کد خبر: 5500
1400/01/24 - 9:52


ادامه پیگیری‌های صدای زنجان از بازار بدون سیمان؛

سیمان زنجان کجا می‌رود؟

منابع آگاه: کارخانه‌ها علاقه‌ای به فروش سیمان 27 هزار تومانی ندارند و ترجیح می‌دهند تولیداتشان را در بازار آزاد به قیمت 40 تا 70 هزار تومان بفروشند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از مصالح‌فروشان زنجانی با اشاره به کمبود سیمان پاکتی به قیمت 26 الی 27 هزار تومان و فروش این کالا به قیمت بالای 40 هزار تومان در بازار آزاد می‌گویند: چرا وقتی در استان زنجان 2 کارخانه سیمان فعالیت دارند، باید کالای موردنیاز خود را یا از سایر استان‌ها از جمله کردستان تامین کنند یا تولید کارخانجات زنجان را از طریق واسطه و به قیمت بالا خریداری کنند؟ آن‌ها از مسئولان می‌خواهند قبل از اینکه موضوع تلخ صف‌های طولانی مرغ این بار برای سیمان تکرار شود، دست به کار شوند!

احتمال تشکیل صف‌های طویل این بار برای دریافت سیمان چالش جدیدی برای بازار شده است، به نظر می رسد مافیای اقلام ضروری و دلالان جلوتر از مسئولان، قدم بر می دارند و نسبت به شرایط بازار آگاهی بیشتری دارند!

چالشِ قیمتِ مازوت

مشکل فعلی بازار سیمان به اختلاف دولت و کارخانجات برمی‌گردد، درست زمانی که اواخر بهمن‌ماه و ابتدای اسفندماه سال 99 به دنبال مشکلات برق و گاز، دولت از کارخانجات سیمان خواست تا به جای برق و گاز از مازوت استفاده کنند! کارخانه‌ها مشکلی بابت استفاده از مازوت نداشتند اما از دولت خواستند برای جلوگیری از هرگونه افزایش در هزینه‌های تولید، قیمت مازوت به نرخ گاز برای‌شان محاسبه گردد نه آزاد اما دولت با خواسته آن‌ها موافقت نکرد.

به دنبال مشکلات تامین سوخت، کارخانجات نتوانستند سیمان موجود در بازار را تامین کنند، همین امر سبب کاهش موجودی انبارها شد. یکی از فعالان صنف مصالح‌فروشی زنجان می‌گوید در این مدت از فعالیتش در این صنف معمولا مشکلی بابت تامین سیمان در بازار آن هم در فصل زمستان شاهد نبوده است.

افزایش حقوق و دستمزد در سال 1400

علاوه بر مشکلات در تامین سوخت کارخانجات سیمان و عدم توافق بر سر تعرفه مازوت، آغاز سال 1400 و افزایش حقوق و مزایای کارگران بر اساس درصد تورم کشور از سوی دولت، فشار سنگینی را بر تولیدکننده‌ها وارد و مشکلات تولید آن‌ها را دوچندان کرد. به طور مثال کارخانه سیمان با ظرفیت 2 هزار تن، 200 الی 250 تن سیمان تولید و روانه بازار کرد. مشخص است که با حجم فعلی نیاز بازار مصرف (با توجه به فصل ساخت و ساز)، تولیدات محدود کارخانه‌ها کفاف نمی‌دهد.

بازار سیمانی که در حال بلاتکلیفی به سر می‌برد شاهد نرخ‌های خودسرانه است. فعالان صنف مصالح‌فروشی می‌گویند بعد از افزایش 35 درصدی قیمت سیمان سفید، بدهی‌های قبلی‌شان نیز با فاکتور جدید محاسبه شده است حالا شما حساب کنید وضعیت در بازار سیمان خاکستری که بخش اعظمی از نیاز بازار مصرف به این کالا است و هنوز نرخی قطعی نشده، چگونه است!

چالش دولت و کارخانجات بر سر نرخ سیمان

گفته می‌شود کارخانه‌ها پیشنهاد افزایش 60 درصدی قیمت سیمان خاکستری را داده‌اند اما دولت با آن مخالف کرده و احتمالا قرار است با افزایش 25 الی 30 درصدی موافقت کند! اگر این افزایش اعمال شود قیمت هر پاکت (50 کیلویی) سیمان باید در مرز 30 تا 32 هزار تومانی قرار گیرد، مگر اینکه کارخانه‌ها نتوانند تولید داشته باشند و قیمت بالا برود!

فعالان مصالح فروشی زنجان می‌گویند اگر روزانه 500 الی 600 تن سیمان به بازار زنجان وارد شود، بازار از سیمان اشباع شده و قیمت‌ها پائین می‌آید.

