کد خبر: 5408
1399/12/27 - 11:6


صدای زنجان مشکلات دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون آموزش مجازی را بررسی می‌کند؛

آموزشِ مُجاز

با شروع ترم مهر 99، دانشگاه، دانشجویان ملزم شدند که گروه‌های دانشجویی را در نرم‌افزارهای داخلی (ایتا) تشکیل بدهند. آن هم در شرایطی که بیشتر دانشجویان نسبت به این اپلیکیشن‌ها داخلی اقبال عمومی نشان نمی‌دهند و خواستار این بودند که کلاس‌ها در نرم‌افزارهای «واتساپ» برنامه‌ریزی شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی طی تماسی با پایگاه خبری صدای زنجان خواستار رسیدگی به وضعیت آموزش مجازی در این دانشگاه شد. این دانشجو که خود را با نام مستعار «ندا» معرفی کرد در این باره به صدای زنجان گفت: با شیوع کرونا، کلاس‌های مجازی این دانشگاه از اسفند 98 شروع شد و در ابتدا دانشجویان برای هماهنگی کلاس‌ها و ارتباط با اساتید در زمینه درس و آپلود جزوات و غیره درکانال‌های تلگرامی یا واتساپ گروه‌هایی تشکیل دارند و این روند تا شهریور 99 ادامه داشت و در این زمینه هیچ مشکلی نبود.

وی ادامه داد: با شروع ترم مهر 99، دانشگاه، دانشجویان ملزم شدند که گروه‌های دانشجویی را در نرم‌افزارهای داخلی (ایتا) تشکیل بدهند. آن هم در شرایطی که بیشتر دانشجویان نسبت به این اپلیکیشن‌ها داخلی اقبال عمومی نشان نمی‌دهند و خواستار این بودند که کلاس‌ها در نرم‌افزارهای «واتساپ» برنامه‌ریزی شود.

در بخشنامه کردن این دست از موضوعات منفعت و رضایت دانشجویان نیز باید مد نظر قرار گیرد

این دانشجو اظهار کرد: وقتی از مسئولین در خصوص اصرار آنها به حضور در رسانه‌های داخلی پرسیده شد، بخشنامه شدن این موضوع را بهانه کردند که به نظر می‌رسد در بخشنامه کردن این دست از موضوعات منفعت و رضایت دانشجویان نیز باید مد نظر قرار گیرد و سوال من این است که چطور موضوعی بخشنامه می‌شود که نظر دانشجو و اساتید در این مورد پرسیده نمی‌شود؟

وی خاطرنشان می‌کند: مسئولین امر اذعان دارند که مزاحمت‌های صورت گرفته و مشکلات به وجود آمده در این زمینه موجب شده است که استفاده از این نرم‌افزارها در دانشگاه‌ها برای هماهنگی بهتر اساتید با دانشجویان ممنوع گردد. با این وجود به نظر می‌رسد، مشکل این دانشگاه اصلا در زمینه استفاده از این نرم‌افزارها نیست و رویکرد دانشگاه در این زمینه اشتباه بوده است. سال گذشته در همین روزها همه دانشجویان موظف شدند پروفایل خود را در نرم‌افزارها به اسم و فامیلی و شماره دانشجو تغییر بدهند، حال اینکه افشای شماره دانشجویی نقض حریم شخصی است چرا که ما به واسطه این شماره دانشجویی تمامی امور مربوط به دانشجو بودن خود را انجام می‌دهیم و در واقع در شرایطی که شماره همراه افراد را افراد دیگری نیز در دست دارند، قرار دادن این پروفایل در واقع نقض حقوق دانشجو است.

دانشگاه چرا بایستی به چنین موضوعات کوچکی گیر بدهد

در ادامه یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد که خود را «سحر» معرفی کرد، اظهار کرد که در دوران کرونا با توجه به اینکه شرایط روحی افراد مناسب نیست و خانواده‌ها دچار مشکلات متعدد اقتصادی و دانشجویان با مشکلات مختلفی به دلیل شرایط مجازی تحصیل رو به رو هستند و همچنین خطر کرونا جان هر دانشجو و خانواده او را تهدید می‌کند کسی حال و حوصله چندانی ندارد، دانشگاه چرا بایستی به چنین موضوعات کوچکی گیر بدهد و برای دانشجویان ایجاد دردسر کند؟ مگر نه اینکه بایستی شرایط را برای تحصیل در این زمینه سهل‌تر کنند؟ پس چرا به دنبال تبلیغ و استفاده از نرم افزارهای داخلی هستند؟ ضمن اینکه برخی از دانشجویان و اساتید ما گوشی اپل استفاده می‌کنند در این زمینه با توجه به اینکه برخی از نرم‌افزارها امکان نصب بر روی اپل ندارد مشکلاتی برای این دست از افراد ایجاد شد.

