کد خبر: 7915
1400/06/10 - 9:0


نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس اظهار کرد:

پیام نارضایتی مردم در انتخابات شورا به گوش نماینده رسید

پتروشیمی ثمره‌ای برای مردم زنجان نداشت/ تولید سالانه یک میلیون مسکن باید اتفاق بیفتد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نماینده مردم زنجان و طارم می‌گوید: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، طرح آماده مجلس است نه وعده آقای رئیسی، ایشان به‌عنوان رئیس جمهور باید وزارت راه‌وشهرسازی را موظف کند تا در کنار همراهی سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها، طرح مدنظر مجلسی‌ها را اجرایی کند!

مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس عصر سه‌شنبه (9 شهریورماه) در نشست با اصحاب رسانه استان در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که «مجلس فعلی که برای روی کار آمدن ابراهیم رئیسی حمایت جانانه داشت، چگونه به تحقق وعده‌های او که یکی از آن‌ها ساخت و تحویل سالانه یک میلیون واحد مسکونی است، نظارت دارد»، به صدای زنجان گفت: «قبل از اینکه آقای رئیسی چنین ادعا یا وعده‌ای را بدهد، آقای نیکزاد (نائب رئیس اول مجلس فعلی) که در کارنامه خود عهده‌دار بودن مقام ارشد در وزارت راه و شهرسازی را داشته و پروژه مسکن مهر را به پیش برده است، با مسلط بودن بر تمامی نقاط ضعف و قدرت و آشنایی با بزنگاه‌ها با اجرای طرح آشنایی کاملی داشتند. یکی از انتقادات جدی ما به دولت قبل بی‌توجهی به مسکن به‌عنوان یکی از مشکلات جدی کشور بود و تنها در سال آخر در این زمینه فعالیتش قابل قبولی داشت.

به نظرم بنده و برخی نماینده‌های مجلس ترک فعل اتفاق افتاده، ما موضوع را پیگیری کردیم و با مجموعه دولت آقای روحانی کار داریم که چرا از این موضوع مهم غفلت کرده‌اند. ما با مجموعه استان در این حوزه کاری نداریم و منظور ما کلیات دولت است! فارغ از اینکه دولت در آینده چه کسی است، مجلس با توجه به ظرفیتی که در حوزه‌های قانون‌گذاری و کارشناسی داشت و از سویی تجربه‌ای که آقای نیکزاد داشت، بحث ساماندهی مسکن را پیگیری کرد.»

این نماینده «رونق و جهش تولید که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است» را دومین موضوع مهم برای مجلس اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه موضوع مسکن یکی از نیازهای مهم و اساسی کشور بود، سال قبل مجلس طرح «جهش تولید مسکن» را ارائه و نیازهایش را احصا کرد. تکلیف کردیم که سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، جزئیات طرح نیز تصویب و جهت نهایی‌شدن به شورای نگهبان ارسال شد، چند روز پیش نیز شورای نگهبان این طرح را نهایی کرد. دولت مکلف است یکی از سرمایه‌گذاری‌هایش در حوزه مسکن باشد. ساخت سالانه یک میلیون مسکن، طرح مجلس بود، دولت آقای رئیسی نیز مکلف است این طرح آماده را اجرا کند، ما معتقدیم آقای قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، مدیری توانمند و خوش سابقه است و توانایی اجرای آن را دارد!»

بدنه دولت آقای روحانی، وزارت راه و شهرسازی وقت را همراهی نکرد!

اظهارات باقری در خصوص تعریف و تمجید «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی دولت فعلی سبب واکنش خبرنگاران حاضر در نشست خبری شد. چرا که از نظر آن‌ها چطور می‌شود آقای قاسمی که در دوران ریاست جمهوری «احمدی‌نژاد»، وزیر نفت بود و با توجه به حاشیه‌هایی که در رابطه با گم‌شدن دکل‌های نفتی و غیره داشته و به نظر نمی‌رسد وزیر موفقی در زمان خدمتش باشد، از سوی برخی از نماینده‌های مجلس مورد عنایت قرار گیرد!

