کد خبر: 7860
1400/05/26 - 10:29


صدای زنجان از خودسری قیمت شیرخام و فرآورده‌های لبنی گزارش می‌دهد؛

قیمت «شیر» سَر رفت!

مدیرعامل اتحادیه دامداران استان: کارخانجات شیرخام را 4500 تومان از دامداران می‌خرند نه 6600 تومان!/ رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان: کاهش 50 درصدی مصرف مواد لبنی زنجانی‌ها!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- گزارش‌ها از افزایش غیرمنطقی قیمت محصولات لبنی به بهانه اعلام نرخ جدید شیر خام حکایت دارد، این در حالی است که کارخانجات لبنی داخل و خارج از استان، از دامداران زنجانی شیرخام را به نرخ قدیمی 4500 تومان و نه 6600 تومان خریده‌اند!

در نیمه تیرماه سال جاری دامداران نسبت به قیمت شیر خام در سراسر کشور اعتراض کردند، بر اساس آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار آبان ماه سال قبل، قیمت شیر خام 4 هزار و 500 تومان اعلام شده بود که به گفته دامداران با توجه به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید که منجر به ضرر‌دهی آن‌ها شده بود و تغییر نکردن قیمت شیر خام تولیدکننده‌ها را در شرایط زیان‌دهی قرار داده بود. به طوری که امسال شاهد کشتار دام مولد اقتصادی بودیم که تهدیدی برای امنیت غذایی محسوب می‌شد.

از این رو شورای قیمت‌گذاری محصولات استراتژیک مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت شیر و آزادسازی صادرات محصولات دامی داشت که برای حل مشکل انباشت دام، نبود مشتری و پایین‌بودن قیمت تمام شده برای تولید کننده تعیین شده بود. این مصوبه از روز یکشنبه ۱۰ مردادماه جاری عملیاتی شد که در فاصله کمتر از چند روز منجر به افزایش چند برابری قیمت محصولات لبنی شد.

هم‌اکنون شهروندان زنجانی با افزایش سرسام‌آور قیمت محصولات لبنی مواجه هستند. گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که ماست دبه‌ای کم‌چرب 17 هزار تومانی (بسته به تولید انواع کارخانجات متفاوت است) به بیش از 26 هزار تومان و ماست 900 گرمی که تا چند وقت پیش حدود 7 هزار تومان به فروش می‌رفت به بیش از 12 هزار تومان رسیده است. قیمت پنیر نیز همچنان در حال اوج گرفتن است! بر اساس اظهارات رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان، شیر نیز طی روزهای آتی خود را برای افزایش قیمت آماده می‌کند!

کارخانجات شیرخام را به نرخ قبلی می‌خرند نه نرخ جدید!

تیرماه سال جاری بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیرخام از دامداران به 6 هزار و 400 تومان افزایش یافت که با در نظر گرفتن هزینه حمل قیمت تحویل درب کارخانه به 6 هزار 600 تومان رسید.

قیمت مصوب قبلی هر کیلوگرم شیرخام 4 هزار و 500 تومان بود که در آذرماه سال گذشته توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد.

در شرایطی که برخی‌ها افزایش قیمت شیرخام پس از اعلام نرخ 6 هزار و 600 در تیرماه سال جاری را علت اصلی افزایش قیمت لبنیات اعلام می‌کنند، «محمود محموداوغلی»، مدیرعامل اتحادیه دامداران استان زنجان می‌گوید: کارخانه‌های بومی و غیربومی در تیرماه امسال و پس از آخرین نرخ مصوب، شیر خام را به قیمت قبلی یعنی 4 هزار و 500 تومان خریده‌اند و هنوز محصول خام به نرخ جدید به آنها فروخته نشده است، ما همچنان در انتظار اعلام نرخ خرید طبق مصوبه اخیر از سوی کارخانجات هستیم!

گفته می‌شود بیش از 4 هزار بهره‌بردار سنتی و صنعتی در استان زنجان وجود دارد که محصولات شیر خام را به کارخانجات زنجان، تهران، گیلان، مازندران و سایر استان‌ها عرضه می‌کنند.

این کارخانجات تاکنون شیر خام را به نرخ سال قبل یعنی 4 هزار و 500 تومان از دامدار صنعتی و 4 هزار و 200 تومان از دامدار سنتی خریداری کرده‌اند. در شرایطی که نرخ خرید شیر خام از دامداران زنجان هنوز از سوی کارخانجات به‌روز محاسبه نشده است این واحدها اقدام به افزایش قیمت محصولات لبنی کرده‌اند.

محموداوغلی می‌گوید: در شرایط کنونی کارخانجات هستند که سود می‌برند و دامداران فقط متضرر می‌شوند! این موضوع را از طریق امور بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان پیگیری کرده و خواستار ورود مسئولان امر به موضوع شده‌ایم!

در پی نابسامانی بازار لبنیات، ساعاتی قبل معاون اول رییس‌جمهور دستور داد که در کوتاه‌مدت و سریع از افزایش قیمت شیر و لبنیات جلوگیری شود و تاکید داشته که هر صنفی در قیمت‌گذاری و نظارت در آن باید دخیل باشد. این سخنان به خروج لبنیات از قیمت دستوری برداشت شده، درحالی که هنوز هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده و همه نگاه‌ها به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی است.

