کد خبر: 7572
1400/02/16 - 12:26


صدای زنجان از حمله ملخ‌ها به طارم گزارش می‌دهد؛

در محاصره ملخ‌ها

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی: امکان طغیان ملخ وجود دارد/ مدیر جهاد کشاورزی طارم: کمک می‌خواهیم/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: اجازه گسترش آفت به اراضی و باغات را نمی‌دهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها حاکی از آن است که با وجود عملیات مبارزه با ملخ مراکشی در بیش از 30 هزار هکتار از اراضی طارم، مسئولان جهاد کشاورزی کماکان با این آفت درگیر هستند. صاحب‌نظران که نگران خسارت به بخش کشاورزی و حتی محیط زیست طارم هستند تنها راه‌حل را استفاده از هواپیماهای سمپاشی و پهپاد اعلام می‌کنند.

ملخ‌ها با گرم‌تر شدن هوا رشد کرده و تکثیر می‌شوند، در صورت کنترل نشدن می‌توانند آسیب جدی به مزارع و دیگر گیاهان وارد کرده و به عنوان تهدید کننده امنیت غذایی محسوب شوند.

سطح مبارزه با ملخ های بومی در کشور ۷۰ هزار هکتار گزارش شده است و ۹ استان گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی، گلستان و سمنان درگیر مبارزه با ملخ بومی هستند و بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان زنجان است.

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات چند روز قبل در گفت‌وگو با رسانه‌ها بیشترین سطح مبارزه با ملخ بومی را مربوط به استان زنجان اعلام کرد و گفت که در شهرستان طارم عملیات مبارزه با ملخ به ۲۸۸۹۰ هکتار  رسیده که این فرآیند همچنان ادامه دارد.

عملیات مبارزه با ملخ در سطح بیش از 30 هزار هکتار

سال گذشته بیش از ۲۴ هزار هکتار از اراضی استان علیه ملخ مراکشی سم پاشی شد. این رقم در سال‌های گذشته به 13 الی 14 هزار هکتار بود.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به تلاش شبانه‌روزی اکیپ‌های این مجموعه برای مبارزه با ملخ می‌گوید: شرایط مهیای طارم سبب شده تا در برخی موارد ملخ‌ها دو بار اقدام به تخم‌ریزی کند! متاسفانه به علت شرایط آب و هوایی هر ساله شاهد افزایش جمعیت ملخ‌ها در منطقه هستیم.

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان، برنامه ریزی‌های لازم در بهار هر سال برای شناسایی کانون این آفت و مبارزه با آن انجام می‌شود. بیشترین سطح مبارزه با این آفت نیز به شهرستان طارم به عنوان کانون اصلی رشد و تکثیر ملخ مراکشی، اختصاص دارد.

مجتبی اسکندری، مدیر جهاد کشاورزی طارم به صدای زنجان می‌گوید: تا شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سطح پایش 31 هزار هکتار و سطح مبارزه با استفاده از دلتامترین (EC) یک هزار هکتار و سطح مبارزه با استفاده از سم دلتامترین (ulv) 29 هزار و 118 هکتار بوده است.

تبعات تاخیر در سم‌پاشی و کانون‌کوبی

عملیات کانون‌یابی و کانون کوبی ملخ مراکشی به عنوان یکی از ملخ های مهاجم و آفتهای زیانبار مزارع، در شهرستان طارم است که تا به امروز نیز انجام شده است. البته مسئولان جهاد کشاورزی می‌گویند به علت وسعت درگیری اراضی با این آفت تعداد کانون‌ها قابل شمارش نیست.

شهرستان طارم به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی، محل مناسبی برای رشد ملخ مراکشی است که تاخیر در سم پاشی و کانون کوبی موجب بالدار شدن ملخ ها و حمله آنها به مزارع و تخریب تمامی گیاهان می‌شود.

این آفت می تواند حتی به حیوانات نیز آسیب وارد کند. به دلیل سم پاشی گسترده در مزارع علیه ملخ مراکشی، در صورت تعلیف دام ها در این مناطق، حیوانات نیز آسیب خواهند دید به همین دلیل تا پایان عملیات سم پاشی دامداران باید از چرای دامها تا پایان فصل بهار جلوگیری کنند.

نگرانی از حمله ملخ‌ها به باغات و اراضی کشاورزی طارم

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش آفات در اراضی کشاورزی استان از جمله طارم تصریح می‌کند که متاسفانه آفات و عوامل طبیعی و حتی دولتی‌ها که برنامه‌ریزی دقیقی برای مبارزه با آفات ندارند دست به دست هم داده‌اند تا خانه کشاورز را ویران کنند!