اما باقری در پاسخ به این اظهارات عنوان کرد: «بحث مدیریت است! ما می‌گوییم اَبَر مرد حوزه مدیریت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را بسازد! این طرح شدنی است و باید بشود! در جلسات کمیسیون از آقای قاسمی به جد خواسته‌ایم و گفته‌ایم برای پیشبرد طرح کمک هم می‌کنیم!»

محمد اسلامی در دولت قبل، وزیر راه و شهرسازی بود، مجلس فعلی عملکرد دولت روحانی در حوزه مسکن را قابل قبول نمی‌داند اما این شخص از سوی دولت آقای رئیسی به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شده است! 

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در رابطه با این تناقضات به صدای زنجان گفت: «آنچه که حق باشد را باید گفت! به نظرم حق مقدس و لازم‌الاجراست حتی اگر حق برای کافر باشد! فرقی نمی‌کند دولت آقای رئیسی باشد یا آقای روحانی، هر کدام اگر کم‌کاری کنند مواخذه می‌شوند! به گفته کارشناسان وزارت راه و شهرسازی، بدنه دولت قبلی (در خصوص خدمات برق، آب، ساخت مدرسه و غیره) این وزارتخانه را همراهی نکرد! امیدواریم در دولت آقای رئیسی بدنه دولت پای کار باشد!»

این اظهارات باقری نیز مجددا سبب واکنش خبرنگاران حاضر در جلسه شد، چرا که عده‌ای از خبرنگاران معتقد بودند، اگر چنین ادعایی درست بوده باشد و آقای اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی به جهت عدم همراهی بدنه دولت، قدرت عمل نداشته است بهترین کار «استعفا» بوده که ایشان چنین کاری را نکرده است!

باقری در پاسخ به خبرنگاران عنوان کرد: بایدِ شما برای استعفا، برای من محترم است! اما من به این باید نرسیده‌ام، آقای اسلامی در کار خودش موفق است! به نظرم انتصاب ایشان به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی از عدم نگاه سیاسی آقای رئیسی است چرا که اگر اینگونه بود نباید حتی یک نفر از وزرای دولت قبل در دولت فعلی جایی می‌داشت! مطالبه مردم هم همین است!

طرح «حمایت» و نه «صیانت»، از حقوق کاربران مجازی دفاع می‌کند

باقری در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال صدای زنجان درباره طرح جنجالی «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» که خود او نیز به بررسی آن در کمیسیون تخصصی رای مثبت داده، اظهار کرد: اول اینکه این طرح، اصلا آن طرح «صیانت» نیست! طرح «حمایت» است، بهتر است بگوییم «طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی»! دوما ما به خود این طرح رای ندادیم ما به نحوه بررسی آن رای دادیم!

به شخصه موافق «ساماندهی فضای مجازی» با رویکرد «نظارتی» و «جلوگیری از تضییع حقوق مردم» هستم. ما به هیچ عنوان موافق تضییع حقوق مردم در شبکه‌های ایرانی و غیرایرانی نیستیم و بهره‌مندی مردم از بستر اینترنت برای نمایندگان مردم در مجلس اهمیت دارد.

باقری با تاکید بر اینکه مردم اطمینان داشته باشند که طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی به هیچ عنوان قصد محدود کردن فعالیت آنها در فضای مجازی را ندارد بلکه به دنبال قانونی شدن فعالیت مجموعه‌های ارائه خدمات (چه اینترنت و چه کالا) به کاربران است، ابراز کرد: «سیاست‌گذاران و مجموعه‌هایی که اینترنت را وارد و آن را عرضه می‌کنند»، «ارائه دهندگان خدمات اینترنتی» و «کابران» به ترتیب از اعضای هرم در این طرح هستند. دو رده بالا به میزان ناچیزی مالیات پرداخت می‌کنند. بیشترین هزینه‌ها مربوط به کاربران که در کف هرم قرار دارند، می‌شود. کف هرم بیشترین جمعیت را شامل می‌شود، علاوه بر آن برای اخذ خدمات از هرم‌های بالا (بخش بالایی هرم) باید هم هزینه ترافیک و اینترنت بدهد و هم بابت خرید کالا از فروشگاه‌های مجازی (بخش میانی هرم) باید مبلغی را پرداخت کند. در حال حاضر قانونی برای رصد این معامله و فعالیت‌ها وجود ندارد، در بسیاری از موارد شاهد تضییع حقوق کاربران در فضای مجازی هستیم که در مراجع ذیربط نیز آنها نمی‌تواند به حقشان برسند! مجلس وظیفه خود می‌داند که برای دفاع از حقوق مردم وارد شود!

