کد خبر: 7862
1400/05/26 - 11:5


رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان مطرح شد؛

75 درصد دانشجویان علمی کاربردی شاغل‌اند

«مرتضی واحدپور»، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان زنجان درباره وضعیت اشتغال دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی اظهار کرد: حدود 75 درصد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی یا قبل از ادامه تحصیل و یا پس از فارغ‌التحصیل شدن، شاغل هستند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «مرتضی واحدپور»، رئیس دانشگاه علمی کاربردی واحد استان زنجان درباره وضعیت اشتغال دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی اظهار کرد: حدود 75 درصد دانشجویان دانشگاه علمی و کاربردی یا قبل از ادامه تحصیل و یا پس از فارغ‌التحصیل شدن، شاغل هستند.

وی ادامه داد: ما در ابتدای امر و قبل از انتخاب رشته برای جذب دانشجو یک بررسی میدانی می‌کنیم و سپس برآورد می‌کنیم که آیا این رشته‌ها متقاضی خواهند داشت یا خیر! ضمن اینکه بر اساس ظرفیت‌های موجود استان در زمینه کارخانه و یا صنعت اقدام به آوردن رشته تحصیلی می‌نماییم. ما تصورمان بر این است که اگر یک بررسی میدانی دقیق بکنیم رشته‌های مورد نیاز را با برنامه صحیح‌تر ‌می‌توانیم جلو ببریم. عموما این رشته‌ها نیز رشته‌های مورد نیاز صنایع هستند.

وی با اشاره به اینکه 9 مرکز دانشگاه علمی و کاربردی در استان زنجان یا وابسته به بخش خصوصی هستند (کالسیمین) یا وابسته به بخش عمومی هستند (مثل جهاددانشگاهی و شهرداری‌ها) که در بخش خصوصی خود تصمیم می‌گیرد که در این زمینه فعالیت داشته باشد یا خیر که از جمله این مراکز می‌توان به مرکز کالسمین اشاره کرد که به نظر می‌رسد مدیر کالسمین بنا دارد که فعالیت مرکز کالسمین را محدود کند و یک تعدادی از رشته‌هایش را حذف کرده است.

به ادعای این مسئول، بخش‌های خصوصی در ارتباط با بحث‌های آموزشی خود مستقل هستند و می‌توانند از ادامه مسیر خودداری کنند در حال حاضر 6 رشته کاردانی و 3 رشته کارشناسی در واحد آموزشی کالسیمین تایید شده است ولی با این وجود یک سری مدارکی را که باید ارسال شود، ارسال نشده است و همین موضوع ممکن است باعث شود که در مهر ماه آینده این رشته‌ها نیز حذف شوند.

وی ادامه داد: قطعا اگر شرکت کالسیمین نخواهد مرکز علمی و کاربردی کالسمین ادامه فعالیت بدهد ما دنبال ایجاد مراکز دیگری در ارتباط با صنایع معدنی خواهیم بود منتهی بایستی به دنبال یک متقاضی دارای ظرفیت و پتانسیل باشیم.

واحدپور با اشاره به اینکه ماموریت اصلی دانشگاه علمی و کاربردی تربیت کاردان‌ها و کارشناس‌های متخصص برای تحویل به جامعه است، اظهار کرد: تخصص‌های ارائه شده در این دانشگاه عموما به صورت غیرعمومی هستند.

12 رشته جدید برای سال تحصیلی جدید

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علمی و کاربردی با 9 مرکزی که دارد دانشجویان کاردانی و کارشناسی را در 96 رشته می‌پذیرند، اظهار کرد: عموما رشته‌های این دانشگاه تقاضا محور و بر اساس آن چیزی که جامعه امروز نیاز دارد، است. ما سعی می‌کنیم که این رشته‌هایی را لحاظ بکنیم که با ماموریت‌هایی که برای مراکز آموزشی‌مان در نظر داریم، هم‌سو باشند. طبیعتی است که جامعه نیازهای متفاوتی دارد و امروز یک نیازی دارد و فردا ممکن است این نیاز برطرف شود و نیاز دیگری به وجود آید؛ بنابراین این دانشگاه پویایی لازم را دارد تا در مواردی که جامعه نیازش برطرف شده است رشته‌ها را کنار بگذارد و رشته‌هایی که مورد نیاز آن است را درخواست بدهد که در همین زمینه ما امسال 12 رشته جدید به مجموعه خود اضافه کردیم که از این 12 رشته 8 رشته کاردانی و 4 مورد رشته‌های کارشناسی هستند.

