کد خبر: 7830
1400/05/14 - 12:12


گزارش صدای زنجان از مواضع 5 نماینده استان در مجلس درباره «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی»؛

بهانه‌هایی برای صیانت

طرح پرسرو صدای مجلس یازدهم موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» مورد انتقاد تعداد زیادی از نمایندگان همان مجلس، کارشناسان، فعالان کسب‌‌وکارهای اینترنتی و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- طرح پرسرو صدای مجلس یازدهم موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» مورد انتقاد تعداد زیادی از نمایندگان همان مجلس، کارشناسان، فعالان کسب‌‌وکارهای اینترنتی و کاربران فضای مجازی قرار گرفته است. منتقدان معتقدند این طرح تضمین ایجاد اینترنت ملی است، شبکه‌ای که هدفش قطع یا کندشدن شدید اینترنت بین‌الملل است.

این طرح در بین 5 نماینده استان زنجان در مجلس یازدهم، 2 موافق و سه مخالف دارد. حسن شجاعی، نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه و مهدی باقری، نماینده زنجان و طارم، موافقان طرح صیانت هستند در حالی که مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم، سیدمرتضی خاتمی نماینده ماهنشان و ایجرود و سیدالبرز حسینی نماینده خدابنده، مخالف این طرح هستند.

سکوت موافق

«حسن شجاعی» حاضر نشد به کاربران فضای مجازی و منتقدان این طرح و مهمتر از آن صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی که این روزها نگران از دست‌دادن درآمدشان آن هم در شرایط دشوار اقتصادی هستند، در گفت‌وگو با صدای زنجان دلایل موافقتش با این طرح جنجالی را اعلام کند.

این طرح در راستای حفظ منافع عمومی است!

اما مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است: هر موضوعی که طیف وسیعی از جامعه با آن مواجه باشند نیازمند اعمال نظم و قانون است که وظیفه این مهم نیز بر عهده مجلس شورای اسلامی به‌عنوان متولی است.

باقری که قبل از تصویب طرح در صحن مجلس با خبرنگار صدای زنجان گفت‌گو کرده بود با بیان اینکه هر‌گونه تصمیم‌گیری نهایی در رابطه با طرح‌هایی از این دست، در راستای حفظ منافع عمومی است، تاکید می‌کند: به شخصه موافق «ساماندهی فضای مجازی» با رویکرد «نظارتی» و «جلوگیری از تضییع حقوق مردم» هستم. مجلس فعلی از ابتدای فعالیت (از حدود یکسال اخیر) موضوعات مختلف از جمله رفع مشکلات «آب شرب روستاها»، «جاده‌های روستایی» و «ساماندهی فضای مجازی» را با جدیت در دستور کار قرار داده است. ما به هیچ عنوان موافق تضییع حقوق مردم در شبکه‌های ایرانی و غیرایرانی نیستیم و بهره‌مندی مردم از بستر اینترنت برای نمایندگان مردم در مجلس اهمیت دارد.

این نماینده مجلس بر لزوم حضور کنترل‌شده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و نحوه استفاده آنان از این بستر در چارچوب‌های تعیین‌شده تاکید کرده و می‌گوید: برای هر موضوعی آئین‌نامه، قانون و قواعدی وجود دارد و متولیان بر اساس آن نسبت به تولید محتوا اقدام می‌کنند اما در فضای مجازی چنین قوانینی وجود ندارد و خبری از متولی برای کنترل امور هم نیست! از این رو از ابتدای روی کار آمدن مجلس فعلی، کمیسیون فرهنگی پیش‌نویش مربوطه را آماده کرد تا در راستای ساماندهی فضای مجازی سیاست‌گذاری‌ کند.

وی در پاسخ به این سؤال که «با توجه به انتقادات نسبت به تصویب طرح صیانت، احتمال دارد این طرح از دستور کار مجلس خارج شود» به صدای زنجان می‌گوید: فشارآوردن برای اینکه طرح به صورت مطلق از دستور کار خارج شود و یا اصلا مطرح نشود تا حدودی غیرمنطقی است، باید ببینیم هیئت رئیسه تصمیمش در این باره چیست، اما تا به امروز نظرشان در رابطه با بررسی این طرح در مجلس مساعد بوده است.»

