کد خبر: 7959
1400/06/20 - 16:2


صدای زنجان موضوع بازگشایی مدارس و مشکلات پیرامون آموزش مجازی را بررسی می‌کند؛

داستان تکراری مدرسه و کرونا

در حالی دانش‌آموزان به آغاز سال تحصیلی جدید نزدیک می‌شوند که چالش کرونا هم‌چنان ادامه دارد و در این میان هنوز مساله نقص زیرساخت‌های آموزش مجازی برای دانش‌آموزان و مشکلات ناشی از آن تا حدود زیادی باقیست

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تحصیل حضوری دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیش‌رو دغدغه این روزهای والدین باتوجه به شیوع گسترده کرونا ویروس است که آموزش و پرورش برای رفع این نگرانی‌ها، باید تدوین الگوی آموزشی متناسب با شرایط روز جامعه و همچنین اقناع سازی والدین با رفع مشکلات زیرساختی در مدارس را در دستور کار قرار دهد.

سخنگوی ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا اعلام کرد که اول آبان ۱۴۰۰ تمام مدارس کشور به ‌صورت حضوری بازگشایی خواهند شد و همچنین از اول مهر ماه ٣٠ تا ۴٠ درصد مدارس که زیر ۱۰۰ نفر جمعیت دارند می‌توانند به‌صورت حضوری در مدارس حاضر شوند.

کارشناسان حوزه آموزش و پرورش معتقدند تحصیل دانش‌آموزان در شرایط کرونایی به صورت یک اقدام مجزا نیست، بلکه مانند بخشی از اقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیت‌ها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایط نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور باید رخ دهد و می‌گویند مدرسه و معلم جایگزین ندارد و به طور قطع بی‌توجهی به آموزگاران و کلاس‌های درس باوجود شیوع کرونا ویروس، تعلیم و تربیت و کیفیت در نظام آموزشی را ابتر می‌سازد.

موافقان بازگشایی مدارس اعتقاد دارند که مدرسه تنها کارکرد آموختن ندارد بلکه مسیر اجتماعی شدن کودک و نوجوان در مدارس شکل می‌گیرد و تعطیل نشدن آموزش و پرورش و حضور دانش‌آموزان در مدارس حتی به مدت یکساعت امری اجتناب ناپذیر است. اما از سوی دیگر، خانواده ها از شرایط پیش آمده در کشور به واسطه شیوع کرونا ویروس نگران هستند و معتقدند برای فرستادن فرزندانشان به مدارس نیازمند اقناع سازی از سوی آموزش و پرورش هستند.

تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در بازگشایی مدارس هستیم

در حالی که حسن مظفری، مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان از آمادگی استان زنجان برای بازگشایی حضوری مدارس با ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در زمان اعلام ستاد ملی و استانی پیشگیری و مقابله با کرونا خبر می‌دهد و در رابطه با بازگشایی مدارس استان زنجان، اظهار می‌کند: استان زنجان مدل‌های متفاوتی را برای بازگشایی مدارس تعریف کرده است. فرماندار زنجان، رضا عسگری با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی زنجان نگران کننده است، می‌گوید: مدارس و دانشگاه‌های زنجان احتمالا با تاخیر بازگشایی می شوند.

مظفری با بیان اینکه آموزش و پرورش، در سه محور شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی و حضوری در سال تحصیلی جدید آموزش دانش‌آموزان را در استان آغاز خواهد کرد، به رسانه‌ها می‌گوید: طبق هماهنگی که با دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده مقرر شده تا در روستاهایی که تعداد دانش آموزان در مدارس کم و حداکثر به 15 نفر می‌رسد بازگشایی انجام شود و با رعایت پروتکل‌ها آموزش حضوری باشد.

وی با تاکید بر اینکه ما تابع تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا در بازگشایی مدارس هستیم و خارج از آن اقدامی انجام نمی‌دهیم، تصریح می‌کند: 220 مدرسه در سطح استان وجود دارد که اغلب آن‌ها مدارسی هستند که تعداد دانش‌آموزان بیشتری دارند اما مقرر است تا در صورت بازگشایی مدارس بیش از 150 دانش‌آموز در مدرسه حضور نداشته باشد و مدرسه با دو شیفت فعالیت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه ما از اولیای دانش‌آموزان درخواست داریم تا دانش‌آموزان را برای حضور در مدارس قانع کنند و آموزش حضوری ببینند، می‌افزاید: تعدادی از دانش‌آموزان پایه‌های اول و دوم ابتدایی که فاقد والدین با سواد هستند نیازمند آموزش و تربیت حضوری هستند که در بستر آموزش در فضای مجازی امکان این امر نیست.

