کد خبر: 8252
1400/09/23 - 16:2


رونمایی صدای زنجان از ایجاد کوه پسماند روی در بی‌خبری اداره‌کل محیط زیست؛

چند تُن غفلت

مردم: چرا محیط زیست استان در این سال‌ها اجازه دپوی پسماند تا حجم هزاران تن را داده است؟/ رئیس محیط زیست شهرستان زنجان: در رابطه با حجم پسماند نمی‌توانم چیزی بگویم اما واحد مذکور را دادگاهی کرده‌ایم!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- تعدادی از شهروندان زنجانی در تماس با صدای زنجان خبر از انباشت مقدار قابل توجهی پسماند یکی از واحدهای روی مستقر در مسیر ارتباطی زنجان به میانه، حوالی روستای «والارود» دادند که ظاهرا به صورت غیراصولی روی هم تلمبار شده است و خواستار پیگیری موضوع شدند.

یکی از شهروندان با ارسال تصاویری از پسماندهای روی انباشت شده به صدای زنجان خواهان ارائه توضیح شفاف مسئولان حفاظت محیط زیست شد.

در تصاویر ارسالی شهروندان که متعلق به محل دپوی پسماند یکی از واحدهای روی مستقر در مسیر زنجان به میانه است به وضوح دیده می‌شود که حجم آن بسیار زیاد بوده و بنا به اظهارات کارشناسان این حوزه تا چندین تن برآورد می‌شود!

یکی از شهروندان ضمن ابراز نگرانی از پسماندهای دپو شده در حدفاصل بین جاده و اتوبان زنجان به میانه می‌گوید: ظاهرا این مواد تلمبار شده بیشتر به پسماند و نه ماده اولیه شباهت دارد و با توجه به فعالیت چند واحد روی که ممکن است متعلق به پسماندهای آنها باشد، احتمال سمی و خطرناک بودن پسماندها وجود دارد!

این شهروند زنجانی اضافه می‌کند: فرض کنیم که این مواد انباشت شده، مواد اولیه یا پسماند صنعتی است، باز هم جای بحث دارد چرا که الگوی تلمبار شدن آن اصولی نیست و هیچ حفاظی برای آنها در نظر گرفته نشده است! تصاویر ماهواره‌ای نیز نشان می‌دهد که در خارج از دیواره نیز تل‌هایی از این مواد در اراضی مجاور وجود دارد!

او با بیان اینکه مواد انباشت شده فضای حدود یک هکتاری را اشغال کرده است، عنوان می‌کند: حجم برآوردی برای این کوه پسماند، چندین تن است! یکی از ایراداتی که به اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان وارد بوده همین موضوع می‌تواند باشد، با توجه به حجم بالای پسماند، این مواد طی پروسه 3 الی 4 ساله انباشته شده است آیا در این مدت مسئولان محیط زیست از آن بی‌خبر بوده و هستند؟ چرا باید کار به اینجا می‌رسید؟


در مورد حجم پسماند دپو شده نمی‌توانم چیزی بگویم! اما واحد را دادگاهی کردیم!

حامد تقی‌بیگلو، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه محل دپوی پسماندها متعلق به یکی از واحدهای روی است، اضافه می‌کند: محل دپو با محل واحد فاصله حدود 2 کیلومتری دارد که هر دو دارای مجوز هستند. اطراف محل دپوی پسماند دیوارکشی و حصارکشی شده و به صورت مداوم پایش می‌شود.

تقی‌بیگلو عنوان می‌کند: در فصل پائیز، زمستان و اوایل بهار وارونگی هوا را شاهدیم و از سوی دیگر انتشار بوی نامطبوع ناشی از فعالیت واحد مذکور سبب می‌شود که تعداد شاکی‌ها و میزان حساسیت شهروندان در این فصول افزایش یابد.

