کد خبر: 7580
1400/02/18 - 11:11


صدای زنجان موضوع اعتراض دانش‌اموزان به برگزاری حضوری امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم را بررسی می‌کند؛

حضوری یا مجازی؛ مساله این است

یک معلم: برای دانش‌آموزی که درس خوانده امتحان حضوری یا مجازی فرقی ندارد/ یک دانش‌آموز: در امتحان مجازی حق دانش‌آموزی که درس خوانده ضایع می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- خبر حضوری شدن امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم باعث اعتراضات گسترده دانش‌آموزان در برخی شهرها شد. حتی تعدادی از دانش‌آموزان زنجانی هم مقابل ساختمان اداره‌کل آموزش و پرورش استان تجمع کردند و خواهان این بودند که امتحانات به صورت مجازی برگزار شود و بیش‌تر به بهانه احتمال ابتلا به کرونا خواستار لغو امتحانات حضوری شدند.

در این زمینه «قادری» دانش‌آموز پایه دوازدهم در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه انصاف نیست که امتحانات این پایه به صورت حضوری برگزار شود، می‌گوید: سلامتی دانش‌آموزان مهم‌ترین نکته‌ای است که باید مدنظر قرار بگیرد. اگر مسئولان می‌گویند که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت خواهد شد تضمینی برای این وجود دارد که پروتکل‌های بهداشتی بیرون از مدارس هم رعایت شود؟ دانش‌آموزی که یک سال در خانه خود را حبس کرده است و کمتر از هر زمان دیگری بیرون رفته است، حال برای برگزاری امتحانات باید خود را به هر نحو به مدرسه برساند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی و رفت و برگشت دانش‌آموز خطر جدی برای او و خانواده به همراه دارد. ضمن اینکه همین دانش آموز بایستی خود را برای کنکور آماده کند.

کنکور یک جلسه است، امتحانات چندین هفته

قادری می‌گوید: بسیاری از معلمان می‌گویند که به هر حال شما کنکور را در پیش دارید و بهتر است تا امتحانات هم به صورت حضوری پشت سر بگذارید، در پاسخ به آنها باید گفت که کنکور تنها یک جلسه چند ساعته است که دانش آموز مجبور به تحمل آن است چرا که سرانجام چندین سال تلاش او در این امتحان چند ساعته خلاصه می‌شود. اما امتحانات محدود به یک روز نمی‌شود و دانش آموز باید خود را چندین هفته درگیر این رفت و آمدها و خطرات بکند. آیا آموزش و پرورش تضمین می‌کند که هیچ یک از دانش آموزان در این دوران دچار کرونا نشوند؟ ابتلا به کرونا از یک طرف و انتقال آن به خانواده ها از طرف دیگر دغدغه بسیاری از دانش آموزان است.

این دانش آموز اذعان می‌کند که کل سال کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار شده است و همه می‌دانند که کیفیت کلاس‌های مجازی به مراتب پایین‌تر از کلاس‌های حضوری است و با این وجود تصمیم بر این شده است که امتحانات به صورت حضوری برگزار شود؟ سال گذشته نیمی از ترم به صورت حضوری برگزار شده بود و دانش‌آموز به هر طریق آنچه که فرا گرفته بوند را در امتحانات خود پیاده می‌کردند. اما امسال کیفیت آموزش به مراتب پایین‌تر بوده است و در چنین شرایطی صحبت از امتحانات حضوری کردن درست نیست.

برگزاری امتحانات به صورت آنلاین به ضرر دانش‌آموزی است که تلاش کرده است

موسوی، دانش‌آموز دیگر پایه دوازدهمی اما این بار حرف‌های دیگری می‌زند و در این‌باره می‌گوید: برگزاری امتحانات به صورت آنلاین به ضرر دانش‌آموزی است که کل سال در فضای مجازی حضور یافته‌اند و در شرایطی که کمتر کسی تکالیف خود را به درستی انجام داده است، نسبت به تکالیفی که معلم در کلاس داده است؛ بی‌تفاوت نبوده است.