باقری با بیان اینکه هر طرحی موافق و مخالفان خود را در جامعه دارد، اضافه می‌کند: به طور مثال طرح «جهش تولید مسکن» مخالفان و موافقانی داشت در حالی که عموم مردم موافق اجرای آن بودند. ما نیز در تصمیم‌گیری‌های‌مان مردم را در نظر می‌گیریم. تصور می‌کنیم طرح صیانت به نفع کسانی است که در فضای مجازی به صورت قانونی به کسب و کار می‌پردازند اما طبیعی است که برخی به علت اینکه در پشت صحنه منافع هنگفتی دارند و اجرای این طرح منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد با ان مخالفت کنند.

وی با بیان اینکه مجلس با جان و دل پذیرای اظهارات کارشناسی‌شده و فنی مخالفان در رابطه با ایرادات طرح پیشنهادی جهت ساماندهی فضای مجازی هستند، تصریح می‌کند: فرآیند قانونی رسیدگی به موضوعات مهم دست هیئت رئیسه است که کدام موضوع را برای بررسی به صحن بیاورد وگرنه به هیچ عنوان طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی از دستور کار مجلس خارج نمی‌شود.

باقری در پاسخ به این سؤال که اگر نماینده‌ها با کلیات طرح مخالفت کنند احتمال از دستور کار خارج شدن آن در مجلس وجود دارد به صدای زنجان می‌گوید: اگر رای بیاورد مرحله بعدی بررسی را استارت می‌زنیم، اگر رای هم نیاورد به آن معنی نیست که از دستور کار مجلس خارج شده است بلکه فعلا طرح را بررسی نمی‌کنیم، حتی هیئت رئیسه مجلس نیز این اختیار را ندارد که مطلقا با بحث و بررسی اینگونه طرح ها مخالفت کند. چه اینکه این مسأله از ابتدا از اولویت های مجلس در رسیدگی بوده است.

مافیا با بهره‌گیری از ولنگاری فضای مجازی، بخش اعظمی از منابع پولی را از کشور خارج کردند

این نماینده مجلس با بیان اینکه نماینده‌ها با «شفافیت» در تمامی زمینه‌ها موافق هستند، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی را گامی مهم در راستای حفظ منافع عموم دانسته و تصریح می‌کند: به نظرم تا به امروز نیز دیر شده است، من از موافقان ساماندهی فعالیت‌ها در فضای مجازی به لحاظ منافع مالی، حقوقی، امنیتی، اخلاقی، تربیتی و آموزشی هستم و اگر این طرح به ضرر مردم باشد اصلا به آن رای نمی‌دهیم.

این نماینده با اشاره به مشکلات فعلی در فضای مجازی و ناامن بودن کسب و کارها در این بستر می‌گوید: وقتی قانونی نباشد فرد چگونه تضییع حقوق خود را در مراجع قانونی پیگیری کند؟ متاسفانه برخی فرصت‌طلبان از بی‌نظمی‌ها و بی‌سامانی فضای مجازی سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند، خب طبیعی است با تصویب این طرح مخالفت کنند چرا که اگر فعالیت‌شان کنترل شود متضرر هم می‌شوند. ما قطعا در صدد کنترل فسادهای مالی و غیرمالی در این فضا هستیم! و می‌خواهیم فضا را برای کسب و کار سالم فراهم کنیم.

این نماینده تاکید می‌کند: باید این مسئله مورد توجه باشد که همان افرادی که مسبب تخلفات در فضای مجازی بوده‌اند، فضای مجازی را در دست گرفته‌اند و امروز هم با قانون‌مندتر شدن فعالیت در فضای مجازی، نگران شده‌اند و از آن‌ها انتظاری جز این نمی‌رود که سیاه‌نمایی کنند. قطعاً مجلس از پیشنهاد و انتقادهای سازنده استقبال می‌کند ولی نباید در مقابل فشارهای غیرمنطقی رسانه‌ای که نتیجه‌اش رهاکردن و ولنگاری در فضای مجازی است، کوتاه آمد.

