کد خبر: 7929
1400/06/13 - 9:24


اعتراض اصناف و کسبه زنجان به نبود برنامه برای واکسیناسیون صاحبان کسب‌وکارها؛

اصناف: در تعطیلی اولیم، در واکسیناسیون نیستیم

رئیس اتاق اصناف زنجان: الویتی برای واکسیناسیون اصناف وجود ندارد/ روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان: تصمیم‌گیری در زمینه الویت‌بندی‌های واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیست!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- در حالی که واکسیناسیون اصناف در تهران و چند شهر دیگر کشور در روزهای پیش رو آغاز می‌شود، اصناف و بازاریان زنجان به دنبال قرارگرفتن در الویت واکسیناسیون هستند. گروهی که با شیوع کرونا هم‌واره جزو گروه‌های پرخطر بودند و در همه پیک‌های کرونایی بنا به دستور ستاد کرونا تعطیل می‌شدند.

در این زمینه یکی از کسبه بازار به صدای زنجان گفت: نوبت تعطیلی که می‌رسد این کسبه هستند که باید مغازه‌های خود را ببندند و خانه‌نشین شوند و کسی اصلا برایش هم مهم نیست که این کاسب و بازاری که حالا مغازه‌اش تعطیل شده است؛ نان شب خود را از کجا می‌آورد؟ اما پای واکسن و الویت‌بندی که می‌رسد کسبه اصلا دیده نمی‌شوند و بسیاری از افرادی که شاید از خانه هم بیرون نیایند؛ در الویت قرار می‌گیرند. چه زمانی بنا است تا مسئولین وضعیت بازاریان را ببینند؛ برای خود من سوال است؟

مساله‌ای که سیدمحمود موسوی؛ رئیس اتاق اصناف زنجان، با بیان آن به صدای زنجان می‌گوید: در جلسات ستاد کرونا بنده اعتراضی کردم و بیان داشتم که نزدیک دو سال است کرونا در جامعه وجود دارد و از همان روز اول هر زمان که پیک جدیدی آمده و شاهد افزایش شیوع کرونا در جامعه بوده‌ایم، اولین محل‌هایی که تعطیل شدند صنوف بودند.

مسئولان در این مواقع اذعان داشتند که باید پاساژها و قهوه‌خانه‌ها و تالارها و غیره تعطیل شود ولی اکنون این سوال برای بنده مطرح است که از هر زاویه‌ای که به این مساله نگاه کنیم و با هر انصافی که تصمیم بگیریم؛ شایسته است که در ردیف‌بندی واکسیناسیون؛ صنوف و مشاغل پرخطر که به طور مداوم تعطیل می‌شوند مورد حمایت قرار گیرند و واکسینه شوند که متاسفانه هیچ ردیفی برای ما مشخص نکرده‌اند و هنوز تصمیمی در زمینه واکسیناسیون این گروه گرفته نشده است!

وی با اشاره به اینکه در یکی از جلسات معاون سیاسی استانداری زنجان به سوال من پاسخی دادند و اذعان داشتند که معمولا کسبه‌هایی که در بازار مشغول به فعالیت هستند، سن‌شان بالاتر از 50 است و خود به خود در ردیف‌بندی واکسن قرار گرفته‌اند، گفت: این موضوع شاید در مورد بازار قدیم زنجان صدق داشته باشد و 30 درصد کسبه‌های بازار بالاتر از 50 سال سن داشته باشند اما در پاساژها و سایر اصناف اکثرا فعالان و کسبه زیر 40 سال سن دارند و متاسفانه هیچ الویتی برای این گروه مشخص نشده است و معلوم نیست که این گروه چه زمانی واکسینه شوند؛ علیرغم اینکه تنها قشری که ضرر و زیان شیوع کرونا را از جیب خود پرداخت کرده است همین کسبه و اصناف هستند.