این نماینده مجلس بر لزوم حضور کنترل‌شده کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و نحوه استفاده آنان از این بستر در چارچوب‌های تعیین‌شده تاکید کرد و افزود: برای هر موضوعی آئین‌نامه، قانون و قواعدی وجود دارد و متولیان بر اساس آن نسبت به تولید محتوا اقدام می‌کنند اما در فضای مجازی چنین قوانینی وجود ندارد و خبری از متولی برای کنترل امور هم نیست! از این رو از ابتدای روی کار آمدن مجلس فعلی، کمیسیون فرهنگی پیش‌نویش مربوطه را آماده کرد تا در راستای ساماندهی فضای مجازی سیاست‌گذاری‌ کند.

وی با تاکید بر اینکه «به شخصه قبول دارم که این طرح ایراداتی دارد»، تصریح کرد: این طرح 12 الی 13 سال است که بررسی نشده است. به نظرم با بررسی موشکافانه این طرح در کمیسیون 90 درصد ایرادات آن رفع می‌شود. بهتر است در خصوص فعالیت در فضای مجازی قانون داشته باشیم، بی‌قانونی خیلی بدتر است! بهتر است قانون داشته باشیم و ایرادات آن را حل کنیم.

باقری با بیان اینکه مجلس با این طرح مخالفتی ندارد، عنوان کرد: مخالفان بررسی در کمیسیون معتقدند این طرح باید در صحن علنی مجلس و مقابل دیدگان مردم بررسی شود. موافقان بررسی در کمیسیون تخصصی نیز معتقدند در مجلس حدود 300 نماینده که همه آنها متخصص نیز نیستند، پس لزومی در صحن مورد بررسی قرار گیرد! ما نیز اشکالی در پخش جلسات کمیسیون تخصصی در رابطه با این طرح نمی‌بینم و مخالفتی هم نداریم.

8 کمیسیون مرتبط با فضای مجازی وجود دارد که با حضور کارشناسان شورای عالی مجازی، متخصصان این حوزه، دولت بهتر می‌شود در خصوص این طرح نظرات خود را ارائه داده و به نتایج خوبی برسند.

پتروشیمی، ثمره‌ای برای زنجانی‌ها نداشت

باقری در رابطه با اقدامات صورت گرفته در حوزه استقرار واحدهای بزرگ تولیدی و اشتغالزایی که از دغدغه‌های اصلی خانواده‌هاست، تصریح کرد: معتقدیم بسیاری از این واحدهای تولیدی از جمله پتروشیمی ثمره‌ای برای مردم و جوانان نداشته است. مجلس موضوع اشتغال جوانان را مهم دانسته و موارد را با جدیت پیگیری می‌کند، معتقدیم پیگیری به درد مردم نمی‌خورد و آنچه مهم است نتیجه و خروجی پیگیری‌هاست که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

نماینده‌هایی که در انتخابات شوراها دخالت داشتند، پیام نارضایتی مردم را هم دریافت کردند!

