کد خبر: 7814
1400/05/10 - 15:52


صدای زنجان از روند صادرات استان در سال 1400 گزارش می‌دهد؛

جهش سایه‌ها

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان: رشد بیش از 200 درصدی، نشان‌دهنده جهش صادراتی نیست! کرونا و تحریم از موانع پیش‌روی ماست!/ رئیس اتاق بازرگانی استان: برجام و FATF به قوت خود باقیست! همچنان در بازگشت پول دچار مشکل هستیم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- فعالان اقتصادی استان معتقدند با توجه به شیوع کروناویروس و بسته‌شدن مرزها، رشد 250 درصدی صادرات در سه ماهه نخست امسال نمی‌تواند جهش صادراتی محسوب شود. رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز که امیدوار به تحقق بالای 90 درصدی اهداف نقشه راه صادراتی استان است «مشکل بازگشت پول» را از اصلی‌ترین دغدغه صادرکنندگان دانسته و می‌گوید: موضوع برجام و FATF هنوز پابرجاست و برای اینکه نتیجه آن‌ها به نفع تجارت کشور باشد بستگی به تصمیم مسئولان نظام دارد.

نقشه راه تجاری استان زنجان در سال 1400، به منظور بهره‌مندی تولید‌کنندگان، صادر‌کنندگان و تجار ایرانی برای شناسایی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی و با مدنظر قرار دادن سه فاکتور «کشور هدف»، «گروه‌های کالایی و خدماتی» و «شرکت‌های صادراتی» تدوین شده است.

رشد بیش از 200 درصدی، نشان‌دهنده جهش صادراتی نیست!

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان با اشاره به هدف‌گذاری‌های انجام شده در مسیر اجرای این نقشه راه به صدای زنجان می‌گوید: مقرر شده میزان صادرات استان در سال جاری به 660 میلیون دلار برسد، بر اساس آمار 4 ماهه که صادرات بالای 150 میلیون دلار بوده است، ما پیش‌بینی می‌کنیم 90 درصد این امر محقق شود و بتوانیم بیش از 500 میلیون دلار صادرات انجام دهیم.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به رشد صادرات در بهار امسال نسبت به سال قبل بر اساس آمارهای گمرک معتقد است: در مدت زمان یاد شده همکاران ما توانسته‌اند 112 میلیون دلار صادرات داشته باشدند که نشان از رشد بالای 250 درصدی است. با توجه به بسته‌شدن مرزها ناشی از کروناویروس در 3 ماهه نخست سال قبل، تصور نمی‌کنم آمار صادرات امسال حاکی از جهش صادراتی باشد.

موانع پیش روی نقشه راه صادراتی استان زنجان

علاوه بر کرونا، تحریم‌ها یکی از موانع پیش روی تحقق اهداف صادراتی استان زنجان می‌تواند باشد اما «مهدی رنگ‌رونا» می‌گوید: تحریم‌ها چیز جدیدی نیست، البته منظورم این نیست که تحریم‌ها در تحقق اهداف، بی‌تاثیر نیستند اما باید برای برون رفت از آن راهکاری هم داشته باشیم، تجربه ثابت کرده سالیان سال با تحریم‌ها مواجه بودیم، ممکن است رسیدن به اهداف‌مان را کُند کند اما نمی‌تواند ما را متوقف کند. تحریم‌ها عموما شناورند و در مواجهه با آن‌ها مجبوریم روش‌های تعامل با مشتریان را تغییر دهیم.

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز ضمن تائید اظهارات «رنگ‌رونا» اضافه می‌کند: علاوه بر شیوع کرونا، مانع مهم دیگری نیز پیش روی صادرات است و آن «حل نشدن مشکلات مالی» است که برطرف شدن آن مستلزم سیاست‌های نظام است. تا به امروز کاری در زمینه FATF و برجام انجام نشده است و ما همچنان در زمینه بازگشت پول دچار مشکل هستیم وگرنه در زمینه تولید و توجه به «کیفیت» و «بازاریابی به شیوه مدرن امروز» مشکلی نداریم و تقریبا شرکت‌ها در این حوزه از حالت سنتی خارج شده‌اند.

یگانه‌فرد با اشاره به شناسایی بازارهای جهانی و ارائه لیست 70 کشور که می‌توانند شریک تجاری خوبی برای زنجان باشند در اختیار واحدهای تولیدی قرار گرفته است، اضافه می‌کند: علاوه بر این موارد، اتاق بازرگانی استان برای پیشبرد اهداف صادراتی طبق نقشه راه تجارت 1400، اعزام هیئت‌های تجاری را در دستور کار قرار داده است و اواخر ماه جاری هیئت تجاری استان به ارمنستان اعزام می‌شود.

