کد خبر: 5351
1399/12/18 - 9:40


صدای زنجان از وضعیت بازار گوشت قرمز در روزهای پایانی سال گزارش می‌دهد؛

جگر بازار گوشت، کباب است

شهروندان زنجانی: مسئولان! انتظار دارید ما به جای شما مسائل را پیگیری و رسیدگی کنیم؟/ رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان: دلال‌ها عامل افزایش قیمت گوشت هستند، قصابی‌ها فقط خریدارند!/ معاون جهاد کشاورزی استان زنجان: خریدهای قصابان زنجان از قزوین، عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- افزایش قیمت گوشت قرمز که از ماه‌ها قبل آغاز شده طی یک هفته الی 10 روز گذشته به وضعیت قرمز رسیده است. مسئولان جهاد کشاورزی استان معتقدند خریدهای قصابان زنجان از قزوین، عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز است اما رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان دلال‌ها را عامل این افزایش دانسته و می‌گوید: قصابی‌ها فقط خریدارند!

از ماه‌ها قبل، بازار گوشت قرمز نیز با افزایش غیرمنطقی سایر اقلام موردنیاز، وضعیت نابسامانی را تجربه می‌کند.

کاهش توان خرید مردم، آن‌ها را به مصرف کالای جایگزین گوشت قرمز سوق داد

یکی از قصاب‌های خیابان امام(ره) زنجان با اشاره به کاهش میزان خرید گوشت خانواده‌های زنجانی و افزایش قیمت غیرمنطقی این کالا عنوان می‌کند: امروز با کمبود گوشت در بازار مواجه نیستیم زیرا مردم قدرت خرید گوشت را ندارند و همین میزان موجود در بازار هم جوابگوی نیاز مردم است. ما امیدواریم که قیمت گوشت از این میزان بالاتر نرود چون روی همین قیمت هم مردم قادر به خرید گوشت نیستند.

به گفته این فعال صنفی به دنبال افزایش قیمت گوشت گوسفندی مردم به سمت خرید گوشت‌های جایگزین از جمله گاو و گوساله، بوقلمون و مرغ رفته‌اند.

مسئولان، انتظار دارید ما به جای شما مسائل را پیگیری و رسیدگی کنیم؟

رضا یکی از شهروندان زنجانی هم می‌گوید: گویا از بین مسئولان، کسی نیست که صدایمان را بشنود، به جای اقدام عملی فقط به صورت کلامی با مردم احساس همدردی می‌کنند، آیا واقعا تصور می‌کنید به جای شما ما باید کار کنیم و مسائل را پیگیری و رسیدگی کنیم؟

دام زنده گران شده است

در حال حاضر گوشت گاوی در بازار زنجان 110 تا 130 هزار تومان و گوشت گوسفندی به قیمت 120 تا 170 هزار تومان توسط قصابی‌های سطح شهر زنجان به مشتریان عرضه می‌شود.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با بیان اینکه وضعیت بازار گوشت در کشور و به تبع آن استان به هیچ عنوان خوب نیست، می‌گوید: بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نرخ دام زنده را اعلام کرد و گفت که مبنای قیمت گوشت موردنیاز مصرف‌کننده نیز نرخ دام زنده باشد. هر کیلو دام زنده اعم از گوساله و گوسفند به ترتیب 45 هزار و حدود 55 هزار تومان بود که بر اساس آن قیمت نهایی گوشت گوساله نر باید 124 هزار تومان می‌شد اما در حال حاضر این میزان به حداقل 130 هزار تومان رسیده است زیرا قیمت هر کیلو دام زنده 48 هزار تومان است!

دلال‌ها عامل افزایش قیمت گوشت هستند، قصابی‌ها فقط خریدارند!

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا با کاهش قدرت خرید مردم و جایگزینی گوشت قرمز با گوشت مرغ که به دنبال افزایش شدید گوشت قرمز رخ داده است، به جای کاهش قیمت‌ها در بازار گوشت قرمز چرا همچنان شاهد صعودی بودن نرخ این کالا هستیم، عنوان می‌کند: دست ما نیست! ما نیز مشتری هستیم و دام زنده را از فروشنده خریداری کرده و بر اساس سیستم تعیین شده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان که احتساب حدود 8 درصد سود خرده‌فروشی است اقدام به عرضه گوشت به مصرف‌کننده می‌کنیم. دلال‌ها باعث افزایش قیمت گوشت دام زنده شده‌اند، ما فقط خریداریم.

گفته می‌شود تعدادی از قصابی‌ها سبب افزایش قیمت غیرمنطقی گوشت قرمز و نابسامانی بازار شده‌اند اما رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان در واکنش به این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: خب شما بگویید از کجا بخریم؟ اگر هر کیلو دام زنده را 10 هزار تومان خریدیم خب با اعمال درصد سود منطقی ان را به مشتریان عرضه می‌کنیم. ما دام را از میدان می‌خریم و بر اساس سود قانونی که دستگاه مربوطه اعلام کرده قیمت نهایی را محاسبه و به مصرف‌کننده عرضه می‌کنیم.

این اظهارات را نمی‌پذیریم، قیمت دام زنده که تغییر نکرده است!

