کد خبر: 8086
1400/08/04 - 8:12


صدای زنجان ادعای برتر بودن استان زنجان در اصلاح الگوی کشت را بررسی می‌کند؛

رئیس حرفش را پس گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان: چنین حرفی را نگفته‌ام!/ مدیرعامل زنجانی مجمع ملی خبرگان کشاورزی: مسئولان در شعارهای توسعه برای کشاورزی اول‌اند و در عمل چیزی برای عرضه ندارند!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با وجود اینکه جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود زنجان جزو 5 استان برتر کشور در بحث تغییر الگوی کشت است اما در گفت‌وگو با صدای زنجان صراحتا می‌گوید که «چنین حرفی را نگفته‌ام. خبرنگار اشتباه متوجه شده است که بعد از پیگیری شما از خبرگزاری خواسته‌ایم مطلب را اصلاح کند!»

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان 26 مهرماه سال جاری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر به تغییر الگوی کشت در استان زنجان اشاره کرده و گفته بود: زنجان جزو 5 استان برتر در بحث تغییر الگوی کشت است.

این ادعای رئیس جهاد کشاورزی استان زنجان این سوال را پیش می‌آورد که مبنا، آمار و مستندات این ادعا چیست و کدام نهاد چنین رتبه‌بندی را انجام داده است در حالی که کشاورزی زنجان هر ساله به‌خاطر مشکلاتی که در زمینه اصلاح الگوی کشت دارد، متضرر می‌شود؟

از سویی دیگر این ادعا منجر به واکنش تعدادی از کشاورزان و حتی مدیرعامل زنجانی مجمع ملی خبرگان کشاورزی شد، چرا که از نظر آن‌ها طرحی که در آن وضعیت اقتصادی و معیشتی خانوارهای کشاورزان را در نظر گرفته شود از سوی مجموعه جهاد کشاورزی ارائه نشده است!

در شعار اول‌اند و در عمل چیزی برای عرضه ندارند!

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی که این ادعا را قبول ندارد، می‌گوید: «زنجان در شعار اول است نه تغییر الگوی کشت! جواب این اظهارات را باید کشاورزان بدهند چرا که از وضعیت اطلاع کافی دارند! آیا با توجه به قیمت سرسام‌آور برنج، کشاورز به سمت کشت محصول دیگری می‌رود؟ ما نباید فقط حرف بزنیم! واقعا انشالله و ماشالله مسئولان چه تاثیری در زندگی مردم داشته است؟»

او تاکید می‌کند: «این که رئیس محترم جهاد کشاورزی استان زنجان می‌فرمایند، اصلا تغییر الگوی کشت نیست! تغییر الگوی کشت با ممنوعیت متفاوت است! اینکه ما به علت نبود آب و یا مشکلات کم‌آبی بگوییم تغییر الگو را اجرایی کردیم درست نیست

خانمحمدی ممنوعیت کشت برنج را ناشی از محدودیت‌ها دانسته که در پی آن کشاورز شخصا یا از سوی دولت مجاب به عدم کشت می‌شود.

طرحی که معیشت و اقتصاد ما را پوشش ندهد، نمی‌خواهیم!

برنج در استان زنجان اغلب در مناطق «حصار مشمپا» و «قيطول» زنجان، «گيلوان»، «چورزق» و «درام» شهرستان طارم و بخش ناچیزی هم در مناطق گرمسير ماهنشان كشت می‌شود.

برنج‌کاران طارمی و زنجانی در مواجهه با برخی از طرح‌های جهاد کشاورزی نظیر کشت جایگزین که در راستای حفظ منابع آبی، معتقدند چرا باید از آب قزل‌اوزن برای کشت محصولشان بهره نبرند. آنها با اشاره به کشت محصول آب‌بری همچون برنج می‌گویند: کشت برنج از قدیم‌الایام در مناطق‌شان مرسوم بوده و منبع درآمدشان محسوب می‌شود.

