کد خبر: 7943
1400/06/15 - 12:8


صدای زنجان از نبود مربی خانم در شمشیربازی زنجان گزارش می‌دهد؛

شمشیر بانوان زنجان برش ندارد

تنها بانوی مربی شمشیربازی زنجان: من مربی درجه 3 هستم، اگر مربی سطح بالا نیاید شمشیربازی بانوان افول می‌کند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- شمشیربازی بانوان در استان زنجان تنها یک مربی خانم آن هم سطح 3 دارد که او نیز معتقد است: برای ارتقای دختران و بانوان فعال در این رشته، حضور مربیان خانم سطح 2 و یک ضروری است و نباید مسئولان مثل سال‌های گذشته دست روی دست بگذارند، بلکه باید برای جلوگیری از افول این رشته اقدام عملی کنند!

«از دست رفتن استعدادهای ورزشی به جهت تعطیلی‌های مکرر ناشی از شیوع کروناویروس»، «کمبود و حتی نبود تجهیزات» و از همه مهم‌تر «نبود مربی خانم» از مشکلات ورزش شمشیربازی بانوان استان است که از سوی دلسوزان این رشته اعلام می‌شود.

زنجان یکی از قهرمانان شمشیربازی کشور در اسلحه «اپه» محسوب می‌شود اما 2 سالی است با ورودکروناویروس به کشور، امیدی برای قرار گرفتن در سکوهای برتر ندارد.

به گفته مسئولان هیئت شمشیربازی استان زنجان، قبل از کرونا نزدیک به 20 نفر از شمشیربازان آقا و خانم در رده‌های مختلف سنی جزو استعدادهای شناسایی‌شده بودند اما به علت تداوم تعطیلی‌ها دیگر خبری از آنها نیست هر چند که از ابتدای سال محدودیت‌ها تا حدودی کاهش یافته است!

شمشیربازی بانوان زنجان افول می‌کند؟

درهای سالن اختصاصی و البته دولتی رشته شمشیربازی تحت عنوان سالن بعثت، واقع در دانشسرا که یکی از بهترین سالن‌های کشور محسوب می‌شود، از ابتدای سال به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به روی علاقمندان به شمشیربازی گشوده شده است اما مشکلات مالی همچنان گریبان‌گیر آنهاست!

گرانی وسایل و ابزار شمشیربازی، یكی از بزرگترین مشكلات ورزشكاران این رشته است كه موجب رویگردانی علاقمندان جوان از این ورزش می شود.

البته بنا به گفته مسئولان هیئت شمشمیربازی استان، آنها در تلاشند با فراهم كردن وسایل مورد نیاز زمینه ماندگاری بیشتر شمشیربازان را فراهم كنند اما بانوان ورزشکار می‌گویند برایشان قبل از کرونا و بعد از کرونا چندان تفاوتی ندارد، حتی اگر تجهیزات آن‌ها خریداری شود تا زمانی که تکلیف مشکل نبود مربی خانم در زنجان مشخص نشود، نمی‌توان چندان به رونق این رشته خوش‌بین بود!

فرزانه بیات، نخستین و تنها بانوی مربی شمشیربازی استان زنجان که از سال 86-85 این رشته را به عنوان بازیکن آغاز کرده و در همان سال وارد عرصه مربیگری شده است به صدای زنجان می‌گوید: وقتی بازیکن بودم، مربی خصوصی نداشتم و با آموزش مربی آقا با فوت و فن این رشته آشنا شدم، در آن سال‌ها بود که خانم «نیاری» از ورزشکاران زنجان توانست صاحب مقام شود که خبر آن در فدراسیون سروصدای زیادی به پا کرد.

بیات عنوان می‌کند: متاسفانه بی‌توجهی به مطالبات ورزشکاران سبب شده که به تدریج شاهد پسرفت بانوان در این رشته باشیم که این معضل به پیشرفت بانوان ضربه می‌زند! من به مرور زمان و بنا به دلایل مختلف از جمله گرانی تجهیزات و عدم حمایت از آنها توسط هیئت وقت و مسئولان فدراسیون بهترین شاگردانم از جمله «زهرا سودی» و «بهناز توانا» را از دست داده‌ام.

