کد خبر: 7579
1400/02/18 - 10:33


داستان متفاوت المیپادهای دانش‌آموزی در مدارس زنجان؛

تنها در میدان

پای صحبت بیشتر المپیادی‌های سابق که می‌نشینی از تبعیض میان مدارس پایتخت و شهرستان‌ها می‌گویند؛ آمار هم گویای همین حکایت است. مدال‌ها بیشتر سهم یکی دو مدرسه می‌شود و البته این مدارس هم صدرنشین المپیادها در کشور هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- پای صحبت بیشتر المپیادی‌های سابق که می‌نشینی از تبعیض میان مدارس پایتخت و شهرستان‌ها می‌گویند؛ آمار هم گویای همین حکایت است. مدال‌ها بیشتر سهم یکی دو مدرسه می‌شود و البته این مدارس هم صدرنشین المپیادها در کشور هستند. بیش از ۸۰ درصد مدال‌های طلا، به پایتخت‌نشینان تعلق می‌گیرد در حالی که اگر به این موضوع توجه بیشتری در شهرستان‌ها صورت بگیرد، شاید وضعیت به شکل دیگری رقم بخورد.

سال گذشته دو دانش‌آموز پایه یازدهم (سپهر سلمانی یگانه) و دهم (آرین قاسملو) مدرسه شهید بهشتی(2) استان زنجان توانستند از میان چهار دانش‌آموز استعداد درخشان استان زنجان که به مرحله نهایی (مرحله سوم) المپیادهای علمی کشور راه یافته بودند، در المیپاد فیزیک و زیست شناسی مدال برنز بیاورند.

جعفر عزیزی، مدیر مدرسه شهید بهشتی (2) در گفت‌وگو با صدای زنجان، با اشاره به اینکه سرمایه‌گزاری در المیپادهای علمی دانش‌آموزی در زنجان به نسبت شهرهای همسطح و بزرگ‌تر ضعیف و کمرنگ‌تر است، می‌گوید: خود خانواده‌ها نیز در این زمینه کمتر سرمایه گزاری می‌کنند و خانواده‌هایی که خودشان یک میزان بیشتر آشنایی پیدا می‌کنند، مقدماتش را ما به هر نحو در مدرسه فراهم می‌کنیم.

وی ادامه می‌دهد: مرحله مقدماتی را در 6 تا 7 رشته در مدرسه برگزار می‌کنیم و از اول مهر ماه امسال در این زمینه کلاس‌های آنلاین را داشتیم و دانش‌آموزان اگر مشکلی داشته باشند، می‌توانند با دبیران سوالات خود را مطرح کنند.

مدیر مدرسه شهید بهشتی (2) با اشاره به اینکه برگزاری کلاس‌ها حتی به صورت آنلاین و امتحانات مقدماتی المپیادها در مدارس یک موتور محرکه‌ای برای دانش‌آموزان می‌شود تا در سایر موضوعات نیز بهتر عمل کنند، می‌گوید: دانش‌آموزانی که تصمیم می‌گیرند در المپیادها شرکت کنند از پایه دهم در این زمینه برنامه می‌ریزند و از وقت خود به صورت بهینه استقاده می‌برند و آن را هدر نمی‌دهند.

90 درصد دانش‌آموزانی که در المپیادها شرکت می‌کنند، حتی اگر مدال نیاورند؛ در کنکور نتایج خوبی می‌گیرند

به گفته عزیزی، 90 درصد دانش‌آموزانی که در المپیادها شرکت می‌کنند به ویژه دانش‌آموزانی که به مراحل دوم و سوم راه پیدا می‌کنند حتی اگر مدال هم کسب نکنند، در کنکور رتبه‌های خوبی به دست می‌آورند و شاید یکی از دلایل این امر این باشد که این دانش‌آموزان با شرکت در المپیاد دانش‌آموزی انگیزه‌ای برای رقابت‌های بهتر و بیشتر پیدا می‌کنند و یک تسلط و مهارت خاصی  در حل مسائل پیچیده می‌یابند و واقعا در سطح بالاتری کار می‌کنند و این امر موجب کسب رتبه‌های بهتر در کنکور می‌شود.

