کد خبر: 7643
1400/03/08 - 10:12


صدای زنجان از خسارت احتمالی خاموشی‌ها به واحدهای صنعتی، تولیدی و صنفی گزارش می‌دهد؛

باز مردم مقصرند؟

کسبه: اصناف، جور بی‌برنامه‌گی مسئولان را می‌کشند/ عضو هیئت امنای بازار: قرار نیست همه چیز را گردن مردم بیاندازیم!/ کارفرمایان واحدهای صنعتی: نگران کاهش تولید و تعدیل کارگران هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- اعمال خاموشی‌ سبب نارضایتی واحدهای تولیدی، صنعتی و صنفی و حتی شهروندان شده است. رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان که نگران کاهش تولید و تعدیل نیروی شاغل در واحدها در صورت تداوم قطعی برق است، تصمیم مسئولان دولتی در این شرایط جای تامل دارد.

قطع مکرر برق طی روزهای اخیر، به صحن علنی 4 خردادماه مجلس نیز کشیده شد و برخی از نمایندگان مجلس نسبت به آن اعتراض کردند. حسین حق‌وردی، نماینده شهریار سوءمدیریت مصرف انرژی در برخی از نقاط کشور را عامل قطعی مکرر اعلام کرد و گفت: در زمستان برای اولین بار در چند سال گذشته شاهد قطعی مکرر برق بودیم و علت آن را نبود سوخت اعلام کردند، در تابستان‌ها برق قطع می‌شود، می‌گویند بارش‌ها کم بوده است پس وزارت نیرو چه کاره است؟

جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس نیز اعلام کرد: اگر جلوی ماینرها، مراکز پرمصرف و کولر گازی‌های مسئولان را بگیریم قطعا می‌توان برق را مدیریت کرد!

هادی بیگی‌نژاد، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس نیز تاکید کرد که اگر تا سال ۱۴۱۵ به تولید ۱۰۰ هزار مگاوات برق نرسیم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم.

نگرانی از کاهش تولید و تعدیل کارگران شاغل در واحدهای تولیدی

واحدهای تولیدی زنجان هم که از قطعی‌های مکرر برق گلایه‌مندند به صدای زنجان می‌گویند: مسئولان فقط بلدند مردم را مقصر جلوه داده و همه چیز را گردن عدم رعایت الگوی مصرف و ماینرها بیاندازند، اصلا این‌ها همه درست، آیا دولتی‌ها فکر نمی‌کنند که بی‌برنامگی و عدم نوسازی شبکه و تاسیسات برق‌رسانی و دست روی دست گذاشتن به جای تدوین برنامه برای تولید برق موردنیاز کشور آن‌ها بیشترین عامل در خاموشی‌ها بوده است؟

یکی از کارفرمایان فعال در بخش صنعت در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند که اگر خاموشی‌های با برنامه ادامه‌دار باشد در تولید ما تاثیرگذار خواهد بود که به تدریج به علت کاهش تولید به ناچار باید تعدیل نیروها را از سر بگیریم! به نظرم امنیت شغلی‌ کارگران در این وضعیت از بین رفته است، یک روز به علت مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم، یک روز به علت تعطیلی ناشی از کرونا و یک روز هم به علت خاموشی‌ها، کارگران تعدیل می‌شوند که بار روانی منفی بر خانواده‌ها و حتی کارفرمایانی که از سر اجبار نیروهایشان را تعدیل می‌کنند، دارد.

تصمیم برای خاموشی آن هم در آستانه انتخابات جای سؤال دارد و یک جای کار می‌لنگد!

برخی‌ها معتقدند: کمبود برق و مصارف غیر‌قانونی یک بحث است، ولی بی‌نظمی در قطع شدن برق غیرقابل پذیرش بوده که باید به آن رسیدگی شود.

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با بیان اینکه قاطبه مردم بابت خاموشی‌ها ناراضی‌اند، عنوان می‌کند: واحدهای تولیدی، صنعتی، خدماتی و مشترکان خانگی بابت خاموشی‌های با اطلاع و یا بدون اطلاع قبلی خسارت دیده و بابت آن شاکی‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان اعمال خاموشی با اطلاع قبلی را در به حداقل رسیدن خسارت‌ها مؤثر دانسته اما می‌گوید: خاموشی در 3 ماه تابستان که اوج مصرف برق بود منطقی بود و مردم هم آن را درک می‌کردند اما هنوز که تابستان نیامده وضعیت این است، اگر تابستان برسد چه می‌شود؟

یگانه‌فرد با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنعتی حجم بالایی از مواد را برای تولید در داخل کوره قرار می‌دهند و برای جلوگیری از خسارت باید تمامی مواد داخل کوره را پیش از قطعی برق خارج کنند، تصریح می‌کند: باور کنید اگر خاموشی‌ها تداوم یابد می‌تواند صنعت را به چالش بکشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌ها و فرآیند توسعه انجام شده در حوزه تولید برق و استقرار نیروگاه‌ها در نقاط مختلف کشور خطاب به دولت‌مردان می‌گوید: شما که در حوزه برق سرمایه‌گذاری کرده بودید، مشکل کجاست و چرا کم آوردید؟ بابت خسارتی که به واحدهای تولیدی و مردم زدید باید جوابگو باشید.

