کد خبر: 5344
1399/12/17 - 11:34


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان تکذیب کرد:

شائبه مدارا با واحدهای آلاینده

آبسالان: اگر کوتاهی می‌کردیم که به شرکت خالص‌سازان اخطاریه نمی‌دادیم تا بعد خودش تکذیب کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شائبه مدارای اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان با واحدهای آلاینده مستقر در شهرک تخصصی روی همچنان پابرجاست اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره برای صدور اخطاریه به شرکت خالص‌سازان می‌گوید: در راستای اجرای قوانین با هیچ یک از واحدها تعارف نداریم، حتی به کبوترهایی که در محوطه و فضای این شرکت وجود دارند و برخی از مسئولان وجود آنها را دلیلی بر غیرآلایندگی شرکت می‌دانند هم کاری نداریم. در رابطه با رصد عملکرد شرکت مذکور نیز کوتاهی نکرده‌ایم اخطاریه‌ صادر شده اخیر نیز گواهی بر این اظهاراتم است.

چند وقت پیش، اخطاریه‌ای که به‌دنبال آزمایشِ نمونه پساب یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک روی زنجان توسط اداره‌کل حفاظت از محیط‌زیست استان زنجان در دی‌ماه سال جاری، صادر شده بود، در فضای مجازی منتشر شد که شهروندان زنجانی و فعالان محیط‌زیستی نسبت به آن واکنش نشان دادند. در این اخطاریه میزان عناصر خطرناک در پساب شرکت خالص‌سازان زنجان فراتر از میزان استاندار اعلام شده بود.

در اخطاریه محیط‌زیست عنوان شده که با توجه به نتایج به دست آمده برای مواد معلق در پساب مذکور و بر اساس استاندارد غلظت مجاز آلاینده‌های غیر آلی در پسماند برای کاربری زمین‌های قابل احیا، مبین بالابودن عنصر سرب بیش از ۴۷ برابر استاندارد، کادمیم بیش از ۳۶ برابر استاندارد و روی بیش از ۲۹ برابر استاندارد بوده است.

هم‌چنین نتایج مربوط به پساب نمونه مذکور نشان‌دهنده بالابودن عنصر روی به میزان ۹ برابر در محلول است که گفته شده این اقدام سبب انتشار آلودگی و واردشدن خسارت جبران‌ناپذیر به محیط‌زیست و سلامت مردم می‌شود.

شرکت مذکور اعلام کرده که هیچ دستورالعملی از طرف اداره کل پس از مسدودسازی شبکه فاضلاب و عدم امکان تخلیه با ماشین به محل فعلی به شرکت خدماتی داده نشده است از همین رو شرکت خالص‌سازان و شرکت خدماتی هیچ‌گونه قصوری در این مورد نداشته است در عین حال شرکت خدماتی نسبت به جلوگیری از این امر و ایجاد تصفیه‌خانه صنعتی تمام تلاش خود را به کار گرفته است.

هر چند مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی تخصصی روی زنجان گفته که نمونه‌برداری از پساب بدون حضور نماینده شرکت خدماتی و شرکت خالص‌سازان بوده ولی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان معتقد است که کارشناسان این سازمان ضابط قضایی هستند و نمونه‌برداری‌های انجام شده کاملاً قانونی، فنی و کارشناسی‌شده و مستند انجام شده است.

در فرآیند رفع آلایندگی‌ واحدهای روی، مشاوره رایگان داده‌ایم، به وظیفه قانونی‌مان هم پایبندیم

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرک تخصصی روی پس از 20 الی 25 سال می‌گوید: ساخت لندفیل (محل مهندسی شده که در آن پسماندها در معرض فرسایش و غیره قرار نگیرد)، احداث تصفیه‌خانه و اقدامات مربوط به مالچ‌پاشی از سوی متولیان امر گامی مهم در راستای رفع آلایندگی است. اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان هم در این رابطه برای تسریع در انجام رفع آلایندگی نسبت به مشاوره رایگان اقدام کرده و هم در کنار آن به وظیفه خود و اجرای قانون عمل کرده است.

مواد انباشت شده در ورودی شهرک، کنستانتره است نه پسماند!