عزیزی خاطرنشان می‌کند: برخی از مدارس فکر می‌کنند که المپیاد چون خیلی سخت است بچه‌ها در آن شرکت نداشته باشند بهتر است چرا که ممکن است که سرخورده شوند ولی به نظر من شرکت در المپیادهای دانش آموزی اگر دانش آموزان به صورت درست در این زمینه راهنمایی شوند، می‌تواند برای دانش‌آموزان و افزایش رقابتهای علمی بین آنها مفید واقع شود ضمن اینکه مهارت‌های خاصی در این زمینه نیز کسب می‌کنند .

دانش‌آموز اگر مسیر خود را بیایند موفق عمل می‌کنند

وی با اشاره به اینکه در برخی از جلسات عنوان می‌شود که قبولی در المپیادها نیازمند سرمایه‌گزاری مالی است، اظهار می‌کند: اما من معتقدم که در برخی از موارد حتی اگر مسیر را به دانش‌آموز نشان بدهیم خود دانش‌آموز می‌تواند مسیر خود را بیاید و موفق عمل کند.ضمن اینکه در شرایط حاضر نیز شاهد هستیم که آنلاین بودن کلاس‌ها موجب شده است که دانش‌آموزان نیز در این زمینه خود راه‌های ارتباطی بیشتری را با اساتید نامی و مطرح در این زمینه بیایند و این موضوعات باعث می‌شود که حتی وابستگی دانش‌آموزان در این زمینه به مدارس کمتر شود.

جعفری خاطرنشان می‌کند که برخی از اساتید نامی نیز در این زمینه به کمک دانش‌آموزان مستعد آمده‌اند و برخی از فایل‌های تدریسی خود را به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار داده‌اند و دانش‌آموزان می‌توانند این آموزش‌ها را پیدا کنند. شاید در گذشته یافتن برخی از کتاب‌ها سخت بود و تنها برخی از مدارس مثل تیزهوشان و فرزانگان این کتاب‌ها را داشتند اما اکنون شاهد هستیم که این کتاب‌ها امروز در دسترس‌تر هستند و حتی برخی از این کتاب‌ها را به صورت پی دی اف می‌توان در فضای مجازی یافت و به نظر بنده اگر این بهانه‌ها را کمتر کنیم، در این زمینه می‌توانیم بهتر ورود پیدا کنیم.

مدارس در زمینه شرکت در المپیاد حمایتی چندانی از دانش‌آموزان نمی‌کنند

سپهر سلمانی یگانه مدال‌آور برنز المپیاد فیزیک سال گذشته نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان پیش از این گفته بود: در زنجان المپیادهای علمی چندان رایج نیست و هر از گاهی یک دانش‌آموز با تلاش‌های خود در المپیاد برگزیده می‌شود به طوری که من به طور دقیق نمی‌توانم بگویم که قبل از من چه کسی در المپیاد فیزیک و یا هر المپیاد دیگری در استان توانسته است مدال‌آور باشد، اگر چه امسال همراه من «آیدین قاسملو» نیز توانسته است مدال برنز زیست‌شناسی را به دست بیاورد، ولی در استان زنجان المپیاد چندان رواج ندارد.

دانش‌آموزان شهرستانی چندان در المپیاد نتیجه نمی‌گیرند

این مدال‌آور المپیاد دانش‌آموزی اظهار کرده بود: یکی از دلایلی که باعث می‌شود مدارس چندان به المپیاد توجه نداشته باشند این است که دانش‌آموزان شهرستانی چندان در این المپیاد نتیجه نمی‌گیرند و حتی افرادی که در شهرهای بزرگ‌تر از زنجان و با مدارس دارای رتبه علمی بهتری تحصیل می‌کنند نیز از این مقوله جدا نیستند. اگر چه مدرسه ما نیز در جای خود تلاشش را می‌کرد که در این زمینه به ما کمک کند اما موضوعی که وجود دارد این است که آشنایی مدارس نسبت به این مقوله بسیار کم است و مدارس نمی‌دانند که باید چه کاری انجام بدهند که بتوانند به دانشآموزان کمک کنند اما در تهران برای هر المپیادی یک سری اساتید مطرح و برجسته است و مدارس با المپیاد آشنا هستند و می‌دانند که یک دانش‌آموز المیپادی چه چیزی را باید بخوانند و چگونه به او کمک کنند.

