کد خبر: 7681
1400/03/17 - 13:9


گفت‌وگو با برگزیده زنجانی بیست‌وپنجمین دوره المپیاد علمی کشور؛

از امتیاز المپیاد استفاده‌ نکردم

از دوران کودکی به بذر گیاهان علاقه‌مند بودم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «سونا کریمی»؛ دانشجوی کارشناسی رشته ژنتیک و تولید گیاهی دانشگاه زنجان در بیست و پنحمین دوره المپیاد علمی کشور موفق به کسب رتبه اول شد. او از گروه مهندسی ژنتیک و تولید گیاهی دانشکده کشاورزی فارغ التحصیل شده و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران است.

او در مورد این المپیاد به صدای زنجان می‌گوید: متولد 25 آذر 1375 هستم و امسال 25 ساله می‌شوم و در بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی نیز اولین مدال طلای المپیادهای کشاورزی استان را کسب کرده‌ام.

او در این رابطه با اشاره به اینکه سال 99 از دانشگاه زنجان با معدل «19.16» فارغ التحصیل شدم و رتبه یک کنکور ارشد را کسب کردم، اظهار می‌کند: معدل من در دوره کارشناسی بالاترین معدل بین فارغ‌التحصیلانی که تاکنون از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند.

کریمی با بیان اینکه از دوران کودکی به بذر گیاهان بسیار علاقه‌مند بودم؛ اذعان می‌کند: همواره یکی از علاقه‌مندی‌های من در زندگی بذر گیاهان بود و به همین دلیل رشته دانشگاهی خود را رشته زراعت و اصلاح نباتات انتخاب کردم تا با بذر گیاه ارتباط داشته باشم.گرایش رشته ارشد من ژنتیک و به‌نژادی بذر است که با علاقه آن را دنبال می‌کنم.

این دانشجو با بیان اینکه سال گذشته من در بیست و چهارمین دوره المپیاد علمی شرکت داشتم و در این دوره نیز رتبه 8 کشوری المپیاد را کسب کردم، اظهار می‌کند:  به طور معمول دانشجویان سال سوم شانس کمی در زمینه شرکت در این رقابت‌ها دارند اما من توانستم در سال سوم نیز در این رقابت‌ها حضور داشته باشم و همین موضوع تجربه‌ای شد تا امسال بتوانم در این رقابت‌ها رتبه اول را از آن خود کنم، در واقع دانشجویان سال سوم به دلیل اینکه تعداد واحدهای کمتری را گذرانده‌اند، دانشگاه آنها را برای شرکت در المپیاد معرفی نمی‌کند و معمولا دانشجویانی را انتخاب میشوند که سال چهارم باشند و تعداد واحد بیشتری را گذرانده باشند.

 کریمی با اشاره به اینکه امسال پس از کسب رتبه یک کنکور ارشد برای شرکت در المپیاد نیز دعوت شدم، می‌گوید: المپیادهای علمی عموما سه مرحله‌ای هستند. در مرحله اول در دانشگاه باید رتبه‌ای را کسب کنید که دانشگاه شما را برای شرکت در المپیاد منطقه‌ای معرفی کند و پس از اینکه از سمت دانشگاه انتخاب شدید افراد به مرحله نیمه متمرکز می‌روند و در این مرحله از المپیاد در 10 قطب مرکزی با هم به رقابت بپردازند.

او می‌افزاید: دانشجویان در این قطب برای رقابت دعوت می‌شوند و بنا به اینکه دانشگاه زنجان در قطبی قرار دارد که دانشگاه تبریز در مرکزیت این قطب است، معمولا دانشجویان به شرکت در این المپیاد به این دانشگاه دعوت می‌شوند. در این دانشگاه یک امتحان تشریحی در دو روز برگزار می‌شود و از مباحث ژنیتیک، آمار، اصلاح نباتات، زراعت و فیزیولوژی گیاهی پرسش می‌شود و در نهایت 5 نفر از افرادی که در هر قطب شرکت داشتند انتخاب و به مرحله نهایی المپیاد که در تهران برگزار می‌شود، دعوت می‌شوند.

کرونا مرحله نیمه متمرکز المپیادها را حذف کرد

وی با بیان اینکه نفرات یک تا 15 کنکور نیز به صورت معمول به المپیاد دعوت می‌شوند و این افراد همراه با نفرات برتر هر قطب که حدود 50 نفر هستند در مرحله کشوری شرکت می‌کنند، اظهار می‌کند: نفرات اول و دوم و سوم  این رقابت‌ها مدال می‌گیرند و نفرات چهارم تا 15 می‌توانند در رشته ارشد، در هر دانشگاهی که خواستند گرایشات نزدیک به رشته خود را ادامه بدهند.