یکی از برنج‌کاران طارمی در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به وضعیت مطلوب بازار برنج عنوان کرد: برنج دانه‌شکسته به قیمت 21 هزار تومان و صدری به قیمت 35 هزار تومان را به واسطه‌ها می‌فروشیم. بسیاری از مشتریان به صورت خانوادگی از زنجان و استان‌های تهران، البرز و اقصی نقاط کشور حتی گیلان همه ساله برای خرید برنج به طارم مراجعه می‌کنند.

او در رابطه با محدودیت منابع آبی طارم با اشاره به صرفه اقتصادی برنج در مقایسه با سایر محصولات معروف طارم از جمله زیتون و انار گفت: طارم هیچ گاه مشکل آبی نداشته است. اگر هم در برخی از فصول قزل‌اوزن کم‌آب می‌شود به علت فعالیت‌های سدسازی است. از گذشته حرفه مردم طارم کشاورزی و باغداری بوده و اگر مشکلاتی در رابطه با آب ایجاد شده به برنامه مسئولان و اقدامات نسنجیده آن‌ها برمی‌گردد نه ما! هر کیلو محصول برنج در بازار به حدود 50 هزار تومان رسیده است! آن وقت مسئولان انتظار دارند ما را وارد بازی که راه انداخته‌اند کنند و در طرح‌های آن‌ها که نفعی برای کشاورز و کشاورزی نداشته شرکت دهند!

کشاورزان حق دارند!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با تاکید بر اینکه کشاورزان به ویژه برنج‌کاران حق دارند که بر کشت محصول پرفروش و درآمدزای خود اصرار داشته باشند چرا که هیچ محصولی نیست که بتواند جایگزین برنج شده و کشاورز را به لحاظ اقتصادی تامین کند. به نظرم در کشاورزی تجاری باید سیاست‌گذاری‌ها نتیجه برد-برد داشته باشد و دولت برای حفظ منابع پایه تولید اعم از آب، خاک و نیروی انسانی برنامه‌ریزی درستی ارائه کند.

تاراسی در بحث اعلام ممنوعیت کشت برنج به علت محدودیت منابع آبی با تاکید بر اینکه این ابلاغیه از سوی مسئولان مرکزی بوده و سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها از جمله زنجان موظف به اجرای آن است، تصریح می‌کند: به شخصه معتقدم ممنوعیت کشت برنج که از سوی مسئولان کشوری اعلام شده، حق زنجان نیست، چرا که کشت برنج از دهه 40 و 50 در استان مرسوم بوده است. از سویی دیگر در زمین‌های مختص برنج هیچ محصولی قابلیت کشت را نمی‌تواند داشته باشد.

کم‌کم به سمت کشاورزی قراردادی می‌رویم!

کارشناسان، كشاورزی را یكی از مهمترین بخش‌های اقتصادی استان اعلام کرده و می‌گویند: کشاورزی نقش مهمی در روند توسعه استان دارد، اما این حوزه مهم و تاثیرگذار در سال‌های اخیر با چالش جدی كم آبی و افزایش شدید دما مواجه شده كه برای عبور از این وضعیت، نیازمند برنامه‌ریزی‌های جدید و استفاده از روش‌های نوین علمی است. استفاده از راهبرد تغییر الگوی كشت، یكی از مهم‌ترین این سیاست‌هاست كه می‌تواند موجب حفظ حیات و پایداری كشاورزی زنجان حتی در شرایط كم آبی و تنش‌های محیطی موجود در استان باشد.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت پسته به جای محصولان پرآب‌بر را تقریبا در استان توسعه داده‌ایم، اضافه می‌کند: در شهرستان‌های ابهر، خرمدره و سلطانیه درخواست واحدهای دامداری برای کشت سفارشی ذرت علوفه‌ای داشته‌ایم. در آینده نه چندان دور نیز حدود 3 واحد دامی وارد چرخه شده و قطعا کشت قراردادی که گامی در راستای ارائه الگوی کشت است، توسعه می‌یابد.

