامین ، در زنجان (سه راهی سلطانیه) به عنوان نخستین شهرک در ایران را مطرح کردیم. در این طرح که حدود 3 هفته پیش به مسئولان مربوطه ارسال شد، پیشنهاد شده که در مواقع اضطراری و صلاح دید برق موردنیاز شبکه را نیز تامین می‌کنیم. قیمت گاز نیز با تعرفه سوخت صنعتی در نظر گرفته شود.

آشوری با اشاره به عدم اجرای تعهدات برنامه توسعه پنجم و ششم وزارت نیرو و توانیر که بر اساس آن باید سالانه بیش از 5 هزار مگاوات برق اضافه تولید می‌کردند، عنوان می‌کند: این مهم از سوی دستگاه‌های مربوطه مورد توجه قرار نگرفت اگر این موضوع با جدیت پیگیری می‌شد باید در حال حاضر بالای 120 هزار مگاوات برق در شبکه داشتیم در حالی که پیک بار در زمستان 38 هزارمگاوات بود و بنا بر اعلام مسئولان ذیربط همین حالا میزان برق تولیدشده 85 هزار مگاوات است.

رئیس نظام صنفی رایانه‌ای(نصر) زنجان وعضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی رایانه ای در کمیسیون بلاک‌چین با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در مورخ ۱۳ مردادماه ۹۸ مبنی بر به رسمیت شناختن صنعت استخراج رمزارزها می‌گوید که طرحی در جهت توسعه و رفع موانع تولید صنعت نوین استخراج رمزارز از سوی مجموعه «زنجان سیستم» طی هفته‌های اخیر ارائه شده است.

ایجاد درآمد پایدار ارزی ناشی از تولید و صادرات محصولات مبتنی بر اقتصاد دیجیتال بر پایه فناوری زنجیره بلوک، افزایش صادرات و درآمدهای غیرنفتی، شفافیت میزان تولید محصول، بهره‌مندی از درآمد حاصل از صادرات محصول، رفع محرومیت در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته استان، توسعه زیرساخت‌های نیروگاهی و افزایش توان تولید برق استان، رفع مشکلات مالی همراه با تشویق به افزایش ظرفیت تولید مختص نیروگاه‌های تولید پراکنده(گازسوز مقیاس کوچک)، کمک‌به حل مشکلات تامین برق در ساعات پیک مصرف، جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی همراه با شفافیت و نظارت بر عملکرد آنها، جلوگیری از ایجاد خسارت‌های فنی و اقتصادی ناشی از انشعابات غیرمجاز برای وزارت نیرو و ایجاد هزینه‌های انتظامی، قضایی، اجتماعی ناشی از کشف و برخورد با سرمایه‌گذاران در این صنعت نوین از مزایای ایجاد شهرک های  تخصصی ماینینگ  در کشور و در زنجان می باشد.

بهره‌برداری و توسعه صنعت استخراج ارزهای دیجیتال با حجم تولید سالانه معادل ۴ میلیارد دلار می‌باشد که فرصتی بی‌تکرار در اختیار کشور قرار داده تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت نیروی کار داخلی و مزیت رقابتی انرژی مشخصا گاز، بتوانیم کشور را از مزایای آن بهره‌مند کرد.

تبعیض؟

ماینرها می‌گویند: در صورت رفع تبعیض در این صنعت استراتژیک می‌توان در گام نخست، ۱۰ درصد معادل یک میلیارد دلار را برای تامین ارز خرد کشور و برای این طرح، و برای استان بیش از ۵۰ میلیون دلار متصور بود که با اختصاص فقط ۱۵۰۰ مگاوات در کشور و در این طرح استان زنجان، در فاز اول  ۳۰ مگاوات به برق خودتامین با احداث نیروگاه تولید برق  خود تامین می‌توان از مزایای آن بهره‌مند گردید. طبعا با حمایت و اختصاص گاز و برق بیشتر می‌توان سهم اعظمی از بازارهای جهانی را در اختیار گرفت.

افشین آشوری، عضو و ناظر شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین عنوان می‌کند: برای بهره‌مندی از مزایای این صنعت نوین و استراتژیک، پیشنهاد تخصیص حامل‌های انرژی از جمله گاز و برق به این بخش با تعرفه صنعتی و برخوردی مشابه سایر صنایع تولیدی و رفع تبعیض  را داده‌ایم.

