کد خبر: 8048
1400/07/20 - 9:38


استاندار جدید زنجان اظهار کرد:

مردم احساس خوبی ندارند

محسن افشارچی: من لوکوموتیو خواهم بود و مدیران نیز به دنبال من خواهند آمد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- استاندار جدید زنجان با اشاره به مشکلات اقتصادی خانوارهای زنجانی بر لزوم تدوین برنامه مدون و کارآمد در سطح ملی و استانی تاکید کرد و گفت: تمامی تلاشم را برای بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری استان زنجان بکار می‌گیرم.

محسن افشارچی، استاندار جدید زنجان عصر دوشنبه 19 مهرماه در آئین  معارفه خود به عنوان استاندار زنجان که با حضور وزیر کشور برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر 100 هکتار از اراضی منطقه سارمساقلو به عنوان منطقه ویژه اقتصادی خریداری شده و امور نقل‌وانتقال سند به نام دولت جمهوری اسلامی به اتمام رسیده و آماده واگذاری و استقرار است، اظهار کرد: تعریف ساختار مدیریتی و تدوین نظام نامه سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی برای جذب سرمایه‌گذاران کلان در اولویت بوده و همزمان با آماده‌سازی زمین، احداث معابر و انتقال و ایجاد زیرساخت‌ها انجام می‌شود.

اقتصاد باید مردمی شود

وی با تاکید بر اینکه «من لوکوموتیو خواهم بود و مدیران نیز به دنبال من خواهند آمد»، اظهار کرد: معتقدم اقتصاد باید به سمت مردمی شدن برود و مردم با سرمایه کوچک وارد کار شوند. توجه به شهرستان‌ها بخشی از عدالت است که باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. همچنین باید از ایجاد اصطکاک و به جان هم افتادن پرهیز کنیم، چرا که باعث سوزاندن داشته‌های‌مان می‌شود!

افشارچی افزایش تولید ناخالص داخلی را از برنامه‌های اصلی خود در استان اعلام کرد و گفت: در این راستا زحمات زیادی کشیده شده و ما تلاش می‌کنیم این روند صعودی را حفظ کنیم و به آن شتاب ببخشیم.

وی بر لزوم به چرخه بازگرداندن سرمایه‌های راکد تاکید کرد و افزود: در این خصوص باید انرژی بگذاریم و از ظرفیت‌های مختلف اداری و قضایی بهره بگیریم.

افشارچی با اشاره به اینکه استان زنجان 1.32درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، اما سهم استان از تولید ناخالص ملی فقط یک درصد و نسبت سرانه استان به سرانه کشور بدون نفت 0.9 درصد است، گفت: رتبه سرانه استان تقریبا در میانه استان‌ها و متاسفانه با فاصله از میانگین کشوری قرار می‌گیرد.

رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت

وی با اشاره به برنامه خود در بخش سرمایه‌گذاری و صنعت نیز گفت: آمارهای رسمی سال 1398 حاکی از رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت استان و افزایش تولید ناخالص داخلی و نیز رشد سهم درآمدهای مالیاتی استان از درآمدهای مالیاتی کشور است.

افشارچی با اشاره به جهت‌گیری استان در بخش صنعت و توسعه صنایع بزرگ مبتنی بر سرمایه‌های کلان گفت: به نظر می‌رسد استان باید علاوه بر پذیرایی از سرمایه‌‌های کلان امکان مشارکت سرمایه‌های خرد مردم عادی را در قالب شرکت‌های سهامی عام و تعاونی‌ها فراهم کند.

اهمیت رشد صادارت

افشارچی با اشاره به اهمیت رشد صادرات استان عنوان کرد: نکته مهم در توسعه استان این است که سبد حرکتی استان در توسعه اقتصادی را باید متنوع کنیم، صنایع و معادن جای خودشان را دارند، باید حواسمان به جاهای دیگر هم باشد که بتوان در زمان کوتاه افزایش تولید ناخالص داخلی را تقویت کرد.

وی اضافه کرد: حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال یکی از این راهها است، اکنون 6.5 درصد تولید ناخالص داخلی کشور مربوط به این حوزه است، متاسفانه آمار درستی در این زمینه در برش استان وجود ندارد.