شناسایی 11 نقطه هدف صادراتی

طبق اظهارات یگانه‌فرد، 11 کشور در سال 1400 به عنوان اهداف صادراتی و کشورهای دارای اولویت همکاری با استان زنجان انتخاب شده‌اند. این کشورها شامل هند، آفریقای جنوبی، قزاقستان، ازبکستان، ارمنستان، اندونزی، عمان، ویتنام ،پاکستان، بنگلادش و روسیه است.

این مسئول با اشاره به پیوستن ایران به پیمان اوراسیا شامل پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان عنوان می‌کند: ما در تلاشیم روابط تجاری مستحکمی با این کشورها داشته باشیم.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز با اشاره به نگاه ویژه مسئولان اتاق بازرگانی استان به ارمنستان و قراردادهای کشورهای تازه استقلال یافته و روسیه با این کشور عنوان می‌کند: در نقشه راه صادرات 1400 استان این موارد مدنظر قرار گرفته اما متاسفانه همه فعالیت‌ها با کرونا عجین شده است که امیدواریم این ویروس به زودی از بین برود تا برنامه‌هایمان طبق انتظارات عملیاتی شود.

دولتی‌ها برای پیشبرد اهداف نقشه راه صادراتی زنجان پای کار باشند

برخی‌ها ضعف فناوری در بخش صنعت و معدن وکشاورزی،فاصله زیاد از تولید فناورانه، اجرا نشدن صحیح الگوی کشت محصولات کشاورزی، ضعف در آموزش و پژوهش در واحدهای صنعتی و تولیدی و مراکز تحقیق و توسعه، جای خالی توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان،لزوم تقویت بیمه محصولات کشاورزی را از جمله موانع پیش روی اهداف صادراتی می‌دانند که باید از سوی مسئولان مدنظر باشد.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در این رابطه می‌گوید: نقشه راه صادراتی تهیه شده کاملا کارشناسی است. چند سال قبل طرح «ممیزی صادرات» را شروع و تولیدکنندگان کالاهای بالقوه و بالفعل صادراتی را شناسایی کردیم تا نقشه راه بر اساس آن تنظیم شود.

رنگ‌رونا با بیان اینکه در برخی بخش‌ها به لحاظ تکنولوژی عقب هستیم، تصریح می‌کند: مثلا در بخش کشاورزی به ویژه در حوزه تولید دچار عقب‌ماندگی شده‌ایم، در این امر به هیچ عنوان به بازارپسندی فکر نکرده‌ایم و فقط خود را محدود به تولید پیاز، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و خیار کرده‌ایم که هر ساله کشاورز حاصل دست‌رنج خود را به قیمت تمام‌شده نیز نمی‌تواند بفروشد، البته ما معتقدیم اگر در زمینه صادرات محصولات مذکور برنامه داشته باشیم مشکل تا حد قابل قبولی حل می‌شود.

این مسئول بر لزوم توجه به تنوع تولید محصولات در ای بخش تاکید کرده و می‌گوید: تولید هندوانه آناناسی یکی از تجارب موفق زنجانی‌ها بود. به نظرم در تولید محصول پسته و گیاهان دارویی نیز می‌توانیم به دستاوردهای افتخارآمیز برسیم.

رنگ‌رونا بر لزوم کاهش هدررفت منابع در تمامی بخش‌ها از جمله کشاورزی تاکید کرده و می‌افزاید: باید با توجه به صنایع تبدیلی با دورریزی محصولات کشاورزی مقابله کرده و پیگیر برندسازی در برخی از محصولات نظیر زردآلو و ماهی قزل‌آلای ماهنشان باشیم.

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان نیز با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌های تجاری و تسریع در صادرات از وظایف اصلی دولت است، می‌گوید: بخش خصوصی با حساسیت نقشه راه تجاری استان زنجان در سال 1400 را تدوین و با دقت در مسیر ریل‌گذاری‌ها پیش رفته است برای تسریع در تحقق اهداف باید دولت نیز پای کار باشد.

لزوم حفظ بازار ترکیه در کنار توسعه بازارهای هدف

به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان یکی از اهداف برنامه نقشه راه تجارت خارجی استان حفظ بازار کشورهایی است که صادرات از استان به آنها انجام می‌گیرد. ترکیه، عراق و افغانستان سه کشوری است که در راستای حفظ و گسترش بازارهای صادارتی در آن ذیل نقشه راه اقدام می‌شود.

