کد خبر: 577
1397/03/01 - 19:46


پروژه‌ای با قدمت 13 ساله

کتابخانه مرکزی زنجان، وعده‌های فراموش شده، سازه‌های فرسوده

پایگاه خبری صدای زنجان
کتابخانه مرکزی زنجان در دولت گذشته کلنگ‌زنی و احداث آن با جدیت آغاز شد اما در مرحله زیرسازی و پی‌ریزی رها شد، اما این بنا امروز در حالی هشتمین سال آغاز پروژه را می‌گذراند که مدیران دولتی برای به سرانجام رسیدن آن به فکر واگذاری پروژه به بخش خصوصی افتاده‌اند.
به گزارش فارس، شاید این ساختمان و بنای نیمه کاره برای اهالی منطقه دیگرعادی شده باشد اما با دیدن تابلو جلوی پروژه با خود فکر می‌کنم بنر پروژه نیز گویا دیگر طاقت این همه وعده را ندارد و چیزی از تکه پاره‌‌های آن نمانده است.
از برخی از اهالی منطقه که جویای اطلاعات پروژه می‌شوم بیشتر‌شان اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند این پروژه از زمانی که به یاد دارند در همین شرایط بوده است، برخی از ساکنان مجتمع‌های خیابان نیز که چند سالی از عمر حضورشان در آن محل می‌گذرد می‌گویند زمانی که ساختمان‌هایشان را می‌ساختند یا پروژه مجتمع‌هایشان در دست احداث بود نیز این پروژه در شرایط فعلی قرار داشته و چیزی تغییر نکرده است.
این پروژه بنای افتتاح ندارد
دختری با کتاب‌های در آغوش کشیده در حال عبور از خیابان است از او در مورد این پروژه می‌پرسم که می‌گوید شنیده این فضا قرار است، کتابخانه شود.
این شهروند زنجانی با اشاره به اینکه بنا داشت در این کتابخانه خود را برای کنکور آماده کند، اظهار کرد: این روزها خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده می‌کنم اما خبری از افتتاح و یا حتی ساخت کتابخانه مرکزی نیست.
پروژه مصوب 1384 همچنان در انتظار اعتبار
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان در زمینه کتابخانه مرکزی زنجان اظهار کرد: این پروژه با زیربنایی بالغ بر 10 هزار و 600 مترمربع در دست ساخت قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه این پروژه در 6 طبقه طراحی شده است، عنوان کرد: این پروژه شامل فضاهای تاسیسات و پارکینگ، مخزن کتاب، قرائت‌خانه‌های عمومی، اسناد، کودکان، دیجیتال، نابینایان، کارگاه مرمت، آماده‌سازی کتاب، سمعی و بصری و سالن اجتماعات است.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه این پروژه در سال 1384 در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان تصویب شد، تصریح کرد: از سال 1385 مطالعه برای اجرای این پروژه آغاز شد.
کلیم‌الله وثوقی با اشاره به اینکه در سال 1387 نقشه‌ها و تامین اعتبار پروژه در سفر ریاست جمهوری تصویب شده است، ادامه داد: در سال 1388 مجوز کمیسیون ماده 32 با برآورد 176 میلیارد ریال کسب و مناقصه و انتخاب پیمانکار برگزار و احداث پروژه آغاز شد.
هزینه‌کرد 36 میلیارد ریالی برای کتابخانه مرکزی زنجان
وی با اشاره به اینکه از سال 1389 تا 1391 فنس‌کشی و احداث ساختمان‌های تجهیز کارگاه و انجام خاکبرداری به میزان ۳۵ هزار مترمکعب انجام شد، اظهار کرد: احداث فونداسیون و زیر زمین طبقه دوم به میزان 5 هزار و 300 مترمکعب بتن‌ریزی و 680 تن آرماتوربندی با قالب‌های خاص با پیشرفت 22 درصد در طی این سه سال انجام شد.
مدیر کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 1392 پروژه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات استانی و ملی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد متوقف شد، گفت: تاکنون برای این پروژه 36 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
واگذاری به بخش خصوصی راهکار پیش‌رو
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز اظهار کرد: با توجه به حجم وسیع بخش‌های کتابخانه مرکزی، هزینه ساخت آن بالا خواهد بود.
امیر علی نیک‌بخش با اشاره به اینکه تامین اعتبارات ساخت کتابخانه از توان استان خارج است، افزود: همین موضوع موجب شده تصمیم بر این شود که ساخت آن توسط بخش خصوصی انجام گیرد.
وی با بیان اینکه با سپردن ساخت این کتابخانه به بخش خصوصی برای نخستین بار است که صورت می‌گیرد، تاکید کرد: برای واگذاری امر ساخت کتابخانه باید مشوق‌های لازم برای سازنده در نظر گرفته شود. مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با بیان اینکه تاکنون قریب به ۴۰ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است، گفت: برای تکمیل این پروژه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
نیک‌بخش با بیان اینکه باید ساخت کتابخانه مرکزی زنجان تسریع پیدا کند، گفت: عدم سرعت بخشیدن به این پروژه موجب از بین رفتن سازه‌های قبلی می‌شود.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx577


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»