باقری ضمن تشریح مضرات نبود قانون در فضای مجازی تصریح می‌کند: سال قبل مردم در سطح وسیعی و در اعداد و ارقام بسیار بزرگی در فضای مجازی از جمله در سایت‌های قمار و شرط‌بندی متضرر شدند و مافیاهای این کار حجم بالایی از منابع‌ها را از کشور خارج کردند، ما نمی‌خواهیم به دلیل ولنگاری در فضای مجازی و سواستفاده کلاهبرداران، پول مردم از دستشان برود. همچنین بی سروسامانی فضای مجازی ، عاملی برای هرج و مرج اخلاقی و فرهنگی شده است. قطعا در هیچ کشوریپذیرفته نیست که فرهنگ ، اخلاق و سایر موضوعات مهم به این سادگی در فضای مجازی تهدیدیا مورد هجمه قرار گیرد.

ادعای فیلترینگ «شیطنت» است!

باقری با بیان اینکه «وظیفه کمیسیون فرهنگی بررسی موضوع و در نهایت، تهیه محتوای اولیه جهت ارائه به مجلس بود»، فضای منفی ایجاد شده برای فیلترینگ احتمالی فضای مجازی را به شدت رد کرده و می‌افزاید: مجلس در تلاش است به نفع مردم طرح را تصویب کند. فارغ از جو رسانه‌ای ایجاد شده علیه این طرح باید بگویم که طرح اولیه کمیسیون فرهنگی در رابطه با طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی همانند سایر قوانین، در صحن مجلس، مورد بررسی قرار گرفته و تمامی نظرات اصلاحی و پیشنهادات از سوی موافقان و مخالفان به مجلس ارائه می‌شود. هنوز موارد مذکور در مجلس انجام نشده است.

باقری در رابطه با نگرانی بخش اعظمی از فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی در صورت تصویب این طرح عنوان می‌کند: این موضوع پس از شیوع کروناویروس پررنگ‌تر از سال‌های قبل نیز شده است. در دنیا از جمله ایران اشتغال در بستر اینترنت و فضای مجازی فراهم شده است که ایجاد زیرساخت بیش از پیش احساس می‌شود از این رو ما باید با تمامی قوا به سمت اشتغال و کسب و کار اینترنتی برویم. وقتی حجم معاملات بیشتر شد طبیعتا مبادلات مالی نیز بالا می‌رود از این رو موضوع امنیت کسب و کار و ایجاد نظم اهمیت می‌یابد، به هیچ عنوان در اجرای این طرح که اتفاقا به دنبال ایجاد امنیت در کسب و کارهای اینترنتی است به دنبال «ممنوعیت» نیستیم و هر گونه ادعای فیلترینگ، اتخاذ ممنوعیت در کسب و کار در فضای مجازی، «شیطنتی» بیش نیست.

باقری در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به برخی دیدگاه‌ها که معتقدند فیلترینگ فضای مجازی از جمله اینستاگرام نتیجه‌ای جز شکست ندارد، عنوان می‌کند: تکرار می‌کنم طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» به منزله «فیلترینگ» نیست، قبلا قانونی برای محدودیت و کنترل برخی فعالیت‌ها در فضای مجازی نداشتیم و موضوعات به صورت موردی و محدود در کارگروه تعیین مصادیق جرائم رایانه‌ای با حضور دستگاه‌ها بررسی می‌شد، وقتی میزان شکایت‌ها بالا می‌رفت مجموعه قضایی دست به فیلترینگ می‌زد که مصداق آن فیلترینگ تلگرام و البته برخی از سایت‌های متخلف بود. لازم به ذکر است اگر اشخاص به قوانین این طرح که البته فعلا تصویب نشده و نیازمند بررسی بیشتر است، پایبند نباشند قطعا فیلترینگ، پرداخت جریمه و غیره در انتظار آنها خواهد بود.

مخالف بررسی طرح بر اساس اصل 85 بودم

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در واکنش به موافقت مجلس با «طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» طبق اصل 85 قانون اساسی می‌گوید: «من جزو مخالفان بودم اما مخالفت من چه فایده‌ای داشت وقتی که طرح تصویب شد؟ من مخالف بودم که طرح مذکور بر اساس اصل 85 قانون اساسی مورد بررسی قرار گیرد، به نظرم این طرح باید در صحن مورد بحث قرار می‌گرفت تا کمیسیون‌های تخصصی!»

طاهری اضافه می‌کند: «با برخی مواد موجود در طرح نیز مخالف هستم که انشالله در کمیسیون‌های تخصصی سعی می‌کنیم حداقل به لحاظ محتوا، معایب و ایرادات را برطرف کنیم.»