آبسالان با بیان اینکه برخی‌ها به اشتباه کنستانتره‌های روی را پسماند تلقی کرده و نسبت به انباشت آن‌ها در ورودی شهرک ابراز نگرانی می‌کنند، می‌گوید: این کنستانتره‌ها آلایندگی ندارد، تنها مشکلی که دارد جابجایی ان‌ها در زمان وزش باد است که قرار شده برای رفع آن، نسبت به دیوارکشی اقدام کنند.

علت کوتاهی محیط زیست استان از انجام وظیف قانونی در قبال برخی واحدها چیست؟

در شرایطی که مسئولان حفاظت محیط زیست استان زنجان این اظهارات دست‌اندرکاران شهرک روی را قابل قبول نمی‌دانند و تلویحا نیز رد می‌کنند اما با اشاره به 697 مورد اخطاریه صادر شده طی 10 ماهه امسال برای واحدها جهت رفع آلایندگی می‌گویند که یکی از این موارد برای شرکت خالص‌سازان است و نباید فقط انگشت اتهام را به سمت یک واحد نشانه رویم.

عده‌ای معتقدند اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در قبال اعمال قانون با برخی از واحدهای مستقر در شهرک تخصصی روی تعارف داشته و تمامی تلاشش این است که تعدادی از واحدهای هدف با وجود آلاینده بودن در ردیف صنایع آلاینده دوره چهارم امسال (موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده) قرار نگرفته و علاوه بر آن مشمول اجرای ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هم نشوند.

اگر کوتاهی می‌کردیم که به شرکت خالص‌سازان اخطاریه نمی‌دادیم تا بعد خودش تکذیب کند!

این در حالی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان ضمن رد این موضوع تاکید می‌کند که «اصلا چیزی به نام کوتاهی وجود ندارد. کوتاهی می‌کردیم که اخطاریه نمی‌دادیم تا بعد خودش تکذیب کند. ما کارمان درست است و طبق قانون کار می‌کنیم. همانطور که گفتیم امسال 46 مورد از واحدهای دریافت‌کننده اخطار نسبت به رفع آلایندگی اقدام کرده‌اند، برخی از این واحدها باید سال‌های قبل نسبت به رفع آن اقدام می‌کردند. ما با جدیت فعالیت واحدها را رصد می‌کنیم، اگر لازم باشد اخطاریه می‌دهیم تا نسبت به رفع آلایندگی (که شدید هم نیست) طی یک الی 2 هفته اقدام کند، در این مدت با جدیت مراتب را پیگیری می‌کنیم، اما اگر واحدی باشد که خاک و محیط زیست و طبیعی را آلوده کند (آلودگی شدید) مشمول اخطاریه نمی‌شود، بلکه به مرجع قضایی معرفی می‌شود.»

محیط‌زیست در اخطاریه خود بر این موضوع نیز تصریح کرده که اگر شرکت خالص‌سازان به اخطارهای محیط زیست توجهی نداشته باشد، علاوه بر قرارگیری نام واحد در فهرست صنایع آلاینده دوره چهارم امسال (موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده)، مطابق با ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی اقدام می‌شود.

رفع الایندگی برای اداره کل محیط زیست، مهم‌تر است

آبسالان در رابطه با احتمال معرفی شرکت خالص سازان به مرجع قضایی و یا قرارگیری در فهرست واحدهای آلاینده به پایگاه خبری صدای زنجان می‌گوید: قرارگیری واحدها در لیست شرکت‌های آلاینده تابع ضوابط و دستورالعمل است. برخی از واحدهای معرفی شده به دستگاه قضا به عنوان واحد آلاینده معرفی می‌شوند و برخی دیگر هم نه! شرایط آلایندگی هر واحد معرفی شده به دستگاه قضا باید فصل به فصل و با دقت بررسی شود و دستورالعمل خاصی هم دارد. آنچه که به اداره کل محیط زیست مرتبط است، رفع آلایندگی است که سلامتی شهروندان و محیط زیست و طبیعی را تضمین کند.