این مسئول تصریح می‌کند: البته از یکسال گذشته اخطارهای لازم به واحد مربوطه بابت عدم رعایت برخی ضوابط و انتشار بوی نامطبوع که سبب افزایش حساسیت مردم می‌شد صادر شده بود که در نهایت امسال منجر به صدور حکم قانونی شد.

تقی‌بیگلو در مورد اینکه برای واحد مذکور تا کنون چند حکم قضایی صادر شده است، اظهار بی‌اطلاعی کرده و از صدای زنجان می‌خواهد تا برای حصول نتیجه مطلوب از طریق واحد حقوقی محیط زیست استان زنجان مراتب را جویا شود.

روابط عمومی این اداره کل از صدای زنجان دوشنبه 22 آذرماه سال جاری خواست تا همین سؤال را به صورت مکتوب ارسال کند اما روز بعد (سه‌شنبه 23 آذرماه) اعلام شد به علت ترافیک کاری، مسئول مربوطه فعلا امکان پاسخ را ندارد!

آیا پسماندهای دپو شده سمی‌اند؟

گفته می‌شود بخشی از پسماندهای دپوشده که مسئولان محیط زیست نیز چندان علاقه‌ای به اظهارنظر در مورد سمی بودن یا نبودن آنها ندارند، در نواحی اطراف و اراضی پراکنده شده‌اند.

البته حامد تقی‌بیگلو، رئیس محیط زیست شهرستان زنجان در مورد نبود حفاظ در محل دپو که منجر به پخش بخشی از پسماندها به اراضی اطراف شود به صدای زنجان می‌گوید: هرگونه پخش‌شدگی و جابه‌جایی پسماندهای دپو شده به اراضی اطراف صرفا در حد ادعاست و درست نیست چرا که عملیات مالچ‌پاشی به صورت روتین انجام می‌شود.

بررسی‌های میدانی از احتمال تلمبار شدن این پسماندها در بازه زمانی 3 سال و حتی بیشتر حکایت دارد! حال سؤال اینجاست بازرسان محیط زیست در این مدت کجا بودند که کوهی از پسماندها در منطقه مذکور تلمبار شده است؟ با توجه به حساسیت موضوع چرا پسماندهای چندین ساله این واحد به «سردهات» محل جدید دپوی پسماندها منتقل نشده است؟

این مسئول در رابطه با میزان حجم پسماند دپو شده عنوان می‌کند: در رابطه با حجم و میزان پسماندهای دپو شده این واحد نمی‌توانم چیزی بگویم! اما این پسماندها طی چند سال اخیر در محل دپو شده است. البته بخشی از پسماندها به روستای «سردهات» محل دپوی پسماندهای روی منتقل شده‌اند.

شائبه سمی بودن پسماندهای دپو شده یکی از واحدهای روی مسیر زنجان-میانه

او در مورد شائبه سمی بودن پسماند دپو شده حاوی عناصر سنگین به صدای زنجان می‌گوید: در مورد سمی بودن واحد باید نمونه‌برداری انجام شود اما در حالت کلی باید عرض کنم پسماندهای روی حاوی مقادیری از فلزات سنگین هستند که اگر از حد استاندارد فراتر روند در ردیف پسماندهای خطرناک قرار می‌گیرند! ضمن اینکه پسماندها حاوی عناصر گرانبها و ارزشمندی هستند که استحصال نشده است.

تقی‌بیگلو در پاسخ به این سؤال که نتایج آخرین نمونه‌برداری انجام شده از پسماندهای روی واحد مذکور چه بوده است، تصریح می‌کند: ما وظیفه پایش منظم را بر عهده داریم و چنین امکاناتی را نداریم! اداره کل حفاظت محیط زیست استان مجهز به آزمایشگاه بوده و نمونه‌برداری لازم را این ارگان انجام می‌دهد!

محیط زیست استان زنجان؛ یکسر سکوت!

