کد خبر: 7795
1400/04/27 - 15:53


جایگاه هفتم زنجان در مسابقات «اجرای فرم» تکواندوی کشور؛

سقوطِ آزادِ «پومسه» زنجان

رئیس هیئت تکواندوی استان زنجان: در مسابقات مجازی پومسه برای اولین بار صاحب کاپ نشدیم و هفتم شدیم! چرا که به دلیل شیوع کرونا اجازه تمرین نداشتیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- رئیس هیئت تکواندوی استان زنجان با اشاره به تاثیر منفی کرونا بر مدال‌های تکواندوکاران می‌گوید: با وجود اینکه در لیگ پومسه (اجرای فرم) همه ساله جایگاه اول تا چهارم مربوط به دختران زنجان بود. سال قبل در مسابقات مجازی پومسه برای اولین بار صاحب کاپ نشدیم و هفتم شدیم! چرا که به دلیل شیوع کرونا اجازه تمرین نداشتیم!

رئیس هیئت تکواندوی استان زنجان می‌گوید: حال و روز این رشته پس از شیوع کروناویروس  و اجبار مسئولان برای تعطیلی اجباری جهت کنترل این ویروس، چندان جالب نیست!

ثبت بیش از 15 هزار تکواندوکار در بانک اطلاعاتی

علی سپهری در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به نگاه ویژه زنجانی‌ها به تکواندو و جایگاه این ورزش در المپیک که یکی از آیتم‌های تبلیغی مهم در روی آوردن افراد به آن می‌تواند باشد، تصریح می‌کند: تکواندو جزو رشته‌های رزمی پرطرفدار در استان است که ثبت اسامی 15 هزار و 500 ورزشکار در بانک اطلاعاتی از این موضوع حکایت دارد.

به گفته سپهری، استیل خاص این رشته دفاعی که متکی بر ضربات پا با حداکثر و در اکثر اوقات با حداکثر قدرت و سرعت است و بر حفظ فاصله فیزیکی با دشمن و طراحی فنون برای دورکردن مهاجم تاکید دارد، آن را از تمام سبک‌های رزمی موجود در دنیا متمایز می‌کند. البته در این هنر رزمی از اعضای دیگر بدن مانند دست برای ضربه مشت و دفاع و هل دادن حریف و غیره نیز استفاده می‌شود که البته این سبک با توجه به ویژگی‌هایی که ارائه شد طرفداران قابل توجهی در استان زنجان دارد.

ضربات مهلک کرونا به تکواندو

این مسئول با تاکید بر اینکه تکواندوی زنجان دارای مدال‌های ملی، بین‌المللی، جهانی و آسیایی است و قصد دارد با راهیابی به بازی‌های المپیک و کسب نشان، کلکسیون خود را تکمیل کند، عنوان می‌کند: متاسفانه شیوع کروناویروس در اواخر سال 98، سبب شد تا خانواده 15 هزار نفری تکواندوی زنجان از هم دور شود که یکی از ضربات مهلک به تکواندو بود. در صورت بازگشایی باشگاه‌ها زمان زیادی نیاز است که به روزهای قبل از شیوع کرونا برگردیم!

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد برخی از مسئولان، تعطیل شدن ورزش به مدت چند ماه مشکل خاصی در جامعه ایجاد نمی‌کند، ابراز می‌کند: شرایطی که امروز در اماکن ورزشی برای تمرین ورزشکاران مهیا شده، به مراتب بهتر از برخی از اماکن است، به نظرم تعطیلی ورزش می‌تواند شرایط همه داشته‌های جامعه ورزشی را برای چند سال به عقب براند.

این فعال ورزشی ضمن انتقاد از تصمیم ستاد کرونا مبنی بر تعطیلی مراکز ورزشی و باشگاه‌های تکواندو تصریح می‌کند: متاسفانه در شرایطی مسئولان تصمیم به تعطیلی اجباری مراکز ورزشی گرفتند که کافی‌شاپ‌ها که محل ازدحام جمعیت بود بدون هیچ مشکلی مجوز فعالیت داشتند و دارند! با وجود پیگیری هیئت و مسئولان ورزشی استان نتوانستیم با تعطیلی باشگاه‌های تکواندو مقابله کنیم و حریف نگاه‌های تنگ‌نظرانه و اقدامات سختگیرانه نشدیم!