درست است که کیفیت در آموزش مجازی به هر نحو آن چیزی که دانش‌آموز توقع داشته است نبوده است اما من و بسیاری دیگر از دانش‌آموزان در واقع تلاش خود را کرده‌ایم که بهترین عملکرد را داشته باشیم اما امتحان مجازی می‌تواند زحمات ما به هدر بدهد چرا که دانش‌آموزان دیگری هم وجو د دارند که با اینکه کل سال نسبت به فعالیت‌ها و آموزش‌های مجازی بی‌تفاوت بوده‌اند و در موقع امتحان با تقلب کردن نمره بالایی را می‌گیرند. در واقع در چنین شرایطی حق ما نادیده گرفته می‌شود و به نظرم بایستی تا امتحانات حتما به صورت حضوری گرفته شود.

مگر آموزش مجازی ایده‌آل بوده است که امتحانات به صورت کتبی برگزار شود؟

در ادامه «کریمی»، دانش‌آموز پایه نهم در گفت‌وگو با صدای زنجان اذعان می‌کند: سوال من این است که چرا بایستی دانش‌آموزی که یک سال تمام به صورت مجازی درس خوانده است به صورت کتبی امتحان بدهد؟ شاید استدلال معلمین در این زمینه این باشد که به هر حال که دانش‌آموز بنا است که سوالی را پاسخ بدهد حال کتبی باشد یا مجازی؟ اما به نظر من کیفیت آموزشی در فضای مجازی مگر ایده‌آل بوده است که حالا بایستی از ما امتحان با کیفیت ایده‌آل بگیرند؟

وی ادامه داد: باز پایه دوازدهم را می‌توان توجیه کرد که آنها با کنکور مواجه هستند اما پایه نهم چه؟ یعنی تحصیل در این شرایط مهمتر از سلامت دانش آموزان است؟ آن هم در زمانی که مدارس مسئولیت هیچ موضوعی را به عهده نمی‌گیرند؟ خواهر من دانشگاهی است و امتحانات آنها مگر به صورت حضوری است که من دانش آموز باید امتحانم به صورت کتبی اتخاذ شود؟

در این زمینه مادر کریمی با اشاره به اینکه از اسفند که مدارس تعطیل شد، بچه‌هایم از خانه بیرون نرفتند یعنی نگذاشتم که برون بروند، می‌گوید: در این مدت مراقبشان بودم؛ حالا از هفته گذشته طرح شده است که برای امتحانات باید فرزندم را به مدرسه بفرستم و من در این زمینه نگران هستم، با آمدن انواع مختلف کرونا هندی و انگلیسی چه الزامی است که حتما امتحانات به صورت حضوری برگزار شود؟ اگر خدای ناکرده فرزندم مریض شود، چه کار کنم. من که دستم به جایی بند نیست؟

برای دانش‌آموزی که درس را فرا گرفته است چه تفاوتی دارد امتحان کتبی باشد یا مجازی؟

در این زمینه یک معلم فیزیک پایه دوازدهم که نخواست نامی از او در این گزارش آورده شود، با اشاره به اینکه چطور به مراسم شب‌های احیا، آزمون‌های استخدامی و کنکور سراسری که می‌رسد به صورت حضوری برگزار می‌شوند اما امتحانات نهایی مدرسه را نمی‌توانیم به صورت حضوری برگزار کنیم؟ می‌گوید: اعتراض دانش‌آموزان در این زمینه بی معنی است. تنها هدف این دانش‌آموزان این است که با تقلب بالا بیایند.

وی ادامه می‌دهد: مگر معلمان در تدریس مجازی گذاشته‌اند که دانش آموزان مدعی می شوند چون تدریس به صورت مجازی بوده است امتحانات هم باید به صورت مجازی باشد؟ چه تفاوتی بین امتحان کتبی و مجازی وجود دارد؟ به هر حال من به عنوان معلم قرار است برگه امتحانات را به دانش آموز بدهم حال این برگه به صورت مجازی داده شود و یا به صورت کتبی و حضوری! تفاوتی برای دانش‌آموزی که درس را فرا گرفته باشد وجود ندارد که امتحان را به صورت مجازی بدهد یا کتبی!