وی با بیان اینکه امسال به دلیل کرونا مرحله نیمه متمرکز حذف شد و ما از کنکور مستقیما به المپیاد دعوت شدیم، تصریح می‌کند: المپیاد یک امتحان دو روزه است و افراد در این چند روز که درگیر المپیاد هستند و در کنار هم قرار دارند  امکان تبادل نظر و  ارتباط با سایر افراد شرکت کننده و آشنایی نسبت به دیدگاه های این افراد ایجاد می شود و همین موضوع ممکن است زمینه ساز  موضوعات دیگر هم شود. در قالب این تبادل نظرات ممکن است افراد سوژه‌ها و ایده‌های جدیدی نسیت به برخی از مسائل را پیدا کنند و اتفاقات علمی بیشتری را شاهد باشند.

به گفته کریمی او اکنون در دانشگاه مشغول تحصیل در رشته ژنتیک و به‌نژادی گیاهان است.

او در رابطه با رشته خود می‌گوید: گرایش این رشته بیشتر به سمتی است که بذرهایی که ارزش بسیار بالایی دارند مثل بذرهای هیبریدی را اصلاح کند.

این دانشجو اذعان می‌کند: با ادامه تحصیل در این رشته به دنبال این هستم که در حیطه بذر کار کنم و  در زمینه بذر سبزیحات که خیلی کم در این زمینه کار می‌شود، تحقیقاتی بکنم و دوست دارم به این موضوع ورود پیدا کنم.

هیچ منابع خاصی برای المپیادها وجود ندارد

وی با اشاره به خلاهایی که در دانشگاه‌ها در زمینه المپیادهای داشجویی مشاهده می‌شود، اذعان می‌کند: با توجه به اینکه مرحله نیمه متمرکز در 10 قطب برگزار می‌شود معمولا سوالات المپیادها نیز به انتخاب دانشگاه‌های مرکزی این قطب‌ها هستند که برخی از این قطب‌ها شامل تهران، تبریز و اصفهان و مشهد و غیره هستند و این موضوع باعث می‌شود که دانشجویان دانشگاه‌هایی مثل زنجان که دانشجویان را به‌ برای شرکت در المپیادها به این قطب‌ها می‌فرستند چندان دسترسی به نوع سوالات نداشته باشند و از همین جهت دانشجویان چندان آشنایی با سوالات ندارند. ضمن اینکه هیچ منبع دقیقی برای مطالعه برای المپیاد وجود ندارد و دانشجو نمی‌داند برای شرکت در المپیاد واقعا بایستی چه منابعی را مطالعه کند.

استفاده‌ای از امتیاز المپیاد نکردم

کریمی با اشاره به اینکه نفرات برتر المپیادها تنها استفاده‌ای که از المپیادها دارند، این است که می‌توانند بدون کنکور دادن در هر دانشگاهی که بخواهند در رشته مورد علاقه خود شرکت داشته باشند، اظهار می‌کند: من با وجود اینکه سال گذشته رتبه هشتم المپیاد را داشتم و دیگر نیازی به شرکت در کنکور نداشتم اما از این امتیاز هیچ استفاده‌ای نکردم و در کنکور شرکت کردم و توانستم رتبه یک را از آن خود کنم. ولی برای سایر نفرات برتر المپیادها، المپیاد تنها می‌تواند شرایط را برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌های مد نظر، فراهم کند ضمن اینکه ممکن است دانشگاه‌ها یک تقدیری هم از این افراد داشته باشند.

این دانشجو ادامه می‌دهد: اگرچه فکر می‌کنم این رتبه برای نفرات برتر (اول تا سوم) مزایایی هم برای مصاحبه دکترا داشته باشد و همچنین دانشجویان بتوانند از فرصت‌های مطالعاتی و بورس‌های تحصیلی که وجود دارد به نوعی بهره ببرند.

وی با بیان اینکه مدال المپیکها معمولا مدال‌های ارزشمندی هستند، اظهار می‌کند: این مدال‌ها با توجه به اینکه در سطح آکادمیک داده می‌شوند، تا میزانی به دانشجویان در روند تحصیل و به کار گیری دانش کمک می‌کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسونا کریمیالمپیاد علمی کشوردانشگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx7681


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»