کد خبر: 7864
1400/05/27 - 16:50


رئیسی و کابینه‌ای که بوی احمدی‌نژاد می‌دهد؛

کابینه فراجناحی شوخی بود

لیست کابینه دولت سیزدهم درحالی منتشر شد که حضور وزرا و یاران دولت احمدی‌نژاد در آن پررنگ است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بالاخره پس از حرف و حدیث‌های فراوان درباره وزرای دولت سیزدهم، ابراهیم رئیسی از مردان کابینه خود رونمایی کرد. کابینه‌ای که در آن نه اسمی از رقبای انتخاباتی‌اش به میان آمده است، نه از آن دولت غیرجناحی که وعده‌اش را داده بود، خبری بود.

بازگشت احمدی‌نژادی‌ها به دولت

در میان همه دولت‌ها، اهالی دولت نهم و دهم برای کاندیداتوری در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از همه پا در رکاب بودند و پس از اعلام نتایج شورای نگهبان درباره نامزدهای اصلی انتخابات، با حضور در ستادهای انتخاباتی رئیسی، این فرضیه که شاهد بازگشت کابینه احمدی‌نژاد باشیم را در اذهان تقویت می‌کرد. فرضیه‌ای که با ارائه لیست کابینه پیشنهادی‌ ابراهیم رئیسی به مجلس مُهر تایید خورد و نام ۹ نفر از وزرا و مدیران دولت نهم و دهم در کابینه رئیسی مشاهده می‌شود.

عیسی زارع‌پور (وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر پیشنهادی امور خارجه)، رستم قاسمی (وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)، محمدعلی زلفی‌گل (وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی)، احمد وحیدی (وزیر پیشنهادی کشور)، جواد اوجی (وزیر پیشنهادی نفت)، علی‌اکبر محرابیان (وزیر پیشنهادی نیرو) و سیدحمید سجادی (وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان) افرادی هستند که در دولت احمدی‌نژاد فعالیت می‌کردند.

حضور یاران سابق احمدی با واکنش‌های از سوی اهالی سیاست روبه‌رو شد. جواد امام فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «این کابینه بیشتر شبیه کابینه سوم آقای احمدی‌نژاد است؛ به هرحال آقای رئیسی شعار مستقل بودن داده بود در صورتیکه کاملا مشخص بود که دست‌فرمان ایشان اصولگرایی است و با این لیستی که معرفی شد عملا نشان داد که کابینه ایشان وجه اشتراک خیلی جدی با کابینه آقای احمدی‌نژاد دارد. چه اینکه برخی از آن‌ها وزرای آقای احمدی‌نژاد بودند، رئیس تیم اقتصادی که اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه است، وزیر آقای احمدی‌نژاد بوده، تعدادی دیگر یا وزیر بودند یا معاون وزیر یا تعدادی از اصولگرایان تندروی مجلس دهم هستند.»

محمود میرلوحی گفت: «در این لیست و احکام صادره آقای رئیسی چهره‌هایی هستند مثل آقایان ضرغامی، وحیدی، رستم قاسمی و محرابیان و میرکاظمی که آقای احمدی‌نژاد را همراهی می‌کردند و شاهد حضور آنان در کابینه دولت آقای رئیسی هستیم بنابراین مشخص است که یک بخش قابل توجهی از نیروهای دولت اول آقای احمدی‌نژاد هستند و از نظر سیاسی هم در جبهه اصول‌گرایان قرار دارند.»

کابینه فراجناحی محقق نشد

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوهای تلویزیونی و نشست خبری‌اش در قامت رئیس‌جمهوری گفته بود که کابینه‌اش غیر جناحی است و بر اساس شایستگی آن را خواهد بست. اظهارنظری که با توجه به تماس‌های وی با منتقدان و اصلاح‌طلبان در فضای رسانه‌ای و سیاسی خبر از اتفاق‌های جدیدی می‌داد. اتفاقی که رخ نداد و به رویا تبدیل شد چرا که کابینه ابراهیم رئیسی همان‌طور که وعده‌اش را داده بود؛ بسته نشد و حتی صدای اعتراض اصولگرایان نیز بلند شد.

عباس سلیمی‌نمین در این باره گفت: «می‌توان گفت نکته مثبت کابینه رییسی جوانگرایی است ویژگی‌های دیگری هم در این لیست وجود دارد که عمدتا نیروهایی هستند که قبلا در دولت‌های گذشته نبودند این موضوع یک نکته مثبت است البته برخی سابقه وزرات داشتند اما عمده شخصیت‌هایی که ارائه شده‌اند شخصیت‌هایی هستند که به تازگی برایشان فرصتی فراهم شده است. جنبه مردمی داشتن این لیست یکی دیگر از نکات مثبت این لیست است اما ای کاش آن فراجناحی بودن هم می‌توانست همچنان باقی بماند و تغییر پیدا نکند.»

علی صوفی هم می‌گوید؛ «آقای رئیسی صرف نظر از شعارهایی که داده و وعده‌هایی که مطرح کرده است به ویژه در رابطه با کابینه‌اش می‌خواهد کابینه فراجناحی داشته باشد، از جنبه کاربردی به یک کابینه‌ای نیاز دارد که کارآمد باشد چون اوضاع عادی نیست. در اوضاع عادی، وزارتخانه‌ها کارهای روتین خودشان را دارند و به هر حال آن وزرایی که انتخاب می شوند اگر در بعضی از موارد مبتدی هم باشند، به تدریج با قرار گرفتن تیم های قوی در کنارشان می توانند کارها را پیش ببرند ولی در شرایط بحرانی که ما الان در آن قرار داریم و شبیه به جنگ است، نیازمند مدیر بحران هستیم.»

محمود میرلوحی نیز با بیان آنکه آقای رئیسی از یک جریان سیاسی کشور است و طبیعتا اگر بخواهیم اظهار نظر سیاسی کنیم تا آنجایی که من این افراد را می شناسم، از جبهه اصولگرایان هستند، خاطرنشان کرد:« اینکه بعضی‌ها بخاطر برخی از اظهار نظرهای آقای رئیسی تصور کرده بودند که ایشان کابینه فراجناحی تنظیم خواهد کرد، من در یک مصاحبه ای هم گفتم که این تصور به شوخی شبیه است و نباید انتظار ایجاد کرد.»

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین



صدای زنجانرئیسیدولت سیزدهمکابینه
sedayezanjannews.ir/nx7864


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»