علی یگانه‌فرد با بیان اینکه بخش قابل توجهی از شمش روی زنجان به ترکیه صادر می‌شود بر لزوم حفظ این بازار و شناسایی بازارهای دیگر طبق برنامه تعیین شده جهت فروش سایر محصولات تولیدی زنجان تاکید می‌کند.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز با اشاره به سهم پررنگ فلزات رنگی در صادرات استان و لزوم توجه به این مهم در نقشه راه صادراتی 1400 عنوان می‌کند: سهم شمش روی، پروفیل آهن، شمش سرب و ترانسفورماتور در سبد صادراتی استان زنجان به ترتیب حدود 70، 12، 5 و 5 درصد است و سهم سایر محصولات نیز کمتر از 5 درصد به ثبت رسیده است.

این مسئول با بیان اینکه ترکیه 60 درصد مقصد محصولات صادراتی استان زنجان را به خود اختصاص داده است، سهم کشورهای امارات متحده عربی، عراق و ارمنستان را به ترتیب 17، 12 و 3 درصد اعلام می‌کند.

وی با اشاره به نگاه ویژه ترک‌ها به بازار زنجان و گسترش ارتباطات تجاری به علت قیمت مناسب محصولات می‌گوید: اخیرا با رایزن فرهنگی ترکیه در تبریز جلسه‌ای برگزار کرده و در خصوص افزایش مراودات تجاری دو جانبه نقطه نظرات هر دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رنگ‌رونا افزایش تعاملات در بخش کشاورزی به ویژه محصول زیتون را از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی طرفین اعلام کرده و می‌گوید: با توجه به اینکه تنوع تولید و پتانسیل صادرات در محصول زیتون ترکیه وجود دارد، علاقمندی خود برای ارتباط دوسویه اعلام کردیم. طارم در تولید محصول زیتون یکی از مناطق مهم ایران محسوب می‌شود اما از سوی دیگر شاهد فروش قابل توجه روغن‌های زیتون ترکیه و ایتالیا در فروشگاه‌های زنجان هستیم که عمده مشتری‌ها روغن ترکیه را به روغن‌های محلی هم ترجیح می‌دهند از این رو پیشنهاد شد تا در زمینه صنایع تبدیلی، انتقال تکنولوژی و نحوه استحصال روغن و موضوع اصلاح رویه در الگوی کشت و تنوع تولید ارتباط دوجانبه مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با تاکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی و دولتی (سازمان جهاد کشاورزی) برای ارتباط زنجان و ترکیه در بخش کشاورزی ابراز امیدواری می‌کند تا در زمینه حفظ تولید و توجه به تنوع تولید محصول از تجربه‌های ترکیه نهایت بهره برده شود.

افزایش بازارهای فروش محصولات زنجان با تمرکز بر روی ارمنستان

رنگ‌رونا با یادآوری حضور سفیر ارمنستان در زنجان و تشکیل جلسه با فعالان اقتصادی استان در تیرماه سال جاری تصریح می‌کند: ما معتقدیم برای حضور مؤثر در عرصه تجارت جهانی نباید به یک بازار اکتفا کنیم باید به دنبال بازارهای متعدد شده و منجر به رشد و رونق صادرات کشور شویم. با توجه به ارتباط تجاری مطلوب زنجان با تجار ارمنی، ما باید در کنار حفظ بازار ترکیه به فکر افزایش ارتباط با ارمنستان به عنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی باشیم.

رنگ‌رونا تعامل با کشورهای ترکیه، امارات، عراق و ارمنستان بعلاوه سایر کشورها نظیر روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته طبق نقشه راه صادراتی 1400 را از اهداف مسئولان استان زنجان اعلام کرده و می‌گوید: برای افزایش ارتباط با روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته و بهره‌گیری از قردادهای دوجانبه منعقد شده بین این کشورها، در وهله نخست باید با ارمنستان ارتباط‌مان افزایش یابد. در سه ماهه نخست سال جاری حدود 3 میلیون و 600 هزار دلار کالا از زنجان به این کشور صادر شده است که 3 درصد از کل صادرات استان را شامل می‌شود. معتقدیم بیشتر از این باید در بازار ارمنستان فعالیت داشته باشیم چرا که هم ارتباط تجاری‌مان مطلوب است و هم در همسایگی هم قرار داریم.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانصادرات زنجاناتاق بازرگانی زنجانتحریم ها
sedayezanjannews.ir/nx7814


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»