مسئولان در افزایش قیمت‌های غیرمنطقی، حامی کارخانجات هستند؟

چند وقت پیش بود که سیدمحمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: وضعیت کنونی به معنی عبور زنجیره صنعت لبنیات از قیمت‌گذاری دستوری و توافق غیررسمی نظام عرضه و تقاضاست! بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۲۰درصد به قیمت محصولات لبنی اضافه شده و این درحالی است که اگر قرار بود قیمت‌گذاری دستوری ادامه داشته باشد احتمالا شاهد افزایش حدود ۶۰درصدی محصولات می‌شدیم. این در حالی است که هنوز خرید شیرخام با قیمت ۶۴۰۰ تومان به طور کامل محقق نشده و اگر محقق شود حدود ۲۰درصد دیگر نیز به قیمت محصولات لبنی اضافه می‌شود!

جلیل علی‌محمدی، رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات فروشان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در این رابطه می‌گوید: افزایش 20درصدی لبنیات فعلا اعلام نشده است تا قیمت‌گذاری‌ها بر اساس آن اعمال شود. کالاهای لبنی سال جاری تا به الان 3 بار افزایش 12، 15 و 20 درصدی قیمت (بسته به محصولات متغیر است) را شاهد بوده‌اند، متاسفانه مشکلی که در کشور داریم این است که دولت و سازمان‌های ذیربط از افزایش قیمتی که کارخانه‌ها اعمال کرده‌اند، حمایت می‌کنند! این در حالی است که مصرف‌کننده قدرت خرید محصولات سلامت‌محوری هم‌چون لبنیات را ندارند!

کاهش 50 درصدی مصرف مواد لبنی زنجانی‌ها

مغازه‌داران زنجانی می‌گویند: میزان فروش روزانه لبنیات از جمله ماست و پنیر 500 هزار تومان بود اما این میزان به نصف کاهش یافته و به 250 هزار تومان رسیده است!

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان نیز با اشاره به اینکه میزان فروش محصولات لبنیِ مغازه‌داران در مقایسه با 2 سال قبل، نصف شده است، عنوان می‌کند: در بازار هر چه میزان تقاضا کاهش یابد، قیمت محصولات تحت تاثیر آن قرار گرفته و تا 10 الی 15 درصد کاهش می‌یابد اما ظاهرا این مهم در رابطه با بازار لبنیات کشور ایران صدق نمی‌کند!

تشکیل پرونده قضایی برای 2 کارخانه تولید لبنیات پس از پایان تعطیلات

رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به برگزاری جلسه تنظیم بازار در روز یکشنبه 24 مردادماه جاری می‌گوید: به‌عنوان تشکلی مردمی مشکلات مصرف‌کنندگان و نابسامانی در بازار لبنیات را در جلسه اعلام کردم تا مسئولان نسبت به آن حساسیت نشان داده و پیگیری کنند اما مسئولان به این جمله که موضوع کشوری است و تصمیم‌گیری مسئولان ملی را می‌طلبد، بسنده کردند و متاسفانه واکنشی نشان ندادند! آنها فقط آمارهای خودشان را می‌دادند و اگر انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان حرفی از دغدغه مردم می‌زند تمامی مسئولان دولتی بر سرش آوار می‌شدند!

استجلو که افزایش قیمت محصولات لبنی به دلیل افزایش نرخ شیرخام را غیرمنطقی می‌داند، تاکید می‌کند: اصلا نرخ شیرخام گران شده باشد، کارخانجات همان شیر خریداری شده را که تبدیل به پنیر و ماست نمی‌کنند، در ابتدا از آن کره و خامه استحصال کرده و سپس در فرآیند فرآوری تبدیل به ماست و پنیر می‌کنند که برای‌شان درآمد هم دارد!

او از تشکیل پرونده قضایی برای دو کارخانه تولید محصولات لبنی به علت «گران‌فروشی» پس از اتمام تعطیلات جاری خبر داده و می‌گوید: یکی از این کارخانه‌ها بومی و دیگری غیربومی است که در زنجان نمایندگی آن فعالیت می‌کند، این دو کارخانه به علت گران‌فروشی در محصولات مشمول کالای تعزیراتی به ویژه شیر باید در مراجع قانونی در رابطه با اقدامات خود توضیحات لازم را ارائه کنند.

استجلو با بیان اینکه تمامی کارخانجات غیربومی دارای نمایندگی در زنجان به طور کامل رصد می‌شود، از مسئولان نظارتی می‌خواهد تا در راستای خدمت به مردم بازار را با دقت بیشتری تحت نظارت داشته باشند!

با توجه به موارد یاد شده، کارخانجات لبنی زنجان و خارج از استان با این که بر اساس نرخ‌ قبلی سال قبل (4500 تومان) شیرخام را از دامداران خریداری می‌کنند، اما قیمت‌ها را بر اساس فرمول‌هایی غیرمنطقی‌شان افزایش داده‌اند! باید ببینیم پس از اعمال نرخ‌ جدید (6600 تومان) و نبود نظارت کافی از سوی مسئولانی که خود را درگیر حضور در جلسات کرده‌اند، این واحدها چه نقشه‌ای برای جیبِ خالی مردم آن هم در شرایط دشوار اقتصادی کنونی دارند؟

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانقیمت لبنیاتشیرخامدامداران
sedayezanjannews.ir/nx7860


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»