رقصِ پای کرونا با تکواندوکاران

سپهری که از یک سو نگران افت تعداد تکواندوکاران بوده و از سویی دیگر به فکر وضعیت معیشتی مربیان و باشگاه‌داران است که به علت تعطیلی‌های اجباری بیکار شده‌اند، تاکید می‌کند: باشگاه‌های ورزشی یکی از فضاهایی بودند که بعد از شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته بارها و بارها تعطیل شدند و شرایط اقتصادی طوری پیش رفت که برخی از باشگاه‌داران و مربیان مجبور شدند کارشان را برای همیشه تعطیل کنند و برخی دیگر هم سعی می‌کنند باز هم دوام بیاورند. البته باشگاه‌داران تنها گروهی نبودند که از این موضوع صدمه دیدند بلکه مربیان، داوران و تمامی کسانی که در باشگاه‌ها مسئولیتی بر عهده داشتند، این روزها بیکار شده‌اند که باید فکری به حال آنها کرد!

سپهری با اشاره به اینکه ورزش در حفظ و ارتقای سطح سلامت و تندرستی ورزشکاران نقش ارزنده دارد، معتقد است: امید می رود مسئولان ذیربط اجازه ندهند میزان خسارت‌ها به حوزه ورزش بیشتر از این شود و باید راهکاری برای جلوگیری از ضرر و زیان به این رشته ارائه شود.

سقوطِ آزادِ تکواندوی زنجان در مسابقات پومسه

این مسئول با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تکواندو زنجان تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت، تاکید می‌کند: فارغ از اینکه اولویت هیئت تکواندو استان ایجاد نشاط و شادابی در ورزش است، تداوم قهرمانی‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های این هیئت به شمار می‌رود و امیدواریم بتوانیم با ریشه‌کن شدن کرونا، شاهد تحقق این اهداف در استان باشیم.

سپهری با اشاره به کسب مدال طلای جهانی (2018) و آسیایی (2017) در رشته تکواندو از سوی «امیرسینا بختیاری»، تکواندوکار زنجانی و حضور ورزشکاران مستعد (آقا) در این عرصه می‌گوید: دختران تکواندوکار نیز در کنار مربیان خود در رشته پومسه و اجرای فرم در سطح کشور جزو نفرات اول تا چهارم هستند که مایه مباهات هیئت تکواندوی زنجان است.

این مسئول با اشاره به تاثیر منفی کرونا بر مدال‌های زنجان عنوان می‌کند: با وجود اینکه در لیگ پومسه همه ساله جایگاه اول تا چهارم مربوط به دختران زنجان بود. سال قبل در مسابقات مجازی پومسه برای اولین بار صاحب کاپ نشدیم و هفتم شدیم! چرا که به دلیل شیوع کرونا اجازه تمرین نداشتیم!

حفظ تکواندوکاران مستعد مهم‌تر از شناسایی‌ آن‌هاست

سپهری بر لزوم تدوین برنامه جامع استعدادیابی با مشارکت اساتید علمی دانشگاه زنجان در راستای تلفیق علم و ورزش تکواندو تاکید می‌کند: ما منتظریم که به محض پایان محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، برنامه استعدادیابی در رده نونهالان خود که به طور قطع در استعدیابی دانش‌آموزان استان زنجان و ارتقا جایگاه تکواندو تاثیرگذار است را با همکاری اداره کل آموزش و پرورش عملیاتی کنیم.