اصناف، جور بی‌برنامه‌گی مسئولان را می‌کشند

علاوه بر واحدهای صنعتی و تولیدی، کسبه و اصناف نیز از خاموشی بازار ناراضی هستند. احمد یکی از کسبه زنجان با بیان اینکه خاموشی چه بابرنامه و چه بی‌برنامه باشد، نتیجه‌اش خسارت به مردم است، می‌گوید: ما مردم جور بی‌برنامه‌گی مسئولان را می‌کشیم و عدم رعایت الگوی مصرف هم بهانه است! من نمی‌گویم باید برق را هدر بدهیم، اما اینکه هر مشکلی در کشور رخ دهد بگوییم مردم مقصرند اصلا قابل قبول نیست. باور کنید به ‌جز کسب‌وکارهای محلی، کارمندان یا افرادی که دورکاری‌های‌شان به اینترنت گره خورده نیز با مصائب جدیدی روبه‌رو شده‌اند.

وی با بیان اینکه مشکلات خاموشی‌ها برای مشاغل نیز ترازوها و کارت‌خوان‌ها را از کار انداخته است، تصریح می‌کند: اینترنت خانه‌ها قطع و بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نمی‌توانند با اساتید و معلمان خود در ارتباط باشند و به این ترتیب علاوه بر اخلال در روند کسب‌وکارها، مقوله آموزش نیز تحت‌تا‌ثیر خاموشی‌ها قرار گرفته است و آنها را در فصل امتحانات به دردسر انداخته است!

قرار نیست همه چیز را گردن مردم بیاندازیم!

سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با بیان اینکه کل کشور با مشکل خاموشی مواجه است و زنجان نیز از آن مستثنی نیست، می‌گوید: قطعی بی‌برنامه برق که در دوم خردادماه جاری رخ داد، سبب نارضایتی کسبه شد، ما نیز از مسئولان خواستیم تا اگر قصد خاموشی دارند در ساعات خلوت بازار یعنی 13 تا 16 برق محدوده تجاری را قطع کنند. به نظرم پیشنهاد خوبی هم هست ساعات پیک مصرف برق در زنجان با ساعت خلوت بازاریان و اصناف یکی است.

علویون با بیان اینکه به جز روز نخست تمامی خاموشی‌های برق بازار با اطلاع قبلی است، تصریح می‌کند: قطعی‌های مکرر مطمئنا خسارت سنگینی را به کسبه وارد می‌کند، بازاری دیگر تحمل این همه فشار اقتصادی را ندارد. قرار نیست همه چیز را گردن مردم بیاندازیم، باید قطعی‌های برق نیز کنترل‌شده باشد تا کمترین خسارت به کسبه وارد شود.

سهم بیت‌کوین از تولید برق کشور فقط یک درصد است!

در شرایطی که عده‌ای فرسودگی شبکه‌های برق که می‌تواند به بی‌برنامه‌گی مسئولان و حتی محدودیت در منابع دولتی بازگردد را در کنار عدم توجه به مصرف بهینه برق عامل مهم خاموشی‌ها اعلام می‌کنند، برخی معتقدند از وقتی پای بیت‌کوین و استخراج رمزارز به کشور باز شده، خاموشی‌ها افزایش یافته است.

اما افشین آشوری، عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین در گفت‌وگو با صدای زنجان در واکنش به این موضوع می‌گوید: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان کشوری، مصرف برق رمزارز مجاز و غیرمجاز معادل یک درصد تولید کشور است.

آشوری «ارزآوری» و «اشتغال‌زایی» را از مزایای صنعت استخراج رمزارز اعلام کرده و عنوان می‌کند: با وجود این ظرفیت‌ها وزارت نیرو به جای حمایت، در قبال این صنعتگران سیاست غلطی در حوزه تعرفه‌گذاری اتخاذ کرد.

منظور عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین، مصوبه وزارت نیرو مربوط به ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری است که بر اساس آن، بهای هر کیلووات ساعت برق مصرفی مراکز استخراج رمزارزها برابر با ۱۶۵۷۴ رالم تعیین می‌گردد. این نرخ  براساس متوسط بهای صادراتی برق و نرخ تسعیر سامانه نیما، هر سه ماه یک‌بار توسط شرکت توانیر اصلاح و به‌روزرسانی شده و گزارش آن برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

عضو و ناظر زنجانی شورای مرکزی نظام صنفی در کمیسیون بلاک‌چین تاکید می‌کند: اوایل خرداد سال ۹۹ این پیشنهاد را ارائه کردیم با وجود ابراز خرسندی مسئولان ذیربط از این مهم، هیچ کاری در عمل صورت نگرفت! نه برق به تعرفه صنعتی دادند نه فرصتی برای ایجاد نیروگاه‌ها با برق خودتامین! متاسفانه وزارت نیرو از حمایت از بخش خصوصی در رابطه با صنعت رمزارز طفره می‌رود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخاموشی برقبازار زنجانتوزیع برق زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7643


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»