به گفته واحدپور؛ در سال تحصیلی جدید تعدادی از رشته‌هایی که در دانشگاه وجود دارد، به دلایل مختلفی نظیر اشباع‌شدن این رشته‌ها و یا از دست‌دادن کارآرایی خود و یا تغییر‌یافتن ماموریت‌های مراکز و همسو نبودن این رشته‌ها با این اهداف و یا جذب هم‌زمان توسط سایر دانشگاه‌ها حذف می‌شوند.

واحدپور مدعی است که به طور کلی این دانشگاه در سال جدید با 96 رشته کار خود را شروع می‌کند که 54 رشته آن در مقطع کاردانی و 42 رشته در مقطع کارشناسی فعالیت دارند.

این مسئول در زمینه کاهش دانشجو در سال‌های اخیر افزود: قطعا دانشگاه علمی و کاربردی نیز با این مساله درگیر است اما طی سال تحصیلی گذشته نه تنها شاهد کاهش دانشجو نبودیم بلکه افزایش دانشجو هم داشتیم، اما این مساله (کاهش دانشجو) طی 10 سال گذشته، به شدت اتفاق افتاده است.

واکسیناسیون هیئت علمی و دانشجویان در استان به صورت متمرکز برنامه‌ریزی شده است

وی در زمینه وضعیت واکسیناسیون کووید 19 هیئت علمی و دانشجویان این دانشگاه اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون هیئت علمی و دانشجویان از سوی استان به صورت متمرکز برنامه‌ریزی شده است و هیچ کدام از دانشگاه‌ها به صورت مستقل عمل نکردند منتهی دانشگاه‌ها بر اساس یک سری تقسیم‌بندی شدند و بر اساس این پارامترها واکسینه خواهند شد که دانشگاه‌های علمی و کاربردی هم از این قاعده مستثنی نیستند؛ منتهی مراتب هنوز زمان دقیقی برای واکسیناسیون دانشگاه علمی و کاربردی اعلام نشده است. اما برآوردها بر این است که تا یک هفته دیگر این اتفاق شروع شود.

 رییس دانشگاه علمی و کاربردی استان زنجان در زمینه جذب دانشجو در مهر ماه سال تحصیلی جدید افزود: از 24 تا 31 مرداد ماه فرصت ثبت‌نام دانشجویان جدید است و به دلیل اینکه برخی از این روزها در ایام تعطیلات کرونایی و مراسم سید سالار شهدا امام حسین (ع ) می‌افتد ما در خواست خواهیم کرد که این ایام تمدید شود. ضمن اینکه سال‌های قبل نیز این اتفاق می‌افتاده است و ما همچنان این تاریخ را تمدید می‌کردیم؛ منتهی اکنون در این رابطه تصمیم گیری نشده است.

وی در خصوص نحوه برگزاری کلاس‌ها در آغاز سال تحصیلی افزود: در این زمینه هنوز ابلاغ رسمی از سوی ستاد کرونا صورت نگرفته است و همه تصمیمات به اواخر شهریور ماه و مشخص شدن وضعیت کرونا در این ایام محول شده است. منتهی صحبت‌های غیر رسمی در زمینه برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری بوده است که باید دید وضعیت شیوع کرونا در ابتدای سال تحصیلی چگونه خواهد بود.

اصلی‌‌ترین هدف آموزش‌های مهارتی است

لیدا ناصریان، معاون علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه ما سال گذشته برآوردی که در سال گذشته صورت گرفته بود پذیرشمان نسبت به سال قبل‌تر افزایش یافته بود، اظهار کرد: انتظار داریم که امسال هم همین اتفاق بیفتد و در جذب دانشجو شاهد افزایش باشیم ضمن اینکه ما تلاش کردیم که رشته‌های انتخابی نیازسنجی شوند و مطابق با نیاز جامعه باشد تا بتوانیم با تربیت نیروهایی که در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند یک باری را از نیاز نیروی کار جامعه برداریم.

وی با بیان اینکه اصلی‌‌ترین هدف ما در این دانشگاه، آموزشهای مهارتی است، ادامه داد: در این دانشگاه به دنبال این هستیم که دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند هر کدام بتوانند یک شغلی را برای خود ایجاد بکنند و کارآفرین باشند.

ناصریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشجویان در حال تحصیل ما بالغ بر 2760 نفر هستند که در رشته‌های مختلف کاردانی و کارشناسی در حال تحصیل هستند و تعدادی از این دانشجویان نیز طی امسال فارغ التحصیل خواهند شد، اما انتظار داریم امسال نیز جذب خوبی را در زمینه دانشجویی داشته باشیم و تعداد دانشجویان کمتر از تعداد دانشجویان سال قبل نباشد که امید است این مهم تحقق یابد.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمرتضی واحدپوردانشگاه جامع علمی کاربردی
sedayezanjannews.ir/nx7862


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»