این معلم اظهار می‌کند: اگر دانش‌آموزی مدعی است که در فضای مجازی چنان که باید و شاید تدریس نشده است و یا کیفیت تدریس به گونه‌ای نبوده است که او درس را فرا بگیرد چرا تاکنون گله‌ای از تدریس معلم خود نداشته است و حالا ابراز می‌کند؟ پایه دوازدهمی‌ها هم که مدتی پس از امتحانات، کنکور را در پیش دارند و مجبور به حضور در جلسه کنکور هستند، اگر بحث پروتکل‌های بهداشتی مطرح است که این دانش‌آموز در کنکور چه خواهد کرد؟

وی ابراز می‌کند: برگزاری امتحانات به صورت کتبی تنها مساله‌ای را که بهبود می‌بخشد، بحث تقلب است و امکان تقلب افراد را کاهش می‌دهد و دانش‌آموزانی که پیش از این درس را در فضای مجازی جدی نمی‌گرفتند و یا به صورت گروهی به سوالات پاسخ می‌دادند و یا به انواع و اقسام مختلف تقلب انجام می‌دادند در این زمینه با چالش رو به رو خواهند بود.

به گفته این معلم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس نیز می‌تواند سنجیده شده صورت گیرد. از دانش‌آموزان تب سنجی شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک و غیره مورد بررسی قرار گیرد تا هیچ بهانه و مشکلی در این زمینه نباشد. ضمن اینکه این دانش آموزان به مراتب سن بالاتری دارند و می‌توانند از خود مراقبت کنند.

همکاران و کادر مدرسه در این زمینه خود نیز درگیر هستند

در ادامه جعفر عزیزی، مدیر مدرسه شهید بهشتی (2) با اشاره به اینکه امتحانات پایه دوازدهم حضوری بودنش کاملا ضروری است، می‌گوید: ما در جریان سختی این وضعیت هستیم اما اگر دانش‌آموزان رعایت کنند می‌توان آن را اجرایی کنیم و سال گذشته با توجه به اینکه در پیک هم بودیم و بچه‌ها کمتر رعایت می‌کردند، از آنها درخواست می‌کردیم که بهداشت را رعایت کنند و توجیهشان می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه همکاران و کادر مدرسه هم در این زمینه درگیر خود نیز درگیرهستند، خاطر نشان می‌کند: کادر مدرسه و همکاران نیز جزو عوامل اجرایی امتحانات هستند و یقینا ما نیز در معرض خطر هستیم ولی با این حال امتحانات بهتر است که به صورت حضوری برگزار شود. درست است که آموزش‌های آنلاین ایراد و اشکالاتی دارد و بچه‌ها این گونه یاد گرفته‌اند، ولی حداقل در مدرسه تیزهوشان یا استعدادهای درخشان لازم است که دانش‌آموزان پشت میزهای امتحانات بنشینند تا برای کنکور آماده شوند. به هر حال کنکور که قابل حذف نیست ولی بچه‌ها چون آزمون‌های موسسات هم به صورت آنلاین امتحان می‌دهند یک جوری ضرورت پیدا می‌کند که امتحانات را به صورت کتبی بدهند تا از آن حال و هوا بیرون بیایند.

حضوری برگزار نکردن امتحانات ظلم فاحشی به دانش‌آموزان است

این مسئول ادامه می‌دهد: ضمن اینکه تجربه‌ای که ما در این زمینه در سال گذشته داشتیم، نشان می‌دهد که سال گذشته پس از برگزاری امتحانات به صورت حضوری یک مورد هم از دانش‌آموزان ابتلا نداشتیم که مثلا بگویند ما به مدرسه رفتیم و به کرونا مبتلا شدیم و پس از آن دانش آموزان در کنکور شرکت کردند و از همین رو احساس می‌کنم که مدارس می‌توانند از مسئولیت برگزاری این امتحانات به صورت حضوری بربیاند.

وی با اشاره به اینکه حضوری برگزار نکردن امتحانات ظلم فاحشی به دانش‌آموزان است، اظهار می‌کند که برگزاری آزمونهای آنلاین چنان که باید و شاید دقیق نیست و با هر سختگیری باز هم عده‌ای هستند که تقلب می‌کنند و گروه‌هایی هستند که شیطنت دارند و به دنبال این هستند که نمره را به دست بیارودند هر چند واقعی نیست ولی امتحان حضوری نهایی واقعا موثر است و چاره‌ای نیست.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانامتحانات حضوریاموزش و پرورش زنجاناعتراض دانش آموزان
sedayezanjannews.ir/nx7580


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»