فعالان کسب‌وکارهای اینترنتی نگران نباشند

این نماینده مجلس در پاسخ به نگرانی‌های موجود در رابطه با از بین رفتن کسب و کارهای اینترنتی با اجرایی شدن طرح تاکید می‌کند: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد، فعلا «کلیات» طرح مطرح شده، باید نظرات کارشناسی و تخصصی در آن اعمال شود تا چنین اتفاقاتی در آینده رخ ندهد. نیت اکثریت نمایندگان مجلس این است که آسیبی به کسب‌وکارها نرسد و برعکس در تلاشند تا از این فعالیت‌ها دفاع هم کنند، حتی در نظر دارند تا صندوقی برای حمایت از فعالانی که به تازگی قصد ورود به کسب و کار در این فضا را دارند، ایجاد کنند.

طاهری در مورد جایگزینی اپلیکیشن‌های داخلی با خارجی و اعمال محدودیت در استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی نیز عنوان می‌کند: اظهارنظر در این باره هنوز زود است، چندین ماه طول می‌کشد تا اقدامات کارشناسی در راستای اجرای این طرح عملیاتی شود، تا قطعی شدن نحوه اجرا، همه چیز قابل تغییر است، به شخصه نقدهای زیادی در رابطه با طرح دارم، پیشنهادات زیادی هم دارم، در کمیسیون مربوطه موارد را مطرح کرده و سعی می‌کنیم حل کنیم!

برای فیلترینگ مانعی وجود ندارد اما مجلس نمی‌خواهد اینستاگرام را فیلتر کند!

این نماینده در مورد فیلترینگ اینستاگرام با اجرایی شدن «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» که سبب نگرانی کاربران داخل کشور شده است به صدای زنجان می‌گوید: چنین چیزی مطرح نیست. اگر بخواهند اینستاگرام را فیلتر کنند مگر مانعی است؟ مگر مانع قانونی در فیلتر تلگرام وجود داشت؟ برای فیلترینگ پیام‌رسان خارجی همین حالا هم مانعی نیست و این کار می‌تواند انجام شود.

موافق کلیات طرح هستم، برای رفع ایرادات موجود نیز تلاش می‌کنم

سیدالبرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس که از مخالفان بررسی طرح بر اساس اصل 85 بود در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: بهتر بود موضوع «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در قالب طرح دوفوریتی در صحن مجلس مورد بررسی قرار می‌گرفت. در شرایط کنونی کشور نیازی نبود که موضوع طبق اصل 85 مورد بررسی قرار گیرد. بهتر بود بحث در رابطه با این طرح در بستر صحن انجام شود، مردم محرم هستند و آنچه که به آنها مربوط است باید در حضور عموم مورد بحث قرار گیرد که یکی از ایرادات ما نیز همین است و بنده به عنوان نماینده قانع نشدم و مخالفتم در رابطه با هشتادوپنج شدن طرح را اعلام کردم.

حسینی که موافق کلیات طرح است با اشاره به ایرادات موجود در طرح، اطمینان می‌دهد که با جدیت در راستای انجام وظیفه در قبال مردم، در جلسات شرکت کرده و تلاشم را برای رفع ایردات مدنظر بکار می‌بندد.

نیازمند دسترسی به فضاهای امن مجازی هستیم

این نماینده مجلس استفاده از فضای مجازی ایمن را حق مردم ایران دانسته و با اشاره به پیگیری‌ مجلسی‌ها برای ارائه طرح همه‌جانبه برای صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی تاکید می‌کند: ما باید به سمت صیانت از حقوق کاربران مجازی برویم و معتقدیم هرگونه سهل‌انگاری در این خصوص به مسائل اقتصادی و فرهنگی کشور آسیب می‌زند. در حال حاضر کشورهای زیادی در دنیا در حال تنظیم پلتفرم و اپلیکیشن‌های داخلی برای خود هستند یا از این فضای ایجاد شده استفاده می‌کنند نظیر چین و ترکیه و همین کشورهایی که پلتفرم‌های آنها در اختیار کاربران ایرانی و سایر کشورها قرار دارد.

