کد خبر: 7792
1400/04/24 - 13:24


صدای زنجان از دلایل تعطیلی کارخانه‌های سیمان زنجان گزارش می‌دهد؛

سیمان را برق گرفت

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، به دستور دادستانی برق کارخانه‌های تولید سیمان و فولاد استان برای مدیریت مصرف برق تا پایان تیرماه جاری قطع شده است و این کار سبب تاثیر روانی بر بازار و کمیاب‌شدن سیمان در بازار شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- وضعیت بازار سیمان که از ابتدای سال جاری در چندین مقطع شاهد افزایش قانونی و غیرقانونی قیمت بود، پس از دستور مرجع ذی‌صلاح مبنی بر «لزوم خاموشی کارخانجات سیمان و فولاد» که در راستای جلب رضایت عمومی و جلوگیری از قطعی برق مشترکان خانگی بوده، تشدید شده است. گزارش‌ها از تعطیلی بخش اعظمی از پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه ملی دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین حکایت دارد.

دولت برای جلوگیری از قطع برق خانگی، قطع برق کارخانه‌ها را در دستور کار گذاشته است. در همین زمینه چندی پیش بخشنامه‌ای برای جیره‌بندی برق صنایع بزرگی مانند فولاد و سیمان در دستور کار قرار گرفت و حالا فعالان صنعت سیمان می‌گویند قطع برق کارخانه‌ها، تولید سیمان را کم کرده است.

خاموشی کارخانجات سیمان استان زنجان بازار را ملتهب کرد

در زنجان دو کارخانه «سیمان خمسه» و «سیمان زنجان» فعالیت دارند که بنا به دستور مرجع قضایی و در راستای جلب رضایت عمومی و جلوگیری از قطعی برق مشترکان خانگی از حدود یک هفته قبل به علت خاموشی‌ها تعطیل شده‌اند که تا پایان هفته آتی (پایان تیرماه) ادامه ‌دارد.

اما مصالح‌فروشان که این تصمیم را غیرمنطقی می‌دانند، می‌گویند قیمت هر کیسه سیمان به بالای ۵۰ هزار تومان صعود کرده است، به هر حال الان فصل ساخت‌وساز است و کمیاب و نایاب‌شدن قابل قبول نیست. حتی برخی از خانواده‌ها یک کیسه سیمان پیدا نمی‌کنند که سنگ‌ قبر متوفی‌شان ساخته شود!

گزارش‌ها حاکی از آن است که سیمان در بازار کمیاب و قیمت هر کیسه به مرز ۶۰ هزار تومان رسیده است و چنان‌چه قطع برق تداوم داشته باشد، ممکن است قیمت هر کیسه سیمان به بالای ۶۰ هزار تومان هم برسد!

قطعی برق کارخانه‌های سیمان آن هم در فصل ساخت‌وساز، مدیریت است؟

یکی از فعالان حوزه مصالح ساختمانی که نخواست نامی از او برده شود به صدای زنجان می‌گوید: الان به دلیل قطعی برق، کارخانه‌های سیمان تعطیل کرده‌اند! الان فصل کار است در فصل زمستان که نیاز بازار به سیمان زیاد نیست! نمی‌دانم قطعی برق دیگر چه بود؟

او ضمن انتقاد از مدیریت غیراصولی در بازار سیمان و دستور خاموشی‌های برق از سوی مدیران تاکید می‌کند: ما به دنبال مقصر این وضعیتیم! ظاهرا نیت مسئولان از خاموشی‌های بخش صنعت خیر بوده اما باور کنید باز هم این مردم هستند که از تعطیلی کارخانجات سیمان متضرر می‌شوند و چوبش را می‌خورند!

البته این فعال صنفی معتقد است که بازار سیمان از ابتدای سال وضعیت نابسامانی را نسبت به سال قبل تجربه می‌کند. قیمت سیمان (هر کیسه) در این مدت 4 الی 5 مرتبه افزایش یافته و از 22 هزار تومان به 43 هزار تومان رسیده است. «خاموشی» نیز تبدیل به بهانه‌ای بزرگ برای کارخانجات شده است! ما از مسئولان می‌خواهیم تا در دستورشان تجدیدنظر کنند چرا که تداوم این وضعیت منجر به ورود دلالان به بازار و وخیم شدن اوضاع می‌شود.

چنانچه سیمان در محل کارخانه با قیمت واقعی عرضه شود دیگر در بازار کمبود یا افزایش قیمت نامتعارف نداریم و در همه کشورها هم روال به این صورت است که سیمان در بورس توزیع می‌شود.

او همچنین به تداوم کمبود سیمان و گرانی‌ها اشاره کرده و می‌گوید: دخالت دولت در اقتصاد و تمامی بازارها موجب آشفتگی و برهم خوردن نظم بازار شده است و ما بهمن‌ماه سال قبل هم شاهد بودیم که به دلیل کمبود برق و گاز، دولت سهم انرژی کارخانه‌ها را کم و محدود کرد و همین مساله باعث برهم خوردن وضعیت مصالح‌فروشان شد.

مقصر اصلی بازار سیمان، بورس است، قطعی برق فقط وضعیت را ملتهب‌تر کرد!