علاقه برخی کارخانجات برای فروش تولیدات به قیمت آزاد

هر چند مسئولان ذیربط استانی با رد فروش سیمان پاکتی به قیمت بالای 40 هزار تومان تاکید می‌کنند که کارخانه‌های داخل استان تولیدات‌شان را به قیمت 26 الی 27 هزار تومان روانه بازار مصرف زنجان می‌کنند اما بنا به اعلام منابع آگاه، تعدادی از این کارخانه‌ها در انتظار اعلام قطعی نرخ سیمان خاکستری هستند از این رو علاقه‌ای به فروش سیمان به صورت فله‌ای و پاکتی ندارند، برخی نیز هر پاکت سیمان را به جای 26 الی 27 هزار تومان به قیمت 42 هزار تا 60 وحتی 70 هزار تومان در بازار تهران و کرج به فروش می‌رسانند!

راننده‌های سیمان‌فروش؟

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به حضور پررنگ دلالان در بازار سیمان می‌گوید: متاسفانه برخی از راننده‌ها سیمان‌فروش شده‌اند و سیمان را به قیمت آزاد روی ماشین می‌فرشند و اصلا فرصت نمی‌شود سیمان برای فروش انبار شود!

تشکیل اکیپ‌های بازرسی برای رصد بازار سیمان

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان از تشکیل اکیپ‌های بازرسی این سازمان و تعزیرات برای رصد دقیق بازار و برخورد با متخلفان در بازار سیمان خبر داده و گفته بود: برای حل مشکل در بازار سیمان، مکاتباتی با 2 کارخانه مستقر در استان اعم از «سیمان خمسه» و «سیمان زنجان» که توانایی تامین نیاز کل استان را دارند، صورت گرفته تا اولویت آن‌ها تامین نیاز داخل استان باشد.

سیمان تولیدی کارخانجات داخل استان به کجا می‌رود؟

اما یکی از فعالان مصالح فروشی زنجان در واکنش به این اظهارات با اشاره به کمبود شدید سیمان در بازار می‌گوید: 2 کارخانه سیمان در داخل استان زنجان مستقر هستند، این دو کارخانه در کنار کارخانه استان کردستان نمی‌توانند نیاز بازار استان زنجان را تامین کنند.

وی با بیان اینکه بیشترین تولیدات دو کارخانه استان زنجان به کرج و تهران می‌رود خطاب به مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: لطفا آمار بدهید چند تن سیمان در سطح استان بین مصالح‌فروشی‌ها توزیع شده است؟ اسامی مصالح‌فروشی‌ها را اعلام کنید! اصلا بگویید ورود سیمان اعم از فله‌ای و پاکتی به بازار چقدر بوده است؟

مسئولان سازمان صمت! مبدا تولید سیمان را رصد کنید

یک منبع آگاه دیگر نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان حداقل نیاز مصرفی روزانه بازار استان زنجان به سیمان خاکستری را 2 هزار تن اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به لوکس بودن سیمان سفید، میزان نیاز استان زنجان به این کالا شاید 50 تن و حتی کمتر باشد.

صاحب‌نظران و فعالان صنفی مربوطه می‌گویند: قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان نباید از 26 هزار و 340 تومان فراتر برود. اما همین الان برخلاف اظهارات مسئولان مربوطه، در بازار، سیمان به این قیمت اصلا وجود ندارد و هم‌اکنون مصرف‌کننده زنجانی هر پاکت سیمان را به قیمت 42 هزار تومان و حتی بیشتر خریداری می‌کند.

یکی از فعالان صنفی با بیان اینکه تولیدات 2 کارخانه مستقر در استان زنجان به خارج از استان سرازیر می‌شود، عنوان می‌کند: درصد ناچیزی از این تولیدات به دست مصرف‌کننده زنجانی می‌رسد ان هم با واسطه! به نظرم برای زنجان عیب است! باور کنید بعد از مرغ باید برای سیمان صف بکشیم! تا چند وقت پیش برای یافتن مرغ 20 هزار و 400 تومانی صف می‌ایستادیم حالا باید برای سیمان 26 هزار تومانی صف تشکیل دهیم، زیرا محدود است و سریعا در بازار به فروش می‌رسد یا سر از بازار آزاد درمی‌اورد! از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواهشمندیم روند تولید و توزیع سیمان تولیدی کارخانجات داخل استان را رصد کنند تا حقیقت برایشان مشخص شود!

صدای زنجان برای انتشار پاسخ شفاف به ادعاها و سؤالات مطروحه تماس‌های متعددی با مسئولان مربوطه دو کارخانه «سیمان خمسه» و «سیمان زنجان» برقرار کرد اما امکان مصاحبه با هیچ یک از مسئولان دو کارخانه میسر نشد./ 941

انتهای پیام/


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکمبود سیمانسیمان خمسهسیمان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx5500


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»