با وجود اینکه رئیس جهاد کشاورزی استان از جایگزینی پسته به جای هندوانه در راستای اصلاح الگوی کشت بهینه خبر داده و می‌گوید: کاهش سطح زیر کشت محصول برنج و جایگزینی درختکاری پسته به جای صیفی جات از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان است اما علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با رد این اظهارات معتقد است که زیرساخت‌های کشاورزی برای اجرای این طرح‌ها آماده نیست و این اظهارات نمی‌تواند درست باشد!

فراهم نبودن زیرساخت‌های کشاورزی برای اجرای طرح‌های نوین

خانمحمدی در این رابطه به صدای زنجان می‌گوید: «زنجان در شعار اول است نه تغییر الگوی کشت! جواب این اظهارات را باید کشاورزان بدهند چرا که از وضعیت اطلاع کافی دارند! آیا با توجه به قیمت سرسام‌آور برنج، کشاورز به سمت کشت محصول دیگری می‌رود؟ ما نباید فقط حرف بزنیم! واقعا انشالله و ماشالله مسئولان چه تاثیری در زندگی مردم داشته است؟

به نظرم برای اجرای الگوی کشت اول باید مطالعات زیرساختی داشته باشیم و در این زمینه آیتم‌های «شرایط آب و هوایی»، «الگوی مصرف آب»، «راندمان تولید» و «جایگزینی محصول اقتصادی» توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خانمحمدی با بیان اینکه تغییر الگوی کشت باید منجر به تحول اقتصادی خانوارهای کشاورزان و در نهایت رونق و آبادانی استان شود، در واکنش به اظهارات رئیس جهاد کشاورزی که از جایگزینی محصول پسته با هندوانه در اراضی کشاورزی و نتایج مثبت آن خبر می‌دهد، تاکید می‌کند: کشت الگویی در 2 یا 3 مورد در کل استان اتفاق افتاده است، یکی ماهنشان و دیگری رجئین زنجان! کشت 50 الی 500 هکتار پسته را نباید به کل استان تعمیم دهیم! همین الان بروید ببینید در دشت‌ها چه خبر است! با حرف زدن مگر می‌شود تغییر الگوی کشت را اجرایی کرد؟ همین پسته‌های جایگزین شده بر پایه مطالعات بوده است؟ وضعیت آب و هوایی غیرقابل پیش‌بینی است اگر برف سال‌های گذشته تکرار شود پسته‌های کشت شده را نابود نمی‌کند؟

در حال حاضر زیتون در جای جای شهرستان طارم پرورش داده می‌شود، جهاد کشاورزی تا چه میزان به مسئله «راندمان در تولید» توجه کرده است؟ آیا ما در کشت محصول زیتون با راندمان بالا همانند کشور اسپانیا عمل کرده‌ایم و محصولاتمان قابل رقابت با این محصولات است؟

آیا ما فرهنگ استفاده از آب را در کشاورزی نهادینه کرده‌ایم؟ باور کنید بر خلاف تصورات محصول هندوانه آب کمتری نیاز دارد، این مسئولان کشاورزی هستند که نتوانسته‌اند با وجود اجرای سیستم آبیاری نوین در اراضی، با ارائه برنامه‌های ترویجی و تبلیغی، راندمان آب را از 7 ساعت به 2 ساعت نرسانند!

جهاد کشاورزی استان زنجان تنها مجری طرح‌های وزارتخانه است!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: به نظرم بهتر است بگوییم الگوی کشت در کشور ضمانت اجرایی ندارد! همانطور که گفته شد سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان فقط مروج بوده و بر اساس ضوابط موظف به اجرای سیاست‌گذاری‌هاست! ما نیز موافقیم که الگوی کشت منجر به جلوگیری از فروش آب مجازی و حفظ آب زیرزمینی می‌شود، از سوی دیگر محصولی بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تولید می‌شود که دارای ارزش افزوده بوده، ضایعات آن کاهش یافته و از همه مهم‌تر سبب افزایش سود برای تولیدکننده اصلی می‌شود از این رو کشت محصولی نظیر پسته که از ضایعات پائین آن با توجه به شرایط کنونی تولید و بازار اطلاع داریم، را در در نقاط هدف، در دستور کار قرار داده‌ایم.

