کد خبر: 7554
1400/02/07 - 14:20


صدای زنجان از تاثیر افزایش قیمت کاغذ بر ترک کتاب‌خوانی گزارش می‌دهد؛

بهانه گرانی کتاب

یک ناشر: افراد برای ارتقای شغلی اقدام به چاپ کتاب می‌کنند/ یک فعال فرهنگی: «کتاب گران است»، هم خود و هم مخاطبان‌شان را دارند فریب می‌دهند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- قیمت کاغذ در ادامه روند رو به رشد سال‌های اخیر خود هم‌چنان رو به افزایش است و فعالان بازار نگران آینده قیمت کاغذ هستند و ناشران نیز از هم‌اکنون به تمهیداتی برای حفظ چرخه کاری خود در سال ۱۴۰۰ می‌اندیشند.

در دو، سه سال اخیر با توجه به افزایش چندین‌باره قیمت کاغذ، قیمت کتاب نیز افزایش قابل‌توجهی پیدا کرد و بسیاری از کتاب‌فروشان و ناشران را مجبور کرد تا روی قیمت کتاب‌های قدیمی هم برچسب قیمت جدید بزنند. این اتفاق باعث چند‌نرخی شدن قیمت کتاب در بازار شد. به این ترتیب که یک کتاب واحد در چند کتاب‌فروشی مختلف، چند قیمت مختلف دارد و دوستداران کتاب را برای پیدا‌کردن کمترین قیمت کتاب‌ها، روانه مغازه‌های مختلف می‌کند.

کاهش تیراژ کتاب به دنبال افزایش قیمت کاغذ

مجید نیکراد، مدیرمسئول انتشارات قلم مهر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه کتاب یکی از ستون‌های تمدن در جامعه است، گفت: گرانی کاغذ به طور کلی یک بحث جداست اما شاهد هستیم که این بحث به طور هدفمندی در حال تضعیف شدن است و شاهد هستیم که کتاب از آن تعداد تیراژی که داشت (1000تا 2000 نسخه) به تیراژهای 50 تا 10 عددی رسیده است که افراد برای تبدیل این کتاب به رزومه کاری اقدام به چاپ تعداد معدودی کتاب می‌کنند.

افراد برای ارتقای شغلی اقدام به چاپ کتاب می‌کنند

وی ادامه می‌دهد: شاهد هستیم که از یک نگاه پژوهشی و علمی و ادبی به یک نگاه سطحی تنزل می‌یابیم و تنها برای ارتقای شغلی و یا غیره در این زمینه اقدام می‌کنیم و تنها برای اینکه یک امتیازی برای افراد باشد.

مدیرمسئول انتشارات قلم مهر با اشاره به اینکه افزایش نرخ قیمت کاغذ از چند سال پیش اتفاق افتاده است، اظهار می‌کند: در چند سال اخیر کاغذ از بندی 100 تا 150 تومان به حدود 600 تومان رسید و این واقعا خنده‌دار است. اگر چه در این زمینه جنس کاغذ نیز اهمیت دارد. اما شاهد هستیم که به عنوان یک ناشر در تیراژ بالا کار نمی‌کنیم و اکنون تنها به صورت محدود در این زمینه فعال هستیم.

چاپ کتاب در چاپخانه‌های تهران و قم

این ناشر اظهار می‌کند که کتاب‌ها را برای چاپ به چاپخانه‌های تهران و قم ارسال می‌شود چرا که به لحاظ کمی و کیفی برای ناشران به صرفه‌تر است چرا که هم هزینه‌های چاپ در این شهرها پایین‌تر است و هم اینکه کیفیت چاپ به مراتب از کیفیت چاپ در استان بالاتر است.

بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به وجود دلال در این حوزه است

نیکراد خاطرنشان می‌کند: بخشی از این افزایش قیمت‌ها مربوط به وجود دلال در این حوزه است و قیمت‌ها در این حوزه بیشتر دست این افراد است و به نظر می‌رسد در این زمینه مافیا وجود داشته است.