این نماینده مجلس در رابطه با دخالت برخی از نماینده‌های مجلس در انتخابات شورای شهر و حمایت از لیست کاندیداها ابراز کرد: در مجلس، خط‌کش ما قانون است، قانون تعیین کرده که وظیفه مجلس در فرآیند انتخابات شوراها، نظارت است. در حال حاضر به همراه دو نماینده دیگر استان (حسن شجاعی و مرتضی خاتمی) عضو هیئت نظارت هستم، اما اگر عضو این هیئت هم نبودم باز هم وظیفه نظارتی خود در بحث کلان را فراموش نمی‌کردم هر چند مسئولیت نظارتی در هیئت نظارت نمی‌داشتم! طبق ادبیات قانون، فرقی نمی‌کند رئیس مجلس باشد یا نماینده مجلس، دخالت در امور انتخاباتی قابل قبول نیست. گر چه قانون نسبت به کسانی که عضو هیئت نظارت نیستند، منعی ندیده است، نماینده مدنظر نیز تخلفی به لحاظ قانونی نکرده است! مردم به ما اعتماد کرده‌اند تا با استفاده از بستر قانونی،ا موظفیم فضای انتخابات را به گونه‌ای مدیریت کنیم که حقی از مردم تضییع نشود! شاید اگر از 5 نماینده که دو نفر از آنها عضو هیئت نظارت نیستند، به انتخابات ورود می‌کردند معادلات تغییر می‌کرد که البته این گونه هم شد و با ورود یکی از آنها تغییر هم کرد! اما به نظرم این دست از کارها فضای رقابتی را خراب می‌کند! البته ایشان نیز پیام‌های نارضایتی مردم بابت ورودشان به عرصه انتخابات شوراها و حمایت از برخی کاندیداها را دریافت کرد!

3 مدیر کارآمد استان زنجان از نظر نماینده مجلس زنجان و طارم در مجلس

این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سؤال که «به نظر شما آیا در بین مسئولان فعلی استان زنجان، مدیر کارآمدی وجود دارد»، تصریح کرد: بنا به اطلاعاتی که دارم، من سه مدیر را اسم می‌برم، مجموعه راه و شهرسازی به جهت اجرای پروژه‌های مسکن با وجود عدم همراهی برخی ارگان‌ها، توفیقات قابل قبولی را در مقایسه با کشور کسب کرده است، سازمان صنعت، معدن و تجارت که در حوزه تامین مواد ضروری و کالاهای اساسی مردم با وجود تمامی مشکلاتی که بود از این مجموعه بی‌تفاوتی، انفعال و فسادهای سازمان‌یافته ندیدیم! سومین مدیر نیز مربوط به اداره کل فنی‌وحرفه‌ای استان است که با ارگان‌های مربوطه از جمله کمپ‌های ترک اعتبارد و بهزیستی و غیره همکاری قابل قبولی دارد، مدیر فعلی هم‌اکنون سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، انتظارات‌مان در خصوص تشکیل منظم جلسات برآورده شد، به صورت نامحسوس با پرس‌وجوهایی که از کارکنان این مجموعه کردم، آنها از عملکرد ایشان رضایت داشتند. به شخصه این سه مدیر را کارآمد می‌دانم.

به وزیر شدن فکر نمی‌کنم!

باقری در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پس از اتمام دوره نمایندگی به وزیر شدن و پست‌های بالادستی فکر می‌کنید، عنوان کرد: «جایگاه و شان نماینده آنقدر ظرفیت کار و خدمت دارد که در مخیله نیز نمی‌‍‌گنجد، خدمت 4 ساله به مردم وظیفه سنگینی است که بر عهده نماینده مجلس است. فکر نمی‌کنم بیش از نمایندگی ظرفیتی باشد که برای کار به آن جا (پست وزارتی) مراجعه کنم.»

این نماینده همچنین در مورد دریافت حقوق نمایندگی به صورت دائم‌العمر حتی پس از پایان نمایندگی عنوان کرد: نخیر! هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنند! آنها پس از اتمام دوره نمایندگی، به پست‌های قبلی خود برمی‌گردند! البته پست پائین‌تر از پست‌ قبلی (پیش از نمایندگی) به آنها داده نمی‌شود.