تاراسی در پاسخ به برخی ادعاها مبنی بر اینکه جایگزینی برخی محصولان نظیر پسته با صیفی‌جات و غیره بدون مطالعه بوده است، تاکید می‌کند: محصول پسته در سال چهارم و پنجم بارور می‌شود ما قطعا قبل از توصیه کشت این محصول، مطالعات دقیق کارشناسی‌شده را با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه و سایر پارامترها انجام میدهیم.

اجاره هر هکتار زمین به قیمت 50 میلیون تومان برای کشت گوجه‌فرهنگی و هندوانه در سال 1401

در شرایطی که مسئولان جهاد کشاورزی مدعی اجرای طرح تغییر الگوی کشت و جایگزینی صیفی‌جات با پسته هستند، گزارش‌ها از برنامه‌ریزی بهره‌بردارران برای کشت محصولات گوجه‌فرنگی و هندوانه در مساحت بالا در جای جای استان زنجان حکایت دارد!

کشاورزان به علت مطلوب نبودن بازار گوجه‌فرنگی در سال قبل امسال این محصول را پرورش ندادند همین امر سبب شد تا هر کیلو گوجه‌فرنگی در سر مزرعه به 7 الی 10 هزار تومان برسد در حالی که گوجه‌فرنگی‌کاران در سال قبل این محصول را به 1500 تا 3 هزار تومان به واسطه‌ها می‌فروختند!

هر چند که تاراسی می‌گوید مساحت کشت محصول گوجه‌فرنگی در استان زنجان طبق برنامه هر ساله باید 5 هزار هکتار باشد و این روال در سال‌های 99 و 1400 رعایت شده است. فقط در سال 98 سطح کشت از برنامه اعلامی 2 هزار هکتار تجاوز کرده و به 7 هزار هکتار رسیده بود که با پیگیری‌ها، نسبت به خرید کنترل‌شده محصول اقدام شد.

اما علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی می‌گوید: امسال اکثر گوجه‌فرنگی‌کاران استان دست از کشت برداشتند اما ببینید سال بعد چه قیامتی می‌شود! مردم به این فکر نمی‌کنند که آب و خاک از بین می‌رود یا مشکلی در این باره داریم، برای آن‌ها وضعیت اقتصادی مهم‌تر است که البته حق هم دارند!

به گفته او، همین الان بهره‌برداران هر هکتار زمین را به قیمت 50 میلیون تومان اجاره کرده‌اند تا برای سال بعد محصول هندوانه و گوجه‌فرنگی بکارند! مردم چاره‌ای ندارند! مسئولان جهاد کشاورزی بگویند شما برای کشاورزی زنجان چه کردید؟ آیا برای فرآوری محصولات کشاورزی استان صنایع تبدیلی ایجاد کردید؟

نگفته‌ام که زنجان جزو 5 استان برتر در تغییر الگوی کشت است!

علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی با بیان اینکه زمان استانداری آقای جمشید انصاری، طرح 5 ساله کشاورزی ارائه کردیم اما پس از پایان یافتن زمان مدیریت ایشان، مسئولان اصلا روی این کتاب را هم نگاه نکردند!، تاکید می‌کند که کشاورزی قراردادی و الگوی کشت با حرف زدن قابلیت اجرایی پیدا نمی‌کند، این طرح‌ها را در اراضی زراعی و باغی خود را نشان می‌دهند! تکرار می‌کنم زنجان در تغییر الگوی کشت نمی‌تواند برتر باشد! البته وضعیت سایر استان‌ها نیز تصور نمی‌کنم بهتر باشد!

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به این اظهارات می‌گوید: «چنین حرفی را نگفته‌ام خبرنگار اشتباه متوجه شده است که بعد از پیگیری صدای زنجان از خبرگزاری خواسته‌ایم مطلب را اصلاح کند!»

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجواد تاراسیالگوی کشتجهاد کشاورزی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx8086


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»