علاقه‌ای به از دست دادن تکواندوکاران حرفه‌ای زنجان ندارم

این مسئول حفظ استعدادهای شناسایی‌شده را مهم‌تر از شناسایی آن‌ها دانسته و می‌گوید: ما برای مشاهده نتایج مثبت استعدادیابی‌های درست و دقیق باید برنامه‌ریزی لازم جهت نگهداری ورزشکاران را انجام دهیم. متاسفانه در این زمینه موانعی بوده که اجازه تحقق این امر را نداده و بخشی از تکواندوکاران دختر و پسر که در عرصه قهرمانی می‌توانستند برای زنجان و کشور افتخارآفرینی کنند را از دست دادیم.

سپهری با تاکید بر اینکه برای حفظ قهرمان ورزشی که در این عرصه به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند، باید انگیزه مالی ایجاد کرد، می‌گوید: ورزشکاران برای حضور مداوم در عرصه قهرمانی باید به لحاظ مالی حمایت شود. بسیاری از این ورزشکاران به دلیل این دغدغه مالی دارند از باشگاه فاصله گرفته و به دنبال آینده‌شان رفته‌اند. به شخصه علاقه‌ای به از دست دادن قهرمانان تکواندوکار زنجان از جمله «امیرسینا بختیاری» نیستم، امیدوارم با حمایت مالی مطلوب از این ورزشکار بتوانیم دین خود را به ورزش تکواندوی زنجان و مردم ادا کنیم.

رنجِ تکواندو از نبود اسپانسر و نگاه‌های مغرضانه مسئولان!

سپهری «نبود یا کمبود اسپانسر» را مشکل اصلی ورزش استان از جمله تکواندو عنوان کرد و معتقد است: در استان زنجان کارخانجات بزرگی که آوازه جهانی هم دارند مستقرند و از امکانات این شهر برای پیشبرد اهداف تولیدی‌شان بهره می‌برند، این در حالی است که جامعه ورزش استان از حمایت‌های این کارخانجات بی‌بهره مانده است.

او با بیان اینکه علاوه بر نبود اسپانسر، «نگاه مغرضانه مسئولان» عاملی مهم در آسیب ورزش قهرمانی بوده‌اند، یاداور می‌شود: سال 89 به مدت 3 سال به صورت قدرتمندانه در عرصه ورزش بودیم، چرا که اسپانسر داشتیم و تکواندوکاران زنجان در قالب تیم «اداره راه و ترابری » (وقت) در لیگ حضور داشتند. حتی تیم تکواندو نوجوانان استان زنجان در سال 89 عنوان نائب قهرمانی مسابقات بین‌المللی «آیندهوون» هلند را از آن خود کرد.

گفتنی است، مسابقات بین‌المللی تکواندو با حضور 673 ورزشکار زن و مرد به میزبانی «آیندهوون» هلند برگزار شد و تیم منتخب نوجوانان استان زنجان که به نمایندگی از کشورمان در این رقابت‌ها حضور یافته بود، توانست با کسب یک مدال طلا چهار نقره و 2 برنز عنوان نایب قهرمانی را از آن خود کند.

سپهری می‌گوید: در آن سال، میرمهدی لباس‌دوز با غلبه بر حریفان خود موفق به کسب مدال طلا شد. مهدی محمدی به همراه مجتبی امیری، امین احمدی و محمد گلیچ، گردن‌آویز نشان نقره شدند و میثم مافی و رضا نوری نیز با قرار گرفتن در جایگاه سوم، مدال برنز را تصاحب کردند.

تیم زنجان احتمالا در مسابقات لیگ نوجوانان کشور حضور می‌یابد

این مسئول با اشاره به آغاز برگزاری لیگ استانی تکواندو در سال 95 این تصمیم را در راستای ارتقا جایگاه تکواندوی استان و حفظ تکواندوکاران مستعد در این عرصه دانسته و می‌گوید: به محض صدور مجوز برگزاری مسابقات از سوی ستاد کرونا، لیگ استانی تکواندو را آغاز می‌کنیم و به احتمال زیاد در مسابقات لیگ نوجوانان کشور نیز تیمی از استان عازم این دست از رقابت‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتکواندوی زنجانپومسه زنجانعلی سپهری
sedayezanjannews.ir/nx7795


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»