همه کسبه سن بالا ندارند

 سیدمحمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان نیز در ادامه، گفت: ضررهای اقتصادی و مالی شیوع کرونا یقه بازار و اصناف را گرفته است و شاهد هستیم که چه از لحاظ شیوع کرونا و چه از لحاظ اقتصادی بازاریان همواره متضرر هستند. اما متاسفانه هیچ حمایتی چه در بحث‌های مالیاتی؛ چه در بحث‌های عوارض و حتی خدمات‌های گاز و برق از این قشر صورت نگرفته است! از دیگر سو نیز میزان درآمدها پایین آمده است و همه این موارد اثر گذاشته است و اکنون بازاریان اوضاع بسیار اسفناکی دارند. از این رو بازاریان و کسبه به مسئولان مراجعه می‌کنند و اذعان دارند حداقل در این زمینه با توجه با اینکه این مشاغل جزو مشاغل پر خطر هستند سهمی در واکسیناسیون سریعتر داشته باشند.

به گفته او؛ نقل قولی از یکی از مسئولان استانداری وجود دارد که ایشان اذعان دارند که اکثر اهالی بازار و اصناف سن بالایی دارند و به هر طریق این افراد در واکسیناسیون لحاظ می‌شوند. در حالی که این طور نیست و سنین 50 تا 40 به پایین، شاید 60 درصد بازاری‌های ما تشکیل بدهند و مثل گذشته نیست که کسبه سن بالایی داشته باشند. برای همین ما یک درخواستی کردیم که واکسیناسیون اصناف و بازاریان سریعتر صورت بگیرد تا مرهمی برای آمال آنها باشد. ضمن اینکه اتاق اصناف تهران یک نامه‌نگاری کرده است و وزارتخانه هم موافقت کرده ولی هنوز زمان واکسیناسیون اصناف و کسبه زنجان مشخص نشده است.

وی ادامه داد: انتظار می‌رود مسئولان حداقل در این مواقع اصناف و بازاریان مورد حمایت قرار گیرند و مسئولان تنها به تعطیلی بازار اکتفا نکنند و وقت حمایت هم از کسبه و اصناف حمایت کنند.

تصمیم‌گیری در زمینه الویت‌بندیها واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیست

در این زمینه اما مصطفی محمدی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان با اشاره به اینکه دانشگاه توان واکسیناسیون هر قشری را دارد، گفت: از نظر نیرو و پایگاه و تجهیزات مشکلی وجود ندارد، منتهی باید واکسن به میزان کافی در دسترس علوم پزشکی قرار گیرد.

وی مدعی است که تنها عامل محدودکننده واکسیناسیون، میزان واکسن موجود در اختیار علوم پزشکی است و مسلما با اعلام ستاد کرونا در صورتی که مشکلی در زمینه واکسن وجود نداشته باشد ما می‌توانیم تمام گروه‌های مورد تائید را واکسینه کنیم؛ منتهی مراتب به دلیل محدودیت واکسن است که به صورت گروه‌بندی در زمینه واکسیناسیون به پیش می‌رویم.

به گفته محمدی؛ ایجاد توقع در بین اقشار در صورتی که واکسن به میزان کافی موجود نباشد باعث نارضایتی افراد خواهد شد؛ بنابراین می‌توان اذعان داشت که با تامین واکسن دانشگاه توان واکسینه کردن افراد را دارد!

این مسئول با بیان اینکه تصمیم‌گیری در زمینه الویت‌بندیها واکسیناسیون در اختیار دانشگاه علوم‌پزشکی نیست؛ خاطرنشان کرد: دانشگاه فقط دستورالعملی را که از ستاد کرونا و وزارت بهداشت دریافت می‌شود را پیاده‌سازی می‌کند! در واقع بر اساس سند ملی واکسیناسیون رفتار می‌گردد.

به اعتقاد محمدی؛ هر چه قدر بخواهیم گروه‌های واکسیناسیون را افزایش بدهیم، نبود واکسن باعث افزایش نارضایتی‌ها خواهد شد بنابراین باید به گونه‌ای این موضوع مدیریت شود که باعث بی‌اعتمادی مردم نشود.

وی با بیان اینکه راه دیگری نیز به جز واکسیناسیون وجود ندارد، اظهار کرد: افراد بایستی یا پروتکل‌ها را به صورت دقیق اجرا کنند تا جلوی گسترش را بگیرد و یا از سوی دیگر واکسیناسیون به صورت حداکثری انجام شود تا بتوانیم در مقابل این بیماری مقابله کنیم.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناصناف زنجانواکسیناسیونمحدودیت های کرونایی
sedayezanjannews.ir/nx7929


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»