این ناشر با اشاره به اینکه افزایش قیمت کتاب باعث می‌شود که مولف و خواننده کتاب متضرر شوند، اظهار می‌کند: در این زمینه مخاطبین کتاب با توجه به افزایش قیمت کتاب کمتر توانایی خرید کتاب پیدا می‌کنند و اینکه در این شرایط قیمتی که پیش از این 20 هزار تومان بوده است را با هزینه 60 تا 80 هزار تومان باید تهیه کند و با توجه به مشکلات اقتصادی و نبود درآمد کافی افراد قید خرید کتاب را می‌زنند.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع تبعات دیگری نیز دارد و آن هم اینکه به سمت خرید پی.دی.اف کتاب می‌روند و یا کتاب را کپی کنند و این موضوع می‌تواند آسیب‌هایی را در زمینه چاپ و انتشار کتاب فراهم کند.

«کتاب گران است» هم خود و هم مخاطبان‌شان را دارند فریب می‌دهند

در ادامه محمد معینی، از فعالان فرهنگی زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه به گمانم تورم و افزایش قیمت کاغذ و کتاب، بسته به نرخ تورم، روی کتاب‌خوانی اثر کم و زیاد دارد، می‌گوید: این اثر حتی در شرایط یکسان جامعه، تاثیر یکسانی روی کتابخوانی افراد آن جامعه ندارد. کشور ما از لحاظ اقتصادی در وضعیت بسیار ناگواری قرار دارد. فقط سقوط مصرف لبنیات و گوشت را در کشور مبنا قرار دهید تا درک نسبتاً مجملی از اوضاع به دست آورده باشید. اما این همه ماجرا نیست؛ کسانی که در شرایط گشایش اقتصادی هم کتاب نمی‌خرند و نمی‌خوانند و نهایتاً گرفتار "توهم دانستن" با اتکای صرف به شبکه‌های اجتماعی‌اند، حالا هم کتاب نمی‌خرند و اگر حالا بهانه بیاورند که «کتاب گران است» هم خود و هم مخاطبان‌شان را دارند فریب می‌دهند.

نباید «جریان» کتاب‌خوانی‌شان را متوقف کنند

وی ادامه می‌دهد: کسانی هم که صادقانه گرفتار تنگنای معیشت‌اند و به همین خاطر نمی‌خواهند و نمی‌توانند کتاب بخرند و بخوانند اما نباید «جریان» کتاب‌خوانی‌شان را متوقف کنند. راهش را خودشان پیدا می‌کنند؛ از امانت گرفتن کتاب تا مرور کتاب‌هایی که خوانده‌اند. کلا کار کسانی که لذت کتابخوانی را چشیده‌اند در این اوضاع راحت‌تر است. به هر دلیل و شکلی راحت‌تر می‌توانند از سهم شکم و البسه و دکوراسیون منزل کم ‌کنند و نهر ورود کتاب به خانه و خانمان‌شان را روان باقی بگذارند. مهم «جاری» باقی ماندن این نهر است.

این فعال فرهنگی اظهار می‌کند: متاسفانه نظام تصمیم‌گیر در حوزه مقابله با کرونا هم پیام‌ محبت‌آمیز به سود کتاب و کتابخوانی صادر نمی‌کند؛ خشکشویی و بستنی‌فروشی و آش‌فروشی دایر، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها که به طور طبیعی هم خلوت‌ترند، تعطیل! آنچه فرومانده «فرهنگ» و «توان درک زیستن دیگری» است که رسالت آن قرن‌ها بر عهده کتاب و کتابخوانی بوده و حالا در بهترین حالت حواله شده به پیج‌های «خنده‌ساز» و «سرگرم‌کننده» که مخاطب را غرق دریای بلای «روزمرگی» می‌کنند.

کتاب هنوز یکی از ارزان‌ترین محصولاتی است که می‌شود در این کشور صاحب‌اش شد

به اعتقاد معینی، علیرغم همه این موارد کتاب هنوز یکی از ارزان‌ترین محصولاتی است که می‌شود در این کشور صاحب‌اش شد؛ کافی‌ست قدری دورتر را ببینیم. ما باید سهم باور و احساسات را از درآمدمان کنار بگذاریم. شاید همین باعث شود بدانیم چرا گرفتار "دور باطل" نابسامانی روزگاران خود شده‌ایم!

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت کاغذکاهش کتابخوانیمحمد معین
sedayezanjannews.ir/nx7554


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»