مشترکان خانگی برق: قبلا در بازه زمانی یک ماهه قبض صادر میشد الان به 3 ماه رسیده است/ مدیر دفتر فروش شرکت توزیع برق استان: برای دریافت ماهانه قبوض برق، درخواست خود را ثبت کنید/ ساکنان برخی مجتمعهای مسکونی: بیش از یکسال است بهای گاز مصرفیمان را پرداخت نکردهایم!/ مدیرعامل شرکت گاز استان: بررسی میکنیم!
پایگاه خبری صدای
زنجان- تعدادی از شهروندان
طی تماس با صدای زنجان از صدور دیرهنگام قبوض برق و حتی طولانی شدن این فرآیند تا
بیش از یکسال در رابطه با قبوض گاز گلایه کرده و خواستار پیگیری مسئولان شدند.
2 سال قبل بود که رضا
اردکانیان، وزیر نیرو از تلاش برای حذف قبضهای کاغذی برق خبر داد و به دنبال آن
اقدامهای لازم برای آغاز طرح برداشته شد. این طرح با ارسال پیامک به مشترکان تلفن
همراه و نوشتن آن روی قبضهای ثلفن ثابت به صورت جدی ادامه پیدا کرد تا مشترکان
به خواست خود از دریافت قبض کاغذی صرفه نظر کنند.
علاوه بر اطلاعرسانی
از طریق تلفن همراه و قبضهای کاغذی، بنرهایی در سطح شهرها قرار داده شد تا تمامی
مردم را از آغاز طرح آگاه سازند و گام ها برای حذف قبض برداشته شود.
مسئولان حوزه برق
معتقدند که هوشمندسازی استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات برای تسهیل فعالیتهایی
است که پیش از این، بهصورت سنتی و معمول انجام میشدند. با اجرای طرح هوشمندسازی،
میتوان کشور را ارزان اداره کرد تا کارهای مردم با سرعت و سهولت بیشتری انجام
شود. از مزایای هوشمند سازی میتوان به صرفهجویی در هزینهها، کاهش رفتوآمد، و
حتی حفظ محیط زیست به اشاره کرد.
اندر حکایات مشترکان
برق پس از حذف قبوض کاغذی
در ماههای ابتدایی
حذف قبوض کاغذی برق در زنجان، علیرضا علیزاده، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق
استان زنجان در گفتوگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه صدور قبضهای
دیجیتال طرح ویژهای است که نیازمند همکاری مردم است، گفت: با اجرای این طرح و با
کمک مردم مصرف کاغذ کاهش مییابد و فرهنگ سیستم دریافت قبوض کاغذی حذف خواهد شد.
اما گزارشها حاکی از آن است که پس از حذف قبوض
کاغذی برق، میزان رصد شرکت بر میزان مصرف مشترکان خانگی کاهش یافته است به طوری که
صدور قبوض برق که تا چند وقت پیش در بازه زمانی یک ماهه انجام میشد الان به 3 ماه
رسیده است.
مشترکان میگویند با توجه به مشکلات اقتصادی
توانایی پرداخت قبوض 3 ماهه به صورت یکجا را ندارند در نتیجه از مسئولان میخواهند
همانند دورههای قبل قبوض را ماهانه صادر کنند.
مشترکان برای دریافت ماهانه قبوض برق، درخواست خود
را ثبت کنند
مریم نصیریواحد، مدیر دفتر فروش و وصول مطالبات
شرکت توزیع نیروی برق استان در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه قبوض برق برای
مشترکان خانگی به هیچ عنوان ماهانه صادر نمیشود، تصریح میکند: البته مشترکان میتوانند
در قالب خوداظهاری و از طریق اپلیکیشن شرکت برق درخواست خود مبنی بر صدور ماهانه
قبض را ثبت کنند.
مدیر دفتر فروش و
وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان میگوید: انشعابهای برق شامل
دیماندی و غیردیماندی است. قبوض مربوط به انشعابات غیردیماندی یا آمپراژی که 95
درصد مشترکان داخل شهر را شامل میشود هر 2 ماه یکبار و دیماندیها (بالای 30
کیلووات) نیز ماهانه صادر میگردد.