حسینی با بیان اینکه بهتر بود بستر عمومی برای توضیح در رابطه با طرح فراهم می‌شد تا شبهات و ابهامات فعلی ایجاد نمی‌گردید و در فضای کاملا شفاف مردم در جریان طرح قرار می‌گرفتند، عنوان می‌کند: این طرح هنوز به شکل قانون نشده است و نیازمند بررسی بیشتر در رابطه با جزئیات آن هستیم.

این نماینده مشخص نبودن کمیسیون تخصصی و اعضای آن را یکی دیگر از ایرادات دانسته و ضمن پذیرش برخی انتقادات در رابطه با تعجیل مجلس برای اجرای طرح مذکور در کوتاه‌ترین زمان تاکید می‌کند: بهتر بود مجلس فرصت می‌داد تا دولت جدید نیز بر سر کار می‌آمد و پیشنهادات احتمالی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر متخصصان تیم کارشناسی دولت منتخب نیز در این طرح اعمال می‌شد.

حسینی ضمن رد هر گونه فیلترینگ و ایجاد محدودیت در صورت اجرای این طرح می‌گوید: مخالف قواعد مربوط به اینترنت و پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی که خدمات ارائه می‌کنند، نیستیم و خودمان نیز از این فضا استفاده می‌کنیم. اما با توجه به اهمیت ارائه خدمات به مردم و رفع مشکلات آن‌ها ضروری است نمایندگی پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های خارجی در ایران فعالیت داشته باشند تا مردم به هنگام بروز مسئله به آنها مراجعه کنند.

طرح صیانت دنبال دخالت در امور زندگی کاربران ایرانی نیست

وی با بیان اینکه طرح مذکور به هیچ عنوان به منزله در دسترس قرار گرفتن مردم در اختیار ارگان‌ها و دستگاه‌ها و دخالت در امور زندگی آن‌ها نیست با اشاره به تاکیدات رهبری در خصوص اهمیت معیشت مردم و لزوم برنامه‌ریزی مسئولان در این حوزه عنوان می‌کند: طرح مذکور سبب نابودی کسب‌وکارهای اینترنتی نمی‌شود، در حال حاضر به شدت محتوای فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام دچار مشکل است و بخش عظیمی از جوانان در معرض خطرند و به راحتی به فضای آلوده دسترسی دارند که اثرات منفی بر جامعه دارد ما در تلاشیم با اجرای نظام‌مند این طرح با این مسائل مقابله کنیم که امیدواریم با تیم کارشناسی و بهره‌گیری از نظرات متخصصان تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گرفته و قانون پخته‌ای ارائه شود که مزایای آن شامل کشور شود.

موافق حذف پلتفرم‌های خارجی نیستم

حسینی در پاسخ به برخی نگرانی‌ها در خصوص استقبال کمرنگ کاربران ایرانی از پلتفرم‌های داخلی و مقاومت آن‌ها در قبال عدم جایگزینی پلتفرم‌های خارجی با داخلی به صدای زنجان می‌گوید: به شخصه موافق محدود شدن پلتفرم‌ها یا اپلیکیشن‌های خارجی نیستم به نظرم باید فضا رقابتی شود و کاربران ایرانی با مشاهده کیفیت خدمات، انتخاب کنند که پلتفرم خارجی بهتر است یا داخلی! در حوزه فناوری دانش فنی کشورمان قابل قبول است و دانش فنی کشورمان مطلوب است ما باید به سمت مستقل شدن برویم، اگر فضای امن مجازی در پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی ایجاد کنیم مردم با اطمینان بیشتری به سمت استفاده از این بسترها سوق می‌یابند.

این نماینده همچنین از افراد غیرمتخصص می‌خواهد تا با توجه به مزایای زیادی که در طرح «صیانت از حقوق کاربران مجازی» وجود دارد از ارائه اظهارنظرات غیرکارشناسی خودداری کنند.

مخالف طرح بودم، قرعه به نامم در نیامد!

«سیدمرتضی خاتمی»، نماینده ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس نیز که از مخالفان این طرح بود در گفت‌وگو با صدای زنجان به گفتن این جمله که «من مخالف این طرح بودم اما قرعه به نامم در نیامد!» بسنده کرد.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمجلس یازدهمطرح صیانت از فضای مجازیحسن شجاعی
sedayezanjannews.ir/nx7830


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»