وی با تاکید بر لزوم بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از روند تولید 2 کارخانه سیمان در زنجان می‌گوید: زنجان تنها شهری است که 2 کارخانه در نزدیک‌ترین نقطه آن واقع شده است. این کارخانه‌ها شامل کارخانه «سیمان خمسه» در 45 کیلومتری زنجان به سمت بیجار و کارخانه «سیمان زنجان» در 70 کیلومتری زنجان به سمت قیدار است. بعلاوه اینکه کارخانه تولید 3 هزار تنی روزانه سیمان کردستان نیز در 40 کیلومتری آن قرار دارد! با این وجود بازار این کالا دچار التهاب است.

این فعال صنفی با اشاره به عرضه سیمان از محل بورس عنوان می‌کند: این کار به نوعی رانت محسوب می‌شود. سیمان (هر تن) 524 هزار تومانی شد 675 هزار تومان! ببینید بورس قیمت سیمان را چقدر بالا برد! الان سیمان (کیسه‌ای) 32 هزار تومانی به 43 هزار تومان رسیده است، آن هم اگر در بازار موجود باشد.

او عنوان می‌کند: بعضا شنیده می‌شود که مدیران این کارخانه‌ها می‌گویند چون بخش خصوصی هستند خودشان به هر بازاری که خواستند می‌توانند تولیداتشان را عرضه کنند اما این دیدگاه درست نیست! این کارخانجات یادشان باشد که از امکانات شهر زنجان و انرژی‌های این استان از جمله برق استفاده می‌کنند پس در قبال زنجان و زنجانی باید به وظایفشان عمل کنند!

این فعال صنفی با تاکید بر اینکه اگر روزانه یک هزار تن از تولیدات دو کارخانه سیمان زنجان به داخل استان تزریق شود زنجان زیر سیمان می‌ماند از مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت می‌خواهد تا فعالیت این کارخانه‌ها را به دقت رصد کرده و از تعطیلی خودسرانه آن‌ها نیز جلوگیری کند.

حاضریم به هر قیمتی که شده سیمان تهیه کنیم تا پروژه‌ها تعطیل نشود!

یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز نیز با تائید این اظهارات به صدای زنجان می‌گوید: با هر ناملایمتی در بازار سیمان کنار آمدیم الان هم حاضریم به هر قیمتی که شده سیمان تهیه کنیم تا پروژه‌ها تعطیل نشود!

او تاکید می‌کند: قطع برق تیر خلاصی به بازار نیمه جان مصالح ساختمانی زد و پیش‌بینی می‌شود با توقف فعالیت کارخانه‌های سیمان و فولاد، قیمت این دو کالا در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد. هم‌اکنون در بازار اگر سیمان بتوانیم پیدا کنیم هر کیسه به 60 هزار تومان رسیده که با تداوم تعطیلی‌ها که تا پایان تیرماه ادامه دارد احتمال دارد به بالای 60 هزار تومان نیز برسد.

دادستانی دستور خاموشی کارخانجات سیمان و فولاد را داد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز با پذیرش تبعات منفی تداوم تعطیلی‌های ناشی از قطعی برق کارخانجات سیمان و فولاد به صدای زنجان می‌گوید: حدود یک هفته قبل، دادستانی در قالب دستورالعملی، بر لزوم تعطیلی کارخانجات سیمان و فولاد تاکید کرد. این اقدام سبب شده قیمت سیمان نه به صورت مصوب بلکه تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده، در بازار به شدت افزایش یابد.

فغفوری در پاسخ به سؤال فعالان بخش صنعت مبنی بر اینکه آیا مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت تبعات این تعطیلی‌ها را به مسئولان گوشزد نکرده بودند، عنوان می‌کند: ما طی چندین نامه تبعات تعطیلی کارخانجات به ویژه سیمان را به مسئولان دادستانی ارائه کردیم، الان نیز خواهش کرده‌ایم که اجازه دهند کارخانجات حداقل با 50 درصد ظرفیت کار کنند، متاسفانه شاهد تسری یافتن مشکلات ناشی از تعطیلی کارخانجات سیمان به سایر واحدها و کارخانجات هستیم.

تعطیلی پروژه‌های عمرانی در زنجان

این مسئول با بیان اینکه بر اساس نامه دادستانی کارخانجات تا پایان هفته آتی (پایان تیرماه) موظف به تعطیلی هستند، عنوان می‌کند: برخلاف مکاتبات، این تعطیلی‌ها همچنان ادامه دارد. جو روانی ناشی از تعطیلی کارخانجات سیمان سبب تعطیلی پروژه‌های عمرانی از جمله پروژه دو خطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین و سایر پروژه‌ها شده است. الان متولیان حاضرند سیمان را به هر قیمتی تهیه کنند تا پروژه‌ها تعطیل نشود!

فغفوری با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته با حضور مسئولان ارشد استانی به منظور هدایت دپوی احتمالی موجودی سیمان کارخانجات به بازار مصرف و کنترل وضعیت می‌گوید: مسئولان قضایی با در نظر گرفتن رضایت مردم و جلوگیری از قطع برق مشترکان خانگی این دستور را صادر کرده است که قطعا دلایل خود را داشته‌اند اما ما هم می‌گوییم قطعی برق بخش صنعت آن هم سیمان و فولاد قطعا به ضرر مردم تمام می‌شود. تعطیلی ناشی از قطعی برق به اشتغال، طرح‌های توسعه‌ای خسارت وارد می‌کند از سوی دیگر موجب می‌شود تا فعالان اقتصادی این واحدا نتوانند به تعهدات بانکی‌شان عمل کنند چرا که عمل به تعهدات بانکی در گرو تولید است!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسیمان زنجاندادستان زنجانکمبود سیمان
sedayezanjannews.ir/nx7792


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»