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان، قیمت هر کیلو دام زنده سنگین و سبک را به ترتیب 44 و 54 هزار تومان اعلام کرده و با رد اظهارات رئیس اتحادیه قصابان زنجان که قیمت دام زنده سنگین را 48 هزار تومان عنوان می‌کند، می‌گوید: خریداران فرقی نمی‌کند دلال یا قصاب، یک راس دام گران و پرگوشت را 48 هزار تومان خریداری کرده و ان را به سایر دام‌های سنگین که به قیمت پائین‌تر از 48 هزار تومان خریداری کرده‌اند، تعمیم می‌دهند.

وی با تائید قیمت‌های متفاوت گوشت قرمز گاوی و گوسفندی اعلامی پایگاه خبری صدای زنجان که بر اساس پایش‌های میدانی در هر واحد گوشت گوسفندی از 120 تا 170 هزار تومان متفاوت است، می‌گوید: افزایش غیرمنطقی قیمت گوشت قرمز در حالی است که قیمت دام زنده در مقایسه با دو هفته قبل، افزایش محسوسی نداشته و در حد 3 هزار تومان بوده است!

90 درصد گوشت دام سنگین زنجان از خارج از استان تامین می‌شود

این در حالی است که بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان با اشاره به تشدید گرانی‌ها در بازار گوشت قرمز طی یک هفته تا 10 روز اخیر می‌گوید: نزدیک 90 درصد گوشت دام سنگین مورد نیاز زنجان از خارج از استان و مابقی از داخل استان تهیه می‌شود. بیشترین تولیدات زنجان مربوط به دام سبک است که بخش قابل توجهی از آن به سایر استان‌ها صادر می‌شود.

خریدهای قصابان زنجان از قزوین، عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان ضمن ابراز تعجب از این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: بر اساس آمارهای فعلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان جمعیت دام سبک (گوسفند، بز و بزغاله) و سنگین به ترتیب یک میلیون و 87 هزار راس و 162 هزار راس می‌باشد. میزان تولید دام سبک در سال، 14 هزار تن و نیاز استان نیز نزدیک به 13 هزار تن است. در بحث تامین گوشت دام سبک مازاد داریم اما با توجه به عدم تامین تمامی نیاز زنجان به دام سنگین، بخشی از گوشت دام سنگین از خارج تهیه می‌شود نه 90 درصد!

صادقی اضافه می‌کند: تامین 90 درصد نیاز گوشت دام سنگین زنجان توسط قصابان زنجانی که عموما از قزوین تهیه می‌شود، یکی از مشکلات اصلی ماست. البته این عزیزان دلایل خاص خود را دارند اما ما معتقدیم همین خریدها عامل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار زنجان است. ما در داخل استان زنجان گوشت‌های باکیفیتی تولید می‌کنیم اما قصابی‌های زنجان ترجیح می‌دهند از بوئین‌زهرا خریدهای خود را انجام دهند!

اگر دولت از تولیدکننده داخلی حمایت می‌کرد، بازار گوشت قرمز به این وضعیت دچار نمی‌شد!

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان شهر زنجان معتقد است عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان در بخش اعطای تسهیلات و تامین نهاده سبب شده تا دامداری‌ها روز به روز واحدهایشان را کوچک و کوچک‌تر کند. پس با این شرایطی که فعالان دارند نباید انتظار داشته باشیم که بازار گوشت قرمز وضعیت خوبی داشته باشد. امسال وضعیت بازار اینگونه شد که می‌بینید سال بعد چه کار می‌کنند؟

بیات با بیان اینکه دولت به جای حل ریشه‌ای مشکلات فعلی بازار گوشت قرمز که همان عدم حمایت کافی از دامداران است به واردات گوشت منجمد از کشورهای خارجی اکتفا می‌کند، تاکید می‌کند: این گوشت منجمد خارجی به قیمت 110 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، خب چه می‌شود دولت دامدار  داخلی را حمایت کند تا گوشت قرمز آن هم به صورت گرم و نه منجمد به قیمت 90 هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد؟

توجیه نکنید!

اما سیدمحمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: اگر گوشت قرمز 90 هزار تومانی دارید خب بیاورید! ارتباط دادن قیمت گوشت منجمد به وضعیت کنونی صرفا یک توجیه است، گوشت قرمز برای تنظیم بازار بوده و تصمیمی است که مسئولان ذیربط برای کنترل بازار و حمایت از مصرف‌کننده و البته در صورت نیاز، اتخاذ می‌کنند.

صادقی این را هم می‌گوید که منکر افزایش هزینه‌های تولید نیستیم. در حال حاضر قیمت یونجه در بازار از 2500 تومان به 4 هزار تومان رسیده که عدد بالایی است. قیمت جو در بازار آزاد 6 هزار تومان است. پروسه تولید گوشت قرمز حداقل یکسال طول می‌کشد و اصلا شبیه به پروسه تولید گوشت مرغ نیست تا در عرض یک الی 1.5 ماه بتوانیم کمبودهای بازار را جبران کنیم.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان با یادآوری خرید گوشت قرمز از تولیدکنندگان به دنبال کاهش قیمت این کالا طی 2 الی 3 ماه اخیر توسط شرکت پشتیبانی امور دام که پس از آن قیمت‌ها نسبتا افزایش یافت و بازار قیمت این محصول متعادل گردید، اضافه می‌کند: ار مهرماه سال جاری تا کنون مشکلی بابت تامین نهاده موردنیاز دامداری‌های استان وجود ندارد و مدت زمان تحویل نهاده از 3 الی 4 ماه به 10 الی 20 روز رسیده است.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار گوشت قرمزجهاد کشاورزی زنجانصنعت و معدن زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5351


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»