آیا وجود کبوتر در محوطه واحدهای روی دلیلی بر غیرآلایندگی است؟

یوسف مرادلو، رئیس هئیت مدیره گروه صنعتی خالص سازان روی که در رابطه با اقدامات صورت گرفته در حوزه تخلیه فاضلاب آلوده در مسیل شهرک روی پاسخی به سؤالات پایگاه خبری صدای زنجان نداده است حدود 5 سال پیش در جمع خبرنگارانی که برای بازدید در این مجموعه حاضر شده بودند «وجود کبوتران» در محوطه و فضای مجموعه را مستندی بر آلاینده نبودن اعلام کرد.

او با بیان اینکه شرکت خالص سازان روی در کره زمین تنها کارخانه ای که در سالن های تولیدش کبوتر لانه کرده است، اعلام کرد که نمی شود با کبوتر معامله کرد یا رشوه به آنها داد!

اداره کل محیط زیست کاری به کبوترها ندارد، طبق وظیفه‌مان عمل می‌کنیم

حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وجود کبوتر در محوطه و فضای واحدهای روی می‌تواند دلیلی محکم برای آلاینده نبودن باشد به صدای زنجان می‌گوید: اداره کل حفاظت محیط زیست کاری به کبوتران ندارد، ما طبق وظایف تعیین شده اقدام می‌کنیم، یک واحد باید به دنبال رفع آلایندگی باشد، در این رابطه نیز به دنبال سنگ‌اندازی نیستیم، ما معتقدیم با جریمه کردن نمی‌تون میزان خسارت وارده به محیط زیست را جبران کرد.

محل جدید دپوی پسماند روی واقع در «سردهات» ایمن است، مردم نگران نباشند

چند روز قبل رسانه‌ها اعلام کردند که با پیگیری دستگاه قضایی دغدغه چندین ساله مردم زنجان مرتفع گردیده و   محل جدید دپوی پسماند روی زنجان تعیین شد.

به گفته محمدی، مدیرعامل شرکت بهین فرآور زنجان، مساحت لندفیل صنعتی اراضی مربوط به محل جدید دپوی پسماندهای شهرک تخصصی روی تقریباً برابر ۵۵ هکتار با ظرفیت نزدیک به ۱۷ میلیون متر مکعب تا افق ۱۴۲۰ در نظر گرفته شده است.به طور روزانه حدود ۵ هزار تن پسماند روی در این محل می‌تواند تخلیه و انباشت شود.

با در نظر گرفتن این محل برای دپوی پسماند حاصل از تولید روی، اقدامات زیست‌محیطی مختلفی نظیر فراز بند و کانال انحراف جهت هدایت رواناب‌های حوضه بالادست به خارج از لندفیل، سد باطله و پرده آببند از جنس شفته آهک و مخزن پایین‌دست جهت جمع‌آوری زهاب‌های احتمالی از بدنه سد صورت گرفته است تا بتواند پیامد‌ها و مشکلات زیست محیطی را مرتفع سازد.

با این حال تعدادی از شهروندان زنجان طی تماسی با دفتر صدای زنجان همچنان نگران مشکلات زیست محیطی در بلندمدت دپوی پسماندهای روی در «سردهات» هستند اما حسین آبسالان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان می‌گوید: اصلا چیزی به نام نگرانی و حتی اعتراض بین مردم سردهات وجود ندارد و اهالی در روز افتتاحیه حضور داشتند. با توجه به استقرار نخستین لندفیل با این وسعت برای همیشه نگرانی مردم زنجان و فشار روانی حل خواهد شد.

آبسالان به تعدادی از شهروندان که با وجود تاکیدات مسئولان استانی مبنی بر رعایت تمامی اصول زیست محیطی در حمل و دپوی پسماندهای شهرک تخصصی روی نگران هستند اطمینان می‌دهد که محل جدید دپوی پسماند شهرک تخصصی روی به هیچ عنوان آلودگی نخواهد داشت. منطقه سردهات دارای خاک غیرقابل نفوذ است و برای دپوی پسماندهای روی مورد تائید کارشناسان محیط زیست است. شرکتی که مسئولیت جابجایی پیماند را بر عهده گرفته است 8 نیروی کار دارد که در آینده چندین نفر از اهالی را در مجموعه به کار خواهد گرفت. اداره کل حفاظت محیط زیست نیز فعالیت مجموعه را مرتبا رصد می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحیط زیست زنجانآبسالاناخطار به واحدهای آلاینده
sedayezanjannews.ir/nx5344


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»