این مربی با بیان اینکه شمشیربازی بانوان از یک سو با نبود تجهیزات و از سوی دیگر با نبود مربی خانم به تدریج در حال کمرنگ شدن است، می‌گوید: با پیشنهاد هیئت فعلی، قرار شد تا ورزشکاران شخصا برای خرید تجهیزات خود اقدام کنند که این مشکل تا حدود قابل قبولی حل شد اما مشکل دوم که از مشکلات مهم و جدی ماست حل نشده است. بنده مربی درجه 3 هستم و تخصصم در حد آموزش شاگردانم در سطح مبتدی و ارتقای آن‌ها به سطوح بالاتر هستم و در این حد اموزش ندیده‌ام که شاگردانم را در حوزه تخصصی آموزش بدهم، در این سطح شمشیربازان، نیازمند آموزش مربی درجه یک و 2 هستند که باید با تامین هزینه، مربیان خانم خارج از استان برای تمرین با شمشمیربازان در زنجان حاضر شوند.

در زنجان به لحاظ مربی و داور شمشیربازی کمبوی نداریم و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم. من دارای 11 شاگرد در رده‌های مختلف سنی هستیم. همه انها توانایی مالی برای گرفتن مربی خصوصی ندارند، آقای «مهدی رضایی» یکی از بهترین مربیان فدراسیون است و می‌تواند در این زمینه کمک‌حال ما باشد.

تنها مربی شمشیربازی زنجان که دارای درجه مربیگری سطح 3 است با تاکید بر اینکه «دختران شمشیرباز زنجان از دختران سایر استان‌ها کم ندارند البته در صورتی که حمایت شوند»، عنوان می‌کند: مشکلات یاد شده جلوی پیشرفت ما را می‌گیرد! دلم برای شمشیربازی زنجان می‌سوزد! زمانی که تبریز چند نفر از بازیکنان مبتدی خود را برای اردو به زنجان آورده بود، حتی تیم هم نداشت! یکی از بازیکنان این شهر که هم اکنون عضو تیم ملی است شمشمیربازی را در ان سال از زنجانی‌ها یاد گرفت، اما با حمایت مسئولان آذربایجان شرقی به مقام بالا هم رسید اما در زنجان استعدادهای دختران در حال نابودی است!

آنقدر اصرار کردم، دیگر خسته شده‌ام!

مهدی رضایی، مربی تیم ملی شمشیربازی در رده نوجوانان نیز این مشکلات را مساوی با استعدادسوزی در ورزش بانوان زنجان دانسته و می‌گوید: زنجان یکی از استان‌های بااستعداد در رشته شمشیربازی است، اما به دلیل این مسائل، فرصت پیشرفت بانوان گرفته شده که باید مورد توجه مسئولان ورزشی باشد. من برای رفع مشکلات ورزش بانوان آنقدر حرف زدم و اصرار کردم که دیگر خسته شده‌ام!

رضایی ضمن تاکید بر لزوم توجه مسئولان به کمبود تجهیزات شمشیربازی و نبود مربی عنوان می‌کند: بانوان و دختران شمشیرباز زنجان استعداد بالقوه‌ای دارند و حیف است به علت نبود مربی از رسیدن به سکوی افتخار جا بمانند!

استعدادسوزی!

حامد افشاری، رئیس هیئت شمشیربازی استان زنجان که از 1.5 سال قبل عهده‌دار این سمت شده است، می‌گوید: در اوایل دوره‌ای که شمشیربازی در زنجان آغاز به کار کرد،نخستین مدال شمشیربازی زنجان در ابتدای دهه 80 (حدود سال 84) توسط یکی از ورزشکاران خانم (سیما نیاری) کسب شد، اما به تدریج به تعطیلی کشیده شد! معتقدم بانوان شمشیرباز استعدادهای خوبی داشته و می‌توانند در صورت آموزش مطلوب به جایگاه‌های برتر دست یابند.

افشاری تبعات بی‌توجهی به مشکلات این رشته را عدم رشد و پیشرفت دختران و زنان شمشیرباز زنجان اعلام کرده و می‌گوید: نتیجه این استعدادسوزی‌ها چیزی جز نابودی رشته شمشیربازی بانوان در زنجان نبوده و نیست!

وی می‌گوید: معتقدیم در صورتی که اداره کل برای بانوان شمشیرباز اعتبار مناسبی در نظر بگیرد، شاهد کسب مدال های رنگارنک در مسابقات مختلف خواهیم بود. در زمینه تامین هزینه این دوره‌ها نیز روی اداره کل ورزش استان به زنجان حساب می‌کنیم!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی



صدای زنجانشمشیربازی زنجانورزش بانوان
sedayezanjannews.ir/nx7943


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»