باقری در پاسخ به این سؤال که آیا دستمزد نماینده‌های که دوره آنها به پایان رسیده و در سمت‌های قبلی خود عهده‌دار مسئولیت شده‌اند نباید از حقوق دوره نمایندگی‌شان پائین باشد نیز ابراز کرد: این مورد، مطلق نیست! البته نسبت به برخی افراد و در برخی شرایط چیزی است که شما می‌گویید! مثلا عمده نماینده‌ها اساتید دانشگاه و قضات را شامل می‌شود که حقوق پایه‌شان بالاتر و وضعیت مالی‌شان بهتر از نماینده مجلس بودن است!

ماجرای هک دوربین‌های زندان اوین

موضوع هک دوربین‌های زندان اوین و پیگیری‌های مجلس، دیگر سؤال مطرح شده از سوی خبرنگاران بود که باقری در پاسخ گفت: قبل از پاسخ به این سؤال، به عنوان عضو کمیسیون قضایی و حقوقی عرض می‌کنم که در زندان‌ها مشکل بسیاری داریم، موضوع انتقال زندان دغدغه ماست، زندان‌ها کوچک و فرسوده‌اند و صرفه اقتصادی ندارد که آنها را تعمیر کنیم و نیاز به انتقال دارند، متاسفانه به دلیل این موارد، در دوران کرونا دچار مشکل شدیم و با توجه به طراحی سقف و غیره سلامت و بهداشت زندانیان در اوضاع کرونایی تضمین نمی‌شد.

ما کادر به تعداد کافی در زندان‌ها نداریم! خستگی و فشار عصبی و روحی و روانی در زندان‌ها را شاهدیم! به طور مثال زندانی اعدامی، نگران انجام رفتار خشن و برخورد با کادر زندان نیست و برخی مسائل نیز پیش می‌آید! پس ما نیازمند نیروی متناسب در زندان‌ها هستیم که این مهم را مجلس با جدیت پیگیری می‌کند!

موضوع سوم نیز بحث «آموزش» است. یکی از آموزش‌ها بحث «تکریم انسان» است! اسلام به ما یاد داده که بدترین فرد اسیرتان باشد هم باید کرامت انسانی را در برخورد با او داشته باشید. نیروی انسانی ما باید اموزش های لازم را ببیند.

در اینکه رفتار مسئولان زندان اوین با زندانیان بد بود، هیچ بحثی نیست!

ما انتظار نداریم با توجه به مسائلی که گفته شد در شرایط مذکور، بهترین مدیریت‌ها اتفاق بیفتد! البته شجاعت و تواضع در مجموعه قوه قضائیه قابل تقدیر بوده که این خطای صورت گرفته در زندان اوین را پذیرفته است و با جدیت موضوع را پیگیری می‌کند، مجلس نیز موضوع را از بعد نظارتی پیگیری می‌کند.

باقری با بیان اینکه باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که برخی از فیلم‌های منتشره واقعی نبوده است، عنوان کرد: البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که رفتار برخی مسئولان زندان نیز بد است و در آن بحثی نیست! به عنوان کسی که عضو قوه قضائیه است از تمامی مردم عذرخواهی می‌کنم و به آنها اطمینان می‌دهیم که موضوع را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

به گزارش صدای زنجان، بررسی امور مرتبط با دانش‌بنیان با ایجاد واحدی تحت همین نام با هدف تسهیل‌گری و تاکید بر لزوم اصلاح کشت با بهره‌گیری از نظرات محققان بخش کشاورزی، پیگیری تامین آب شرب و کشاورزی از جمله دغدغه‌های مهدی باقری، نماینده مردم زنجان و طارم بود که با ارتباط نزدیک با پژوهشگران مربوطه و ایجاد پل ارتباطی بین بهره‌برداران و مردم توانسته است به این مهم دست یافته و موضوع را تا رسیدن به حصول قابل قبول پیگیری کند.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیخ مهدی باقریپتروشیمی زنجانانتخابات شورا
sedayezanjannews.ir/nx7915


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»