دانش‌آموزان چون با شرایط المپیاد آشنایی ندارند، نمی‌توانند در المپیادها رتبه بیاورند

وی در این رابطه می‌افزاید: بحث این نیست که دانش‌آموزان شهرستانی به لحاظ درسی ضعیف هستند، بحث این است که دانش‌آموزان چون با شرایط المپیاد آشنایی ندارند، نمی‌توانند در المپیادها رتبه بیاورند و شاید اگر مدارس، برخی از اساتیدی که برای المپیاد تدریس می‌کنند را در چند جلسه دعوت کنند تا ارتباطی بین دانش‌آموز و این اساتید شکل بگیرد، مسیر را به نوعی برای آنها هموار کند و بزرگترین کمک را به دانش‌آموزان المپیادی بکند.

«آرین قاسملو» نیز در این رابطه و در گفت‌وگو با صدای زنجان گفته بود مدرسه شهید بهشتی (2) تا جایی که توانسته بود از کمکهای معنوی به ما دریغ نکرده بود، ولی فکر نمی‌کنم در مدارس دیگر در این زمینه چندان حمایتی از دانش‌آموزان صورت بگیرد.

هدف از برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی ایجاد تکاپوی آموزشی در مدارس است

 در ادامه محمد حسین صفری، رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هدف از برگزاری المپیادهای علمی دانش‌آموزی ایجاد تکاپوی آموزشی در مدارس است، می‌گوید: شناسایی و انتخاب دانش‌آموزان دارای استعداد و توانمندی‌های علمی ویژه از دیگر اهداف برگزاری این آزمون است.

وی ادامه می‌دهد: آزمون المپیادهای علمی در رشته‌های ادبی، جغرافیا، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم واخترفیزیک، علوم زمین، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، تفکر و کارآفرینی، اقتصاد و مدیریت و پژوهشی برگزار می‌شود.

مقایسه زنجان با تهران یک مقایسه مع‌الفارق است

وی در پاسخ به این سوال که «به نظر می‌رسد که آگاهی مدارس در زمینه برگزاری المپیادهای دانش آموزی  در استان چنان که باید و شاید نیست؟» می‌گوید: اطلاع رسانی لازم و توجیه مدیران و دانش آموزان ضعیف نبوده است همچنان‌که آمار شرکت کنندگان در مرحله اول مزید این موضوع است بر اساس آمار موجود استان زنجان به نسبت جمعیت دانش آموزی خود هیچگاه از استان‌های هم سطح خود نه تنها عقب نبوده، بلکه برتری نسبی هم داشته است. نمونه‌اش المپیادهای علمی سال جاری که در مرحله اول حدود هزار نفر شرکت کننده داشته و بیش از 150 نفر به مرحله دوم راه یافته اند.

صفری با اشاره به اینکه مقایسه زنجان با تهران در این زمینه چندان منطقی نبوده و این مقایسه یک مقایسه مع الفارق است، اظهار می‌کند: تهران به لحاظ برخورداری از منابع و ظرفیت‌هایی منحصر بفرد ( جمعیت دانش آموزی ،اساتید برتر در دسترس دانشگاه‌های معتبر، منابع مالی و مادی غنی، همراهی اولیا خاص که هدف گذاری خاصی از المپیاد دارند و سرمایه‌گذاری هنگفتی می‌کنند و غیره نسبت به سایر استان‌ها از جمله استان‌های هم تراز زنجان نه تنها برتری نسبی بلکه برتری مطلق دارد و همین امر باعث می شود در مراحل نهایی المپیادهای دانش آموزی نصیب تهرانی‌ها شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالمپیادهای دانش اموزیاموزش و پرورش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7579


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»