خانمحمدی با اشاره به شرایط آب و هوایی مساعد شهرستان طارم برای رشد و تکثیر ملخ‌ها می‌گوید: شرایط آب و هوایی و رشد محصولات خوشخوراکی همچون اسفناج، کاهو و غیره از یک سو و گرمای زودرس و خشکسالی از سوی دیگر احتمال طغیان را افزایش داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در واکنش به این اظهارات تاکید می‌کند: آفت ملخ در مراتع طارم با عملیات کانون‌یابی و کانون‌کوبی با هدف جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، کنترل شده و هنوز به باغات و اراضی کشاورزی گسترش نیافته است.

تاراسی این را هم اضافه می‌کند: در حال حاضر در مرحله انفجار جمعیت ملخ و طغیان ملخ قرار داریم. اگر این مبارزه انجام نشود شهرهای طارم و اراضی کشاورزی نیز درگیر می‌شوند.

چرا ملخ را ریشه‌کن نمی‌کنید؟

برخی از صاحب‌نظران کشاورزی معتقدند امکان استقرار تجهیزات و ماشین‌آلات فعلی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در بحث مبارزه با آفات از جمله ملخ به علت وجود برخی نقاط صعب‌العبور طارم وجود ندارد به همین دلیل همه ساله شاهد هجوم آن‌ها هستیم.

مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی در این رابطه معتقد است: به علت شرایط آب و هوایی و وضعیت کوهستانی استان زنجان امکان استقرار ماشین‌آلات مبارزه با ملخ در برخی نقاط وجود ندارد در نتیجه در راستای مبارزه با ملخ این آفت به طور کامل ریشه‌کن نشده و همه ساله شاهد حمله آن‌ها به باغات و اراضی هستیم.

هیچ کشوری موفق به ریشه‌کن کردن آفات نشده است

اما جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه در بحث حشره‌شناسی و دفع‌آفات، ریشه‌کنی به هیچ عنوان معنا و مفهوم ندارد، تاکید می‌کند: هیچ کشوری موفق به ریشه‌کن کردن آفات نشده است. هدف در موضوع کنترل آفات از جمله روش شیمیایی، کاهش جمعیت آفات به زیر زیان اقتصادی است.

طارم در انتظار پهپاد و هواپیماهای سمپاشی

با این وجود علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی بر لزوم تجهیز ناوگان مبارزه با آفات به ماشین‌آلات به‌روز تاکید کرده و می‌گوید: تا به امروز کاری برای مبارزه با آفاتی نظیر ملخ صورت نگرفته است اما ما امیدواریم جهاد کشاورزی استان زنجان هماهنگی‌های لازم برای پرواز هواپیماهای سمپاشی سپاه بر فراز طارم جهت مبارزه با ملخ‌ها را در اسرع وقت انجام دهد چرا که امکان طغیان و در نتیجه زیان به باغات و اراضی کشاورزی و حتی محیط زیست وجود دارد.

مجتبی اسکندری، مدیر جهاد کشاورزی طارم نیز با اشاره به حضور اکیپ‌ها و تیم‌های کارشناسی جهاد کشاورزی در عرصه مبارزه با ملخ می‌گوید: تعداد کانون‌های ملخ در شهرستان طارم قابل شمارش نیست ما برای حفظ بخش کشاورزی طارم و جلوگیری از گسترش این آفت به خارج از طارم، به پهپاد و هواپیماهای سمپاش نیاز داریم.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز با تائید اظهارات مدیر جهاد کشاورزی طارم مبنی بر غیرقابل شمارش بودن کانون‌های ملخ به صدای زنجان در مورد پیشنهاد استفاده از پهپادها و هواپیماهای سمپاشی برای مبارزه با آفت ملخ که از سوی برخی صاحبنظران مطرح می‌شود نیز می‌گوید: در حال حاضر عملیات سمپاشی با خودروهای کمک‌دار که متناسب با موقعیت منطقه بومی‌سازی شده است، انجام می‌گیرد، استفاده از پهپاد در برخی نقاط صعب‌العبور طارم هم قطعا تاثیرگذار است. در حال حاضر تقریبا در بحث مبارزه با آفت و کنترل آن موفق بوده و در مراحل پایانی آن قرار داریم اما موضوع بکارگیری از پهپادها برای مبارزه با ملخ در سال‌های آتی را با جدیت در دستور کار قرار می‌دهیم.

تاراسی با بیان اینکه تمامی تلاشمان برای نرسیدن ملخ به باغات و اراضی کشاورزی طارم را می‌کنیم، از توزیع طعمه مسموم جهت استفاده در مزارع و باغات بین کشاورزان خبر داده و می‌گوید: ما امیدواریم در بحث مبارزه با ملخ با همکاری کشاورزان و باغداران طارمی موفق شویم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحمله ملخ هاطارمجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7572


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»