ادمین‌هایی که به درخواست اساتید گروهی در نرم افزارهای خارجی تشکیل داده بودند؛ توسط حراست احضار شدند

وی در ادامه اذعان داشت که در مهر 99 عنوان شد که حضور در نرم‌افزارهای داخلی اختیاری است اما با شروع ترم جدید ادمین‌هایی که به درخواست اساتید گروهی در نرم افزارهای خارجی تشکیل داده بودند توسط حراست احضار شدند. خود من به در خواست اساتید چند گروه در واتساپ تشکیل داده بودم که من را نیز احضارکردند.

این دانشجو اظهار کرد: این همه تهدید و اصرار برای نصب یک نرم‌افزار داخلی برای چیست و چرا در دوران کرونا دانشجویان را در این زمینه آزار می‌دهند؟

یکی دیگر از دانشجویان که خود را «عباس» معرفی می‌کند با اشاره به اینکه این دست از مشکلات تنها مربوط به شبکه‌های مجازی و انتخاب نوع اپلیکشین نیست، اظهار می‌کند: اکنون سیستمی را تحت عنوان «دانشیار» در اختیار دانشجو قرار داده‌اند و پیش از اینکه کارکنان خود را در این زمینه راهنمایی کنند و استفاده از آن را به کارمندان خود بیاموزند، دانشجو را موظف به استفاده از آن کرده‌اند. و آن وقت من به عنوان یک دانشجو در این شرایط کرونا که حتی کلاس‌ها هم تشکیل نمی‌شود باید برای حل مشکلم به دانشگاه بیایم و در شرایطی که کارکنان هم دل و دماغی برای کار کردن ندارند از این اتاق به ان اتاق بروم. ضمن اینکه همین که بخواهید از طریق سایت دانشگاه وارد سیستم دانشیار شویم شما را ملزم به نصب «آی گپ» می‌کند و اگر چه بایدی در کار نیست اما 1و نیم دقیقه بایستی بیشتر منتظر بمانید تا رمز ورود ارسال شود.

وی در خصوص کیفیت آموزش مجازی هم گله می‌کند و می‌گوید: بسیاری از دانشجویان در این زمینه تصمیم به انصراف می‌گیرند اما در برخی از موارد مشکل را نمی‌توان گردن دانشگاه انداخت چرا که به طور کلی زیر بنا در کشور مشکل دارد.ضمن اینکه من درک نمی‌کنم این همه اصرار و تبلیغ برای نصب یک اپلیکیشن داخلی برای چه می‌تواند باشد؟

صدای زنجان در پیگیری‌های خود ضمن تماس با «حسین محمدی»؛ معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد متاسفانه نتوانست با ایشان ارتباط حاصل کند.

آموزش مجازی در سیستم «وادانا» انجام می‌گیرد

اما «علی‌اکبر شیوخی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در این خصوص با اشاره به اینکه تمام امور مربوط به آموزش مجازی در سیستم «وادانا» انجام می‌گیرد و این سیستم تمامی نرم‌افزار‌ها و بسترهای لازم را برای بارگزاری فایلهای «پی دی اف» و فایلهای «وورد» و «صوتی» را دارا است، اظهار کرد: این نرم افزار و سیستم آموزشی یکی از استاندارهایی است که وزارت علوم آن را برای آموزش مجازی تایید کرده است اما آموزش در شبکه‌های مجازی مطابق قانون و بخشنامه‌های قوه قضاییه در بستر شبکه‌های اجتماعی داخلی میسر است و به عنوان کمک آموزشی و هماهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دانشجویان و اساتید موظف هستند مطابق قوانین کلی کشور و آموزش عالی کشور احترام بگذارند.

استفاده از بسترهای مجازی مثل «واتساپ» و «تلگرام» به نام دانشگاه آزاد اسلامی خلاف قانون است

وی ادامه داد: آموزش‌های مورد نیاز لازم است در بسترهای مورد تایید انجام بگیرد و استفاده از بسترهای مجازی مثل «واتساپ» و «تلگرام» به نام دانشگاه آزاد اسلامی خلاف قانون است و این موضوع که دانشجویان بخواهند به نام اساتید در تلگرام و واتساپ گروهی تشکیل بدهند و به عنوان ادمین عمل کنند این موضوع نیز خلاف قوانین است و ادمین مسئول تمام اتفاقات خواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه طی ترم‌های گذشته اتفاقات و مزاحمت‌هایی در سطح کشور در فضاهای مجازی اتفاق افتاده است که موجب آسیب‌هایی به دانشجویان و اساتید و حتی خانواده‌ها گردیده است و لذا دانشگاه کاری مغایر با قوانین کشور انجام نخواهد داد و دانشجویان نیز موظف به اجرای قوانین هستند و از نظر دانشگاه کلاس‌های آموزش مجازی حکم کلاس‌های درسی در فضای حضوری را دارند و همه مقررات و قوانین باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناموزش مجازیدانشگاه آزاد
sedayezanjannews.ir/nx5408


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»