با وجود همه سختی‌ها، متقاضی استقرار نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور در زنجان هستیم

اجرایی شدن طرح مذکور، تنها نیاز به رفع موانع قانونی و حمایت مسئولان استانی دارد که جا دارد از مسئولین استانی و دبیر اقتصاد مقاومتی و استاندار   تشکر ویژه داشته باشیم که اهمیت این صنعت استراتژیک را برای این استان توصیه فرموده اند . با توجه به وجود شبکه‌ توزیع برق و گاز متناسب با موقعیت مکانی و ظرفیت شبکه برق و گاز، سرمایه‌گذاران می‌توانند تعیین اولویت و توافق کنند.

جانمایی شهرک از لحاظ محل هوای خنک و دسترسی و نزدیکی به خطوط گاز و برق اولیه ۲۰ کیلوولت و در کنار راه‌های اصلی و اتوبان و در نقطه  مرکزی استان جهت دسترسی راحت‌تر سرمایه‌‌گذاران از اولویت‌های اصلی است.

موسس و رئیس هیئت مدیره شرکت «زنجان سیستم» به عنوان سرمایه‌گذار متقاضی استقرار نخستین شهرک تخصصی ماینینگ کشور است که ظاهرا موافقت اولیه نیز برای ایجاد این شهرک کسب شده است، می‌گوید: نقشه‌برداری‌های لازم برای استقرار شهرک در سه راهی سلطانیه صورت گرفته، زمین تملک شده و درخواست برای اجرای عملیات به شرکت شهرک‌های صنعتی و دستگاه‌های ذیربط ارسال شده است.

پیشنهاد سرمایه‌گذاری اولیه 50 میلیون دلاری در صنعت ماینینگ زنجان

بنا به گفته این سرمایه‌گذار محل یاد شده به علت دسترسی آسان به زیرساخت‌ها نظیر برق، گاز و آب مورد توجه است. در صورت صدور مجوز، شرکت «زنجان سیستم» در نظر دارد با سرمایه‌گذاری اولیه 50 میلیون دلاری معادل هزار میلیارد تومان نسبت به ایجاد شهرک تخصصی ماینینگ اقدام کند. نیروگاه اولیه 30 مگاوات بوده که ظرفیت آن به تدریج تا 100 مگاوات افزایش خواهد یافت. فاز نخست اجرای پروژه در مساحت 20 هکتاری آغاز شده و به تدریج تا 80 هکتار نیز قابلیت توسعه دارد.

اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از 3000 نفر

شهرک تخصصی ماینینگ مدنظر سرمایه‌گذار زنجانی، چرخه کاملی از این صنعت از تولید و مونتاژ دستگاه‌های استخراج‌کننده رمزارز گرفته تا استخراج بیت‌کوین خواهد بود. ظرفیت اعلامی برای استقرار ماینرها 200 تا 250 واحد اعلام شده است.

بنا به گفته افشین آشوری، اگر در شهرک تخصصی ماینینگ زنجان، 200 واحد مستقر شوند، حداقل برای 800 نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی شده و زمینه اشتغال غیرمستقیم برای بیش از دو هزار و 500 نفر با رونق صنایعی همچون کابل و برق و غیره فراهم می‌شود.

به محض دریافت اطلاعات زمین، استعلامات 18 گانه را آغاز می‌کنیم

محسن عباسی، سرپرست شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان  در این رابطه با تاکید بر لزوم استقبال از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی عنوان می‌کند: شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای رشد و شکوفایی اقتصادی و توسعه صنعتی استان از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند.

عباسی با اشاره به جلسه برگزار شده با سرمایه‌گذار خصوصی علاقمند به استقرار شهرک تخصصی ماینینگ در زنجان می‌گوید: قرار است سرمایه‌گذار شهرک تخصصی -خصوصی ماینینگ زنجان مدارک خواسته شده را جهت بررسی و استعلامات مربوطه تحویل دهد. صدور مجوز برای این پروژه زمان‌بر است اما به محض اینکه مشخصات زمین مدنظر از سوی شرکت متبوع دریافت کنیم مراحل انجام استعلامات 18 گانه را آغاز می‌کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصنعت بیت کوینافشین آشوریماینر
sedayezanjannews.ir/nx5333


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»