امکان تاخیر در بازگشایی مدارس استان وجود دارد

عسگری اما وضعیت حال حاضر زنجان را قرمز دانسته و از تاخیر در شروع بازگشایی مدارس خبر می‌دهد. او به رسانه‌ها می‌گوید: وضعیت فعلی زنجان نگران کننده است که این احتمال وجود دارد که بازگشایی مدارس در زنجان با تاخیر اتفاق بیفتد.

وی، با تاکید براینکه براساس بررسی‌های اولیه احتمال دارد بازگشایی مدارس در اول مهرماه در استان زنجان اتفاق نیفتد، ادامه می‌دهد: فعالیت مراکز آموزشی در سطح شهرستان زنجان تابع تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا استان خواهد بود.

فرماندار زنجان، با بیان اینکه اگر بازگشایی مدارس اتفاق نیفتد آموزش‌ها به صورت غیرحضوری و در بستر فضای مجازی انجام می‌شود، می‌افزاید: عدم بازگشایی مدارس به منزله تعطیلی آموزش نیست و دانشگاه‌های نیز همانند مدارس بستگی به مجوز ستاد کرونا استان دارد و بازگشایی آن با تصمیم ستاد کرونا استان اتفاق می‌افتد.

واکسیناسیون اصل مهم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس است

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در خصوص بازگشایی مدارس معتقد است واکسیناسیون اصل مهم برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس است و در این بین قدم نخست واکسیناسیون معلمان، اساتید و فرهنگیان است که این امر در استان در حال انجام بوده ‌و بالای 90 درصد معلمان و فرهنگیان واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تمام افرادی که در ارتباط با دانش‌آموزان هستند طی پروتکل‌هایی واکسینه می‌شوند، ادامه میدهد: رانندگان حمل و نقل، خدمه مدارس، کارمندان در ارتباط با دانش‌آموزان نیز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مباحثی که وجود دارد بحث واکسیناسیون دانش آموزان است و باید این امر نیز انجام شود،می‌گوید: هنوز در سطح کشور برای واکسینه شدن دانش‌آموزان زیر 18 سال تصمیم گرفته نشده است؛ سیاست ستاد ملی کرونا این است که لزومی برای واکسیناسیون در حال حاضر برای این قشر نیست.

وی با بیان اینکه نخستین قدم بازگشایی مدارس اجرای پروتکل‌های بهداشتی است، اظهار می‌کند: پنج اقدام کلیدی در بازگشایی مدارس وجود دارد که اگر رعایت نشود امکان بازگشایی نیست، تصریح کرد: کلیدی ترین آن تراکم است. باید تعداد دانش آموز در کلاس درس کم، زمان حضور در کلاس کم، فاصله دو متر رعایت و ماسک نیز حتما توسط تمام عوامل موجود در مدرسه زده شود و در کنار این امور هیچ گونه تجمعاتی از قبیل مراسم صبحگاهی برگزار نشود.

آموزش مجازی مناطق محروم در هاله‌ای از ابهام

به نظر می‌رسد بازگشایی مدارس بتواند بسیاری از مشکلاتی که در زمینه آموزش مجازی به وجود آمده است را برطرف کند چرا که آموزش مجازی در این دو سال چنان که باید و شاید نتوانسته است، عدالت آموزشی را در بین اقشار مختلف مهیا کند. در این زمینه علیرغم اینکه تلاش شده بود، نبود زیر‌ساخت‌های مناسب اینترنتی و سخت افزاری برای دانش آموزان و معلمان فراهم شود تا آموزش در این دوران تعطیل نشود، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب آموزش در بین اقشار کم در آمد و مناطق محروم آموزش با مشکل رو به رو بوده است.

 به طوری که مسعود ندرلو، دهیار روستای «همایون»، از روستاهای نزدیک به مرکز استان زنجان با ۳۰۰ خانوار در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن ابراز ناخرسندی از وضعیت اینترنت منطقه ابراز می‌کند: متاسفانه اهالی این روستا به ویژه دانش‌آموزان به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند! در برخی نقاط اینترنت ۳G، در برخی نقاط E و در برخی نقاط نیز اصلا آنتی وجود ندارد!

وی با بیان اینکه وقتی برق قطع می‌شود تمامی ارتباط‌ها با بیرون از روستا قطع می‌شود و باید منتظر روشنایی برق باشیم، تصریح می‌کند: نزدیک به ۳ سال است مشکلات ناشی از آنتن‌دهی موبایل و ارتباطات تلفنی را به مسئولان فناوری اطلاعات و مخابرات گزارش کرده‌ایم حتی نامه مکتوب به وزیر فناوری اطلاعات ارائه کردیم اما مشکل‌مان رفع نشد!