علت افزایش بازه
زمانی صدور قبوض، عدم حضور مشترکان در منزلشان است
نصیریواحد با بیان
اینکه قبوض مشترکان خانگی لزوما 60 روزه نبوده و ممکن است در بازه زمانی 55 تا 75
روزه صادر شود در مورد فاصله بیش از 3 ماهه قبوض صادره تاکید میکند: در زنجان طبق
آئیننامه قبوض برق صادر شده و ماموران شرکت برق 2 ماه یکبار نسبت به ثبت رقم
کنتور اقدام میکنند. اگر برای مشترکی بیش از 3 ماه و حتی 6 ماه است که قبضی صادر
نشده است که از دلایل اصلی ان نبود مشترک در منزل به هنگام مراجعه مامور ثبت کنتور
بوده است.
مدیر دفتر فروش و
وصول مطالبات شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان با بیان اینکه وقتی قبضی صادر نمیشود
دلیلی بر عدم حضور مامور برق در محل منزل مشترکان نیست، میگوید: معمولا به این
دست از مشترکان اطلاع داده میشود که رقم کنتور خود را به صورت پیامکی اعلام کنند.
همه مشترکان خانگی میتوانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت
برق امید www.bargh-omid.ir مراجعه کنند و همچنین با بهره گیری از اپلیکیشن
موبایلی برق من که قابل دانلود از سایت برق امید و کافه بازار است، از جایگاه فعلی
مصرف خود مطلع شوند.
بیش از یکسال است
بهای گاز را پرداخت نکردهایم!
علاوه بر این، مشترکان
گاز ساکن در برخی مجتمعهای مسکونی که با مشترکان خانگی برق همنظر هستند در تماس
با دفتر صدای زنجان گفتند که بیش از یکسال است ریالی بابت مصرف گاز پرداخت نکردهاند
که میتواند حذف قبوض کاغذی گاز یکی از دلایل آن باشد. البته برخی نیز از دستکاری
احتمالی کنتورهای گاز خبر داده و از مسئولان میخواهند تا موضوع را بررسی کنند.
موسی احمدلو،
مدیرعامل شرکت گاز استان زنجان در واکنش به بیتوجهی برخی از مدیران ساختمان مجتمعهای
مسکونی شهر زنجان به پرداخت به موقع قبوض به طوری که برخی از ساکنان بیش از یک سال
است مبلغی بابت گاز مصرفیشان پرداخت نکردهاند به صدای زنجان میگوید: موضوع را
بررسی میکنیم. مبلغ میزان گاز مصرفی ساکنان این مجتمع محاسبه و در صورت عدم
تمکین، گاز مشترکان ساکن مجتمعهای مسکونی هدف قطع میشود. با توجه به مشکلات
اقتصادی در صورت درخواست مشترکان، مبلغ یاد شده در قالب 2 و نهایتا 3 قسط باید به
حساب شرکت گاز پرداخت شود.
احتمال دستکاری
کنتورهای گاز؟
مدیرعامل شرکت گاز
در مورد احتمال دستکاری کنتورهای گاز در برخی مجتمعهای مسکونی نیز عنوان میکند:
مامور شرکت گاز به صورت دورهای برای کنتورخوانی مراجعه میکند اما اگر این اتفاق
نیفتاد مسئولان و مدیران بلوک مجتمعهای مسکونی و به ویژه ساکنان این مجتمعها
موظف به اطلاعرسانی هستند.
این مسئول با بیان
اینکه قبوض گاز به صورت دورهای و هر 40 روز یکبار صادر میشود، از مشترکان خواست
تا نسبت به پرداخت مبلغ ثبت شده در قبوض در اسرع وقت اقدام کنند.
احمدلو با اشاره به
حساسیت شرکت گاز به نحوه خدماترسانی به مشترکان اعم از خانگی، تجاری و صنعتی
عنوان میکند: در راستای حفظ حقوق بیتالمال، پرداخت به موقع قبوض از طریق
بروزرسانی برنامه BI شرکت گاز یا سامانه گزارشدهی سیستم مشترکان
رصد میشود.
مدیرعامل شرکت گاز
استان زنجان در مورد صدور اخطاریه به مشترکانی که در پرداخت به موقع قبوض همکاری
نمیکنند، تصریح میکند: ماموران وصول مطالبات اخطاریه لازم را پرداخت و در صورت
بیتوجهی مشترکان، گاز قطع میشود.
طلب میلیاردی
مدیرعامل شرکت گاز
استان زنجان میزان طلب این مجموعه از مشترکان اعم از خانگی، صنعتی و تجاری را 127
میلیارد تومان عنوان کرده و میگوید: ارائه
خدمات و توسعه شبکههای گازرسانی در هر منطقهای اعم از روستایی و شهری مستلزم
تامین هزینههای مورد نیاز است که از طریق دریافت گاز بها محقق میشود.
انتهای پیام/
خبرنگار: لیلا
محمدی