پیگیری‌های صدای زنجان برای نتایج نمونه‌برداری از پسماندهای واحد مذکور در کنار سایر ابهامات بی‌نتیجه بود اما آیا وظایف محوله به برخی از مدیران و مسئولان اداره کل محیط زیست استان زنجان پاسخگویی به سؤالات مردم نیست که وقتی برای آن ندارند؟

البته حامد تقی‌بیگلو، رئیس محیط زیست شهرستان زنجان می‌گوید: محلی که برای دپو در نظر گرفته شده متناسب با نوع پسماند، ایزوله است. البته با در نظر گرفتن احتمال ایجاد شیرابه‌ در صورت بارش باران نسبت به احداث استخرهای ایزوله در داخل واحد اقدام شده تا فرآیند کنترل با دقت انجام گیرد.

قرار نبود «سردهات» محل دپوی پسماندهای روی شود؟

یکی از شهروندان زنجانی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نامناسب دپوی پسماند یکی از واحدهای روی مستقر در مسیر زنجان به میانه که بنا به گفته مسئولان محیط زیست به علت عدم رعایت برخی ضوابط به مراجع قضایی معرفی شده است، از متولیان می‌خواهد تا فرآیند انتقال پسماندهای این کارخانه به سردهات نیز تسریع یابد.

گفتنی است، اسفندماه سال 99، محل جدید دپوی پسماند واحد‌های شهرک تخصصی صنعتی روی زنجان پس از سال‌ها بررسی دستگاه قضا و مسئولان استانی و کشوری تعیین و تکلیف شد.

مساحت لندفیل صنعتی این اراضی تقریباً برابر ۵۵ هکتار با ظرفیت نزدیک به ۱۷ میلیون متر مکعب تا افق ۱۴۲۰ در نظر گرفته شده است.  به طور روزانه حدود ۵ هزار تن پسماند روی در این محل می‌تواند تخلیه و انباشت شود.

با در نظر گرفتن این محل برای دپوی پسماند حاصل از تولید روی، اقدامات زیست محیطی مختلفی نظیر فراز بند و کانال انحراف جهت هدایت روان‌آب‌های حوضه بالادست به خارج از لندفیل، سد باطله و پرده آب‌بند از جنس شفته آهک و مخزن پایین‌دست جهت جمع‌آوری زهاب‌های احتمالی از بدنه سد صورت گرفته است تا بتواند پیامد‌ها و مشکلات زیست محیطی را مرتفع سازد.

از این رو شهروندان انتظار دارند که پسماندهای واحد مذکور به منطقه سردهات منتقل شود.

حامد تقی‌بیگلو، رئیس محیط زیست شهرستان زنجان در پاسخ به این مطالبه می‌گوید: قبل از اینکه سردهات محل دپوی پسماندهای روی اعلام شود، شرکت مذکور اقدام به تاسیس محلی برای دپو کرده بود، تصور می‌کنم بخشی از پسماندهای تولیدی را نیز به صورت روتین و با برنامه به سردهات منتقل کرده باشد.

تقی‌بیگلو تاکید می‌‌کند که 95 درصد واحدهای روی که عمدتا در شهرک روی مستقر هستند، پسماندها را به محل در نظر گرفته برای دپوی پسماندهای روی در سردهات با رعایت اصول و ضوابط، منتقل می‌‌کنند.

محیط زیست استان زنجان در رابطه با سکوتش توضیح دهد!

اما یکی از شهروندان در واکنش به این اظهارات با بیان اینکه صرف اینکه بگوییم واحد متخلف را دادگاهی کرده‌ایم، از نگرانی مردم نمی‌کاهد از مسئولان می‌خواهد تا با حساسیت موضوع انتقال پسماند روی واحد مذکور را در اسرع وقت در دستور کار قرار داده و حتما در رابطه با اینکه چرا اقدامی برای انتقال تدریجی پسماند انجام نداده‌اند، به مردم توضیح دهند!

انتهای پیام/

خبرنگار: لیلا محمدی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپسماند رویمحیط زیست
sedayezanjannews.ir/nx8252


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»