ندرلو با اشاره به مشکلات دانش‌آموزان این منطقه در دسترسی به شبکه شاد و آموزش مجازی عنوان می‌کند: هیچ یک از دانش‌آموزان در مدت شیوع کرونا که آموزش‌ها مجازی بود اصلا درس نخواندند! برخی از دانش‌آموزان برای بهره‌مندی از آموزش مجازی به بالای کوه می‌رفتند، برای اتصال به اینترنت باید در جایی که قرار گرفته‌اند ساعت‌ها بدون هیچ حرکتی می‌ماندند! حتی یکی از دانش‌آموزان پسر تصویری از نحوه دسترسی به شبکه شاد دانش‌آموزان را تهیه و در فضای مجازی منتشر کرد که در استان غوغا شد و عده‌ای (مسئولان) گفتند چرا او (پسر بچه) این کار را کرده است!

این دهیار در مورد دسترسی اهالی به اینترنت از طریق ADSL نیز تصریح می‌کند: خط تلفن ثابت ۲۷ مورد بود که مخابرات به متقاضیان روستا فروخت، تا ۶ ماه پیش هم خطی نبود که به متقاضیان بفروشد، در حال حاضر اطلاعی از موجودی ADSL مخابرات برای فروش به اهالی همایون ندارم! اما به نظرم اگر باشد هم به درد مردم نمی‌خورد!

همچنین بهزاد جلیلی، دهیار «گومش‌آباد» زنجان با ۳۰۰ خانوار نیز با بیان اینکه این منطقه به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارد، عنوان می‌کند: دسترسی ساکنان تنها به اینترنت ضعیف ۳G ممکن است که در مورد آن هم پس از قطع برق، آنتن‌دهی موبایل‌ها مختل می‌شود، از سوی دیگر خطوط تلفن روستایی بی‌سیمی در دسترس است نه ADSL! که به درد ما نمی‌خورد! ما این موضوع را بارها به اطلاع مسئولان مربوطه رسانده‌ایم!

بهره‌وری از آموزش مجازی در مدارس مختلف با هم متفاوت است

در این زمینه مدیر یک مدرسه تیزهوشان که نخواست اسمی از او در این گزارش بیاید، به صدای زنجان می‌گوید: بهره‌وری از آموزش مجازی در مدارس مختلف با هم متفاوت است و مدارس برخوردار در سطح شهر تنها به برنامه شاد اکتفا نمی‌کنند، اگرچه برنامه شاد برنامه‌ خوبی است، اما هنوز مشکلاتی را هم دارد. از همین رو اساتید و معلمین ما از نرم افزارها و محیط‌های دیگر آموزشی این نقیصه و اشکال را جبران می‌کنند و مدرسه ما نیز از این مدارس است. اما مسلما این شرایط برای مدارس کمتر برخوردار مهیا نیست.

وی با بیان اینکه تلاش شده بود که نواقص این نرم افزار در سال دوم برطرف شود، اظهار می‌کند: به دلیل تعداد بالای مخاطبین این نرم افزار؛ طبیعی است که برخی از مواقع این سیستم با مشکلاتی مواجه باشد بنابراین ما تلاش کردیم بخشی از این مشکلات را به شیوه‌های مختلف برطرف کنیم. در برخی نرم افزارهای آموزشی به دلیل اینکه دانش آموز و معلم به صورت تصویری هم را می بینند و با هم گفتگو دارند وضعیت آموزش به مراتب بهتر از نرم افزار شاد است که تنها وضعیت آنلاین بودن دانش‌آموز را نشان می‌دهد.

به گفته این مدیر مدرسه، به هر طریق مسلما هیچ زمان آموزش مجازی نخواهد توانست جایگزین آموزش حضوری شود. در این دوران با وجود اینکه معلمین چندین برابر زمان آموزش حضوری در کلاس درس، زحمت کشیدند. اما نتوانستند نتایج در خوری بگیرند. شاهد بودیم که بسیاری از دانش آموزان در این دوره تنها در کلاس درس حاضر می‌شدند اما عملا در کلاس حضور نداشتند و به کارهای دیگر خود مشغول بودند. کنترل و مدیریت دانش‌آموزان در کلاسهای درس مجازی به جهت فاصله مکانی که بین معلم و دانش آموز وجود دارد به مراتب سخت است و این  موضوع از عمده مشکلاتی است که معلمین با آن در آموزش مجازی مواجه هستند.

آموزش مجازی باری بر دوش خانواده‌های کمتر برخوردار

همچنین مدیر یکی از مدارس مناطق کمتر برخوردار نیز با اشاره به برخی از مشکلات خود در زمینه آموزش مجازی به صدای زنجان می‌گوید: برخی از دانش‌آموزان حتی به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند که بتوانند از آموزش مجازی برخوردار بشوند. ما در این دوره تلاش کردیم بخشی از مشکلات خود را  در این زمینه با کمک خیرین برطرف کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هزینه گوشی همراه و اینترنت در واقع باری مضاعف بر دوش خانواده‌های کمتر برخوردار داشت با این وجود معلمین ما سعی داشتند که به هر طریق که شده است به دانش‌آموزان آموزش بدهند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی‌خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکرونابازگشایی مدارس
sedayezanjannews.ir/nx7959


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»