کد خبر: 7632
1400/03/03 - 13:23


کمیاب‌شدن علوفه به‌خاطر خشک‌سالی دامداران را به میادین فروش احشام کشاند

قربانگاه خشکسالی

تولیدکننده‌ها: برای تغذیه دام‌ها دچار مشکل شدیم، علوفه نیست اگر هم باشد گران است!/ معاون جهاد کشاورزی استان: دامداران برای فروش عجله نکنند! اگر قصد آن را دارند دام‌های پرواری را بفروشند نه دام مولد را!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به علت خشکسالی قیمت علوفه از مرز 4 هزار تومان گذشته و همین امر سبب شده تا دامداران در تامین غذای دام دچار مشکل شده و دست به فروش اجباری گوسفندان بزنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دامداران علاوه بر فروش بره‌ها اقدام به فروش دام‌های مولد می‌کنند که این مسئله ذخایر ژنتیک دامی را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

گزارش‌های میدانی از بازار گوشت قرمز از کاهش 10 تا 15 هزار تومانی قیمت گوشت گوسفندی نسبت به ابتدای سال حکایت دارد. اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند درجه یک 150 تا 155 هزار تومان از سوی واحدها به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

آغاز روند نزولی قیمت گوشت گوسفندی

یکی از قصابان خیابان امام در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به شرایط خشکسالی و نامناسب بودن وضعیت مراتع کشور می‌گوید: به دلیل کمبود و گرانی علوفه دامداران ناچار به فروش دام‌های خود در وزن‌های پایین هستند بنابراین عرضه دام زیاد شده که همین امر سبب شده تا قیمت گوشت قرمز روند نزولی داشته باشد.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان هم با اشاره به فروش دام سبک از سوی دامداران عنوان می‌کند: تعداد قابل توجهی از دامداران برای فروش دام به بازار هجوم آورده‌اند. شاید دامدار تصور کند با توجه به قیمت اعلامی خریداران فروش دام به سودش باشد اما به تدریج وضعیتش بدتر می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه قصابان زنجان قیمت گوشت گوسفندی که به علت دلایل یاد شده روند کاهشی را در بازار آغاز کرده است به دلیل عدم اقدام مسئولان ممکن است تا پایان سال این روند نزولی ادامه دار باشد! اما با توجه به مشکلاتی که برای دامدار به وجود خواهد امد باید برنامه‌ریزان فکری کنند!

قربانگاهی به نام خشکسالی!

به گفته مسئولان جهاد کشاورزی، نزدیک به یک میلیون راس دام سبک در استان زنجان به ثبت رسیده که حدود 800 هزار راس آن را دام روستایی و مابقی را دام صنعتی تشکیل می‌دهد.

دامداران زنجان هم اکنون در زیان شدید هستند و ناچارند که دام‌های خود را زودتر از موعد به بازار عرضه کنند، که تداوم این امر ممکن است طی ٣ تا ۴ ماه آتی بازار استان و حتی کشور را با کمبود دام سبک و گوشت مواجه کند.

یکی از دامداران در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به چرای دام‌های سبک در مناطق ییلاقی و مراتع می‌گوید: امسال به دلیل کاهش نزولات جوی وضعیت مراتع خوب نیست و در نتیجه دامداران برای تغذیه دام‌های خود دچار مشکل شدند، به همین دلیل از دستگاه‌های مربوطه درخواست داریم که در این زمینه وارد عمل شده و تدابیری برای وضعیت موجود بیندیشند.

باز هم دلال‌ها!

دامداران می‌گویند یکی از مهمترین کمک‌ها در این زمینه تامین نهاده دستی است تا دامداران بتوانند به تولید خود ادامه دهند. اکنون دامداران نهاده‌ای ندارند و با مشکل تغذیه کدام مواجه هستند و عده‌ای چوب‌دار و دلال در مناطق مختلف استان با سوء‌استفاده از این شرایط، دام‌ها را با قیمت‌های بسیار نازل از دامداران خریداری و در شهرهای بزرگ با قیمت‌های گزاف آنها را به فروش می رسانند که این مسئله موجب شده هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده زیان سنگینی ببینند.