مردم احساس خوبی ندارند

افشارچی با بیان اینکه ما احساس خوبی را در مردم نمی‌بینیم، ابراز کرد: علت این موضوع بخشی به سطح کلان کشوری مربوط بوده اما بخشی دیگر نیز مربوط به استان است، به نظرم تا وقتی ارزش پول ملی حفظ نشود، کسری بودجه کنترل نشود، همچنان همین مشکل خواهیم داشت اما خوشبختانه مسئولان امر اعلام کرده‌اند که سال بعد بودجه دولتی بدون کسری بسته خواهد شد! من نیز به عنوان مسئول استانی تلاشم را برای ارتقای سطح معیشتی خانوارها خواهم کرد.

وی تحقق عدالت را از دیگر لوازم افزایش رضایت عامه برشمرد و افزود: عدالت فقط جنبه اقتصادی ندارد، بلکه جنبه اجتماعی هم باید مدنظر قرار گیرد و مردم به عینه ببینند که زمینه برای پارتی‌بازی در هیچ ارگان و اداره‌ای وجود ندارد!

برنامه‌ریزی دولت برای بهبود بازار مسکن

وی با توجه به سیاست دولت سیزدهم در قرار دادن مسکن به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی پیشران در کشور حرکت کلان این برنامه در راستای برنامه‌های کلی ابلاغی مسکن خواهد بود، تصریح کرد: استان زنجان در حال حاضر در پروژه مسکن ملی با در دست احداث داشتن 14 هزار و 600 واحد در میان استان‌های پیشرو در این پروژه قرار دارد و با توجه به هدفگذاری یک میلیون مسکن در سال و سهم 1.3 درصدی استان از مساحت و جمعیت کشور این تعداد واحد مسکن می‌تواند گام نخست استان در سال اول دولت باشد.

افشارچی با بیان اینکه ما به برخی از ارزش‌ها بیشتر دلبستگی داریم، بیان کرد: برای من دو فوق ارزش وجود دارد که نزدیک شدن به آنها باعث می‌شود که خوشحال شوم و دور شدن از آن باعث شده است که برنجم.

وی با اشاره به اینکه اقامه عدل و کفر به طاغوت دو فوق ارزش است که من اهمیتی زیادی به آن قائلم گفت: کفر به طاغوت یعنی باید استقلال این هویت ایمانی را حفظ کنیم.

افشارچی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی منادی حیات طیبه است، گفت: مبنای این امر استقلال است و وقتی گفتیم استقلال باید کمربند خود را ببندیم و به آن سمت حرکت کنیم.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه برش استانی این موضوع آن است که ما از ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم و با حفظ مسیر افزایش تولید ناخالص ملی تحقق پیدا کند، گفت: کار سخت این است که تولید ناخالص ملی را بالا ببریم.

لزوم جذب سرمایه‌گذار

وی با اشاره به اینکه کار دیگر ما این است که زنجان جای بهتری برای سرمایه‌گذاری شود، گفت: کار من به عنوان مدیر باید تسهیل امور باشد و گره کارخانجات و واحدهای تولیدی باز شود.

او به توسعه حمل و نقل در استان تاکید کرد و افزود: خطه کردن راه آهن زنجان قزوین و کاهش زمان سفر زنجان تا تهران، ثمرات مهمی خواهد داشت.

افشارچی به لزوم توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید ظرفیت ها و جلوه های استان را زیبا نشان دهیم. معتقدم در حوزه بازرگانی صنایع دستی نیز می‌توان با راه‌اندازی مجتمع‌های تولیدی و فروش صنایع دستی؛ توسعه و تجهیز فروشگاه‌های سنتی و خانه‌های ایرانی، ایجاد و توسعه فروشگاه‌های مجازی؛ توسعه و تجهیز مراکز فروش خارج از کشور و بازاریابی و حضور در رویدادهای داخلی و خارجی این صنعت پربازده را رونق بخشید.

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحسن افشارچیاستاندار زنجانوزیر کشور
sedayezanjannews.ir/nx8048


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»