دامداران می‌گویند: بره‌هایی که در زمستان متولد شده‌اند در حال حاضر به چوب‌داران فروخته می‌شوند و وزن بسیار کمی دارند در حالی که دولت اگر با پرواربندی‌ها قرارداد ببندد، این بره‌ها گوشت لازم را به دست می‌آورند و با وزن کم کشتار نمی‌شوند، بنابراین میزان تولید گوشت نیز افزایش می‌یابد.

خشکسالی و عدم دسترسی به نهاده مناسب باعث می‌شود دامداران علاوه بر فروش بره‌ها اقدام به فروش دام‌های مولدکنند که این مسئله سبب می‌شود دام‌های مولد از گردنه تولید خارج شده و ذخایر ژنتیک دامی و سرمایه‌های دامی کشور در معرض خطر جدی قرار گیرد.

دامداران برای فروش عجله نکنند!

محمدعلی صادقی، معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در واکنش به فروش دام سبک به علت خشکسالی تاکید می‌کند: با حذف دام مولد مواجهیم، از دامداران خواهش می‌کنیم حداقل در فروش دام عجله نکنند یا اگر قصد آن را دارند دام‌های پرواری را بفروشند نه دام مولد را! چرا که فروش دام مولد در شرایط کنونی، منجر به کمبود دام و افزایش قیمت در بخش دام طی نیمسال دوم سال جاری و سال آینده خواهد شد.

صادقی اضافه می‌کند: دامداران این هشدار را جدی بگیرند چرا که در صورت فروش دام خود سال بعد باید با چندین برابر قیمت، دام خریداری کنند!

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به کاهش بارش‌های استان زنجان عنوان می‌کند: بنا بر آمارها، حداقل 55 درصد نسبت به میانگین بلندمدت با کاهش بارندگی مواجهیم. متاسفانه خشکسالی ناشی از کاهش بارش‌ها سبب شده تا قیمت علوفه بالا رفته و از مرز 4 هزار تومان بگذرد در حالی که باید قیمت علوفه در فصل گرم سال پائین‌تر از این میزان باشد.

صادقی در مورد تدابیر اندیشیده شده جهت مشکلات فعلی ایجاد شده در بخش دامداری می‌گوید: طبق اعلام وزارتخانه متبوع کشت علوفه‌های کم‌آب‌بر نظیر سورگوم، خلر و غیره به عنوان کشت جایگزین را با جدیت پیش برده و از برنامه‌های جدی امسال ماست. علاوه بر این، توزیع نهاده‌های دامی به صورت کنستانتره نظیر جو، ذرت و سایر اقلام را در دستور کار قرار داده‌ایم که نسبت به سال‌های قبل با رشد بیشتری انجام می‌شود.

معاون امور بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه می‌دهد: پیشنهاد اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی با هدف جبران بخشی از افزایش هزینه ناشی از کمبود علوفه را ارائه کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت شود.

صادقی در مورد توزیع علوفه یارانه‌ای بین دامداران به صدای زنجان می‌گوید: این مورد نیز از پیشنهادات ارائه شده ماست اما با توجه به عدم تامین اعتبارات، نمی‌توانیم در مورد اجرایی شدن قطعی آن اظهارنظر کنیم ولی جزو لیست پیشنهادهای‌مان بوده است.

با توجه به هشدارهای مسئولان در رابطه با کاهش میزان بارش‌ها، ما در سال‌های طولانی با مشکل خشکسالی و تبعات ناشی از آن مواجه هستیم، به همین دلیل بهتر است، دولت بحث بیمه خشکسالی را در اولویت کارهای خود قرار دهند تا در کاهش میزان نگرانی مردم و حمایت از تولید و تولیدکنندگان نقشی مؤثر ایفا کرده باشد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانخشکسالیکمبود علوفهفروش احشام
sedayezanjannews.ir/nx7632


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»